Onko kotona tehty ruoka loppupeleissä sen halvempaa kuin eines?
Esim Hk lihapulla maksaa 2.70€/kg ja kotona tehtynä ainekset maksaisi vähintään 10€ ja einespullat ei paljoa eroa kotona tehdyistä.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Ja on täysin riippuvainen ruokailijoiden määrästä. 1-2 hengen taloudessa, kotona tehty ruoka tulee kalliimmaksi, jos syöjiä olisi kymmenen.
Ja siihen perustuu koulutuokailun edullisuus, kun joissakin kouluissa aterian hinnaksi, leipineen voi olla 70-80 senttiä, mutta eihän se onnistuisi kotona yhden hengen taloudessa.
Pakastimeen mahtuu annosrasioita. Ei tule yhden hengen taloudessa yhtään kalliimmaksi. Teen sata lihapullaa ja pakastan. Teen kolmen litran hernekeiton ja pakastan annosrasioihin. Annosrasia on helppo ottaa pakastimesta ja tietää mitä se sisältää. Eineksiä en syö, ensinnäkään ne eivät maistu minulle ja lisäaineita ja säilöntäaineita en halua syödä. Leivon usein leipää myös ja kakun aina. En osta valmiita juuri koskaan. Harhaluuloja on monenlaisia.
juurikin näin, meillä tehdään kokoajan ruokaa suuret määrät ja pakkaseen... sieltä on kiva ottaa kun ei haluta tehdä tai on kiire-meitä on 2
Vierailija kirjoitti:
Lihapullat 2,70e/kg vai rasia?
2.70€/kg on prismassa
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan lihaa harvoin, ja olen sen suhteen tosi kranttu. Olen pikkulapsesta asti inhonnut kaikkia "roippeita" eli nahan- ja rustonpaloja, näkyvää rasvaa yms. Naudan jauhelihaa ostan joskus, ja ehdoton maksimirasvaprosentti on 10, mieluummin 7 tai jopa 5. Kanannahkaan en koske, enkä syö sikaa.
Tästä kaikesta huolimatta pidän hyvänä asiana sitä, että eläimen ruhosta tulevat kaikki osat hyödynnetyiksi edes johonkin. Eivät ne myrkkyä ole, ja jos ne saadaan käytettyä eineksiin, tai edes eläinten ruokiin, parempi niin kuin heittää hukkaan.
Ne sun hylkimät osat on kuitenkin ravintorikkaampia kuin ne sinun hyväksymäsi osat ruhosta.
Luuletko. etten tuosta ravinteikkuudesta tiedä? Niillä ravinteilla ei ole kovin suurta merkitystä, kun syö lihaa ehkä pari kertaa kuussa. Kuten sanoin, jo lapsena oksennusrefleksi oli välitön, jos lihassa oli mitään ylimääräistä. Valitettavasti en ole tähän ikään mennessäkään siedättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Hk pullissa 16% lihaa, yhteensä lihaa verrattavia aineta 51%
Jos ostan halvinta jauhelihaa niin se on halvempaa kuin nuo pullat. Jos osta halvinta lihaa ja jauhan sen itse niin on vielä halvempaa.
16 % kött och 35 % hud, hjärna, kuk och annat mums. Den 51 % som är köttliknande innehåller fett. Om köttet exempelvis är svinkind, är 8 % kött och 8 % fett.
Kort och gott är det inte frågan om föda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostan halvinta jauhelihaa niin se on halvempaa kuin nuo pullat. Jos osta halvinta lihaa ja jauhan sen itse niin on vielä halvempaa.
16 % kött och 35 % hud, hjärna, kuk och annat mums. Den 51 % som är köttliknande innehåller fett. Om köttet exempelvis är svinkind, är 8 % kött och 8 % fett.
Painu svedupelle sinne ruåttii
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen kotiruoka kunniaan! Se täyttää vatsan, on terveellistä ja usein edullista. Eineksiä ei kannata ostaa.
Mikä on terveellistä kotiruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertainen kotiruoka kunniaan! Se täyttää vatsan, on terveellistä ja usein edullista. Eineksiä ei kannata ostaa.
Mikä on terveellistä kotiruokaa?
Ruokaa jonka teet kotona ja se on terveellistä.
Eilen tein punaisista linsseistä keittoa.
On se. Kaupan pinaattikeitto maksaa 2-3 euroa pakasteessa. Itse tehden saa yhden keittoannoksen hinnalla jo useamman litran keittoa.
Ei ole. Tämäkin tapahtui jo ajat sitten, (ehkä viisi vuotta?) että halvassa ravintolassa syömällä saat ruoat halvemmalla, kuin syömällä kotona. Kauppojen hinnat ovat ihan käsittämättömät.
Valmisruoka on halvempaa kuin itse tehty, koska itsetehty tehdään kunnon jauhelihasta (ei sisäelimiä, nahkaa, yms) ja sitten taas einesruoan jauheliha on esim sydäntä.
Esimerkki, lihapiirakka, valmistusaineet järjestyksessä: Vehnäjauho, riisi, naudan- ja sian sydän, suomalainen naudan- ja sianliha ....... Siinä on silmämääräisesti katsottuna melko paljon lihaa, mutta koska se on epäsuosittua sydäntä, hinta on saatu tosi alas. Ihmiset ei lihatiskiltä osta sisäelimiä.
Eli itse jauhelihasta tehty lihapiirakka olisi vaikka kuinka moninkertaisesti kalliimpaa.
Lisäksi vielä se, että ruokavalmistaja ostaa tukkuhintaan ne raaka-aineet, minä ostan ne kalliilla pienissä erissä kaupasta.
Ainoa mikä saa selvästi kallistumaan kotitekoisen puolelle, on terveellisyys eli suola- ja rasvapitoisuudet. Itse tehdystä saa terveellisempää, vähäsuolaista, ja hyvillä rasvoilla (ei kovetettua palmu -tms rasvaa.)
Kotitekoisessa ruoassa on paljon vähemmän nitriittejä ja muita säilöntäaineita jos sitä ei valmista makkaroista tai eineslihapullista tms. Sitä etua et saa kaupan hyllystä valmisruoissa ostaa kun siellä tuotteiden on säilyttävä pitkään.
Kyllä eines on halvempaa. Kaikkien mahdollisten erilaisten ainesosien hankinta vaikkapa esimerkikiksi lohikiusausta varten, niin voi jessus sentään. Saati miten paljon sähkö maksaa, kun uuniruokia väsäät. Ihmisen aika on myös arvokasta. Kokkailuun menee aikaa. Saatikka kun ensin on pitänyt mennä kauppaan ja koota kulkea hiki hatussa ympäri markettia kärryn kanssa haalimassa aineksia. Einekset on maailman paras keksintö mikrouunin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaikki ruhon osat ovat olleet ihan ruokaa vielä 1900-luvulla. Mulla on perinneruokakeittokirja, siellä on reseptejä niin aivoille kuin utareille. Mutta ei nykyihminen semmosta. Jätteeseen vaan. Kyllä minuakin vähän tökkii, mutta toisaalta (lihansyöjänä) pidän vähän tekopyhänä että jotkut osat kelpaa, mutta toiset ei. Siihen ei ole järjellisiä perusteita.
Gordon Ramsay valmisti jossain ravintolassa sian poskea. Siitä tehtiin jonkun kuppilan bravuuri - raaka-aine on halpa, mutta maukas ja persoonallinen. Sian poskea. Miksi joku sanoo ettei sitä syö, jos voi syödä esim sian perskannikkaa?
Nyt olen vuoden alusta asti töihin laittanut itse ruokani sen sijaan, että hakisin joka aamu ohimennen pari valmisateriaa (+6 euroa kpl) lisukkeineen. Kolmasosan tuosta maksaa, kun itse jaksaa tehdä.
Ne einekset joita joskus töihin ostan evääksi maksaa suunnilleen per annos sen mitä vastaavaa kotiruokaa kattilallinen. Vertaan siis ainesosaluetteloita.
" Lihaa 16 %, liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 51 %."
Yleensä kotitekoisiin lihapulliin tulee n. 70-90% lihaa.
Vierailija kirjoitti:
On se ja paljon halvempaa. Tietysti siihen vaikuttaa sekin osaako hyödyntää tarjouksia ja hävikkiruokaa sekä viljeleekö itse, metsästääkö ja kalastaako.
Eineksistä löytyy halpoja ja kalliita merkkejä. Halvat ovat niin halpoja, että itsetehdyt ruoat tulevat aina kalliimmiksi. Se on fakta. Kun itse kokkaa, kaikesta saa kuitenkin sen makuista kuin itse galuaa.
Vierailija kirjoitti:
Lihapullat 2,70e/kg vai rasia?
2.70€/kg maksaa hk lihapullat
Ap
Kun valmistaa ruuan kotona alusta asti, niin tietää, mistä se ruoka koostuu eli mitä aineita sinne on laitettu varsinaisen raaka-aineen lisäksi. Eineksissä on pitkä lista monenlaisia lisäaineita, joista ei edes oikein tiedä, mitä ne ovat. Jos nyt otetaan nuo moneen kertaan mainitut lihapullat, niin kotitekoisissa on pääasiassa jauhelihaa, lisäksi korppujauhoa, kermaa tai muuta nestettä, sipulia, suolaa ja pippuria. Ei ensimmäistäkään E-lisuketta.