Mies ja anoppi haluavat tuoda kotiimme sukunsa perintönä olevat homeiset liinavaatteet
Miehellä on esimerkiksi vanhoja edesmenneen mummonsa tekemiä päiväpeittoja, lakanoita yms. Ovat ihan ehjiä, mutta haju on kamala. Tavarat haisevat imelältä ja jos tavaroita säilyttää muiden tavaroiden läheisyydessä, tarttuu tuo imelä haju niihinkin. Haju ei lähde edes pyykkäämällä (pakastamista en ole vielä kokeillut), vaan leviää muihinkin samassa koneessa pestäviin pyykkeihin.
Olemme muuttamassa nyt uuteen kotiin ja mies on äitinsä kanssa sitä mieltä, että nuo sukunsa perintötavarat pitää ehdottomasti tuoda kotiimme. Minä taas koen, että tavarat ovat hajunsa puolesta roskiskamaa. Olen itsekin heittänyt roskiin oman sukuni tavaroita (vanhoja lastenvaatteita yms), jotka ovat vuosikymmenten säilytyksen jälkeen haisseet ummehtuneelle.
Meillä on ihan riittävästi tavaraa, emmekä tarvitsisi noita tavaroita. Olenko kohtuuton, kun en halua haisevia/homeisia perintöliinavaatteita kotiimme?
Kommentit (91)
Ratkaisu: MIES (ja anoppi) selvittävät, miten hajut saa pois (et sinä, kuten nyt hyvää hyvyyttäsi metatyönä joudut tekemään) ja toteuttaa käytännössä liinavaatteiden käyttökuntoon saattamisrumban. Sano, että sillä ehdolla voitte katsoa, tulevatko liinavaatteet teille.
Naiset, lopettakaa itsenne rasittaminen muiden ongelmilla <3
Tässä ketjussa menee ehkä kaksi asiaa vähän sekaisin - homeen haju voi tarttua tekstiileihin hometalosta. Siitä pääsee kyllä eroon, jos tekstiilit on mahdollista pestä tarpeeksi kuumassa ja/tai tarpeeksi kovilla aineilla. Etikkaa, Sanytolia, höyrytystä, on paljon eri vaihtoehtoja, jos oikeasti haluaa pitää ne tekstiilit.
Mutta jos itse tekstiili on HOMEESSA, se näkyy kyllä päälle.
Pelkkä paha haju ei tarkoita sitä, että tavara on homehtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä homeenhajukin pyykissä lähtee, kun on oikeat aineet. Suosittelen Sanytol-merkkistä pyykin desinfiointiainetta. Minulla on tepsinyt ihan kaikkiin hajuihin.
(Minulla oli itselleni tärkeitä tekstiilejä, joissa oli hometalon hajua. Toki halusin ihan oikeasti pitää ne.)
Sanytol haisee kammottavalle.
Niin, mutta on se desinfiointiaineen haju homeenhajua parempi! Eikä se ikuinen haju ole. Pesee vielä sen jälkeen uudelleen normaalilla aineilla ja tuulettaa, niin Sanytolista ei ole jäljellä kuin muisto vain.
Ei Sanytolia oli tarkoituskaan jatkuvasti käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätykseen vaan.
Roskiin, ei kierrätykseen. Vaatekeräysten ohjeissa on, että niihin ei saa viedä homeisia vaatteita. Keräyksissäkin homeiset vaatteet menevät poltettaviin roskiin. Jos joku yrittää niitä tuoda keräyksiin, ne palautetaan heti tuojalle takaisin. Olet täysi idiootti, jos itse harrastat tuollaisten jätteiden kierrätystä.
Poltettavaksi vaan tollaset vanhat haisevat paskaliinat! yök!
itse en ottaisi hyvien liinavaatteiden joukkoon noita vaikka mitä anoppi sanoisi!
Vierailija kirjoitti:
Peset ne 90 asteessa ja taas on ihan hyvät. Toki jos et halua arvotekstiilijä niin älä ota vastaan.
Jos niissä on hometta, se ei lähde pois edes 90 asteessa, ei edes keittämällä.
Täällä on kyllä kovin toiveikkaita ihmisiä tuon homeen suhteen.
ottaisvat itse pesuun ja puhdistukseen ne homeiset ja käyttäisivät itse.
Ei ole ollenkaan noin simppeliä, mitä porukat täällä selittää.
Homeitakin on monenlaisia. Johonkin voi jokin keino tepsiä, mutta osaan ei tepsi mikään.
Myös pesukoneeseen se home tarttuu.
Mä säilöisin ne johinkin ilmatiiviiseen, mutta en kotiin ottaisi esille.
Jo pieni homeinen pöytäliina saa koko huoneen haisemaan.
Home on terveysriski. Kuinka monta on menettänyt työkykynsä homeen takia? Todella moni.
Ei kannata ottaa käyttöön.
Anoppi voi käyttää, jos ne hänelle ovat hyvät.
Marketista saa ostaa pyykin desinfiointi ainetta joka laitetaan pesukoneen huuhtelulokeroon. Pitäisi tehota.
Jos on hometta niin 100 C sauna ja siellä liinavaatteet auki. Ei saa olla niin lähellä kiuasta että syttyvät palamaan. Vahdittava kokoajan. Sitten pesukoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Marketista saa ostaa pyykin desinfiointi ainetta joka laitetaan pesukoneen huuhtelulokeroon. Pitäisi tehota.
Jos on hometta niin 100 C sauna ja siellä liinavaatteet auki. Ei saa olla niin lähellä kiuasta että syttyvät palamaan. Vahdittava kokoajan. Sitten pesukoneeseen.
Sitten sen jälkeen saunomaan homeitiöiden jälkeen, huoh. Mistä teitä täysidiootteja oikein sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peset ne 90 asteessa ja taas on ihan hyvät. Toki jos et halua arvotekstiilijä niin älä ota vastaan.
Jos niissä on hometta, se ei lähde pois edes 90 asteessa, ei edes keittämällä.
Homeitiöt nimenomaan tuhoutuvat 60+ lämpötiloissa.
Toki sellaisia tekstiilejä ei kannata pitää, joissa on näkyvää hometta! Mutta niistä tässä ketjussa tuskin on kysekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sen jälkeen saunomaan homeitiöiden jälkeen, huoh. Mistä teitä täysidiootteja oikein sikiää?
En ole tuo lainaamasi "täysidiootti", mutta yksikään homeitiö ei selviä 100 asteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temusta saa uutta ja nättiä. Mitä sitä nyt kädentaitoja arvostamaan, etenkään puolison suvun.
Älä lässytä. Omaan kotiin otetaan se mitä halutaan.
YHTEISEEN kotiin otettavista tavaroista neuvotellaan myös.
Mä päätän kodintekstiileistä.
On jokaisen oma asia, haluaako pitää homeelta haisevia tekstiilejä vai heivata ne suoraan roskiin. Mutta tässä ketjussa esitetään paljon mutua faktana. Halutaan uskoa, että homeitiöt ovat jotain niin ihmeellisiä hirviöitä, että niitä ei tuhoa mikään ja niistä ei pääse millään eroon kun homeen haju kerran johonkin tavaraan tarttuu.
Totuus on, että homeitiöihin tehoaa antibakteeriset aineet ja korkeat lämpötilat.
Jos ei halua noita kokeilla, se on ok. Tehkää mitä haluatte, mutta älkää levittäkö väärää tietoa. Hometta on maailma täynnä. Tuskin jokainen teistä vaihtaa jääkaappiakaan heti, kun kasvislokerosta löytyy yksi homeinen peruna.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu: MIES (ja anoppi) selvittävät, miten hajut saa pois (et sinä, kuten nyt hyvää hyvyyttäsi metatyönä joudut tekemään) ja toteuttaa käytännössä liinavaatteiden käyttökuntoon saattamisrumban. Sano, että sillä ehdolla voitte katsoa, tulevatko liinavaatteet teille.
Naiset, lopettakaa itsenne rasittaminen muiden ongelmilla <3
Näin tekisin itsekin. Toki kertoisin ensin selkeästi mielipiteeni, että saastuneet petivaatteet tunkiolle. Ja jos tämä ei käy niin keskenään selvittelevät asiaa ennenkuin mitään kamoja raahataan kotiini.
Kotihan ei ole missään tapauksessa mirhen koti eikä hänellä saa olla kuin vaatteet. Miesten kamat, työkalut ,kalavehkeet ym eivät kuulu sallittuihin tavaroihin.
Mitä iloa niistä tekstiileistä olisi? Tulisivatko käyttöön, vai veisivät ikuisesti tilaa varastossa turhan (tunnearvon?) panttina?
Mä kävin oman helvetin anopin kanssa läpi, hän kun myös halusi omaa hamstraus-saalistaan levittää poukansa kotiin. Ei millään tajunnut, että meidän joti ei ole hänen varastonsa.
Ap:lle tsemppiä, pidä pääsi!
Vierailija kirjoitti:
Ne vanhat kestää keittopyykin. Pesee paristi ja kuivattaa ulkona. Itse sain hajut pois.
Se haju ei lähde millään. Eroon vain ennenkuin omiinkin vaatteisiin se haju tarttuu. Oma nenä kyllä tottuu siihen hajuun, mutta naapuri haistaa.
Miehillä ei ole ihmisoikeuksia. Koti on vaimon. Mies hajuton, mielipiteetön, hiljaa nurkassa mutta tilipussi olkoon paksu .
Sanytol haisee kammottavalle.