Mies ja anoppi haluavat tuoda kotiimme sukunsa perintönä olevat homeiset liinavaatteet
Miehellä on esimerkiksi vanhoja edesmenneen mummonsa tekemiä päiväpeittoja, lakanoita yms. Ovat ihan ehjiä, mutta haju on kamala. Tavarat haisevat imelältä ja jos tavaroita säilyttää muiden tavaroiden läheisyydessä, tarttuu tuo imelä haju niihinkin. Haju ei lähde edes pyykkäämällä (pakastamista en ole vielä kokeillut), vaan leviää muihinkin samassa koneessa pestäviin pyykkeihin.
Olemme muuttamassa nyt uuteen kotiin ja mies on äitinsä kanssa sitä mieltä, että nuo sukunsa perintötavarat pitää ehdottomasti tuoda kotiimme. Minä taas koen, että tavarat ovat hajunsa puolesta roskiskamaa. Olen itsekin heittänyt roskiin oman sukuni tavaroita (vanhoja lastenvaatteita yms), jotka ovat vuosikymmenten säilytyksen jälkeen haisseet ummehtuneelle.
Meillä on ihan riittävästi tavaraa, emmekä tarvitsisi noita tavaroita. Olenko kohtuuton, kun en halua haisevia/homeisia perintöliinavaatteita kotiimme?
Kommentit (91)
Liuota etikassa ja pese sen jälkeen kuumassa. Tuuleta pakkasessa ulkona ainakin viikko ja jos ei haju lähde niin kysy sen jälkeen mieheltäsi ja anopiltasi että mitä olisivat itse vielä valmiit kokeilemaan. Sano ettå he ehkä.ovat tottuneet hajuun mutta sinun nenään on liian voimakas
Vanhat lakanat ja liinavaatteet ovat haluttuja ja kysyttyjä. Ei ainakaan kannata heittää roskikseen, vaan antaa niille jotka osaavat arvostaa.
Vanha puuvilla on laatutavaraa, jota ei nykyään edes saa, koska puuvillan laatu huonontunut tehotuotannossa ja kustannussyistä puuvilla kangas tehdään ohueksi ja siksi ne hajoavat nopeasti, eivätk pysy edes sängyssä ilman ryppyjä.
Ennen liinavaatteet kestivät äidiltä tyttärelle ja ne olivat paksua ja painavaa laatutavaraa.
Itselläni käytössä liinavaatteita, jotka olen perinyt isomummiltani eli ovat nyt 4. sukupolvessa.
Vanhat liinavaatteet, esimerkiksi pellavalakanat on tosi hyviä. kestää jopa vuosikymmeniä. Ongelma on se että niitä pitää huoltaa ja säilyttää oikein. Voin sanoa kokemuksesta että tuollainen homeenhaju ei häviä ja tekee vaatteista käyttökelvottomia ja epäterveellisiä. Oikea kohde on tekstiilijäte tai lumppu.
En ymmärrä miksi mies ei saisi päättää että mitä tavaroita kotiinsa haluaa. Mutta toki hänen pitää sitten huolehtia niiden säilytyksestä ja siitä että eivät haise/levitä hajua. Eli rehti keskustelu ukon kanssa ja hän hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun kotiini ei homeiset ryysyt kuulu. Pidä pintasi, eiköhän joku muu ratkaisu löydy. Ei kotisi ole muiden ihmisten rytkyjen varasto.
Eikö se ole myös miehen koti?
Jos noin ehdoton, miksi edes haluaa jakaa kodin toisen kanssa, vaan silloin asutaan YKSIN jolloin päätösvalta itsellä.
Vai onko kumppani tossun alla ja alistettu kuin koira.
Ei haju välttämättä tarkoita hometta, voi johtua joissain vanhoissa taloissa olevasta tetrakloorianisolista.
Vierailija kirjoitti:
Liuota etikassa ja pese sen jälkeen kuumassa. Tuuleta pakkasessa ulkona ainakin viikko ja jos ei haju lähde niin kysy sen jälkeen mieheltäsi ja anopiltasi että mitä olisivat itse vielä valmiit kokeilemaan. Sano ettå he ehkä.ovat tottuneet hajuun mutta sinun nenään on liian voimakas
Anoppi voi tehdä tuon valmiiksi.
Ostakaa niille lasivitriini ja esille sinne kaikkien ihasteltavaksi.
Asutteko kerrostalossa? Olisi kätevä kuivattaa ne taloyhtiön pesutuvassa josta ne varastettaisiin roskiin. Toki miehelle valehtelu on ikävää, mutta vielä kamalampaa säilyttää homeista haisevaa paskaa kotonaan.
Niistä homeisista saatte kaikki pikkuhiljaa astman tai muun home-allergian. Sen jälkeen joudutte heittämään kaiken pois.
Se on sitten paljon hankalampi juttu, kun terveys menee.
Olen itse allergisoitunut niin, että olen kuulunut heittämään pois puuvillaiset verhot ja esimerkiksi vahakankaat ja kernikankaat allergisoivat.
On ollut homeisia vaatteita ja muuta.
Ei ole sen väärti ne vanhat kuteet.
Kierrätyskään ei ota vastaan homeisia.
Eikä ne itiöt niistä lähde.
Jos teillä on lapsia, niin ehdottomasti EI niille homeiselle.
Ja minä en pystyisi teidän taloon tulemaan, jos siellä on hometta. Ei hengitys kulkisi.
Että ei se ole vain lapset vaan monet aikuiset oireilevat myös homeesta. Samoin homeenestoaineet ovat niin myrkkyjä, että niistä oireilen. Kaikki kaukaa konteissa tulevat tavarat esim. tietokonelaukut haisevat niin kamalalle. Hengitykseen menee.
Kannattaa olla tarkka.
Me ollaan erilaisia. Meidän perheessä mies ei haista. Onneksi uskoo ja ei sitten pidetä homeisia tavaroita. Hänkin kyllä on alkanut huomata niitä hajuja.
En osaa neuvoa, mutta tarjoan vertaistukea. Mulla aivan samankaltainen tilanne mieheni anopin/suvun kanssa. Ovat hirveitä hamstraajia ja omat kodit, mökit ja muut täynnä tavaraa, niin sitten nämä viimeiset "aarteet" pruukataan tuoda meidän vaivoiksi. Ja mieheni on kiltti eikä osaa sanoa ei. Niinpä sitten säilytämme nurkissamme ilmaiseksi muiden rojuja, joita kukaan ei enää varmasti tule koskaan käyttämään tai kaipaamaan, mutta poiskaan ei saa heittää. Olen kurkkuani myöten täynnä erinäisiä romuja, joita tämä suku on haalinut ja joista minä joudun nyt osittain vastaamaan. Vaikea tehdä mitään, kun mies sanoo kaikkeen äidilleen kyllä ja äidillehän tilanne on pelkkää voittoa, kun miniä ja poikansa toimivat loppusijoituspaikkana heidän turhille romuilleen. Näistä sitten välillä riidellään mieheni kanssa mutta mikään ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat lakanat ja liinavaatteet ovat haluttuja ja kysyttyjä. Ei ainakaan kannata heittää roskikseen, vaan antaa niille jotka osaavat arvostaa.
Vanha puuvilla on laatutavaraa, jota ei nykyään edes saa, koska puuvillan laatu huonontunut tehotuotannossa ja kustannussyistä puuvilla kangas tehdään ohueksi ja siksi ne hajoavat nopeasti, eivätk pysy edes sängyssä ilman ryppyjä.
Ennen liinavaatteet kestivät äidiltä tyttärelle ja ne olivat paksua ja painavaa laatutavaraa.
Itselläni käytössä liinavaatteita, jotka olen perinyt isomummiltani eli ovat nyt 4. sukupolvessa.
Äh. Et nyt tajunnut tuota ongelmaa. HOME.
Et sinäkään kai homeisia käytä?
Jos on säilytetty kuivassa ja lämpimässä ja puhtaassa tilassa, niin mikäs siinä.
Aapeen ja monen muun ongelma on se, että ne vaatteet säilötty huonosti ja neHAISEVAT ja aiheuttavat HENGITYSOIREITA.
Silloin ne arvokkaat ovat roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kotiini ei homeiset ryysyt kuulu. Pidä pintasi, eiköhän joku muu ratkaisu löydy. Ei kotisi ole muiden ihmisten rytkyjen varasto.
Eikö se ole myös miehen koti?
Jos noin ehdoton, miksi edes haluaa jakaa kodin toisen kanssa, vaan silloin asutaan YKSIN jolloin päätösvalta itsellä.
Vai onko kumppani tossun alla ja alistettu kuin koira.
Ei kannata sivuuttaa tuota hometta. Olen asunut homeasunnossa ja se haju ei tavaroista häviä vaan leviää ja aiheuttaa oireita. Ei tuota voi sivuuttaa vain koska on miehenkin koti.
Ota kaunis valokuva, ja teetätä siitä taulu kehyksineen, ja annat miehellesi joululahjaksi.
Sitten hävität lakanat.
Problem solved.
Asuuko anoppi teidän kanssa ja tulee myös uuteen yhteiskotiin? Miten olette päätyneet ratkaisuun? Hirveää.
Kyllä homeenhajukin pyykissä lähtee, kun on oikeat aineet. Suosittelen Sanytol-merkkistä pyykin desinfiointiainetta. Minulla on tepsinyt ihan kaikkiin hajuihin.
(Minulla oli itselleni tärkeitä tekstiilejä, joissa oli hometalon hajua. Toki halusin ihan oikeasti pitää ne.)
Kun mieheni isoäidin neulomat villapaidat, pitsiliinat ja kauhtuneet lakanat eivät puhdistuneet etikkapesussa tai pakkasessa, niin ostin niille Ikeasta halvan säilytyspussukan. Sinne tungin ja laitoin varastoon. Sieltä mies saa sitten käydä niitä ihailemassa (ei ole 10 vuoteen kiinnostanut). Pois en ole kehdannut heittää kun niillä käsitöillä on miehelle jotain tunnearvoa, mutta käyttöönkään en ota tahraisia ja haisevia vaatteita.
YHTEISEEN kotiin otettavista tavaroista neuvotellaan myös.