Miksi kaikki ei pue lapsia juhliin asianmukaisesti?
Esimerkiksi syntympäiville, häihin, hautajaisiin tai muihin perhejuhliin.
Syntymäpäiville joidenkin lapsen ilmestyy arkivaatteissa ja hautajaisissa on joku pinkki tai violetti mekko yllä.
Kommentit (561)
Lasten juhlavaatteelle käyttöä on yhden kerran. Seuraavien juhlien tullessa lapsi on jo kasvanut siitä ulos.
Lastenkutsuille meidän lapset menee siisteissä mutta ei "juhlavaatteissa". Tuntuu rahan ja resurssien tuhlaukselta ostaa yhtä kertaa varten joku 80-100 euron vaatekerta. Riittääkö edes, kun arkikengätkään ei tietenkään sovi juhlavaatteiden kanssa. Eli sanotaan 200e vaatekerta. Voisin, mutta valitsen toisin. Luokalla on monenlaisista lähtökohdista lapsia.
Ainoa mihin panostin lasten vaatteisiin, oli lähisukulaisen hautajaiset. Kokomustat puvut joille tosiaankaan ei lapsilla tule toista kertaa käyttöä. Mutta hautajaisiin ei mennä värikkäissä tai "vain siisteissä" vaatteissa. Lastenkutsuihin sen sijaan ei minusta ole mitään pukukoodia. Ja koulun joulu- tai kevätjuhliinkaan en viitsi ihmeemmin mitään enää keksiä. Kun huomasin että yli puolet lapsista tulee tavallisissa vaatteissa, niin pakkoko se on jonkun fleksata että meilläpä on rahaa pistää pojalle solmuke kaulaan ja suorat housut kauluspaitoineen. Pukeudutaan massan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni violetti mekko on ihan asiallinen asu lapselle hautajaisiinkin.
Ei ole. Mustaa pitää olla.
Eikä pidä. Pienelle lapselle sopii myös valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pidä. Pienelle lapselle sopii myös valkoinen.
Ja harmaa ja tummansininen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudenperheessämme oli kaksi aikuista ja neljä lasta. Olimme erittäin köyhä perhe. Silti jokaiselle oli ns. pyhävaatteet erikseen, joilla voi mennä mihin juhliin tahansa. Asennekysymys.
Ja ne köyhän perheen pyhävaatteet voivat näyttää rikkaan silmissä nuhruisilta, koska ne eivät ole uudet.
t, yhteiskunta-, sosiaali- ja varallisuusluokkien ristiaallokossa kasvanut.
Lapseni on aistiyliherkkä ja kun hän oli pieni, oli haastavaa löytää vaatteita joita hän pystyi tai suostui käyttämään. Joskus ei mennyt ihan etiketin mukaan, mutta tärkeintä oli että oltiin paikalla.
Ei voi olla rahasta kiinni. Suomalaiset nyt vaan on moukkia ja juntteja. Muistan kyn yksimsukulaispoika tuli häihimme collegepaita päällään. Ja lapseni koulussa yhdellä rikkaalla perheen lapselle oli aina likaiset ja kulahtaneet vaatteet.
Nykyisin aikuisetkaan ei osaa pukeutua. Miehillä näkee farkkuja jopa häissä ja naisilla niitä iänikuisia pohjepituisia legginssejä tunikan kanssa. Kyllä aikuisella miehellä tulee olla puku, jonka voi tarvittaessa ottaa käyttöön häissä, hautajaisissa, ristiäisissä ja rippijuhlissa. Mutta miten voi olettaa, että lapset puetaan juhlavaatteisiin, kun itse vedetään crocsit ja farkut. Juhlavaatteet lapselle ei maksa paljon ja niitä saa todella hyvin kirppareilta tai voi pyytää lainaan. Itse kierrätettiin kavereiden kesken lasten juhlavaatteita.
Synttäreillä nyt on muutenkin yleensä aika vapaa pukeutuminen, ellei erikseen ole joku pukukoodi.
Lasten hautajaispukeutuminen on haastavaa, koska pienille lapsille ei edes tahdo löytyä mustia vaatteita, ja sitten jotain puvunhousuja tai mustaa mekko lapselle viitsi edes ostaa, kun tietää, että se jää kertakäyttöiseksi (lapsi varmasti kasvaa siitä ulos ennen kuin tarvitsee seuraavan kerran).
itse laitoin pienelle tytölle tummanvioletin mekon (jota käytti muissakin juhlissa), ja pojalla oli ehkä jotain tummansinistä.
Hautajaisia ei minun lapsuudessa ollut montakaan. Mutta muistan pappani hautajaiset n 4-5 vuotiaana kylmänä syksynä. Minulla oli punainen villamekko ja muutkin vaatteet olivat samaa väriä. Kuvista nähnyt. Muistan myös ison hautajaissaattueen ja paljon ihmisiä joita en tietenkään tuntenut. Aika pelottava tilaisuus mutta vaatteet olivat mukavat.
Aikuinen saattaa käyttää sitä samaa mustaa mekkoa tai pukua koko loppuelämänsä kaikissa juhlissa. Mutta lapselle moinen on kertakäyttöinen, eikä mitään järkeä hankkia yksiä hautajaisia varten. Kaikki ymmärtävät tämän, eikä ainakaan minun mummoni hautajaisissa kukaan ihmetellyt, kun lapsilla ei ollut mustaa päällä (siellä oli paljon lapsia, eikä heistä kellään ollut).
Juhlavaatteethan on hyvin monimuotoinen käsite. Esimerkiksi veljeni vaimon mielestä juhlavaatteet on yhtäkuin musta puku hautajaisiin, myös lapsilla. Heidän 3v oli puettu isovanhemman hautajaisiin mustaan pukuun, samoin 1v. Itse käsitän juhlavaatteet laajemmin. Meidän suunnilleen samanikäisillä lapsilla oli. Tummansiniset housut ja vaaleansininen paita, toisella tummanvioletti mekko missä pieniä kukkia ja valkoiset sukkahousut sekä tummanharmaan juhlakengät. Vauva oli suht normaaleissa vaatteissa, joku vaalea tai beige body ja housut. Sain kuulla myöhemmin. Että veljen vaimo oli arvostellut meidän lasten pukeutumista muille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen usein ihmetellyt. Minut puettiin lapsena aina asiallisesti ja tilanteen mukaisesti. Tästä olen oppinut miten tietyissä tilanteissa pukeudutaan, milloin on ok mennä neuleessa, hupparissa tai farkuissa ja milloin vaaditaan ns asiallisempaa päälle. Myöskin kengät ja takki tilanteen mukaan. Ei ole tyylikästä mennä mekossa, jonka päällä on tuulitakki ja kenkinä jotkut kauhtuneet lenkkarit.
Tästä olen kyllä eri mieltä. Väitän, että ne jotka ovat lapsena joutuneet niissä kauhtuneissa lenkkareissa hautajaisiin, ovat aikuisena kaikkein tarkimpia pukeutumisesta. Ei mikään opeta niin kuin häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Niin se onkin. Jotkut pitää kiinni siitä että vain musta käy lapselle.
Hassua, miten toisaalta aina toistellaan kuinka lapset pitää ottaa mukaan häihin ja hautajaisiin ja ravintolaan jne. koska eiväthän he muuten opi miten niissä tilanteissa käyttäydytään. Mikä on totta, mutta sitten ei kuitenkaan haluta opettaa, miten niissä tilanteissa käyttäydytään, esimerkiksi juuri pukeutumisen osalta.
Jos ei ole varaa ostaa juhlavaatteita niin esim hautajaisiin lapselle voi laittaa päälle vaikka siniset farkut ja joku yksivärinen tummansävyinen pusero, vaikka sitten huppari. Omilla lapsillani oli sekä kirjavia että yksivärisiä vaatteita, saman hintaisia kaikki. Paljon parempi kuin joku muumipusero kuten tuolla aikaisemmin.
Välinpitämättömyys ja tilannetajuttomuus. Suomihan on alipukeutumisen tyyssija. Kai juhlavaatteitakin kirppareilta saa puoli-ilmaiseksi, jos edes jonkun tason haluaa säilyttää. Mutta monet eivät viitsi/halua/piittaa. Kansalaiset saisivat skarpata tässä asiassa, erityisesti aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä perheessä on rahat vähissä ja lapsi on kasvanut ulos ko vaatteesta. Kenties samaan aikaan se käytettynä ostettu pesukone vielä hajosi..?
Eikö tärkeintä ole ystävälliset ja fiksut tavat? Kaikki eivät pidä lasta jonain vaateripustimena, jota esitellään kaikille. Tärkeintä kai on, että on peseytynyt ja puhtaissa vaatteissa?
Jotkut pukevat lapsen kalliisiin muotivaatteisiin jopa päikkyyn. Sitten kurahanskat ja villasukat puuttuvat.
Miten se onkin aina tämä sama juttu.
Miten se onkin aina tämä sama juttu, että kaikki eivät ole rikkaita, ja jotkut haluavat kutsua juhliinsa ihmisiä, ei vaatteita.
Jos juhlissasi on tarkka pukeutumiskoodi, kirjoita se kutsuun. Tietävät persaukiset jättää juhlasi väliin.
Ehkä ei ollut varaa maksaa ehkäisyä?
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on aistiyliherkkä ja kun hän oli pieni, oli haastavaa löytää vaatteita joita hän pystyi tai suostui käyttämään. Joskus ei mennyt ihan etiketin mukaan, mutta tärkeintä oli että oltiin paikalla.
Aina valmiina selittämään. Ne kaikki on jo kuultu. Kumpi päättää, sinä vai lapsesi?