HS: Kunta-alalla tehdään 176 tuntia ja valtiolla 94 tuntia vähemmän töitä vuodessa kuin yksityisellä sektorilla
Kommentit (72)
Vaihtelee. Minulla on kunnalla paljon kovempi työtahti kuin yksityisellä, ei nämä mene yksi yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee. Minulla on kunnalla paljon kovempi työtahti kuin yksityisellä, ei nämä mene yksi yhteen.
Mulla sama juttu. Tosin työnikin on sellaista että tämä on ihan luonnollista (arkisto). Yksityisellä sai käyttää juuri niin kauan aikaa kun tarvitsi asian hoitamiseen. Työ oli enemmän tutkijaluontoista ja tahti sai olla sen mukainen.
Julkiselle siirtyminen oli shokki. Hirveä tahti, töitä varmaan kymmenkertaisesti ja palkkakin on kirjaimellisesti melkein puolet pienempi. En silti valita, koska luoja sentään tuo työ yksityisellä on tylsää. Ensin kuulosti todella hyvältä, mutta olikin aika turhanpäiväistä loppupeleissä
Julkisella on se hyvä, että työlläni on oikeasti merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Palkka on silti mitätön ja töitä on liikaa annettuun aikaan nähden. Minua pitäisi olla kaksi, jotta työt saisi hoidettua annetuissa aikaraameissa.
Vierailija kirjoitti:
Koska palkat on pienemmät niin saa enemmän lomia.
Ne pitkät lomat tulevat 15 vuoden palvelun jälkeen. Juu, nautiskelin niistä 25 vuotta. Palkoista minulla ei ole vertailukohdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaan on vertailla julkista sektoria ja yksityistä puolta. Ne ihan erilaisiin toimintoihin tarkoitettu ja työtehtävät on erilaiset. Julkinen sektori kuuluu sellaisiin työtehtäviin, joita ei voi antaa yksityiselle yritykselle, ihan jo lainsäädäntö pakottaa näin tekemään. Yleisesti ottaen palkat on huonommat julkisella sektorilla, kuin yksityisellä ja siksi lomia on enemmän julkisella puolella.
Ei se lainkaan turhaa ole. Yksityisen sektorin pitää kattaa paitsi omat kulunsa ja tuottaakin jotakin firman kassaan, niin kaiken lisäksi myös rahoittaa julkisen sektorin toiminnot verojen muodossa.
Julkisella, varsinkin valtiolla, suurin osa kyllä tekee juuri niin tehokkaasti kun pystyy. Julkinen vain on ihan tolkuttoman säädelty, eli asiat etenee aika hitaasti maksimitehollakin ja siihen ei virkakyöstit voi vaikuttaa. Jostain kynän tilaamisestakin on saatu järjetön byrokratiahelvetti aikaiseksi, koska joka euroa tarkkaillaan. (Ja kyllä, myös julkisen tekijät ihmettelee miten johto onnistuu kumminkin yliviikaroimaan). On lakisääteisiä vastausaikoja, joille virkakyöstit ei mitään voi.
Ja lisäksi tuo, että julkisen tehokkuutta ei mitata niillä työtunneilla, koska niistä ei makseta vaan ne saa vapaa-aikana, jos saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska palkat on pienemmät niin saa enemmän lomia.
Ne pitkät lomat tulevat 15 vuoden palvelun jälkeen. Juu, nautiskelin niistä 25 vuotta. Palkoista minulla ei ole vertailukohdetta.
Ja nyt ollaan niistäkin luopumassa huhujen mukaan. Eli kohta ei ole mitään syytä miksi joku haluaisi olla julkisella töissä. Palkka on huono, edut olemattomat, työnteko tehty mahdollisimman vaikeaksi ja lomissakaan ei voita.
Kunta-alalla on nälkäpalkat, mut pitkät lomat.
Myös palkat on aika paljon huonommat että silleen
Niin tehdään ja saadaan myös paljon huonompaa palkkaa.
Kannattaisko sitten mennä töihin kuntapuolelle? Sehän on etu. No oikeasti kunta-ala jousti aikoinaan palkankorotusten osalta sillä ehdolla että korotusten sijaan saivat muita etuuksia. Tämä vaikuttaa tietenkin asiaan. Mutta yhtä kaikki työtuntien määrää voidaan nostaa sopimalla kuten varmaan hyvin tiedätte. Siksi meillä neuvotellaan työehtosopimukset. Ne ovat niitä sellaisia joita persut vastustavat henkeen ja vereen mutta silti nauttivat niiden tuomista eduista. Ei minulla muuta joo....
Yksityisellä puolella palkan/edut maksaa päivittäin asiakas (jos maksaa) - Julkisella puolella automaattisesti kaikki veonmaksajat... Tästä yksinkertaisesta syystä seuranta, paine ja kultturi eroavat toisistaan selkeästi. Joskus aikonaan tehdyn tutkimuksen mukaan työtyytyväisyys oli yksityisellä puolella kuitenkin selkeästi julkista sektoria parempi. Merkittävin syy: Julkisen puolen työntekijät eivät tienneet mistä heidän työtään mitataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nykyisin palkat on kovat julkkaripuolella monessa roolissa.
Ei tarvitse ihmetellä, miksi Suomen valtio ottaa kymmenen miljardia tai reilut vuodessa lisää lainaa. Tuolta niitä todellisia säästöjä alkaisi löytymään!
Määrittele mikä on sinusta kova palkka niin minä voin kertoa sinulle millä tehtävänimikkeillä kunta-alalla noihin ansioihin päästään? Luulen, että tulet yllättymään.
En ole edellinen, mutta olen ollut töissä kunnallisella ja yksityisellä. Palkat ei käytännössä eroa, kunnallisella saattaa olla vähän parempi. Mutta kunnallisella on paljon pidemmät lomat. Ja kevyempi työtahti.
Työtahti on todellakin kevyempi kunnallisella. Välillä ärsyttää kuin vain kunnalle työskennellyt kaveri ei yhtään ymmärrä mikä on nykyään suomalaisen työntekijän todellisuus. Hän sitten valittaa kun nyt on ollut näitä säästöjä joka puolella mutta kun he on siihen asti tottuneet siihen, että työtahti on leppoisa ja budjettirahoista saa kaiken tarvittavan ilman, että joutuu kauheasti jostain edes karsimaan. Yksityisellä puolella alkaa jo monin paikoin olemaan niin kova työtahti, että työssäolevat uupuu ja yhä useampi putoaa pois kokonaan. Samaan aikaan kunnalliset verorahoin toimivat yksiköt kilpailevat yksityisiä firmoja vastaan, huonontaen niiden kykyä selviytyä. Tosi kiva.
Esimerkkinä YLE. YLE on isompi kuin muut kaupalliset mediatalot yhteensä. Tarjoavat todella laajasti uutisia, viihdettä sekä kulttuuria ilmaiseksi ja sitten tämä ei mukamas vaikuta ihmisten haluun maksaa näistä uutisista toisen tahon toimittamana.
Mä olen ihan eri alalta, mutta myös julkisella. Mua myös mietityttää että mitä yksityinen haluaa että julkisen työntekijät nyt tekee?
Palkkaa ei saa saada
Lomaa ei saisi olla
No ilmaista työtä pitäisi ilmeisesti tehdä entistä enemmän. Mutta miksi? Kukaan yksityisellä ei suostuisi tekemään kymmeniä tunteja töitä ilmaiseksi, miksi julkisella sellaiseen pitäisi suostua.
Sama tuo loma-asia: on tyhmää että yksityisellä kuluu 6 lomapäivää viikossa. Mutta oikea ratkaisu on muuttaa se niin, että kuluu vain 5 päivää. Ei se että viedään julkisen puolen porukalta myös ne lomat.