Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pam väittää että Suomessa ei pärjää eikä tule toimeen 800 eurolla kuussa

Vierailija
23.11.2024 |

Alas voitte kommentoida että miten te olette pärjäänneet 800 eurolla tai vähemmällä kuukauden aika niin voimme sitten yhdessä osoittaa Pamin väitökset vääriksi ja perättömiksi.

https://www.pam.fi/artikkelit/tulisitko-toimeen-800-eurolla-kuukaudessa…

Kommentit (364)

Vierailija
181/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siis tuolla 800 eurolla pitää saada?

ruokaan riittää kyllä 

20 euroa riittää yhden ihmisen kolmen viikon kaikkiin kuluihin.

T: Kokoomuslainen

Kokoomuslainen on hyvä ja näyttää esimerkkiä.

Vierailija
182/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kun hakisin lisäksi soviteltua, asumistukea ja toimeentulotukea.

Jos olisi puoliso, hänen pitäisi varmaan maksaa enemmän, jos en saisi hänen tulojensa takia noita tukia. 

Kyllä palkan kuuluu riittää elämiseen ilman sosiaalitukia, vaikka Kokoomus ei sitä mieltä olekaan ja julistivat vaalien alla, ettei palkalla tarvitse tulla toimeen. 

Ikävä kyllä, näin ei ole ollut vuosikymmeniin, että ihmiset eläisivät palkkatuloilla ja moni yrittäjä ei  pystyisi maksamaan sitä palkkaa, mikä vaatii Suomessa peruseläminen esim. kaupankassat, opettajat, ravintola- ja rakennusala jne jossa tehdään paljon osa-aikatyötä ja työvoimaa tarvitaan vaihtelevasti ja kausiluontoisesti esim. 2-3h päivässä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä siis tuolla 800 eurolla pitää saada?

ruokaan riittää kyllä 

Vuokrat, laskut, ruoat, lääkkeet, bussimatkat, vakuutukset ja jne

Tuon 800/kk päälle saa työmarkkinatukea 400 euroa ja kas lopputulos on 1200/kk, toki jos on kerännyt ansiosidonnaista saa enemmän 

Mistä tuo 800 + 400 tulee? Työmarkkinatukihan on 595 euroa kuussa ennakonpidätyksen jälkeen. 

Vierailija
184/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olla nykypäivää nuorilla. Jo aikuinen lapseni on nollatuntisopimukselka töissä ja sai tässä kuussa palkkaa 200 euroa, kun ei ollut tunteja enempää. Onneksi minä voin elättää ja avustaa, mutta harmittaa nuorten ikäpolvien puolesta, miten epävarmaksi työelämä on mennyt. Monilla vakaassa työssä olevilla keski-ikäisillä eläkeläisistä puhumattakaan ei ole mitään käsitystä siitä, millaista työelämä on tänäpäivänä monille.

N50+

Ikinä ei pidä hyväksyä 0-tuntisopimusta!! Omalla lapsella 15-20h/vko, tekee vähintään tuon

Eihän siitä päätä työntekijä, vaan suurin osa kaupan- ja ravintola-alalla on juuri noita nolla soppareita tai 12h/vk ja töihin tullaan muutaman tunnin varoitusajalla ja työvuoro saattaa kestää 2-4h/vuoro. 

Ja työsopparissa ehto, ettei saa työskennellä kilpailevassa yrityksessä, joilloin lisätyön ottaminen täysin mahdoton.  Ja lähes kaikissa ketjuilla tuo ehto. 

Vierailija
185/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

800 e ei riitä jos siitä.vähennetään myös vuokra. Monella Helsingissä tuillainen summa menee jo pelkästään vuokrakuluihin. 

Helsingissa voi esim etsiä vaikka kymmenen tai viisitoista kaveria ja vuokrata joku halpa kaksio tai kolmio kimpassa.

Suomeen töihin tulevat ulkomaalaiset tekee aina noin. Heitä asuu yleensä 2-4 henkilöä samassa asunnossa. Säästävät vuokrakuluissa. Miksi ei suomalaiset perheettömät pienituloiset voisi tehdä samalla tavalla?

2-4 on vähän eri kuin 10-15. Yhden kaverin kanssa voisikin ihan hyvin muuttaa kolmioon. Kummallekin olisi oma huone ja sitten yhteinen olkkari, keittiö ja pesutilat. Jos on oikein hyvää pataa, niin periaatteessa kaksiokin voisi mennä yhden kaverin kanssa, ja siten kolmio neljälle hengelle.

Vierailija
186/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla lainanlyhennys 650e/kk eli 800 kuukausituloilla ei todellakaan pärjää. Tonni on ihan minimi. Mielestäni jokaisen kansalaisen tonnin perustulo olisi hyvä juttu.

Tonnin saa jokainen ihan heittämällä jos vaan vähän tekee jotain töitä joskus. 

Jos tuntipalkka on 11,5 euroa, niin työtunteja pitää tehdä noin 87 eli vähän alle 12 kokonaista työpäivää. Se on jo enemmän kuin puoli kuukautta. Puhumattakaan siitä, että palkasta menee työeläkemaksu ja mahdollisesti muutakin, jolloin käteen jää vähemmän, eli tunteja pitää tehdä enemmän saadakseen tonnin käteen.

Suomi on jo monella tapaa luokkayhteiskunta. Täällä asustaa joukkoa, joka ei tiedä, kuinka pienellä rahalla jotkut joutuvat kituuttamaan. Täällä asustaa myös joukkoa, joka ei tiedä, millaisessa äveriäisyydessä osa Sanni-Pettereistä asustaa, ja miten samaisella Sanni-Pettereiden joukolla ei ole käsitystä köyhyydestä. Joskus harvoin näiden polut risteävät, ja syntyy Vauvan kaltaista komediaa.

Komedian alkusyy löytyy siitä, että elämän perusteet ja yhteiskunnallinen todellisuus eroavat toisistaan niin paljon. Sellaiset radikaalit erot ovat mm. tyypillisiä Englannissa.

Vierailija
187/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäsin 20 vuotta sitten, ostin vain halvempia ruokatavaroita.  Tätä tosin moni ihmetteli silloinkin, kai nykyään vielä vaikeampaa.

20 vuotta sitten pärjäsi pienemmällä summalla. Itsekin elin silloin vielä opintotuella, joka oli olikohan kolmisen sataa kuussa. Asuin soluhuoneessa, joten vuokra oli pieni. Ruokaan meni satanen kuussa, kun oli tarkkana. Kahdeksallakympilläkin olisin saanut kuun ruoat, jos olisin jättänyt suklaan ja muun hyvän pois, mutta sitä ei olisi pää kestänyt.

"Aikuisena" asuminen maksaa enemmän, kun ei enää pysty eikä jaksa asua parin muun kanssa samoissa tiloissa. Lisäksi ainakin itselläni on lapsia, joten soluun ei muutenkaan olisi enää asiaa. Hintataso on noussut todella paljon viime vuosina. Kaikki maksaa enemmän kuin ennen.

Toisin sanoen entisaikoja ei kannata verrata, sillä inflaatio on nostanut hintoja eikä 800 eurolla saa enää läheskään yhtä paljon.

Vierailija
188/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

800 eurolla pärjäã erittäin hyvin kun etsii itselleen rikkaan puolison joka maksaa kaiken eikä itse tarvitse miettiä ja murehtia juuri mistää paitsi että minkä tuoksuisen kylpypommin ottaa poreammeeseen tai että mitä ruokaa kokki on mahtanut tänään tehdä.

Mulla on vähän tuo tilanne. :D Onneksi ei tarvitse yrittää elättää lapsia työmarkkinatuella, vaan puoliso hoitaa asumisen ja puhelinlaskut. Minulle jää noin 2/3 ruokakauppaostoksista, ja sen kyllä hoitaa työmarkkinatuella ja lapsilisillä.

Oikeastaan on hyväkin, että minun potentiaalinen työpaikkani jää nyt jollekin sellaiselle, joka tarvitsee sitä enemmän.

Vierailija
189/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa jutussa väitetä, että 800e pitäisi pärjätä ja siitä pitää maksaa kaikki. Näissä aina unohdetaan täydentävät tuet joita saa, jos tulot ovat pienet. Jutussakin tuo 800e on yksittäinen kuukausi ja tulot yleensä 1400-1600. Eli samaa vääristeltyä s ontaa mitä nämä aieeht yleensäkin.

Verot toki pois.

Ja orpopurra on kokoajan laskenut niitä täydentäviä tuloja. Huuto kuuluu, että hae toinen ja kolmas työ.

Suomen kansasta tehdään orjatyövoimaa.

Voi laskea verot pois mutta 800 tuloilla saat lisätukia reilusti. Nämä aiheet nojaavat aina epärehelliseen tietojen esittämiseen ja p askanpuhujia kohtaan empatiaa on nolla.

Eikö nyt puhuta siitä, että kaikki tulot olisivat nettona 800 euroa kuussa? Miksi laskette mukaan joitakin oletettuja, täysin hypoteettisia tukia? Ei virkailija välttämättä tue niitä.

Vierailija
190/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maalla asuessa voi pärjätä. Itse maksoin 300€/kk vuokraa talosta. Autonpito kallista, julkiset ei kulje eikä töitä löydy. Sähkölämmitys kallista. Kaupungissa ei pärjää. Varsinkin jos opintovelkaa tms. 

Maalle muuttoa miettinyt, mutta kun siellä ei ole töitä, edes satunnaisesti, kuten kaupungissa.

Vierailija
191/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei kaupan alalla töissä oleva osa-aikainen voi hankkia muualta lisää tunteja? Ja miten työnantaja voi tuolla tavalla yksipuolisesti muutella kuukausittaista tuntimäärää? Eikös työsopimus pitäisi tehdä niin, että siinä sovitaan työaika? Muunlaiseen sopimukseen ei pidä laittaa nimeään. 

Luulisi opettajana ymmärtävän asioista vähän enemmän, mutta ei kai sitten. Työpaikkoja ei ole riittävästi kaikille ja vielä vähemmän useampia töitä. Siksi on otettava vastaan sitä mitä saa, myös niitä nollatuntisoppareita.

Itse olen ollut töissä, jossa aluksi oli täydet tunnit ja sitten yhtäkkiä tunnit loppuivat kokonaan. Olen ollut myös kahdessa osa-aikatyössä yhtäaikaa. Kummassakin oli vaihtelevat tuntimäärät. Ei ollut mitenkään helppoa löytää kahta työtä, joiden aikataulut sai soviteltua yhteen.

Minulle on tarjottu pari kertaa nollatuntisopparia. En ole suostunut. Olen molemmilla kerroilla saanut tiukan neuvottelun tuloksena paremman sopparin. 

Ei mulla ainakaan ollut mitään neuvotteluvaraa. Jos olisin yrittänyt vääntää kättä, he olisivat ottaneet seuraavan jonosta. Se oli joko nollatuntisopimus tai ei yhtään tuntia ollenkaan.

Huomaa, kuinka eri maailmoissa suomalaiset elävät keskenään. Osa kuvittelee, että hyvän sopimuksen saa tuosta vain, kun vähän neuvottelee. Toinen osa taas tuntee todellisuuden ja tietää, että palkkatyön saaminen on tuurista kiinni.

Vierailija
192/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa jutussa väitetä, että 800e pitäisi pärjätä ja siitä pitää maksaa kaikki. Näissä aina unohdetaan täydentävät tuet joita saa, jos tulot ovat pienet. Jutussakin tuo 800e on yksittäinen kuukausi ja tulot yleensä 1400-1600. Eli samaa vääristeltyä s ontaa mitä nämä aieeht yleensäkin.

Verot toki pois.

Ja orpopurra on kokoajan laskenut niitä täydentäviä tuloja. Huuto kuuluu, että hae toinen ja kolmas työ.

Suomen kansasta tehdään orjatyövoimaa.

Voi laskea verot pois mutta 800 tuloilla saat lisätukia reilusti. Nämä aiheet nojaavat aina epärehelliseen tietojen esittämiseen ja p askanpuhujia kohtaan empatiaa on nolla.

Eikö nyt puhuta siitä, että kaikki tulot olisivat nettona 800 euroa kuussa? Miksi

Näin. Sosiaaliturvaakaan ei tarvita, kun voi voittaa lotossa. Lototkaa ahkerasti! Ihana logiikka.

Vierailija
193/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu elämäntilanteesta. Minä olen elänyt mieleistäni elämää vuosikaudet noin 1500€:lla kuukaudessa lainat ja sijoitukset poislukien. Vaimo on saanut saman elintason noin 1000€/kk tehden osapäivätöitä.

Vaan ei tässä kovin leveästi ole eletty. Puhumattakaan, että olisi lapsia elätettävänä. Työkaveri valittaa, että 4000€/kk nettotuloilla on aina rahat loppu, kun on asunto- ja autolainaa ja kolme lasta elätettävänä.

Eläppä yksinäsi sillä 1500€. Puolet vuokraan, niin ei paljoa sijoitella sen jälkeen.

Vierailija
194/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

800€/kk? No tuota..kaksi lapsista harrastaa jääkiekkoa ja kaksi harrastaa hieman edullisempaa lajia ja pelkät kk-maksut ylittää tuon 800€ reippaasti. Yhteenlasketut harrastusmaksut on 1150€/kk ja tuo ei sisällä välineitä, lisenssejä, peli-, tai kisamaksuja jne. Eli ei, ei olisi mahdollista elää tuolla summalla edes viikkoa

t: espoolainen

Vierailija
195/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tarjottu pari kertaa nollatuntisopparia. En ole suostunut. Olen molemmilla kerroilla saanut tiukan neuvottelun tuloksena paremman sopparin.

No minulla ei ollut pitkäaikaistyöttömänä vara neuvotella, tilanne oli aika toivoton. Pääsin työstä kyllä pian eroon ja sain uuden osa-aikatyön, jossa oli sentään jonkinlaiset minimitunnit. Nyt olen edennyt "urallani" jo kokoaikatyöhön. Ei tämäkään ole kuin määräaikainen, mutta minkäs teet.

Tällä palstalla aika usein kuulee, että työttömien pitäisi ottaa vastaan mitä vaan työtä, mutta ilmeisesti nyt ollaankin eri mieltä? Mitä sitten pitäisi tehdä jos työttömänä ei mitään kunnollista työtä saa? Alkaa neuvotella parempia soppareita?

Kyllä, kannattaa neuvotella. Minäkin olin työttömänä kun ensimmäistä kertaa tarjottiin nollatuntisopparia. En ottanut, ja sain neuvoteltua 50% kk-palkkaisen sopparin. Jos työnantaja ei ole valmis neuvottelemaan, niin hän ei ansaitse sinua. 

Työtön joko ottaa nollatuntisopimuksen tai joutuu karenssiin. Aika hyvä tuuri on, jos onnistuu neuvottelemaan yhtään mitään tuossa tilanteessa. Yleensä niillä on siellä jonossa kyllä tulijoita, joille huono sopimus kelpaa. Erityisesti nyt, kun niin moni on irtisanottu samoihin aikoihin ja työpaikkoja on vähän vapaana.

Nyt vähän valoja päälle. Vaikka itse olisit onnistunut neuvottelemaan paremman sopimuksen - varmaankin monia vuosia sitten paremmassa suhdanteessa? - niin ei se tarkoita, että se olisi kaikille mahdollista. Neuvotella voi, mutta lopputulos ei yleensä muutu mihinkään.

196/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koko keskustelu on ihan älytön. Ei sen puotipuksun 800€ kk tienesti ole tietenkään palkka kokoaikaisesta työstä. Hän tekee muutaman tunnin töitä silloin tällöin. Ei hän edusta mitään keskiverto duunaria!

Osa-aikatyö sopii esim. opiskelijalle. Jos oikeasti haluaa normaalia palkkaa, niin sitten vaan vaihtaa työpaikkaa kokoaikaiseen työhön. Nuori lapseton ihminen voi hyvin tehdä vaikka viikonloppuisin ja iltaisinkin työvuoroja, niistä saa hyvät lisät.

Se, miksi tämä jutun ihminen ei mene kokopäivätyöhön, on meille mysteeri. Ehkä hän haluaa ottaa rennosti tai on joku muu syy, tätä emme voi tietää. Mitään tavallista töissä käyvää ihmistä hän ei edusta.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
197/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Tämä koko keskustelu on ihan älytön. Ei sen puotipuksun 800€ kk tienesti ole tietenkään palkka kokoaikaisesta työstä. Hän tekee muutaman tunnin töitä silloin tällöin. Ei hän edusta mitään keskiverto duunaria!

Osa-aikatyö sopii esim. opiskelijalle. Jos oikeasti haluaa normaalia palkkaa, niin sitten vaan vaihtaa työpaikkaa kokoaikaiseen työhön. Nuori lapseton ihminen voi hyvin tehdä vaikka viikonloppuisin ja iltaisinkin työvuoroja, niistä saa hyvät lisät.

Se, miksi tämä jutun ihminen ei mene kokopäivätyöhön, on meille mysteeri. Ehkä hän haluaa ottaa rennosti tai on joku muu syy, tätä emme voi tietää. Mitään tavallista töissä käyvää ihmistä hän ei edusta.

Sinulle ehkä on mysteeri, mutta ei meille muille. Osa-aikatyötä tekee Suomessa 18 prosenttia eli vajaa viidennes kaikista palkansaajista (v.2022). Se on iso määrä ihmisiä. Osa tekee omasta tahdostaan, osan on pakko tehdä kun muutakaan ei saa.

Vierailija
198/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan riitä ihmisarvoiseen elämään. Jos asumiseen menisi vain 200 euroa, eikä olisi elätettäviä, ehkä just pysyisi hengissä, mutta aivan typerä kysymyskin jo.

Vierailija
199/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan vuokrattu 1 huone philipiiniläiselle lähihoitajalle.

Hänellä on jääkaapissa oma osasto, hylly ja vetolaatikko, mutta syö vain aamiaisen kotonaan. Syö joka pv lounaan ruokalassa.

Joskus juteltiin ja kertoi hsl lippu maksoi, oliko 50-60 e kk, n 250 e kk menee lounaisiin ja olisko ollut 50 e max mitä ostaa tänne ja jotain pientä. Kertoi hänellä menee alle 800 e kk rahaa ja loput saa säästöön. 

Huoneessa oli valmiina sänky ja iso komero . Töissä käyttää työvaatteita, omistaa ihan muutaman kymmentä vaattetta. Hänellä on kannettava. Soittelee lastensa kanssa, mutta puhelinkin on varmaan 10 v vanha

Vierailija
200/364 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaa olla nykypäivää nuorilla. Jo aikuinen lapseni on nollatuntisopimukselka töissä ja sai tässä kuussa palkkaa 200 euroa, kun ei ollut tunteja enempää. Onneksi minä voin elättää ja avustaa, mutta harmittaa nuorten ikäpolvien puolesta, miten epävarmaksi työelämä on mennyt. Monilla vakaassa työssä olevilla keski-ikäisillä eläkeläisistä puhumattakaan ei ole mitään käsitystä siitä, millaista työelämä on tänäpäivänä monille.

N50+

Tätähän se on ollut jo vuosikymmeniä, kun vuokratyöt ja nollasopimukset tuotiin vakituisiksi käytännöiksi työelämässä. Epävarmuutta ja köyhtymistä.

Sitten Arto Satonen ja hallitus ulvoo mediassa, että talous ei kasva ja yritykset ei uskalla rekrytoida, koska työntekijöistä eroon pääseminen on niin hankalaa. Ironisesti tämä samainen ajanjakso, jolla työelämä on muutettu epävarmaksi silpuksi on sama aja

Työntekijöistä eroon pääsemisen hankaluus on ollut ongelma jo kauan ennen Satosta. Jo parikymmentä vuotta sitten työllistyminen oli hankalaa juuri siksi, että virherekrytointi tulisi niin kalliiksi yritykselle. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että nollatuntisopimukset ovat tuhonneet työelämän ja ne pitäisi kieltää. Samaan aikaan toivon, että erityisesti pienten yritysten taakkaa helpotettaisiin, vaikka sitten keventämällä irtisanomissuojaa. Sen poistaminen kokonaan menee liian pitkälle, mutta nykyinenkään systeemi ei toimi.