Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joutuuko ihminen, jonka lähisuvussa diabetesta elämään ikuisesti pelossa, ettei itselle tule tuo tauti?

Vierailija
22.11.2024 |

Sokeriarvot olivat pari vuotta sitten 6,1 ja vaikka sainkin ne laskettua niin tätäkö tämä on koko loppuelämän eli jatkuvaa pelkoa siitä, etten syö vahingossa liikaa makeaa, ettei tule diabetesta? :(

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa voi pelätä tai olla pelkäämättä. Liikunta ja ravitsemus auttavat, mutta geneettistä riskiä voi jäädä. Tauti tulee jos on tullakseen. Pelko on oma valinta.

Vaikuttaako ärtynyt suoli oireyhtymä ja jatkuva turvotuksen tunne diabeteksen puhkeamiseen? Oon miettinyt Fodmap-ruokavalion aloittamista, vaikka joutuisikin rajoittamaan aika paljon sitä mitä syö, mutta jos tuo itselle paremman olon, on varmaan sen arvoista.

Vierailija
42/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut. Jos et tuon enempää tiedä diabeteksestä.

Suklaan syöminen on pienin paheistasi.

https://www.terveystalo.com/fi/Tietopaketit/Diabetes/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveelliset elintavat, eli liikunta ja kasvispainotteinen terveellinen ruokavalio pienentävät sairastumisriskiä.  Ihan näin maalaisjärjellä mietittynä.

Vierailija
44/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveelliset elintavat, eli liikunta ja kasvispainotteinen terveellinen ruokavalio pienentävät sairastumisriskiä.  Ihan näin maalaisjärjellä mietittynä.

Oon kyllä miettinyt pitäisikö siirtyä kasvisruokavalioon, koska tuntuu, että liharuoat turvottaa.

Vierailija
45/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden tosi hoikan,jolla on 2 tyypin diabetes, puolisoni. On tablettihoito, jotka ei auta, eikä suostu pistämään insuliiniä, ruokavalio on ihan mitä sattuu. Olen nähnyt, mitä sairaudet, on muitakin kuin diabetes, ovat aiheuttaneet hänelle.

Itse olen ylipainoinen, eikä ruokavalionikaan ollut paras mahdollinen. Pitkään ajattelin, että toivottavasti minulle ei tule näitä sairauksia.

Vihdoin tänä vuonna pystyin muuttamaan ruokavalioani, olen pudottanut jo 10 kg, tarkoitus pudottaa vielä ja vyötäröllä lähtenyt 11 cm pois. 

Vierailija
46/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus se yleisin syy on.

Voi tulla laihoillekin.

Voi tulla, mutta kyllä se aikuisiän diabetes  90-prosenttisesti tulee liian tai vääränlaisen ruuan valitsemisesta.

Vierailija
47/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpaa tarkoitat, ykkös- vai kakkostyypin diabetesta? Ykköstyypin db puhkeaa tiettyyn ikään mennessä. Kakkostyypin diabetestä voi torjua ruokavaliolla ja liikunnalla.

Väärässä olet ykkösestä. Mulle se iski päälle neljänkympin ja yksi miespuolinen työkaveri sai sen kuusikymppisenä. Mulla ilmeisesti sattui vasta tuolloin tulemaan sellainen virustauti, joka tuon autoimmuunitaudin herätti henkiin. Suvussa on muita erilaisia autoimmuunitauteja kohtuullisen paljon, eli alttiutta niille on ollut mullakin.

Vierailija
48/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makeaa ? Kyllä se diabetes kakkostyypin tulee sisäelinrasvasta sehän on oikealta nimeltään metabolinen oireyhtymä. Ykkös tyyppiä ei voi oikein estää tulee jo lapsena 

MBO voi olla myös ihmisellä, jolla ei ole diabeteksestä tietoakaan. Nämä ovat kaksi eri sairautta, päivitäpä tietosi pikapikaa äläkä leiki lääkäriä.

Vierailija
49/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä miettinyt pitäisikö siirtyä kasvisruokavalioon, koska tuntuu, että liharuoat turvottaa.

Sittenpä pieret jatkuvasti papujen takia eli ei ole suositeltavaa.

Vierailija
50/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla laihoillekin.

Eikös kakkostyypissä huonot elintavat ja juurikin ylipaino ole riskitekijöitä?

Vierailija
51/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiaa voi pelätä tai olla pelkäämättä. Liikunta ja ravitsemus auttavat, mutta geneettistä riskiä voi jäädä. Tauti tulee jos on tullakseen. Pelko on oma valinta.

Vaikuttaako ärtynyt suoli oireyhtymä ja jatkuva turvotuksen tunne diabeteksen puhkeamiseen? Oon miettinyt Fodmap-ruokavalion aloittamista, vaikka joutuisikin rajoittamaan aika paljon sitä mitä syö, mutta jos tuo itselle paremman olon, on varmaan sen arvoista.

En tiedä mutta diabetes ja keliakia sekä reuma ovat kaikki autoimmuunisairauksia ja diabetes voi joillain potilailla edesauttaa keliakian puhkeamista ja toisinpäin.

Vierailija
52/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, lihavuus on yksi suuri merkittävä tekijä tupakoinnin lisäksi. Kuitenkin jos molemmilla vanhemmilla on tyypin 2 diabetes niin se ei ole tuleeko, vaan milloinka tulee. Periytyvyys on 80% tuossa tapauksessa.

Vierailija
53/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden tosi hoikan,jolla on 2 tyypin diabetes, puolisoni. On tablettihoito, jotka ei auta, eikä suostu pistämään insuliiniä, ruokavalio on ihan mitä sattuu. Olen nähnyt, mitä sairaudet, on muitakin kuin diabetes, ovat aiheuttaneet hänelle.

Itse olen ylipainoinen, eikä ruokavalionikaan ollut paras mahdollinen. Pitkään ajattelin, että toivottavasti minulle ei tule näitä sairauksia.

Vihdoin tänä vuonna pystyin muuttamaan ruokavalioani, olen pudottanut jo 10 kg, tarkoitus pudottaa vielä ja vyötäröllä lähtenyt 11 cm pois. 

Isot tsempit sulle!

Vierailija
54/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpaa tarkoitat, ykkös- vai kakkostyypin diabetesta? Ykköstyypin db puhkeaa tiettyyn ikään mennessä. Kakkostyypin diabetestä voi torjua ruokavaliolla ja liikunnalla.

Ykköstyyppi puhkeaa ihan missä iässä tahansa.

Vierailija
55/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän se DM1 puhkeamisikä mielestäsi on? Minulla puhkesi 34 vuotiaana.

Mun veljellä puhkesi 38-vuotiaana.

Vierailija
56/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla laihoillekin.

Voi tulla, mutta kyllä se aikuisiän diabetes  90-prosenttisesti tulee liian tai vääränlaisen ruuan valitsemisesta.

Ei ole enää aikuisiän diabetes, koska lihaville lapsillekin voi kakkostyypin diabetes tulla.

Vierailija
57/57 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenpä pieret jatkuvasti papujen takia eli ei ole suositeltavaa.

Typerys! Käykää tutustumassa kotimaiset kasvikset nettisivuihin, niin löydätte mitä kaikkea tervellistä ja kevyttä kannattaa syödä. Jos lihaa haluaa syödä niin silloin kevyttä eli kanaa ja kakkunaa.