Joutuuko ihminen, jonka lähisuvussa diabetesta elämään ikuisesti pelossa, ettei itselle tule tuo tauti?
Sokeriarvot olivat pari vuotta sitten 6,1 ja vaikka sainkin ne laskettua niin tätäkö tämä on koko loppuelämän eli jatkuvaa pelkoa siitä, etten syö vahingossa liikaa makeaa, ettei tule diabetesta? :(
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus se yleisin syy on.
Voi tulla laihoillekin.
Mutta montako hoikkaa kakkostyypin diabeetikkoa tunnet? Mä yhden.
Minä
2-tyypin diabetes on elintapasairaus, eli sukurasitteella ei ole merkitystä.
Ykköstyypin diabetekseen ei voi vaikuttaa elintavoilla, kakkostyypin voi. Ykköstyypin diabetes voi tulla, vaikkei sitä edes olisi suvussa. Se on autoimmuunisairaus eikä tiedetä tarkalleen, mikä sen aiheuttaa. Ykköstyyppiä ei saa sillä, että syö liikaa karkkia. Pelkääminen on turhaa, sairaus tulee jos tulee. Ykköstyypin diabetekseen on myös nykyään hyvät hoidot. Se puhkeaa tyypillisesti alle 40-vuotiaana.
Jos taas pelkäät kakkostyypin diabetesta, siihen voi vaikuttaa elintavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla laihoillekin.
Tunnen aika monta, itse asiassa puolet niistä joiden tiedän sairastavan
Pidä paino kurissa ja vältä turhaa makeaa . Pelko nyt ei auta mitään, tauti tulee jos tulee. Kakkostyypin hoidetaan ensin muilla keinoin (ei insuliinipistoksilla) kun oma insuliinintuotanto vähenee asteittain. Vyötärölihavuuden välttäminen olisi ensisijaisen tärkeää ettet sairastu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä on. Anoppi oli alipainoinen ja silti sairastui. Ja muutama muukin tuttu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla laihoillekin.
Tunnen kolme hoikkaa jotka ovat kakkostyyppiin sairastuneet, isäni ja hänen kaksi veljeään, lisäksi heidän yksi pulleampi veljensä. Fyysistä työtä koko ikänsä tehneet, joten liikuntaakin on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa tarkoitat, ykkös- vai kakkostyypin diabetesta? Ykköstyypin db puhkeaa tiettyyn ikään mennessä. Kakkostyypin diabetestä voi torjua ruokavaliolla ja liikunnalla.
Mikähän se DM1 puhkeamisikä mielestäsi on? Minulla puhkesi 34 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvi miettiä eikä pelätä, kun tekee vaan muutoksia ruokavalioon ja elämäntapoihin. Niin helppoa se on.
Tämäpä ei vaan aina auta, koska geeneilleen ei mitään mahda.
Itse olen aina elänyt ja syönyt terveellisesti, liikkunut säännöllisesti ja aina ollut normaalipainoinen, en tupakoi tai käytä päihteitä. Mutta niin vain sain munuaisten vajaatoiminnan ja kylkiäisenä verenpainetaudin ja diabetesta odotellessa. Tämän sain ihan vaan perintönä, näin lääkäri asia ilmaisi. Saattaa olla, että olisin sairastanut aiemmin, jos elämäntapani olisivat olleet huonommat, mutta varmuudella sitä ei voi tietää.
N56
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö https://www.aava.fi/artikkelit-ja-tiedotteet/artikkelit/viisi-vaittamaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla laihoillekin.
Täällä toinen, 55,7kg aamulla vaatteet päällä, pituutta 167cm. Itse asiassa en usko edes koko diagnoosiin, jonka sain n. 5 kiloa painavampana. Olen lopettanut lääkkeiden syönnin vuosikausia sitten, sokerit ihan o.k. kun satunnaisesti mittaan. Tai sitten olen parantunut?
Kakkostyypin diabetesta turha pelätä, useimmilla hoituu tablettihoidolla. Toki kantsii pitää elämäntavoista huolta, liikunta ja terveellinen ruokavalio kaiken a ja o. Ei se silti tarkoita etteikö voisi joskus myös herkutella.
Vierailija kirjoitti:
Mä pelkäisin sitä, että tauti tulee. En sitä, ettei tauti tule.
Eikä se sun pelkääminen estänyt taudin tuloa. Ihan turha siis pelätä etukäteen.
Eniten häiritsee se, että liian usein saan suklaata ja karkkia. Kaapissa odottamassa kolme Pihlaja-karkkipussia, Geishasuklaakonvehtirasia, kaksi suklaakonvehtirasiaa, Lontoon Rae-pussi, kolme suklaalevyä ja kilo karkkia (tosin ne voitin yhdestä arvonnasta). Ja vaikka kuinka yrittäisin syödä vanhin ensin-periaatteella, Pihlaja-karkkipusseissa parasta ennen päiväys tämän vuoden tammi- ja maaliskuussa. Suklaarasiatkin vanhentuneet heinäkuussa. Enkä ala silti niitä hirveästi syömään vain siksi, että on 'rästissä'. Kesä vielä siitä huonoa aikaa, etten voi mitään karkkia syödä, koska silloin jyllää aina tulehdus.
Syön siis maltillisesti vain muutaman suklaan viikossa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpaa tarkoitat, ykkös- vai kakkostyypin diabetesta? Ykköstyypin db puhkeaa tiettyyn ikään mennessä. Kakkostyypin diabetestä voi torjua ruokavaliolla ja liikunnalla.
Mikähän se DM1 puhkeamisikä mielestäsi on? Minulla puhkesi 34 vuotiaana.
Eikös se tyypillisesti ole alle 40, mutta voi toki tulla myöhemminkin. Eri
Makeaa ? Kyllä se diabetes kakkostyypin tulee sisäelinrasvasta sehän on oikealta nimeltään metabolinen oireyhtymä. Ykkös tyyppiä ei voi oikein estää tulee jo lapsena
Voit syödä tänään vaikka koko levyn suklaata eikä se lisää diabeteksen todennäköisyyttä yhtään sen enempää kuin kolme palaa tai ei ollenkaan. Merkittävämpää on se, että syöt pääosin terveellisesti, et syö suklaata jatkuvasti, liikut ja elät muutenkin terveellisesti, pidät painon kurissa ja seuraat sokeriarvoja vuoden-parin välein.
Vierailija kirjoitti:
Se voi alkaa missä iässä tahansa. Setäni sairastui siihen 45-vuotiaana ja yksi työkaveri 64-vuotiaana ja juurikin ykköstyyppiin.
Vierailija kirjoitti:
Voit syödä tänään vaikka koko levyn suklaata eikä se lisää diabeteksen todennäköisyyttä yhtään sen enempää kuin kolme palaa tai ei ollenkaan. Merkittävämpää on se, että syöt pääosin terveellisesti, et syö suklaata jatkuvasti, liikut ja elät muutenkin terveellisesti, pidät painon kurissa ja seuraat sokeriarvoja vuoden-parin välein.
Tähän mainitsen, että sokeriarvojen oltua koholla heräsin parantamaan elintapani ja syön nykyään aika maltillisesti suklaata tai karkkia, vain yhtenä päivänä viikossa pari-kolme konvehtia ja välillä en joinakin viikkoina lainkaan, kun ei vain tee mieli. Mutta pidän siis huolen siitä, että vähintään viikko aina taukoa.
Ap
Jossain luki että tulee nimenomaan makean syömisestä.