Mitä odotatte joululta?
Itse en enää mitään. On kiva nähdä aikuiset lapset, mutta siinä se onkin.
Kommentit (70)
Että pääsisi sukulaisen luo viettämään sitä, istumaan iltaa. Ettei tarvitsisi olla yksin.
Joulu.... Siitä on tullut samanlainen ryyppy- ja kulutusjuhla kuin juhannuksesta. Ihmiset eivät osaa enää rauhoittua, koko ajan pitää olla menossa; osta, osta, osta, anna, anna, anna... Ja mitä jää käteen... tyhjä olo, riidat, pettymykset, kun ei mennytkään kuin ennen vanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Odotan ihmettä joka taikoo joulupöydän 6:lle 150 eurolla!
puuroriisiä
kanelia
maitoa
kalaa
kinkkua
perunoita
porkkanoita
punajuuria
maustekurkkuja
mandariineja
pähkinöitä
piparitaikina/torttutaikina + täyte
suklaata
glögiä
Vierailija kirjoitti:
Että voi nukkua, syödä ja lukea kirjaa. Perheen kanssa ollaan kuten muinakin päivinä.
Pelkästään joulunako noita harrastat? Minä nukun, syön ja luen kirjoja ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Että pääsisi sukulaisen luo viettämään sitä, istumaan iltaa. Ettei tarvitsisi olla yksin.
Minusta mikään ei ole tylsempää kuin istua iltaa sukulaisten luona. Mieluummin istun iltaa yksinäni joulunakin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ruokaa. Ehkä lasillinen punaviiniä.
Ruoka on hyvää vuoden jokaisena päivänä, viiniä ei tarvitse kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessäoloa, jouluruokia, hyvää viiniä ja glögiä, ulkoilua ja lautapelejä, hyvää musaa ja tv-ohjelmia. Sellaista leppoisaa, kiireetöntä yhdessäoloa ja toki keskimmäisen lapsen syntymäpäivää myös juhlistetaan
Tuossahan on niin paljon ohjelmaa, ettei taida joulun aika riittää, että kaikki on suoritettu.
Että pääsen syömään suurella ruokahalulla itse kasvattamaani ja teurastamaani possua. Pidän valokuvaansa ruokapöydässä, niin maistuu vielä paremmalta!
Huutoa. Komentelua. Kaikkeen minuun liittyvän arvostelua, vähättelyä sekä mollaamista. Jokaisen suupalan kyttäämistä ja selitystä kuinka olen lihava. Suun tukkimista jos haluaisin sanoa jotain. Ilkeilyä siitä jos kosken puhelimeeni tai yritän lukea kirjaa. Katkeraa valitusta siitä että minulle on annettu isän perinnöstä lakiosa. Kateuden täyttämää märinää siitä että ala-asteaikaisella koulukaverillani on parempi ammatti sekä perhe ja sitä rataa...
Äiti on siis kutsunut luokseen, mutta taidan tänä jouluna pysytellä omissa oloissani.
Saatan olla hyvin väsynyt työvuorojen ja valmistelujen vuoksi. Itsenäisyyspäiväviikolla minulla on viisi vapaapäivää. Seuraavat kaksi viikkoa yksi vapaapäivä viikossa. Aatonaattona on vielä työpäivä jonka jälkeen on kolme päivää vapaata. Rankalta vaikuttaa ehkä kuin kuollutta mua väsyttää 🥴
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että voi nukkua, syödä ja lukea kirjaa. Perheen kanssa ollaan kuten muinakin päivinä.
Pelkästään joulunako noita harrastat? Minä nukun, syön ja luen kirjoja ympäri vuoden.
Jouluna se on vielä ihanampaa kuin muulloin. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää ruokaa. Ehkä lasillinen punaviiniä.
Ruoka on hyvää vuoden jokaisena päivänä, viiniä ei tarvitse kukaan.
On ihmisiä jotka nauttivat joulusta. Ja ihmisiä, jotka eivät nauti. Kumpaan ryhmään sinä kuulut?
Lähinnä sitä, että jouluaatto on ohi. Viime joulun vietin yksin ja se oli ehdottomasti paras jouluni. Koska äiti kuoli toukokuussa ja on isän ensimmäinen joulu ilman vaimoaan 75:een vuoteen, niin päädyttiin viettämään taas sukujoulu niin, että minäkin osallistun. Olisin muuten kutsunut vain isän ja äidin meille, mutta voisi tuntua isästä vähän kurjalta, jos oltaisiin vain kahdestaan. Kun on siis aina tottunut sukujouluihin jaq nyt ei ole enää äitiäkään. Mä en enää sukujouluista välittäisi, niin monet joulut olen järjestänyt joko kokonaan itse tai yhdessä siskoni kanssa, että haluaisin jo luopua koko perinteestä. Jos sitten vuoden päästä olisi parempi hetki kutsua vain isä meille, jotta hänen ei tarvitse yksinkään olla. Viikko ennen joulua on vielä isän 95-vuotissyntymäpäivä ja me järjestetään mun siskoni kanssa hänelle synttärijuhlat, niin heti viikonpäästä on joulu. Mutta ehkä sen jaksaa. Onneksi vasta tammikuussa taas töihin.
Yhdessäoloa, rauhaa, iloa, valoa, hyvää ruokaa ja aikaa olla vaan. Meidän koti on melkein parhaimmillaan jouluna. Tänne sopivat tuikut, kukat ja oksat sekä muut jouluiset koristeet. Aikuiset lapset ja lapsenlapset tulevan. Eli kaikki aika perinteistä, paitsi ruoka.