Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minne opiskelijat pitäisi saada töihin?

Vierailija
22.11.2024 |

Opintotukea ajetaan alas, asumistuki minimiin, lisää lainaa... Kaiken tämän takana kokoajan huudetaan vain että opiskelijoiden pitäisi mennä töihin. No mihin ihmeen työpaikkaan nämä opiskelijat pitäisi sijoittaa??

Opiskelijoiden päätyönä on kuitenkin se opiskelu. Arkiaamut menevät koulussa, iltapäivät ryhmätöitä tekemässä, illat kandia työstämässä. Mistä löytyy tähän viikkorytmiin sopivia ihanteellisia työpaikkoja joissa voi tehdä tuon tiistain aamuvuorona, voi tulla tuohon viikonloppuun tekemään iltavuorot, tuona 23. päivänä voi tulla tekemään 4h vuoron yms. Siivousalalta voi löytyä ilta-yöpainotteista työtä, mutta koska opiskelijan pitäisi sitten levätä tai nukkua. 

Kyllä, viikonloput voi käyttää töissä jos niitä ensin löytäisi. Tällöin kuitenkin monelta opiskelijalta jäisi todella vähiin perheen näkeminen, harrastukset, kaverit yms. Itse opiskelijana en muista koska viimeksi olisin pitänyt viikkoa pidempää lomaa, kun 16-vuotiaasta asti on kesät ja muuta lomat ollut aina töissä. Ei ole varaa pitää sitä viikon pidempää lomaa.

Esim. Jyväskylä iso opiskelijakaupunki, noin 23 000 opiskelijaa. Mistä ihmeestä näin monelle opiskelijalle pitäisi yhdeltä kylältä löytyä kaupan kassan extraajan töitä. 

Tämä on vain ollut puheenaiheena kaveriporukassa lähiaikoina. Kun niitä töitä ei vain yksinkertaisesti ole. Nyt jopa hoitoalalla ei töitä riitä tekijöille, sairaanhoitajaksi opiskeleva kaverini valmistuu jouluna näillä näkymin työttömäksi. Oikeasti, kenen hyöty on se että kulutetaan opiskelijat jo opiskelun aikana aivan loppuun ja annetaan heidän valmistua täysin velkaantuneina.  Ajatuksia tästä?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Esim. pääkaupunkiseudulla siirtyminen laidasta laitaan voi viedä reilusti yli tunnin. Jos samana päivänä on sekä opiskelua että töitä niin siirtymiin voi mennä useita tunteja sen päivän aikana."

Nykyisin kyllä opiskelijatkin pystyvät tekemään töitä pitkälti etänä ja joustavin työajoin.

Aika iso osa opiskelualaan liittyvistä harjoittelupaikoista edellyttää varsinkin aluksi läsnäoloa työpaikalla. Ja palaverit, asiakastapaamiset yms. tehdään silloin kun työnantaja määrää, ei silloin kun se opiskelun suhteen onnistuu. Töiden deadlinetkaan eivät kysele opiskelutilannetta vaan ne ovat silloin kun ne ovat vaikka samalla olisi kahteen eri tentiin luku päällä.

Vierailija
62/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen ajankäytön tarkastelua ja harjoittelua jos missään välissä ei muka lapseton opiskelija töihin ehdi tai jaksa mennä. Olen itse perheellinen opiskelija ja alanvaihtaja. Opisken hakupainealalla ja ihan normaalisti, en monimuotona. Lapsia 3, joista yksi päiväkodissa ja kaksi alakoulussa.

Opiskelu ei todellakaan vie päivästä kaikkea aikaa jos sen hoitaa reippaasti ja pitää kiinni suunnitelmista, eikä nuku kymppiin, somettele jne. Luentoja on ehkä 0-3 päivässä, se ei ole lähelläkään tavallisen työpäivän kuormitusta. Minä (ja lukuisat muut perheelliset) hoidan ihan JOKA päivä opiskelun, ryhmätöiden ja tenttien päälle lapsille lämpimän ruoan, kotityöt, pyykit, harrastuskuskaukset, haen ja vien päiväkotiin, lasten sairastelut, kokeisiin valmistautumisen, tarkistan läksyt, ison perheen ostokset, huolehdin lasten varusteet, lääkärit, vasut, arviointikeskustelut, vanhempainillat, hammaslääkärit, kisamatkat, synttärit ja ties m

Sinä sait hoitaa nuo kaikki samalla paikkakunnalla. Minun piti matkustaa eestaas satoja kilometrejä. Siihen väsyi lopulta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

". Mutta aivan paskapuhetta on se, etteikö opintojen ohella pystyisi töitä tekemään. Perheellinen tekee joka päivä toisen työpäivän opintojen perään. "

Ja perheellisen elämä onkin varsin raskasta. Miksi iheessä siis perheellisellä on niin kova into väittää että kellään muulla ei voi olla raskasta vaikka se toinen joutuu ihan samalla tavalla repeämään moneen paikkaan ja moneen asiaan?

Vierailija
64/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen ajankäytön tarkastelua ja harjoittelua jos missään välissä ei muka lapseton opiskelija töihin ehdi tai jaksa mennä. Olen itse perheellinen opiskelija ja alanvaihtaja. Opisken hakupainealalla ja ihan normaalisti, en monimuotona. Lapsia 3, joista yksi päiväkodissa ja kaksi alakoulussa.

Opiskelu ei todellakaan vie päivästä kaikkea aikaa jos sen hoitaa reippaasti ja pitää kiinni suunnitelmista, eikä nuku kymppiin, somettele jne. Luentoja on ehkä 0-3 päivässä, se ei ole lähelläkään tavallisen työpäivän kuormitusta. Minä (ja lukuisat muut perheelliset) hoidan ihan JOKA päivä opiskelun, ryhmätöiden ja tenttien päälle lapsille lämpimän ruoan, kotityöt, pyykit, harrastuskuskaukset, haen ja vien päiväkotiin, lasten sairastelut, kokeisiin valmistautumisen, tarkistan läksyt, ison perheen ostokset, huolehdin lasten varusteet, lääkärit, vasut, arviointikeskustelut, vanhempainillat, hammaslääkärit, kisamatkat, synttärit ja ties m

Opiskelujen kuormittavuus on täysin alasta kiinni. Itse opiskelin kemialla, yhtä kurssia varten 3 luentoa ja laskuharjoitukset (joita varten siis tehtävät piti tehdä etukäteen) = 3 op x 2. Opiskelijalabrassa puolikas päivä joka viikko, sen jälkeen 5-10 sivun työselostus tehdystä työstä, 3 op. 12 viikkotuntia lähiopetusta, 9 op kasassa kun 30 on tavoite. Yleisimmät sivuaineet muuten fysiikka ja matematiikka, sama kaava jatkuu. Itelleni pelkistä luennoista ja laskareista (+labra) tuli melkein 40 h per viikko.

Omasta mielestäni myös muilla aloilla opiskelusta pitäisi tehdä vastivampaa. Jokaisella alalla olisi varmasti paljon asioita, joita on jouduttu jättämään nykyisen opintosuunnitelman ulkopuolelle. Mitä järkeä valtion on kouluttaa ihmisiä jos heille kuitenkin annetaan vajavaiset taidot resurssipulan ja valmistuneista saatavien rahojen ohjaamana? Eikö Suomessa nimenomaan olle tarvetta korkeasti koulutetuille alansa osaajille? 

Sen ajan kun opiskelee, voisi valtio tukea ilman lainanottopakkoa. 

Vierailija
65/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä elänyt vain itselleni nuorenakaan.

Vierailija
66/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omasta mielestäni myös muilla aloilla opiskelusta pitäisi tehdä vastivampaa."

Voisiko olla että et vain tiedä miten paljon töitä monilla muilla aloilla joutuu tekemään? En usko että vaikkapa lääkiksessä tai oikiksessa vain pyöritellään peukaloita kaikki päivät.

Vierailija
67/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu ei todellakaan vie päivästä kaikkea aikaa jos sen hoitaa reippaasti ja pitää kiinni suunnitelmista, eikä nuku kymppiin, somettele jne. Luentoja on ehkä 0-3 päivässä, se ei ole lähelläkään tavallisen työpäivän kuormitusta. Minä (ja lukuisat muut perheelliset) hoidan ihan JOKA päivä opiskelun, ryhmätöiden ja tenttien päälle lapsille lämpimän ruoan, kotityöt, pyykit, harrastuskuskaukset, haen ja vien päiväkotiin, lasten sairastelut, kokeisiin valmistautumisen, tarkistan läksyt, ison perheen ostokset, huolehdin lasten varusteet, lääk

Tuossa sinun tarinassa onkin se ero, että sinulla on se mies, joka tuo leivän pöytään ja voi hoitaa lapsianne silloin, kun työskentelet. Minulla ei ole, vaan olen kahden päiväkoti-ikäisen lapsen yliopistossa opiskeleva yksinhuoltaja. Hoidan JOKA PÄIVÄ kaiken saman kuin sinäkin, mutta päiväkoti on viikonloppuisin ja iltaisin kiinni juuri silloin, kun niitä osa-aika töitä voisi tehdä (mitä ei kaupungissani ole edes tarjolla). Olen mieluummin sen ajan lasteni kanssa.

Vierailija
68/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Esim. pääkaupunkiseudulla siirtyminen laidasta laitaan voi viedä reilusti yli tunnin. Jos samana päivänä on sekä opiskelua että töitä niin siirtymiin voi mennä useita tunteja sen päivän aikana."

Nykyisin kyllä opiskelijatkin pystyvät tekemään töitä pitkälti etänä ja joustavin työajoin.

Aika iso osa opiskelualaan liittyvistä harjoittelupaikoista edellyttää varsinkin aluksi läsnäoloa työpaikalla. Ja palaverit, asiakastapaamiset yms. tehdään silloin kun työnantaja määrää, ei silloin kun se opiskelun suhteen onnistuu. Töiden deadlinetkaan eivät kysele opiskelutilannetta vaan ne ovat silloin kun ne ovat vaikka samalla olisi kahteen eri tentiin luku päällä.

Hoitoalalla niistä ei edes saa palkkaa. Sairaanhoitajakin voi tehdä vaikka 2 kk harkan putkeen, 7,5 h/päivä ja siitä sitten toinen työpäivä perään. Matkoineen, oppimispäiväkirjoineen ja tehtävineen jää viitisen tuntia aikaa nukkua. Koettu on. 

Nyt muuten työttömienkin opiskelu uuteen ammattiin työttömyysturvalla on viety. Tukea saa enää lähihoitajan ja sähköasentajan tutkintoihin. Näin ainakin Pirkanmaalla. 

Vierailija
69/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla niin vaikea ymmärtää, että opiskelijan vapaa-aika on häilyvä käsite? Joskus on yksinkertaisesti pakko opiskella aamusta iltaan, jos tahtoo päästä kaikista kursseista läpi. Pahinta on ettei etukäteen voi koskaan tietää, mitkä asiat tuottaa vaikeuksia ja vaatii enemmän aikaa kuin muut. Juuri kun luulen ymmärtäneeni kurssilla käydyn teorian oikein ja ratkaisseeni siihen liittyvän fysiikan tehtävän, tietokone kertoo että vastaus on väärä ja kaikki meneekin uusiksi. Mitä olen ymmärtänyt väärin? Miten asiat todellisuudessa menee? Miten niitä kuuluu soveltaa kyseisessä tehtävässä? Ei auta vaikka opettelisin oppikirjan tekstit ulkoa, koska asiat täytyy todella ymmärtää jotta saisin tehtävät ratkaistua ajoissa ja kurssin suoritettua.

Peukku tälle. Opiskelen itse matematiikkaa ja elämää on pakko elää päivä kerrallaan, jos tahtoo ettei opinnot kärsi. 

Vierailija
70/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

". Mutta aivan paskapuhetta on se, etteikö opintojen ohella pystyisi töitä tekemään. Perheellinen tekee joka päivä toisen työpäivän opintojen perään. "

Ja perheellisen elämä onkin varsin raskasta. Miksi iheessä siis perheellisellä on niin kova into väittää että kellään muulla ei voi olla raskasta vaikka se toinen joutuu ihan samalla tavalla repeämään moneen paikkaan ja moneen asiaan?

Mä en kanssa ymmärrä tätä vertailua. Mikä ilo meillä on kasvattaa Suomeen burn outin partaalla olevia nuoria ihmisiä? He sitten siirtyvät täysin loppuunpalaneina työelämään ja pyörittämään perhe-elämää samalla.

Itse seuraan hyvin läheltä yliopisto-opiskelijoiden elämää ja mt-ongelmat on jo nyt kovassa kasvussa. He ovat kokoneet sellaisen nuoruuden, jota ei voi verrata kenenkään muun aikaan. Korona, sodan uhka, heikentynyt työllisyys, kovemmat paineet, sosiaalisten taitojen jatkuvasti suurempi arvostaminen jne. Lisäksi he joutuvat suorittamaan tutkinnon lähes poikkeuksetta englanniksi ja kohtaamaan monenlaista eri kulttuurista ongelmaa. Nuoret tarvitsee meitä tukea, eikä mitään jatkuvaa moitteita. Me olemme heidät tänne synnyttäneet ja kasvattaneet.

Vierailija
71/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omina opiskeluaikoina ne, jotka kävivät töissä, usein joutuivat jäämään ajoittain pois koulusta. Monilla opinnot venyivät valtavasti, ja osa ei koskaan valmistunut. Toiset taas panostivat opiskeluun, ja oli normaalia nähdä opiskelijoita vielä yöaikaan koulussa. Moni on nukkunut koululla. 

Vierailija
72/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulussa opiskellessa opiskelija yksiöni vuokra johon kuului sähkö, netti ja vesi oli 150e/kk. Kävin katsomassa oman kaupungin halvimman opiskelija yksiön ja se on 397,54e/kk Sain helposti keikkatöitä omalta alalta niille päiville kun itselle sopi. Itse en käynyt juhlimassa juurikaan, ala oli mielenkiintoinen ja aika meni kirjastossa ja kotona opiskelemassa. Töistä sai extra rahaa autoon jotta pääsi töihin pidemmällekin ja uimarannalle kavereiden kanssa.

Nykyään ei ole mahdollista elää samanlaista opiskelija elämää koska kaikki on kallistunut ja töitä saisi kyllä tehdä enemmän kuin opiskelua jotta pysyyisi itsensä elättämään. Rahoitusta on karsittu rankalla kädellä kokoajan kouluilta joten opiskelukin on jätetty paljon opiskelijan omaan harkintaan - opettajilla ei ole aikaa käydä läpi ja opettaa asioita, annetaan oppikirjojen nimiä ja sivuja että katsokaa kotona ja koittakaa ymmärtää asia. Kokeessa katsotaan sitten oletteko ymmärtäneet. 

Vierailija
73/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulussa opiskellessa opiskelija yksiöni vuokra johon kuului sähkö, netti ja vesi oli 150e/kk. Kävin katsomassa oman kaupungin halvimman opiskelija yksiön ja se on 397,54e/kk Sain helposti keikkatöitä omalta alalta niille päiville kun itselle sopi. Itse en käynyt juhlimassa juurikaan, ala oli mielenkiintoinen ja aika meni kirjastossa ja kotona opiskelemassa. Töistä sai extra rahaa autoon jotta pääsi töihin pidemmällekin ja uimarannalle kavereiden kanssa.

Nykyään ei ole mahdollista elää samanlaista opiskelija elämää koska kaikki on kallistunut ja töitä saisi kyllä tehdä enemmän kuin opiskelua jotta pysyyisi itsensä elättämään. Rahoitusta on karsittu rankalla kädellä kokoajan kouluilta joten opiskelukin on jätetty paljon opiskelijan omaan harkintaan - opettajilla ei ole aikaa käydä läpi ja opettaa asioita, annetaan oppikirjojen nimiä ja sivuja että katsokaa kotona ja koittakaa ymmärtää asia. Kokeessa katsotaan sitten oletteko

Nykyään annetaan myös paljon linkkejä eri sivustoille ja videomateriaalien pariin. Olin hieman pettynyt, että olin opiskellut ennen kouluun pääsyä alaani youtubesta, ja kun viimein pääsin kouluun, sama meno jatkui. Joskus opiskelumateriaalina oli videot, jotka olin jo nähnyt. 

Vierailija
74/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeinta on, ettei monet opiskelijat pääse edes leipäjonoon. 

Vierailija
75/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omina opiskeluaikoina ne, jotka kävivät töissä, usein joutuivat jäämään ajoittain pois koulusta. Monilla opinnot venyivät valtavasti, ja osa ei koskaan valmistunut. Toiset taas panostivat opiskeluun, ja oli normaalia nähdä opiskelijoita vielä yöaikaan koulussa. Moni on nukkunut koululla. "

Nykypäivän ongelma on se että se opiskeluuun täysillä panostanut ei saakaan siitä valmistuttuuaan mitään etua vaan on päinvastoin heikossa asemassa jos hänelle ei olekaan jo runsaasti oman alan työkokemusta kuten osalla muista. Sellaista katsotaan usein vinoon työnhaussa.

Vierailija
76/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Omina opiskeluaikoina ne, jotka kävivät töissä, usein joutuivat jäämään ajoittain pois koulusta. Monilla opinnot venyivät valtavasti, ja osa ei koskaan valmistunut. Toiset taas panostivat opiskeluun, ja oli normaalia nähdä opiskelijoita vielä yöaikaan koulussa. Moni on nukkunut koululla. "

Nykypäivän ongelma on se että se opiskeluuun täysillä panostanut ei saakaan siitä valmistuttuuaan mitään etua vaan on päinvastoin heikossa asemassa jos hänelle ei olekaan jo runsaasti oman alan työkokemusta kuten osalla muista. Sellaista katsotaan usein vinoon työnhaussa.

Joo huomattiin. Ja nyt sit ei pääse minnekkään, vielä kun amk niin ei kelpaa ees kauppaan. Ollaan sit työttömänä 

Vierailija
77/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Opiskelua ei pidetä minään, vaan pitäisi olla sitä työkokemusta. Jos opiskelee lainan turvin tutkinnon kasaan viidessä vuodessa, työnantajat ihmettelevät että mitä oikein teit ne viisi vuotta kun CV:ssä ei ole mitään merkintöjä työstä.

Vierailija
78/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapse aloittivat työurat s ryhmässä, tet tiläisinä. Siitä sitten eteenpäin.

Kummatkin kävivät samaan aikaan, kun opiskeli yliopistossa, tekemässä työvuoroja.

Myös iso lisä. Asuivat kotona. 

Aina ei voi asua kotonaan, mutta esim lasten ystävät asuvat pääasiallisesti yksiöissä, eikä esim kimppakämpissä.

Vierailija
79/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapse aloittivat työurat s ryhmässä, tet tiläisinä. Siitä sitten eteenpäin.

Kummatkin kävivät samaan aikaan, kun opiskeli yliopistossa, tekemässä työvuoroja.

Aina ei voi asua kotonaan, mutta esim lasten ystävät asuvat pääasiallisesti yksiöissä, eikä esim kimppakämpissä.

Nimenomaa iso etu kotona asumiseen. Sun lapsilla palkkatulo jää kokonaan käteen + 280e opintotukea kuussa käteen. Nykypäivänä opintotuella+asumislisällä ei saa edes koko vuokraa maksettua, puhumattakaan sähköstä, ruuasta, lääkkeistä yms. 

Vierailija
80/107 |
22.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanhoja nämä lapset ovat nykyään? Jos ovat kolme-nelikymppisiä, asiat ovat muuttuneet.