Suomalainen menestysresepti 2024 OFFICIAL
Mtv:n kanavalla alkoi toissapäivänä uusi kausi "Suomalainen menestysresepti"-sarjaa. Edellisiltä vuosilta tutut tuomarit Jyrki Sukulan johdolla mukana ja ensimmäisessä jaksossa valittiin ruokainnovaatio-semifinalisteja.
Tämä on ollut suosikkiohjelmani siitä alkaen kun ensimmäinen kausi julkaistiin eli viitisen vuotta sitten.
Tällaisisa innovaatioita oli tarjon ensimmäisessä jaksossa. En viitsi spoilata kertomalla mitkä viisi näistä pääsivät semifinaaliin. Haluaisin mielipiteitänne?
- sienijerky (osterivinokkaasta tehty)
- herkkupirtelö (kolme eri makua: mansikkajuusto, suklaabrownie, korvapuusti)
- autentic döner from Finland (kolme makua: muikku, kana ja nauta-karitsa)
- notkea vuusto (juokseva vegaanijuusto esim. kastikkeeseen tai pizzaan)
- pizzamuffinsi (nimi kertoo kaiken,suolainen versio)
- miitles-valmisruoka (lihaton ja kalaton valmisruoka)
- säilykevalmisruoka ja jälkiruokasäilyke
- viljaton piirakkapohja (perunakuitujauheesta tehty)
- taikinapatukka (kolme makua: kaura,kardemumma ja pipari)
- röstivohveli (perunaraasteesta tehty vohveli)
Katso lähetysajat : Suomalainen menestysresepti - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (2006)
No niin, "fetapiirastrolli", riittää jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei osta muffineja periaattestakaan kun ne ovat kopioita jenkkituotteesta. Näin keskusteluissa.
Ompa outo syy, kuitenkin hampurilaisia syödään vaikka on alunperin jenkeistä. Nykyään monenmaalaisia ruokia syödään, vaikka Italiaista kopioitua pitsaakin.🍕
No, ei nuo hampurilaisen myyjät olekaan osallistuneet sillä kilpailuun kehuen, että itse keksin. Eivätkä saa kymmenien tuhansien apurahaa kehittelyyn.
Silpan piiraset. En tykännyt. Tuo pohja on jotenkin kumimainen ja mauton, luotaantyöntävä. Täyte ihan ok mutta kokonaisuutena en tykkää, en osta toiste. Kyllä piirakkaan kuuluu myös herkullisen makuinen pohja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röstivåhveli oli kyllä ihan farssi. Tuote käsketään sulattaa mikä on loogista, mutta miten kauan ja missä, että on varmasti kokonaan sula. Itse sulatin mikrossa ja sen verran jäi ihan keskeltä kylmäksi, että paistaessa ei litistynyt kunnolla ja keskikohta jäi sellaiseksi pakasteperunan makuiseksi ällöksi. Voita piti tosiaan lätkiä reilusti, jolloin valmis tuote oli rasvaa tihkuva ankea perunalettu. Ja paistoin siis pannulla. Ihan varmasti voilla läträtyssä vohveliraudassa paistettuna ja päällä mätiä, skagenia ja mitä lie, ovat hyviä, en epäile ollenkaan, mutta miksi ihmeessä mä maksaisin tällaisesta vaivasta ja perunaraasteesta 6 euroa ikinä. Nää olis voinu jättää pois kokeilusta - ja koko ohjelmasta.
Joo, ohje on todella epätarkka, kun sanotaan vain että "sulata". Edes jonkinlainen summittainen arvio siitä, että k
"Uusavuttomuus huipussaan. Sulattamiseenkin tarvitaan ohjeet"
Kaikissa pakasteissa on yleensä sulattamisohje. Kerrotaan kauanko tuote sulaa huoneenlämmössä ja kauanko sulaminen kestää jääkaapissa. Ei se ole mitään uusavuttomuutta, vaan tietoa siitä miten hitaasti/nopesti tuote sulaa ja milloin se kannattaa ottaa esim jääkaappiin sulamaan.
Pakastettu ruoka-aine ei yleensä ole hyvä säilymään sulaneena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ei osta muffineja periaattestakaan kun ne ovat kopioita jenkkituotteesta. Näin keskusteluissa.
Ompa outo syy, kuitenkin hampurilaisia syödään vaikka on alunperin jenkeistä. Nykyään monenmaalaisia ruokia syödään, vaikka Italiaista kopioitua pitsaakin.🍕
No, ei nuo hampurilaisen myyjät olekaan osallistuneet sillä kilpailuun kehuen, että itse keksin. Eivätkä saa kymmenien tuhansien apurahaa kehittelyyn.
Joo, mutta ,jos joku kehittelisi hampurilaismuffinen myyntiin, niin kyllä se olisi ihan uusi tuote jollaista ei ainakaan Suomen kaupoissa olisi ennen nähty. Kyllä sen kehittäjä olisi ilman muuta oikeutettu osallistumaan tälläiseen kilpailuun.
Joo, mutta ,jos joku kehittelisi hampurilaismuffinen myyntiin, niin kyllä se olisi ihan uusi tuote jollaista ei ainakaan Suomen kaupoissa olisi ennen nähty. Kyllä sen kehittäjä olisi ilman muuta oikeutettu osallistumaan tälläiseen kilpailuun.
No, eihän noita pizzamuffineita keksitty Suomessa vaan ne esiteltiin USA:n leijonan luolassa ja kopioitiin kokonaan maailmalta pakkausta myöten.
Miksi te ostatte tällaista ultraprosessoitua moskaa? Tuo tv-sarjakin on tarkoitettu vain S-ryhmän myyntiä edistämään, ei siinä ole tarkoitus mitään makunautintoja etsiä.
Mulla ei ole tietoa, onko se USA:n pizzamuffini ollut oikeasti muffini vai tuollainen pieni pannupizza niinkuin tuo tämän kilpailun tuote. Mua suorastaan ärsyttää, että tuota saa markkinoida "muffinina", koska taikina ei ole muffinitaikina vaan pizzataikina. Muffinitaikina on pehmeä ja ilmava eikä tämä sitä ole. Toki tuo on muffinin muotoinen, mutta silti nimi on vahvasti harhaanjohtava.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te ostatte tällaista ultraprosessoitua moskaa? Tuo tv-sarjakin on tarkoitettu vain S-ryhmän myyntiä edistämään, ei siinä ole tarkoitus mitään makunautintoja etsiä.
Ostatko itse koskaan esim. ruisleipää? Sekin on ultaprosessoitua. Toki niitten paljaitten jyvien pureskeleminen on varmaan joittenkin sinunlaistesi mieleen, mutta kyllä mä ainakin mieluummin syön sitä prosessoitua. Ja lisäksi: KAIKKI myynnissä olevat tuotteet on tarkoitettu voittoatavoitteleviksi, et kaupassa näe hyväntekeväisyystuotteita.
Ostin viikolla niitä Kinnarilan tilan jauheliha- ja kanaruokia. Ihan Ok maku, mutta turhan pieniä valmisruokia evääksi otettavaksi. Kalliita. Kokkikartanon einekset voittavat nämä mennen tullen koossa, maussa ja hinnassa. Sieniruokaa ei ollut kaupassa.
Ostin myös röstivohvelipaketin. Yllätyin, kun luulin, että paketissa olisi valmiita vohvelin mallisia röstejä. Olikin umpijäässä oleva taikina ilman sulatusohjeita. Löysin ohjeen lopulta netistä enkä edes valmistajan sivuilta: onneksi sulattaminen vei vain 20 minsaa vedessä. Paistoin taikinan pannulla ja vaikka se ruskistui molemmin puolin, niin se jäi jotenkin raa'an oloiseksi.
Tänään ostin Silpan kana-paprikapiiraita. Näissä ei ole paketissa lainkaan merkintää siitä, että ne voisi lämmittää mikrossa. Mikroon ne kuitenkin laitoin, koska en neljää pientä piirasta varten lämmitä uunia eikä ole airfryeria. Nämä ovat oikeasti todella hyvän makuisia. En normaalisti viljoja syövänä edes erottaisi normaalista sämpylästä tuota pohjaa eli se on hyvin onnistunut myös. Saatan ostaa toistekin välipalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ostin viikolla niitä Kinnarilan tilan jauheliha- ja kanaruokia. Ihan Ok maku, mutta turhan pieniä valmisruokia evääksi otettavaksi. Kalliita. Kokkikartanon einekset voittavat nämä mennen tullen koossa, maussa ja hinnassa. Sieniruokaa ei ollut kaupassa.
Ostin myös röstivohvelipaketin. Yllätyin, kun luulin, että paketissa olisi valmiita vohvelin mallisia röstejä. Olikin umpijäässä oleva taikina ilman sulatusohjeita. Löysin ohjeen lopulta netistä enkä edes valmistajan sivuilta: onneksi sulattaminen vei vain 20 minsaa vedessä. Paistoin taikinan pannulla ja vaikka se ruskistui molemmin puolin, niin se jäi jotenkin raa'an oloiseksi.
Tänään ostin Silpan kana-paprikapiiraita. Näissä ei ole paketissa lainkaan merkintää siitä, että ne voisi lämmittää mikrossa. Mikroon ne kuitenkin laitoin, koska en neljää pientä piirasta varten lämmitä uunia eikä ole airfryeria. Nämä ovat oikeasti todella hyvän makuisia. En normaalisti viljoja syöv
Lisäyksenä, että lämmitin ne kanapiiraat mikrossa suoraan pakastimesta vajaat 2 min 900 asteessa. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
No, eihän noita pizzamuffineita keksitty Suomessa vaan ne esiteltiin USA:n lei
Edelleen: Tämä on SUOMALAINEN menestysresepti. Ei ole Suomessa ollut tuollaista tuotetta pakkasesta uuniin systeemillä.
Esim netistä löydät suomalaisia röstin ohjeita pilvinpimein, mutta kukaan ei ole kehittänyt sitä sellaista tuotetta jota tehtäisiin teollisesti ja yleiseen myyntiin. Tämä pätee myös pizzamuhviniin. Ohjeita on netti täynnä, mutta kukaan ei ole kehittänyt tuotetta niin, että se on kaupoissa myytävänä.
Kaurasuurimoista on varmaan moni tehnyt kotonaan tuollaista kauramössöä, mutta nyt on kysymys siitä, että tuosta tuotteesta on kehitetty myytävä tuote.
Ei ole kyse siitä, että missään ei ikinä ole sellaista tuotetta nähtykkään. Eiköhän kaikki ruuat ole jo keksitty, niistä tehdään vein eri variaatteja. Kyllähän pirtelöitäkin on myyty kaupoissa jo kauan. Ruisleivästä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampurilaiset ei ole alun perin jenkeistä.
Vierailija kirjoitti:
No, eihän noita pizzamuffineita keksitty Suomessa vaan ne esiteltiin USA:n lei
Linkki?
Kävin eilen paikallisessa S-marketissa. Missään ei näkynyt kilpailutuotteita. Äkkiä loppui se innostus.
Shark tankissa 3 vuotta vanha. Pizzamuffini-ohjeita löytyy netistä paljon paljon vanhempana.
Viestin 1933 kirjoittajalle vain sanoisin, että suomalainen menestysresepti kuitenkin saisi olla sellainen, että jo nyt Suomessa myytävät ulkomaiset tuotteet eivät olisi sitä huomattavasti parempia. Esimerkkinä se perunarösti: Meillä on jo valmiiksi pakastealtaat pullollaan röstejä, jotka ovat huomattavasti parempia kuin tämä jäisenä perunaraasteena myytävä "rösti", jonka valmistuskin on niitä hankalampaa. Toista kertaa en sitä osta, vaikka kuinka perunat olisivat Ahvenanmaalta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tietoa, onko se USA:n pizzamuffini ollut oikeasti muffini vai tuollainen pieni pannupizza niinkuin tuo tämän kilpailun tuote. Mua suorastaan ärsyttää, että tuota saa markkinoida "muffinina", koska taikina ei ole muffinitaikina vaan pizzataikina. Muffinitaikina on pehmeä ja ilmava eikä tämä sitä ole. Toki tuo on muffinin muotoinen, mutta silti nimi on vahvasti harhaanjohtava.
Aloin googlata noita pizza muffins -reseptejä netistä ja näyttää siltä, että kyllä ne yleensä on tehty juurikin pitsataikinasta Amerikassakin. Löysin itse kuitenkin jo muutaman leivinjauhetta sisältävän reseptin, joissa taikina näyttäisi olevan muutenkin oikeasti muffinimaisempi. Taitaa olla aika kokeilla niitä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tuotteet maisteltu täälläkin
1. Sitkas, ehkä paras ikinä syömäni ruisleipä ja super herkkua paahdettuna. Ostan uusiksi! 9,5/10
2. Kauravuoka, maistoin sienimakua. Tämäkin oli hyvä, risottomainen. Löysin annoksesta neulasen, eli sienet ovat todellakin metsästä :) Ostan uudelleen ja haluan maistaa muutkin maut! 8/10
3. Silpan piiraset, tein airfyerissä ja sinänsä ihan hyvää, mutta hieman kuivahko. Meillä ei toisaalta syödä muutenkaan piiraita yms. En osta uusiksi ellei tule jotain vieraita jolle nämä sopisi 6,5/10
4. Pizzamuffini, maistoin Hawaii makua. Helppo valmistaa, mutta maku ei minun makuuni, liian rasvainen ja ehkä hieman kuiva, täytettä olisi saanut olla enempi. 5/10
5. Shakey-pirtelö, maistoin molempia makuja ja kaadoin molemmat viemäriin. Kinuski oli todella teollista ja suklaa maistui vain sokerille, jopa tällaisen sokerihiiren mielestä. Koostumus inhan limainen ja herkuttel
Suosittelen kaikille, että valmistaisitte ne Silpan piiraat mikrossa. Itse tein niin laiskana enkä huomannut pohjassa mitään vikaa. Siinä paketin päällä kehotetaan laittamaan ne uuniin tai airfryeriin tai sulattamaan huoneenlämmössä pari tuntia. Mikro on selvästi näitä parempi vaihtoehto. Pohja ei kuivu liikaa eikä mene tuhottomasti aikaa.
Väärää mainontaa siinä tapauksessa. Tuotteessa ei edes ole fetaa. Voiko silloin mainostaa fetajuustopiirasta?