Miten ja koska lopetit tupakanpolton?
Tässä ketjussa olisi kiva kuulla niiden kokemuksia jotka ovat joskus polttaneet ja sittemmin lopettaneet?
Kommentit (36)
Jouluna tulee 20v tupakoimatta. Lopetin kerralla, kun oli hyvä motivaatio: esikoinen ilmoitti olemassaolostaan. Enkä käyttänyt mitään apuja lopetuksessa.
Olen ollut ns. kausittainen polttaja. Jos on ollut isompi kriisi, olen polttanut tupakkaa. Poltin v. 2016 (ero), 2020 ja 2023 (läheisen kuolemat). Viikko sitten olisi tehnyt mieli, mutta en mennyt ostamaan.
No päätin pitää "taukoa" kesäkuussa. Viikon,sitten toisen etc. Nyt ollaan sitten marraskuussa jo.
Mitä pidempi tämä tauko on ollut niin sitä vähemmän tekee mieli polttaa. (Niitäkin aikoja tulee välillä, mutta menee ohi).
Itse olin pidemmän aikaa jo polttanut ns.miedoimpia savukkeita (harmaita, nikotiinipitoisuudet piti itse netistä kaivaa,kun ei lue askissa). Ja uskon,että tämä auttoi siihen ettei ollut varsinaista nikotiinin himoa. En siis käyttänyt mitään korvausvalmisteita.
Itse koin,että jos päätän lopettaa jonkun niin liian sitovaa.. tämä "pidän taukoa" taas ei tunnu niin sitovalta. Siis ei ole sellaista painetta asiasta.
Ja poltin yli 20v. n. askin päivässä.
15 min sitten lopetin tumppaamalla, aloitan taas tunnin kuluttua, ja senkin lopetan tumppaamalla.
Kyllästyin, yks aamu ei jostain syystä enää maistunut tupakki. Sen jälkeen joitain kertoja vielä kokeilen,ei maistunut sittekään.
En tiedä mistä syystä tuli tuo stoppi, vedin röökiä melkeen 20 vuotta.
Tuosta on nyt reilu 5 vuotta. Oli toki paljon hetkiä että teki mieli,mutta ei mitään pahempaa.
Poltin 2008-2020, jolloin siirryin nuuskaan ja nyt 2024 olen pääasiassa siirtynyt niksapusseihin.
Nuuska siis lopetti polttamiseni
28 vuotta poltin ja lopetin seinään 2018 ilman apuja, mutta toki refluksitauti auttoi päätöksen pitämisessä. Pari ekaa päivää täyttä helvettiä töissä, sitten helpotti, mutta vaimolle kerroin vasta 50 savuttoman päivän jälkeen, koska en halunnut ainakaan pettää odotuksia ennen kuin varmasti olisin kuivilla.
Jotain 20 vuotta sitten heitin röökit roskiin ja lopetin.
15v tupakoin. Lopetin muutama vuosi sitten nikotiinilaastarin avulla.
-95 paikkeilla alkoi vain tuntumaan siltä että ei enää tee mieli poltella ja kumminkin tuli polteltua sitten päätin että lopetan
Noin 20 vuotta pääasiassa polttamatta. 10 vuotta sitten poltin poskareita kännissä. Onneksi se tapa jäi. Lopetin nikotiinipurkan kanssa.
Raskaustesti näytti positiivista. Lopetin siihen paikkaan. En tarvinnut mitään korvaustuotteita, jätin vain tupakat ostamatta. Olin polttanut 15 vuotta askin päivässä.
Lopetin noin 18 vuotta sitten, uudenvuodenlupauksen. Ei ois kyllä onnistunut ilman nikotiinipurkkaa, kun parikymmentä vuotta oli jo tullut sauhuteltua... Nyt ei enää ikinä.
Vuosikymmeniä sitten, onnistuin yritetyäni about 100 kertaa. Ja ei ollut helppoa, mutta palstalaiset tuskin käsittävät tätä, kun kertomusten mukaan jokaisella on erityislaatuinen fysiikka ja psyyke, niin etei vierotusoireita tule lainkaan.(?)
Purkalla lopetin, mutta purkasta on kyllä paha päästää irti. 2mg:n purkkaa.
COPD diagnoosi 2019 jonka jälkeen lopetin kuin seinään. Poltin 33 vuotta.
Ensin vähensin, en muista kauanko, mutta ennen lakkoa poltin 2-4 tupakkaa päivässä ja meni yksi aski viikossa. Oletan, että määrätietoinen vähentäminen kesti noin vuoden.
Sen jälkeen vaihdoin tupakan nikotiinikorvaushoitoihin ja poltin ehkä noin 1 tupakan /kuukausi tai harvemmin. Nyt syksyllä lopetin myös nikotiinituotteet ja olen ollut noin kuukauden ilman nikotiinia. Joissakin tilanteissa vielä tekee mieli tupakkaa/nikotiinia tai kun hoidan tiettyjä asioita, mutta mulla nikotiinin vieroitusoireet kesti yhteensä noin 8-10 päivää ja kolmen viikon aikana on kerran tehnyt mieli nikotiinia.
Aika sujuvasti on mennyt ja tietyistä syistä tällä kertaa onnistuu ihan päätyyn asti ja loppuiäksi. Olen melko varma asiasta ja syy on aikalailla se, että en halua kokea niitä kammottavia vieroitusoireita enää ikinä ja muita haittoja, mitä nikotiinista tai tupakasta on ollut eli kyllä siitä nikotiinista oli enemmän harmia ja riesaa tuossa vaiheessa, kun jätin pois kokonaan.
2022 02 kl 14 , Ja vieläkin tekee mieli.
Lopetin kun tuli tasavuosia täyteen. Nortriptyleeni auttoi. Outo ja jännä tunne, kun tupakoinnista ei enää saanut mitään kiksejä niin ei viitsinyt enää polttaa.