Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ja koska lopetit tupakanpolton?

Vierailija
20.11.2024 |

Tässä ketjussa olisi kiva kuulla niiden kokemuksia jotka ovat joskus polttaneet ja sittemmin lopettaneet? 

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmeniä sitten, onnistuin yritetyäni about 100 kertaa. Ja ei ollut helppoa, mutta palstalaiset tuskin käsittävät tätä, kun kertomusten mukaan jokaisella on erityislaatuinen fysiikka ja psyyke, niin etei vierotusoireita tule lainkaan.(?)

Niin. Itse en ollut edes ollut motivoitunut lopettamaan tupakan polttoa,ennen tuota taukoa. Ennen pidempää taukoa olin ensin yhden viikon kokeeksi polttamatta. Oli tietoinen valinta silloin olla vain tuo viikko ensin.

Olen siis tuo,joka ollut kesästä saakka "tauolla".

Juu. Olin kiukkuinen ja jotain ehkä fyysisiä oireita kesti noin viikon/kaksi tms.

Lisäksi aloin pelaamaan kännykkäpelejä; sain käsille jotain tekemistä.

Mutta omasta päästä se lähtee. Mutta Itselläni oli enemmän tapa etc. Ja käsille tekemistä. Lisäksi kuulunut niin moneen "hetkeen".

Moni,joka ei ole koskaan tupakoinut ei varmaan ymmärräkään koko asiaa. Itselleni se liittyy jopa muistoihin. Siis positiivisiin.

Vierailija
22/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen kerran lopetin 19 vuotiaana tupakoituani useamman vuoden. Retkahdin kuitenkin päälle vuoden jälkeen ja tupakoin n. vuoden verran kunnes lopetin jälleen. Nyt olen 34. Lopetin koska huomasin tupakoinnim vaikuttavan hengitykseeni ja vi€#&ti olla tupakkayhtiöiden orja jolta ne pystyy nyhtämään rahaa pahaan. Lopetin niin, että ostin kavereille askit tupakkaa ja kun tupakanhimo yltyi ylitsepääsemättömäksi pummin kavereilta. Näin ei ollut kotona röökiä, niin sitä ei tullut poltettua ja aina oli joku "vartija" siinä välissä keneltä piti nöyrtyä pyytämään kun himo seurassa oli suurimmillaan. Ihan tavallisia tikkareita söin myös melko paljon, sai käsille samantapaista puuhaa kun tupakoidessa. Tupakkatauko muuttui tikkaritauoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosikymmeniä sitten, onnistuin yritetyäni about 100 kertaa. Ja ei ollut helppoa, mutta palstalaiset tuskin käsittävät tätä, kun kertomusten mukaan jokaisella on erityislaatuinen fysiikka ja psyyke, niin etei vierotusoireita tule lainkaan.(?)

Mulla on aina tullut raskaita vieroitusoireita ja siksi moni tupakkalakko epäonnistui ennen kuin lähti onnistumaan. Tosin lopulta kokeilin menetelmää, jota en ole ikinä ennen kokeillut, mutta samalla menetelmällä olen onnistunut lopettamaan kaikenlaista muuta turhaa ja päätin kokeilla tepsiikö sama menetelmä tupakkaan ja näyttihän tuo omalla kohdalla tepsivän. Siinä vaan menee enemmän aikaa, jopa muutama vuosi, kun ensin vähentää, sitten käyttää vielä nikotiinia (jota samalla vähentää) ja vasta sitten jättää pois. Samalla taktiikalla alkoholi jäi pois elämästä ja monet muut turhat nautinnot, mutta mulla tää menetelmä toimii loistavasti. Siis pikkuhiljaa vähentämällä. Tosin tuossa loppuvaiheessa en pystynyt nikotiinia vähentämään enempää ja huomasin sen, oli vaan pakko tehdä rajusti päätös, että siihen loppuu. 

Vierailija
24/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin 2004, ensin Nicoretteä, mutta ei ollut hyvä. Olin polttanut n. 25 vuotta.

Vähensin päivittäisen yhteen savukkeeseen, sen poltin työstä kotiin lähtiessä. Kolmessa kuukaudessa loppui kokonaan.

Vierailija
25/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäiseen hengen vetoon, olin pyörtyä. Toisin kävi alkohlin kanssa 12v.

Vierailija
26/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa kymmenen vuotta sitten. Olin monta kertaa yrittänyt huonoin tuloksin lopettaa, kun eihän tupakointi nyt hyväksi ole kenellekään, mutta mitään akuutteja huonoja vaikutuksia ei näkynyt. Kunnes sitten yhtäkkiä alkoi polttamisesta tulla todella huono olo. Todella huono. Jokaisen savukkeen jälkeen. Siitä huolimatta poltin, koska olin jotenkin ehdollistunut, että poltan aina kun astun ulos ja menen jonnekin.

Lopulta alkoi jo järki koputtaa, kun joka ikisen savukkeen jälkeen tuli fyysisesti niin paha olo. Päätinkin jokaisen savukkeen kohdalla miettiä, että onko minulla todella halu polttaa juuri nyt vai ehdinkö polttaa tämän savukkeen myöhemminkin. Ensin tupakointi harveni ja sitten loppui kokonaan. Fyysistä riippuvuutta minulla ei selvästikään ollut, koska mitään vieroitusoireita ei koskaan tullut.

Tuon jälkeen parin seuraavan vuoden aikana poltin ihan muutaman kerran savukkeen tai sauhut kaverilta, mutta se jäi siihen. Tupakka oli alkanut maistua pahalta. Tuoreen tupakansavun tuoksu jonkun vaatteissa kyllä on aivan huumaavan ihana edelleen, mutta itse polttaminen ei enää innosta. Tapaa kyllä on joskus ikävä. Ihan niitä polttamisen maneereita.

Vierailija
27/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin siihen kun äidiltä pöllimäni tupakat loppui. Totesin, että ei se oo mun juttu.

Vierailija
28/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vain itsestään pois. Ei vaan kai tehnyt mieli enää polttaa. Olin muutenkin satunnainen polttelija, lähinnä juhliessa meni sitä tupakkaa. Joskus vuosi sitten pikku humalassa poltin pari savuketta ja hyi että miten huono olo siitä tulikaan.

Vierailija
29/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopetin -97 tammikuussa ja takana oli 15v käryttelyä. Esikoinen oppi kävelee ja seuras mua aina parvekkeenoven lasin takana kun oli röökillä, tuli paska fiilis. Se sai mut lopettaa, kuukausi nikotiini laastareita ja se oli siinä. 

Vierailija
30/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitin kaverin päälle ämpärillä vettä. Tupakointi loppui siihen paikkaan.

Vierailija
31/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin 33-vuotta. Lopetin kun alkoi haista maistua pahalta. Kyllästyin siihen, että vaatteet, hiukset, sormet ja kaikki haisi tupakalta.

Käytän nyt pussinuuskaa ja nikotiinipusseja. Keuhkot kiittivät melko pian tupakoinnin lopettamisesta. Ei yskää ja hapenottokyky parani heittämällä.

Vierailija
32/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poltin 33-vuotta. Lopetin kun alkoi haista maistua pahalta. Kyllästyin siihen, että vaatteet, hiukset, sormet ja kaikki haisi tupakalta.

Käytän nyt pussinuuskaa ja nikotiinipusseja. Keuhkot kiittivät melko pian tupakoinnin lopettamisesta. Ei yskää ja hapenottokyky parani heittämällä.

En tupakoinut kovin paljoa ennen lopullista lakkoa. Pakko myöntää, että nikotiinikorvaushoidot aiheutti rajumpia oireita kuin tupakka ikinä. Kun se nikotiini tuli ihan iholle, alkoi käymään terveyden päälle. Hassua tavallaan, kun tuossa loppuvaiheessa ajattelin, etten ikinä tupakoitsijana kärsinyt tupakoinnista yhtä paljon kuin tuo kaupasta ostettu lääkkeenä myytävä kaikista miedoin nikotiinivalmiste. Mutta mullahan ei nyt suussa muutenkaan ollut kaikki kunnossa, niin ei kyllä enää sietänyt nikotiinia yhtään. Mutta ikinä tupakoitsijana en voinut yhdenkään tupakan jälkeen yhtä huonosti kuin noista kaupan nikotiinivalmisteista. Kyllä mulla on älyttömästi parempi olo, kun ei käytä nikotiinivalmisteita. Niistä tuli kipeäksi. 

Vierailija
33/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotin huvin vuoksi 7.12.78 kun oli eräs juhlapäiväni. Lopetin samana päivänä kun oli p**kan makuista. En oo kaivannu.

Vierailija
34/36 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman terve lapsi oli tarpeeksi hyvä motivaattori 15v sauhuttelun jälkeen kun testi näytti plussaa. Seinään lopetin heti ilman nikotiinivalmisteita. Siihen imeys, toinen lapsi, imetys, kolmas lapsi ja imetys j kas kummaa, 7v oli mennyt kuin huomaamatta savuttomana. Enää ei tee mieli yhtään.

-savuton 12v ajan

Vierailija
35/36 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

poltin 50 vuotta.. ja lopetin kaksi vuotta sitten. Niillä isoilla nikotiinitableteilla - alkuun 2 millisiä ja sitten yksimillisiä.. meni vuosi niitä imeskellessä, mutta se aika oli sitten riittävä  vihdoinkin. Toki olin yritellyt aikaisemminkin, mutta nikotiinikorvausaika oli aivan liian lyhyt ja nyt sitten onnistui. Ei tee enää mieli tupakkaa ja rahaa säästyy. Ei se niin vaikeaa ollut kuitenkaan.

Vierailija
36/36 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta sitten lopetin champix lääkekuurin avulla. 12 päivää söin lääkettä ja kessuttelu loppui kuin seinään.