Onko Kemi Lappia? Puolison kanssa riita
Ratkaiskaa riita, arvon palstalaiset! Toinen on hämääntynyt kaupungin omasta markkinoinnista ja lumilinnasta yms, minä taas ajattelen että Lappi alkaa napapiiriltä ja Kemi on tehdaskaupunki Oulun lähellä. Kumpi on oikeassa?
Kommentit (600)
Vierailija kirjoitti:
Googlesta olisit saanut tiedon: Maapinta-alaltaan Kemi on Lapin maakunnan kunnista pienin, ja tiheimmin asuttu. Sen naapurikuntia ovat Keminmaa, Simo ja Tornio. Kemi on Lapin maakunnan kolmanneksi suurin kunta väkiluvultaan.
Wikipedia ja Google onkin luotettavat lähteet... not 😅
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kemiläiset itse sanovat Kemin olevan Lappia, sijaitsee Lapin maakunnassa. Matka Oulusta pohjoiseen Kemiin reilu 100km. Rovaniemelle vähän pidempi.
Itse asiassa Kemistä on Ouluun ja Rovaniemelle lähes sama matka
Menin kerran sanomaan vitsinä kaverille, että meiltä katottuna Oulukin on Lappia ja mitä näitä nyt on. Vitsi meni ohi ja on tohottanut asiasta kohta kakskytä vuotta, kunhan vaan tilaisuuden saa.
Jotenkin säälin sitä, kun ei osaa päästää irti. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kemiläiset itse sanovat Kemin olevan Lappia, sijaitsee Lapin maakunnassa. Matka Oulusta pohjoiseen Kemiin reilu 100km. Rovaniemelle vähän pidempi.
Rovaniemelle on Kemistä noin 10 kilometriä pidempi matka autolla kuin Ouluun. Eli Ouluun on lyhyempi. Kävelin eilen 10 kilsaa ja se on aika pitkä matka.
Ihme vajaata porukkaa. Ihan kuin se olisi joku mielipideasia. Lappi on maakunta. Sitä ei määrittele tunturit, napapiirit tai kaupungit yhtään enempää kuin muitakaan maakuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlesta olisit saanut tiedon: Maapinta-alaltaan Kemi on Lapin maakunnan kunnista pienin, ja tiheimmin asuttu. Sen naapurikuntia ovat Keminmaa, Simo ja Tornio. Kemi on Lapin maakunnan kolmanneksi suurin kunta väkiluvultaan.
Google ei ole lähde, vaan hakukone. Sillä voi etsiä luotettaviakin lähteitä jos osaa. Sinä ilmeisesti et osaa, kun et keksinyt muuta kuin wikipedian lähteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän hittoa nyt taas? Ei google ole mikään lähde vaan hakukone. Ihan itse voit valita, millaista linkkiä siellä klikkaat. Myös Wikipedia listaa lähteensä ja on kyllä luotettavampi kuin mikään keskustelupalsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rovaniemelle on Kemistä noin 10 kilometriä pidempi matka autolla kuin Ouluun. Eli Ouluun on lyhyempi. Kävelin eilen 10 kilsaa ja se on aika pitkä matka.
Vähän riippuu mistä mitataan. Oulusta kun lähdet kyltti näyttää Kemiin 109 km, Kemistä Rovaniemelle 112 km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakukone on lähde... not 😅
Vierailija kirjoitti:
Ihme vajaata porukkaa. Ihan kuin se olisi joku mielipideasia. Lappi on maakunta. Sitä ei määrittele tunturit, napapiirit tai kaupungit yhtään enempää kuin muitakaan maakuntia.
Juuri näin. Eli ei, Kemi EI ole Lappia. Mielipiteet Oulusta yms Lappina voi jättää sikseen.
Vierailija kirjoitti:
Menin kerran sanomaan vitsinä kaverille, että meiltä katottuna Oulukin on Lappia ja mitä näitä nyt on. Vitsi meni ohi ja on tohottanut asiasta kohta kakskytä vuotta, kunhan vaan tilaisuuden saa.
Jotenkin säälin sitä, kun ei osaa päästää irti. :D
Meiltä katsottuna Tamperekin on Lappia.
Mikäli on epävarma mihin maakuntaan joku tietty kaupunki kuuluu, niin sen saa tarkastettua vaikkapa kartasta tai Googlesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vähän pidempi. Riippuu miten katsoo, niin voi sanoa myös että lähes sama matka. Eiköhän tuo lopulta ole lähes sama tai vähän pidempi. Mutta voihan tuohonkin takertua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merilappia muistaakseni. Omasta mielestäni "oikea" Lappi alkaa jostain Sodankylän korkeudelta
Eli Rovaniemeäkään et laske Lapiksi?
Rovaniemi är mera ett center för utslagna knarkare än vad det är Lappland. Ni skulle se gatubilden på sommaren. Den är rätt långtifrån julgubben och hans släde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merilappia muistaakseni. Omasta mielestäni "oikea" Lappi alkaa jostain Sodankylän korkeudelta
Eli Rovaniemeäkään et laske Lapiksi?
Rovaniemi är mera ett center för utslagna knarkare än vad det är Lappland. Ni skulle se gatubilden på sommaren. Den är rätt långtifrån julgubben och hans släde.
Rovaniemi on Lapin läänin pääkaupunki. Siitä luulisi svedupellenkin hoksaavan, kuuloko se Lappiin vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Eli ei, Kemi EI ole Lappia. Mielipiteet Oulusta yms Lappina voi jättää sikseen.
Kyllä se Lapin maakuntaan kuuluu. Suosittelen paluuta peruskouluun, jos näin perusasia ei ole tuttua. Kyse ei ole mielipiteestä, vaan faktasta.
Menepä ap takaisin alakouluun, jos tällainen asia tarvitsee vauvapalstalta tulla kyselemään.
Kuuluu Lapin maakuntaan, eli Kemi on osa Lappia. . Huom. Läänejä ei ole ollut aikoihin.
Jos on kotoisin Kemistä, on Lapista.
mutta jos on Kemiöstä onkin Varsinäis- Suomesta.
Lapin maakunta ja mielikuva Lapista (revontulet, tunturit jne.) ovat eri asioita. Kemi kuuluu Lapin maakuntaan ja ennen vanhaan Lapin lääniin. Tämähän on aivan selvää. Maantieteeltään Perämeren pohjukka on taas aivan erilaista kuin tunturi-Lappi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vähän pidempi. Riippuu miten katsoo, niin voi sanoa myös että lähes sama matka. Eiköhän tuo lopulta ole lähes sama tai vähän pidempi. Mutta voihan tuohonkin takertua.
Olen eri, mutta kun kyse on jostain parin kilometrin erosta, niin en kyllä pidemmäksi sanoisi. Alkuperäisestä viestistä sai kuvan, että Kemistä on Rovaniemelle tyyliin 200-300 km pidempi reissu, ja se vain sanottiin kautta rantain... Nyt ymmärrän että tarkoitit kirjaimellisesti vain vähän pidempää, mutta ihan hyvä että oletus korjattiin.
Vastaatko samaa näille, joiden mielestä Lappi alkaa napapiiriltä?