Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teitittely

Vierailija
20.11.2024 |

Mistä tietää, että on toisten mielestä vanha tai ainakin vanhan näköinen? Kuulee usein sanottavan, että vanhoja ihmisiä kuuluu teititellä.Itselleni tämä tilanne tuli ensimmäisen kerran eteen asiakkaana elintarvikekaupan kassahenkilön sanomana. Se oli suuri negatiivinen järkytys minulle. Määritelläänkö tämä ikäasia kaupoissa jotenkin henkilökunnalle? Kuka opettaa nuoret ihmiset teitittelemään ja olettamaan, että se on kohteliasta? Tuollainen esihistoriallinen tapa pitää uhohtaa jo. Maailma ja kielenkäyttö on muuttunut. Minusta teitittely on loukkaavaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely vielä menee, mutta Milläs me maksetaan?, oli jo liikaa.

meinasin kysyä että sinäkö maksat? Sanoin ei tarvi teititellä (koska tämä henkilö selvästi luuli teitittelevänsä me -muotoa käyttäen).

jatkoi silti samaa me -muodossa puhumista, tuli jotenkin lastentarhafiilis.

Vierailija
22/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuttu, heidän perheessä aikuisetkin lapset  joo kyllä, teitittelee vanhempiaan.  minusta ok.

itse teitittelen pääsääntöisesti yli 20vuotiasta.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65 enkä loukkaannnu sinuttelusta enkä teitittelystä 😊 Johtuuko siitä, että osaan kummatkin? Teitittelyä tyhmänä ja vanhoillisena pitäville sanoisin, että englanti kaikkea määräävänä esimerkkinä on typerä, sillä Ranskassa, Espanjassa ja vaikka Saksassakin teitittely on normaalia ja kuuluu kasvatukseen. 

Vierailija
24/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan tykkää teitittelystä. Entä miten se määritellään ketä teititellään? Presidenttiäkö? Teititteleekö presidentti muita? Tasa-arvon aikanama ketään ei aseteta yläpuolelle. 

ei muka kukaan tykkää. no justhan täällä lukee,että tykätään. ei mikään ikä tai kunnioitusjuttu, vaan vieras henkilö, emme ole silloin sinuja. lapsetkin voisi teititellä kyllä  omia vanhempiaan kuten ennen. mikä sääää ooot sanomaaan kukaan ei tykkää. et ole  saanut kunnioitusta tai ansainnut sitä kun kuulostaa noin muka oudolle.

Vierailija
25/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittely saisi tulla uudestaan käyttöön. Se on hyvä tapa muistuttaa keskustelijoita kyseisen suhteen rajoista. Kuka oikeasti haluaa olla sinut jokaisen tapaamansa ihmisen kanssa? On tarpeellista pitää tiettyä etäisyyttä muihin kuin lähimpiin. Opettaja koululaisille voisi olla rouva tai herra + sukunimi. Kuten myös kavereitten vanhemmat.  Kunnioittava puhetapa voisi tuoda sitä kaivattua auktoriteettia. 

Opettaisi jonnetkin kunnioittamaan vanhempia ihmisiä kun heitä ei ole jostain käsittämättömästä syystä kasvatettu kotona heidän vanhempien toimesta.

Minä taas en ymmärrä tuota, että ihmisiä kunnioitetaan iän vuoksi. Kaikkein huonoimpia käytökseltään on nyky 60-90 - vuotiaat naiset. 

Minä taas ymmärrän oikein hyvin. Kaikessa on aina poikkeuksia mutta oletusarvoisesti ovat vanhempi ja viisaampia jo pelkästään elämänkokemuksen kautta. Kohteliaasta käytöksestä ei ole koskaan haittaa.

Vierailija
26/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely vielä menee, mutta Milläs me maksetaan?, oli jo liikaa.

meinasin kysyä että sinäkö maksat? Sanoin ei tarvi teititellä (koska tämä henkilö selvästi luuli teitittelevänsä me -muotoa käyttäen).

jatkoi silti samaa me -muodossa puhumista, tuli jotenkin lastentarhafiilis.

No jos simpsakka kassaneiti kysyy niin vastaisin varmaan, että jos ME siis maksetaan niin ehdotan nahkavisaa. M54

Vierailija
27/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely, onko se tullut taas Suomeen takaisin. Ylempiä virkamihiä virantoimituksessa teitittelisin, mutta muuten ystävällisessä mielessä muita sinuttelisin.

Eikö ruotsissakaan enää sinutelle? Keski-Eurooppa on kyllä teitittelyn kannalla. Siellä muuten käydään härskeiksi jos sinuttelevat, eli arvokkuus häviää.

Kyllä punainen 70-luku on kaukana takanapäin, nyt yritetään palata sivistysvaltioiden pariin.

Vierailija
28/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että englannin kielessä toista ihmistä voi puhutella ainoastaan teitittelemällä (you)? Sinuttelumuoto (thou) on jäänyt pois käytöstä aikoja sitten.

Vaikkapa saksassa, ranskassa ja venäjässä ovat säilyneet molemmat muodot, mutta tuntemattomia ja vähän tutumpiakin teititellään automaattisesti. Asiakasta ei sinuttelisi kukaan.

Toinen ääripää on tietysti Ruotsi (tarkoitan maata, en kieltä), jossa sinutellaan kaikkia muita paitsi kuningasta ja kuningatarta.

Vierailija
29/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vähän päälle parikymppinen kun ensi kerran teititeltiin. Silloin oli stockmanilla vielä fiinimpää asiakaspalvelua ja nuoriakin teititeltiin. Teititelly on vain kohteliasta, eikä mitenkään ikään liittyvää.

Vierailija
30/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittely, onko se tullut taas Suomeen takaisin. Ylempiä virkamihiä virantoimituksessa teitittelisin, mutta muuten ystävällisessä mielessä muita sinuttelisin.

Eikö ruotsissakaan enää sinutelle? Keski-Eurooppa on kyllä teitittelyn kannalla. Siellä muuten käydään härskeiksi jos sinuttelevat, eli arvokkuus häviää.

Kyllä punainen 70-luku on kaukana takanapäin, nyt yritetään palata sivistysvaltioiden pariin.

Silloin punaisella 70-luvulla kyllä teititeltiin leffoissa ainakin.

Vierailija
31/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otti Saulikin huumorilla silloin 10 vuotta sitten kun joku känniläinen huusi että "Sauli! Sun haastattelu meni v*tun hyvin!"

Vierailija
32/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mummoikäisenä muistan hyvin, kun teitittely 1970-luvulla vaihtui sinutteluun.

Vielä lapsuudessani kaikki teitittelivät kaikkia, esimerkiksi äitini ja isäni niinkin läheisiä sukulaisia kuin appivanhempiaan.

Muutos tapahtui, kun olin keskikoulua käyvä teini. Opettaja toisensa jälkeen ilmoitti, että häntä saa nyt sinutella. Vain rehtori piti pintansa ja oli loppuun asti "te". Ei se muidenkaan opettajien sinuttelu aluksi helppoa ollut, siinä moni oppilas punasteli ja takelteli.

Nykyään esimerkiksi minua teitittelevät vain vanhemmat lääkärit vastaanotoillaan. Nuoremmat sinuttelevat surutta, mikä tuntuu ihan mukavalta.

Vierailija
33/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee ekana mieleen siviilinä teitittelevästä että työskentelee varmaan asiakaspalvelualalla kun ei kauhean moni kuitenkaan teitittele normaalisti ketään.

Vierailija
34/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vituttaa aina kun teititellään kassalla tai jossain ja tulee olo, että olenko mä niin vanhan oloinen. Toki parikymppinen kassa on minua nuorempi, mutta sinuttelu olisi kivampaa ja ei tarvisi puolestani korostaa, että pitää olla etäisyyttä ja jotain kunnioitusta, jos ollaan hädintuskin yksi sukupolvi erillään.

Vierailija
35/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö, että englannin kielessä toista ihmistä voi puhutella ainoastaan teitittelemällä (you)? Sinuttelumuoto (thou) on jäänyt pois käytöstä aikoja sitten.

Vaikkapa saksassa, ranskassa ja venäjässä ovat säilyneet molemmat muodot, mutta tuntemattomia ja vähän tutumpiakin teititellään automaattisesti. Asiakasta ei sinuttelisi kukaan.

Toinen ääripää on tietysti Ruotsi (tarkoitan maata, en kieltä), jossa sinutellaan kaikkia muita paitsi kuningasta ja kuningatarta.

Minun mielestä tuo tarkoittaa enemmänkin, että sinuttelu ja teitittely sulautui yhteen ja kaikki ovat sinuja. Englannissa korostetaan sanomalla miss, sir jne.

Vierailija
36/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä tuo tarkoittaa enemmänkin, että sinuttelu ja teitittely sulautui yhteen ja kaikki ovat sinuja. Englannissa korostetaan sanomalla miss, sir jne.

Historiallisesti muutos tapahtui nimenomaan toisinpäin. Rahvas alkoi matkia yläluokan teitittelykulttuuria ja luopui sekin sinuttelusta. "Te" vakiintui vähitellen kaikkien puhuttelumuodoksi.

Nykyään tietysti semanttinen ero tehdään muilla keinoin. Jos "sinuttelet" ihmistä, kutsut häntä etunimellä (mutta pronomini you säilyy). Kun "teitittelet", vastapuoli on Miss, Mrs, Mr, Sir ja niin edelleen.

Vierailija
37/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kahvilassa duunissa ja multa tulee teitittely kyllä ihan luonnostaan, on aina tullu :D

Vierailija
38/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on mielestäni hyvä ja kunnioittava tapa. Eipä tulisi mieleenkään loukkaantua siitä. Jos joku nuori asiakaspalveluhenkilö ei sitä osaa, herättää se joskus myötähäpeää. Joskus taas muuten ystävällinen käytös voi kompensoida tuon puutteen.

En pidä siitä, että lääkäri teitittelee  (olen 72-v). Minä kuitenkin sinuttelen lääkäriä ellei hän satu olemaan samanlainen ikäloppu kuin minäkin olen. Saatan kyllä sanoa välillä sinä ja välillä te. Se on kyllä noloa, kun semmosia sammakoita päästelee.

Vierailija
39/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minusta asiakaspalvelualla pitäisi aina teititellä. En erityisemmin pitänyt siitä tilanteesta kun jonkun hälytinfirman nuori kolli oli oven takana kuin mitäkin parasta kaveria että laitettaisko hälytintä sulle.

Vierailija
40/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa jossa vanhuutta ei arvosteta ei teitittely jään loppujen lopuksi välttämättä kerro arvostuksesta. Asiakaspalvelijoita ohjeistetaan teitittelemään, koska ne 'hankalat mummot' voisivat muuten vetää herneen nenään. Ystävällinen asiakaspalvelu on jotain muuta kuin mekaanista teitittelyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme