Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teitittely

Vierailija
20.11.2024 |

Mistä tietää, että on toisten mielestä vanha tai ainakin vanhan näköinen? Kuulee usein sanottavan, että vanhoja ihmisiä kuuluu teititellä.Itselleni tämä tilanne tuli ensimmäisen kerran eteen asiakkaana elintarvikekaupan kassahenkilön sanomana. Se oli suuri negatiivinen järkytys minulle. Määritelläänkö tämä ikäasia kaupoissa jotenkin henkilökunnalle? Kuka opettaa nuoret ihmiset teitittelemään ja olettamaan, että se on kohteliasta? Tuollainen esihistoriallinen tapa pitää uhohtaa jo. Maailma ja kielenkäyttö on muuttunut. Minusta teitittely on loukkaavaa.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kuulla, että teillä oli noin kielteinen kokemus, ap.

Ehkä voisitte hyväksyä, että tästä on yhteiskunnassamme erilaisia näkemyksiä, ja yrittää olla ottamatta teitittelyä henkilökohtaisena loukkauksena. 

Vierailija
2/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää se on minustakin. Jätetään tuollaiset virallisiin tapahtumiin jossa pitää muutenkin noudattaa ummehtuneita protokollia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on hölmöä. Kauppojen työntekijöistä näkee ettei se tule luonnostaan vaan se sanotaan koska käsky on käynyt. Varsinkin vanhemmat naiset suuttuvat jos heitä teititellään. Eivät ole mielestään vielä ikäloppuja. Moni käyttää teititellessä monikkomuotoja vaikka näin ei pitäisi käyttää. Se kuulostaa pahalta.

Vierailija
4/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tämä on vaikeaa, koska minut on lapsena opetettu teitittelemään ja se tulee luonnostaan. Nyt alan kuitenkin olla jo sen ikäinen (50 v), että huomaan asiakaspalvelutilanteessa teititteleväni itseäni nuorempia. En viittaa sillä mitenkään ikään, mutta se vain tulee luonnostaan kun ei olla tuttuja. 

Toinen hankala paikka ovat vanhukset, joihin tutustuu paremmin. Nykyään kukaan ei ehdota sinunkauppoja, mutta on vaikea tietää missä vaiheessa teitittelyn voi vain lopettaa. Yleensä lopetan sen siinä vaiheessa kun se ei enää luontevasti tule itseltä.

Vierailija
5/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on mielestäni hyvä ja kunnioittava tapa. Eipä tulisi mieleenkään loukkaantua siitä. Jos joku nuori asiakaspalveluhenkilö ei sitä osaa, herättää se joskus myötähäpeää. Joskus taas muuten ystävällinen käytös voi kompensoida tuon puutteen.

Vierailija
6/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kannattaa varmuuden vuoksi pahoittaa mielensä kuten jonnesukupolvella on tapana.

Sitten kun teititellään niin se pitää tehdä oikein, te ja yksikkö eikä monikko. "Anteeksi hyvä rouva, oletteko ottanut tänään muutaman keskioluen heti aamusta." Ei siis "...oletteko ottaneet..."

Vierailija
7/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias käytös tulee näkyä teoissa eikä teitittelynä. Purkkaa mussuttava ja naama ilottomana teitittelevä ei säväytä.

Vierailija
8/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mene pelkästään iän mukaan. Esimerkiksi kuusikymppinen laitoshuoltaja teitittelee aina nelikymppistä lääkäriä.

Vierailija
9/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mene pelkästään iän mukaan. Esimerkiksi kuusikymppinen laitoshuoltaja teitittelee aina nelikymppistä lääkäriä.

Niin varmaan...

Vierailija
10/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtelias käytös tulee näkyä teoissa eikä teitittelynä. Purkkaa mussuttava ja naama ilottomana teitittelevä ei säväytä.

Kyllä minulle toimii jos edes teitittelee. Sanoisin kyllä että saa sinutella.

Vierailija
11/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tykkää teitittelystä. Entä miten se määritellään ketä teititellään? Presidenttiäkö? Teititteleekö presidentti muita? Tasa-arvon aikanama ketään ei aseteta yläpuolelle. 

Vierailija
12/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun siihen sukupolveen, jolle teitittely on normaali tapa, jos ei tunne henkilöä. Suosittelen muillekin.

Vierailija
13/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan tykkää teitittelystä. Entä miten se määritellään ketä teititellään? Presidenttiäkö? Teititteleekö presidentti muita? Tasa-arvon aikanama ketään ei aseteta yläpuolelle. 

Etiketin mukaanhan se menee. Ns. ylempiarvoinen päättää puhuttelun tavan. Ylempiarvoisia tässä etikettimielessä (ei missään ihmisarvon mielessä) ovat vanhat, naiset, asemaltaan korkea-arvoiset, kuten esim presidentti. Ns alempiarvoinen seuraa esimerkkiä. Jos presidentti sinuttelee minua, hän antaa minulle viestin sinutella myös häntä. Ylempiarvoinen myös ehdottaa sinuttelua, jos on ensin aloitettu teitittelyllä. 

Ei näitä kukaan osaa nykyään, paitsi käytöskurssit käyneet asianharrastajat. Siksi ei kannata ottaa liian vakavasti "virheitä" joita tässä väistämättä tapahtuu.

Vierailija
14/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kassajonossa edellä oleva nainen selvästi pahoitti mielensä kun kohteliaasti kysyin: "Anteeksi rouva, voisinko mennä edelle kun minulla on vain yksi ostos ja teillä täysi kärryllinen tavaraa. Auttaisi paljon kun on kiire palaveriin." Jälkikäteen yritin miettiä mitä tein väärin kun hän kuitenkin päästi minut eteeni mutta naama oli norsunvitulla. Noin kolmekymppinen nainen jo joten mielestäni oli ainakin syytä olettaa, että tämä on naimisissa ja itse käyttäydyin kohteliaasti. Mulkoili vielä peräänkin vihaisesti. M52

Vierailija
15/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely saisi tulla uudestaan käyttöön. Se on hyvä tapa muistuttaa keskustelijoita kyseisen suhteen rajoista. Kuka oikeasti haluaa olla sinut jokaisen tapaamansa ihmisen kanssa? On tarpeellista pitää tiettyä etäisyyttä muihin kuin lähimpiin. Opettaja koululaisille voisi olla rouva tai herra + sukunimi. Kuten myös kavereitten vanhemmat.  Kunnioittava puhetapa voisi tuoda sitä kaivattua auktoriteettia. 

Vierailija
16/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran kassajonossa edellä oleva nainen selvästi pahoitti mielensä kun kohteliaasti kysyin: "Anteeksi rouva, voisinko mennä edelle kun minulla on vain yksi ostos ja teillä täysi kärryllinen tavaraa. Auttaisi paljon kun on kiire palaveriin." Jälkikäteen yritin miettiä mitä tein väärin kun hän kuitenkin päästi minut eteeni mutta naama oli norsunvitulla. Noin kolmekymppinen nainen jo joten mielestäni oli ainakin syytä olettaa, että tämä on naimisissa ja itse käyttäydyin kohteliaasti. Mulkoili vielä peräänkin vihaisesti. M52

Villi arvaus: häntä ärsytti päästää sinut ohi, mutta ei kiltteyttään pystynyt kieltämäänkään. Naiset on ehdollistettu olemaan kaikille mielin kielin vaikka vituttaisi. 

Vierailija
17/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely saisi tulla uudestaan käyttöön. Se on hyvä tapa muistuttaa keskustelijoita kyseisen suhteen rajoista. Kuka oikeasti haluaa olla sinut jokaisen tapaamansa ihmisen kanssa? On tarpeellista pitää tiettyä etäisyyttä muihin kuin lähimpiin. Opettaja koululaisille voisi olla rouva tai herra + sukunimi. Kuten myös kavereitten vanhemmat.  Kunnioittava puhetapa voisi tuoda sitä kaivattua auktoriteettia. 

Opettaisi jonnetkin kunnioittamaan vanhempia ihmisiä kun heitä ei ole jostain käsittämättömästä syystä kasvatettu kotona heidän vanhempien toimesta.

Vierailija
18/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaisi jonnetkin kunnioittamaan vanhempia ihmisiä kun heitä ei ole jostain käsittämättömästä syystä kasvatettu kotona heidän vanhempien toimesta.

Minä taas en ymmärrä tuota, että ihmisiä kunnioitetaan iän vuoksi. Kaikkein huonoimpia käytökseltään on nyky 60-90 - vuotiaat naiset. 

Vierailija
19/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinä minä Teille olen?

Vierailija
20/42 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely, onko se tullut taas Suomeen takaisin. Ylempiä virkamihiä virantoimituksessa teitittelisin, mutta muuten ystävällisessä mielessä muita sinuttelisin.

Eikö ruotsissakaan enää sinutelle? Keski-Eurooppa on kyllä teitittelyn kannalla. Siellä muuten käydään härskeiksi jos sinuttelevat, eli arvokkuus häviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän