Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ihmisten koirat vapaana

Vierailija
20.11.2024 |

Kerran iltasella kävelin lapseni kanssa kauppaan. Kuulin jostain takaa eläimen juoksu askelia. Jo tässä vaiheessa menin paniikkiin kun mietin mikä sieltä tulee ja mitä tapahtuu. 

No koira ilman omistajaa tietenkin. Koira hyökkäsi heti lapsen päälle ja pomppi. Lapsi alkoi itkeä. Minä huusin. Onneksi paikalle ajoi mies joka otti piskin hallintaan. 

Siitä lähtien olen alkanut säikkymään jopa aitauksessa meuhkaavia koiria. Mieleen tulee vain että entä jos ne pääseekin sieltä. 

Pelkään myös isoja koiria, jos nainen on hihnan toisessa päässä. Tulee tunne ettei nainen pysty pitelemään sellaista tosi paikan tullen.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo ihmisestä paljon jos pelkää pomppivaa moikkaavaa koiraa. Yleisesti pikkukoirat tulee kiinni ja puree isoja koiria mutta kenen vika kun isolla menee hermo ja pikkukoirat kuolee pikkupuremaan? Viimeksi kun tämmöiset pienemmän koko luokan koirat hyökkäsi oman koiran kimppuun omalla pihallani niin toinen koira sai toivottavasti vakavat vammat kun puolustin koiraani kun roikkui nahasta. 

Jostain syystä meillä päin koiriaan pitää irti just isojen/isohkojen koirien omistajat. Huutelevat kaukaa että ei hätää, se on kiltti! Niitä pikkukoiria saatetaan pitää kyllä pitkässä hihnassa ja päästää liian lähelle, ei paljon parempi sekään.  

Vierailija
22/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa metsässä saa pitää irti ja omalla maallaan. Kaupungissa en pidä, mutta silti muut tunkee koirani iholle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin ulkoiluttaa meidän kissaa, että saisi muutakin sisältöä elämäänsä kuin olla sisällä, mutta joka kerta kun ollaan uskaltauduttu ulos, on joku koira ollut vapaana ja paniikkihan siinä tulee kun koira meinaa käydä päälle. Kerran kissan repi minun kädet ihan verille kun yritti pakoon.

Vierailija
24/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo ihmisestä paljon jos pelkää pomppivaa moikkaavaa koiraa. Yleisesti pikkukoirat tulee kiinni ja puree isoja koiria mutta kenen vika kun isolla menee hermo ja pikkukoirat kuolee pikkupuremaan? Viimeksi kun tämmöiset pienemmän koko luokan koirat hyökkäsi oman koiran kimppuun omalla pihallani niin toinen koira sai toivottavasti vakavat vammat kun puolustin koiraani kun roikkui nahasta. 

Minulla on pomppimalla moikkaava koira. Lisäksi se innostuksissaan näykkii, mutta ei lujaa ja jokainen joka koiria osaa vähäkin lukea, huomaa kyllä ettei se ole vihainen. Harmi vaan, että kaikki eivät innostu lukemaan pomppimaa ja näykkivää 40 kg koiraa, vallankin jos heillä on pieniä lapsia ja sen takia en päästä koiraani vapaana moikkailemaan yhtään ketään.

Vierailija
25/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua myös. Joskus katson kun lenkkipolulla, missä on kylttejä että koirat pidettävä kiinni vastaan tulee koiranulkoiluttajia koira vapaana. Kun huomautan asiasta. Sanotaan tämä on kiltti koira ja tottelee. Niinpä, olen nähnyt niin monta kertaa että ei tottele. Pahinta on kun se kiltti koira karkaa pysyvästi ja muuttuu villikoiraksi. 

Ei ole ihan yksi kerta kun jonkun irtokoira on juossut ihan meidän hihnassa vieressä olevan koiran luokse, ja koiran omistaja on alkanut valittaa että koirani on vihainen kun tilanteesta tuli konflikti. Että hänen koira on kiltti kaikille. Juu-u, minun koira ei, kun isommat päälle juoksevat koirat on pelästyttäneet sen pentuna. 

Tämä!

Mun koirani oli epäsosiaalinen nuorena tapahtuneen koirahyökkäyksen takia. 

Mummo tulee flexi löysällä jo

Ei minunkaan koirat remmirähjiä ole, toiset koirat eivät ole mikään ongelma jos eivät ihan iholle tule. Mutta varsinkin tämä nykyinen nuorempi reagoi sitten heti hampailla jos joku (koira) tulee liian lähelle. Ihmiset sietää paremmin, mutta en kyllä anna tuntemattomien, ainakaan lasten, silittää, ihan varmuuden vuoksi. 

Vierailija
26/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nostan aina polven pomppivan koiran kurkkuun, aika nopeasti menee perille ettei hypi.

Vierailija
27/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina taskussa hiuskiinnepullo. Siitä kun suihkauttaa, niin koira ei tule lähelle.

Vierailija
28/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pomppimalla moikkaava koira. Lisäksi se innostuksissaan näykkii, mutta ei lujaa ja jokainen joka koiria osaa vähäkin lukea, huomaa kyllä ettei se ole vihainen. Harmi vaan, että kaikki eivät innostu lukemaan pomppimaa ja näykkivää 40 kg koiraa, vallankin jos heillä on pieniä lapsia ja sen takia en päästä koiraani vapaana moikkailemaan yhtään ketään.

Joo ei se hirveästi auta selittää lapselle, että se lapsen kumoon juossut ja vähän näykkinyt 40-kiloinen koira on vaan niin innokas. Meidän lapset ei pelkää koiria, paitsi isäni bretonia joka on tuommoinen hyperaktiivinen ja innokas. Kiltti ja lempeä kyllä, mutta kun se innoissaan hyppää vauhdilla päälle niin saa olla aikuinenkin varuillaan ettei mene nurin. Ei sellaisen voi antaa irti olla. 

Vierailija
29/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 80kg koira moikkaa kaikki innokkaasti ja vaikka ei hypi, monet meinaa kaatua, ottaa myös käden suuhun kun se on sen hellyydenosoitus eikä ymmärrä että joku voisi pelätä, vaikka ei mitään teekkään. 

Vierailija
30/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on koira joka on kiltti, mutta ei välttämättä kovin kiltin näköinen. Se ei ole järin roteva, mutta korkea joten sen takia näyttää myös isommalta kuin oikeasti on. Koira on minulla aina kiinni ja aina tilaisuuden tullen myös väistän vastaantulijoita kauemmas, koska koirallani on tapana jäädä tuijottelemaan vastaantulijoita ja se yhdistettynä koiran ulkonäköön saattaa pelottaa vastaan tulijoita. Käytös johtuu koiran omasta epävarmuudesta.

Nyt tämän syksyn aikana on käynyt useamman kerran niin, että vastaan tuleva, usein pienemmän koiran omistaja, selvästi lähtee meitä pakoon. Eli käännytään palaamaan omia jälkiä ja katselevat koko ajan taakseen ja kiristävät vauhtiaan.

Tämä on ollut jotenkin todella surullista, koska varmasti johtuu näistä lisääntyneistä koirahyökkäyksistä. Eiväthän he voi tietenkään tietää, että koira on minulla ihan hallinnassa. En minäkään luota yhteenkään tuntemattomaan koira

Koirien keskinäisessä maailmassa tuijottaminen on yleensä uhkaava tai haastava ele, toki koirasi voi olla poikkeus, mutta tuo tuijottelu on hyvin tyypillistä dominoivilla koirilla, toki myös esimerkiksi paimentavillakin koirilla (minkä muut koirat helposti tulkitsevat väärin).

Kaupunki tai taajamametsät eivät ole koirien irtipitoa varten, koska muita liikkujia on liian paljon ja siihen sisältyy aina riskejä, vaikka oma koira olisikin kiltti.

Kuten täällä jo mainittiin, kaupungeistakin löytyy koirapuistoja ja kaupunkien kupeesta varattavia koirametsiä, niissä on turvallista juoksuttaa koiraansa. Esimerkiksi Sipoosta löytyy myös ilmainen koirametsä pk seudun koirakoille.

Autolla voi ajella syvälle korpeen ja juoksuttaa siellä koiraansa, silloin täytyy tosin entuudestaan hieman tuntea seutua, että se varmasti on asumatonta, eikä metsässä kulje esimerkiksi jokin suosittu patikointi tai pyöräilyreitti. Huomioitava on myös se, että moni metsä on lähes autio loppusyksystä alkukevääseen, mutta kesäkaudella kulkijoita saattaa olla huomattavasti enemmän. Viisainta onkin käydä ensin kerran tai pari tutustumassa alueeseen koiransa kanssa, ennen kuin laskee sen vapaaksi, etenkin jos oma koira ei tule muiden kanssa toimeen. 

Vierailija
31/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on koira joka on kiltti, mutta ei välttämättä kovin kiltin näköinen. Se ei ole järin roteva, mutta korkea joten sen takia näyttää myös isommalta kuin oikeasti on. Koira on minulla aina kiinni ja aina tilaisuuden tullen myös väistän vastaantulijoita kauemmas, koska koirallani on tapana jäädä tuijottelemaan vastaantulijoita ja se yhdistettynä koiran ulkonäköön saattaa pelottaa vastaan tulijoita. Käytös johtuu koiran omasta epävarmuudesta.

Nyt tämän syksyn aikana on käynyt useamman kerran niin, että vastaan tuleva, usein pienemmän koiran omistaja, selvästi lähtee meitä pakoon. Eli käännytään palaamaan omia jälkiä ja katselevat koko ajan taakseen ja kiristävät vauhtiaan.

Tämä on ollut jotenkin todella surullista, koska varmasti johtuu näistä lisääntyneistä koirahyökkäyksistä. Eiväthän he voi tietenkään tietää, että koira on minulla ihan hallinnassa. En

Koira ei saa olla vapaana metsässä, jos et ole saanut moiseen lupaa maanomistajalta. Koira voi sokeutua, kun suihkutan sen silmille spraymaalia ja tähän minulla yllättäen on oikeus puolustautuessani omassa metsässä kesken töiden vieraan koiran hyökkäykseltä. Enkä maksa euronkaan korvausta.

Vierailija
32/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 80kg koira moikkaa kaikki innokkaasti ja vaikka ei hypi, monet meinaa kaatua, ottaa myös käden suuhun kun se on sen hellyydenosoitus eikä ymmärrä että joku voisi pelätä, vaikka ei mitään teekkään. 

Ihmisen näkökulmasta voi olla vaikea sisäistää, että koiralle suu on myös ikään kuin ihmisen kädet. Se tervehtii suun avulla, se tutustuu uusiin asioihin suun avulla, se osoittaa kiintymystään suun avulla, jne. Kuulostaa hyvin tutulta tuo käden ottaminen suuhun, kyseessä myöskin iso koira, lempeästi kyllä aina näin tekee, ei ole koskaan edes naarmua tullut, silti ymmärrän, että se saattaisi hirvittää vieraampaa ihmistä. 

Vierailija
33/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut jotenkin todella surullista, koska varmasti johtuu näistä lisääntyneistä koirahyökkäyksistä. Eiväthän he voi tietenkään t

Valitettavasti ei taida mennä ihan noin. Todennäköisesti joudut maksamaan spaymaalisi aiheuttaman vahingon ja laittomasti toisen metsässä ulkoiluttaja selviää 50 euron sakoilla. Ei kukaan voi mennä edes kotipihassaan vahingoittamaan toisen koiraa, etenkään jos koira ei ole todistettavasti aggressiivinen. 

Vierailija
34/34 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ollut jotenkin todella surullista, koska varmasti johtuu näistä lisääntyneistä koi

Kyllä se on jo kaksi kertaa oikeudessa mennyt noin. Kun on minun sanani ja koiranomistajan sana vastakkain, niin maanomistajana olen voittanut. Koiranulkoiluttaja on pitänyt koiraansa laittomasti vapaana, minä olen ollut laillisesti metsätöissä. Ihan sama vaikka olisin ollut kotipihassa: kun vieras koira hyökkää, on ihmisellä oikeus puolustautua.

Molemmilla kerroilla oikeudessa todettiin, että omistajan on pidettävä koira hallinnassaan ja jos ei pidä, niin vastaa itse seurauksista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä