Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varoittava tosikertomus alkoholista!

Vierailija
21.02.2007 |

Olin perhejuhlissa, joissa join viitisen annosta alkoholia. Kuukautiset olivat pari päivää myöhässä, mutta olin samana päivänä testannut negaa raskaustestissä ja kuukautiskierto on minulla muutenkin epäsäännöllinen. En siis uskonut olevani raskaana.

Muutama päivä myöhemmin testasin plussaa raskaustestissä. Pitkään ajattelin, ettei tuolla yhdellä alkoholin juonnilla ole merkitystä, kun raskaus oli niin alkuvaiheessa. Loppuraskauden olin tietenkin täysin raitis.

Mutta nyt on selvinnyt, että lapsellani on autismi. Lääkäri puhui, että hänellä on (mitä en ole aiemmin itse huomannut) silmissä sellainen sisänurkan ihopoimu, jota esiintyy mm. myös fas-lapsilla (muita fas-oireita lapsellani ei ole).

Voiko siis nuo jutut johtua tuosta yhdestä juomakerrasta aivan raskauden alussa? Järjellä ajatellen ei ja olen joka tapauksessa toiminut aikoinaan varovaisesti, kun yritin testaamalla varmistua siitä, että en juo raskaana ollessani.

Mutta: JOS jotakin tapahtuu, syytökset ja mitä entä jos... -ajattelu ovat kamala taakka.

Siksi neuvon: älkää juoko ollenkaan, jos yritätte lasta. Olkaa ekstravarovaisia, koska jos jokin menee mönkään kuten meillä meni, itsesyytöksiä riittää.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollenkaan.

Koska alkoholi vaikuttaa myös ihmisen omiin soluihin, ei pelkästään siihen sikiöön, ja vaikutus omiin soluihin kestää tietysti sekä ennen että jälkeen raskauden. Ennen raskautta se jo vaikuttaa munasolujen laatuun, verenkiertoon, ravintotasapainoon jne. eikä enää yhden punkkulasin jälkeen mitenkään positiivisesti. Ja sitäpaitsi ihmisten pitäisi osata valita: jos lapsia halutaan, sen pitäisi mennä ryyppäämisen edelle.

Mutta ei se yksi kerta silti ap:n lapsen autismia aiheuttanut.

Vierailija
22/24 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mukaan autismiin liittyy geenivirhe. Mutta mikä sen geenivirheen aiheuttaa, siitä ei ole edelleenkään selvyyttä, eikä sekään tutkimus sulje pois ympäristön vaikutusta.

Sitä paitsi, rajun alkoholinkulutuksen on todettu aiheuttavan autistisia piirteitä. No, en oikeasti taida silti epäillä aiheuttaneeni tuota lapselleni.

Mutta: näissä asioissa ihminen ei ole kovin rationaalinen vaan toimii tunteella ja syyttää herkästi itseään. Olkaa siksi kiltit siskot varovaisia!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta monella se on vuosien projekti, eikä mun mielestäni ole välttämättä eduksi lapsensaannille sekään, että kamalan pipo tiukalla sitä yrittää ja lopettaa täysin alkon käytön, jos sitä siihen asti on kohtuudella käyttänyt.

Vierailija
24/24 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kukin ratkaiskoot tämän itse.

Kunhan vaan kerron kolikon toisen kääntöpuolen, jota ei välttämättä tule ajatelleeksi ennen kuin saa erityislapsen.

Että entäs, jos jotakin menee vikaan?

ap