Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla afasiaa? Olen aika nuori ja ongelmia on puheentuotossa ollut vuosien ajan

Vierailija
19.11.2024 |

En ole hakenut apua. Olen sulkenut silmäni asialta ja hävennyt yksin, toivoen ettei kukaan kiinnitä huomiota tai etteivät ainakaan sanoisi mitään asiasta. 

Ikää alle kolmekymmentä. Taustalla runsasta alkoholin käyttöä ja myös niitä päähän kohdistuneita iskuja. Myös traumat ja stressi/uupumukset ovat kuormittaneet. Olen sairastunut jo lapsesta saakka hypotyeroosia, arvot nykyään ok. 

Puheentuotossa ongelma on se, että en löydä sanoja ja joudun keksimään kiertoilmaisuja, pahoittelemaan viivästystä kun etsin tiettyä sanaa. Tätä tapahtuu alituiseen. Väsyneenä puhun kuin puuroa olisi suussa suunnilleen enkä etenkään silloin löydä sanoja ja se on helvetin noloa. Puhun todella typeriä kun yritän salamana keksiä puheeseeni kiertoilmaisuja. 

Kun oikein skarppaan ja pinnistän niin vaikutan lähes normaalilta. Aivokapasiteetti on koko ajan todella kovilla tämän puhehäiriön vuoksi. 

Joskus on väsyneenä vaikeaa edes ymmärtää mitä toiset puhuu. On niin omissa maailmoissaan eikä jaksa keskittyä. Pitkät ovat piuhat ja sitten taas häpeän itseäni. 

Työkaverit kai ovat jo tottuneet. Joskus auttavat ja sanovat sanan puolestani jos kestää löytää. Sekin hävettää välillä mutta yritän elää asian kanssa.

Alkoholi sai puheen sujumaan. Se tosiaan auttoi. 

Nykyään en juo enää. 

Pitäisikö tästä puhua lääkärille? 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keksin joskus lonkalta nokkelan jutun ja joskus en muista sanoja. Jännä miten se vaihtelee noin.

Vierailija
2/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä keksin joskus lonkalta nokkelan jutun ja joskus en muista sanoja. Jännä miten se vaihtelee noin.

Minulla tämä menee selvästi vireystilan mukaan. Väsyneenä ei tule paskaakaan, hyvä että edes ajatuksia. Kuljen sumussa. 

Virkeänä vaikutan suht normaalilta.

Silti kamppailen joka päivä tämän kanssa. En ole kenelläkään muulla huomannut tällaista kuin itselläni. Tiedän ettei tämä ole normaalia. Hahmotus, muisti ja keskittyminenkin on joskus sellaista että saa minut surulliseksi. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi et juo enää, hyvä sinä! En osaa auttaa. Mun suvussa on afasiaa ja esim.  mummollani aika pahana välillä. Mutta että noin nuorella, varmasti se stressi ja uupumus on suurena osasyynä. Voi kun et häpeäisi itseäsi, ole armollinen, olet elämänkokemuksiesi muovaama, kuten me kaikki. Voisitko hakea apua? Työterveydestä? Jos taustalla ahdistusta, stressiä? Toivon sinulle hyvää!

Vierailija
4/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut saa surulliseksi sun teksti. 

Varaa lääkäriaika. Jos tuntuu ettet pysty ilmaisemaan itseäsi tarpeeksi hyvin vastaanotolla, voit toki kirjoittaa paperille noita asioita joita olet nyt kertonut ja annat lääkärin lukea sen.

Hae apua

Vierailija
5/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi et juo enää, hyvä sinä! En osaa auttaa. Mun suvussa on afasiaa ja esim.  mummollani aika pahana välillä. Mutta että noin nuorella, varmasti se stressi ja uupumus on suurena osasyynä. Voi kun et häpeäisi itseäsi, ole armollinen, olet elämänkokemuksiesi muovaama, kuten me kaikki. Voisitko hakea apua? Työterveydestä? Jos taustalla ahdistusta, stressiä? Toivon sinulle hyvää!

Yritän olla kyllä armollinen itselleni mutta kyllähän tämä aika huolestuneeksi itseni saa vaikka olen yrittänyt vain olla välittämättä. Tykkään keskustella ihmisten kanssa ja olisi paljon asioita, joita haluaisin tuoda sisältäni ulos mutta kyllä tuo ongelma rajoittaa tosi paljon spontaania keskustelua. Se mitä haluaisin sanoa, jää vajaaksi tämän vuoksi. 

Olen laittanut tämän vuosia ja vuosia stressin piikkiin. Elämäni ei ole ollut helppoa ja ollut paljon vaikeita asioita, joista olen selvinnyt. Kai nuo kaikki on vaikuttanut aivoihin tai sitten juominen on aiheuttanut vaurioita. Aloitin liian nuorena juomisen, jo 13-vuotiaana. Olen ollut aina hajamielinen ja impulssiivinen mutta en muista että minulla olisi ollut esimerkiksi tuon ikäisenä puheen kanssa hankaluuksia. Oikeastaan siihen heräsin joskus parikymppisenä, noin kymmenen vuotta sitten jos oikein muistan. 

Viime vuosina on pahentunut vaan ja muisti on huono, puhe takkuaa, on kyllä ollut vakavaa masennusta joka myös aiheuttaa kongition kanssa ongelmia. Senkin piikkiin olen laittanut. 

Tiedä oikein mitä tämä on. Olen ylpeä itsestäni että en juo enää. Ehkä aivot vielä tästä paranevat kun aikaa kuluu? Vaikea sanoa. 

Haluaisin hakea apua mutta tavallaan myös pelkään, että minun lytätään ja käsketään vain vähentämään esimerkiksi puhelimen käyttöä. Kun minä tiedän itse, että jotain aivoissani on vialla. 

Onneksi nyt sentään jotenkin pärjään työelämässä mutta jos pahenee niin sitten en kyllä enää. Tämä kuormittaa jo nyt todella paljon. 

Välillä olen epäillyt itselläni ADD:tä tai muistisairautta. Tai sitten olen miettinyt, että olen yksinkertaisesti vain niin tyhmä ihminen ettei kapasiteetti vain riitä tähän elämään ja suorittamiseen. 

Ap 

Vierailija
6/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut saa surulliseksi sun teksti. 

Varaa lääkäriaika. Jos tuntuu ettet pysty ilmaisemaan itseäsi tarpeeksi hyvin vastaanotolla, voit toki kirjoittaa paperille noita asioita joita olet nyt kertonut ja annat lääkärin lukea sen.

Hae apua

Joo, hetki sitten itkin tämän takia. 

Kun ei ole normaali vaikka yrittää. Tuossa otsalla tuntuu usein sellainen inhottava ja paineinen tunne, kun aivot tuossa edessä yrittäisi täysillä työskennellä ja kieli menee solmuun. Ei ole mukavaa. 

Yritin etsiä googlesta tietoa mutta nuorien afasiasta on aika vähän tietoa. 

Minulla tulossa pian lääkärille aika, varmaan siellä otan asiaa puheeksi. 

Ap 

Vierailija
7/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hieman vanhemmalla tutullani on sama ongelma ja alkoholitausta, hän ei saa edes  kirjoitettua selvää tekstiä. En tarkkaan tiedä hänen tilanteestaan, mutta ilmeisesti siitä on seurannut myös lamauttavaa häpeäntunnetta mikä on vahinko. Olisin ollut kiinnostunut auttamaan edes jollain lailla. 

Mielestäni kuntoutumista voi tapahtua hyväksyvässä ymmärtäväisessä seurassa. Ensimmäisenä edellytyksenä raittius. Ensimmäinen asia tietysti on hakeutua lääkärin tutkimuksiin.

Vierailija
8/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain hieman vanhemmalla tutullani on sama ongelma ja alkoholitausta, hän ei saa edes  kirjoitettua selvää tekstiä. En tarkkaan tiedä hänen tilanteestaan, mutta ilmeisesti siitä on seurannut myös lamauttavaa häpeäntunnetta mikä on vahinko. Olisin ollut kiinnostunut auttamaan edes jollain lailla. 

Mielestäni kuntoutumista voi tapahtua hyväksyvässä ymmärtäväisessä seurassa. Ensimmäisenä edellytyksenä raittius. Ensimmäinen asia tietysti on hakeutua lääkärin tutkimuksiin.

Ymmärrän tuttuasi. Todella ikävää. :(

Onneksi minä pystyn kirjoittamaan. Pystyn kyllä keskustelemaankin mutta on se tosiaan liian usein liian vaivalloista vaikka parhaani mukaan yritän asian peittää. Stressaavat tilanteet vielä pahentavat ongelmaa ja siksi kehon rauhoittelu ja hengittäminen syvään on tarpeellista päivittäin. 

Raitistunut olen, se on elämäni paras päätös tähän mennessä ollut. 

Lääkärille haluaisin asiasta mainita, onneksi on työterveys joten laittavat tutkimuksiin kunhan vain ottaa tosissaan huoleni. 

Ap

Vierailija
9/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se afasiaa osaksi ollakin, alkoholi on liuotin ja aivoille todella paha myrkky. Vielä kun se juominen on alkanut jo 13-vuotiaana ja iskuja päähän tullut myös. Diagnoosia tuossa tilanteessa siitä tuskin kuitenkaan saat.

Vierailija
10/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko olet ollut juomatta?

Vierailija
11/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi se afasiaa osaksi ollakin, alkoholi on liuotin ja aivoille todella paha myrkky. Vielä kun se juominen on alkanut jo 13-vuotiaana ja iskuja päähän tullut myös. Diagnoosia tuossa tilanteessa siitä tuskin kuitenkaan saat.

Valitettavasti näin. Pelkään että olen aiheuttanut itselleni aivovaurion kun aloitin niin nuorena. Siihen lisäksi kaikki muu päälle. Olisin tarvinnut apua lapsena mutta asiat menivät miten menivät. 

Nykyään olen ihan kelpo kansalainen, aina ollut tunnollinen ja hyvä empatian omaava ihminen. En vain ole osannut käsitellä tunteitani kuin vasta iän ja kokemuksien myötä. 

Ap

Vierailija
12/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kuukauden. Olen vähentänyt kuitenkin parin vuoden aikana juomista kunnes lopetin kokonaan. Se oli niin selkeä herätys että tiesin että en enää aio juoda eikä minulla ole mitään syytä jatkaa.

Olen onnellisempi näin ja haluan pitää itsestäni huolta. Joudun tämänkin puolen kohtaamaan, voi olla että on puhtaasti alkoholin aiheuttamaa, tiedä sitä. 

Ap ,

Vierailija
13/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hyvin pitkään ja reippaasti käyttänyt alkoholia, niin aivoissa voi olla jo nuorenakin melko merkittävää atrofiaa eli aivokudoksen surkastumista. Samanlaista surkastumista voi tulla muistisairauden tai aivosairauden myötä, tai aivoinfarktin tai -verenvuodon seurauksena, kun aivot jäävät äkillisesti ilman happea ja solukkoa kuolee. Yksi mahdollisuus on kohdallasi myös aivovamma, sillä mainitset päähän kohdistuneen (useita?) iskuja.

Oirekuvassasi on ainakin impulssikontrollin, tarkkaavuuden, hahmottamisen ja puheentuoton haasteita. Afasia on myös ihan mahdollinen ja voi kohdallasi johtua useammasta aivoperäisestä syystä: aivosi ovat kenties vaurioituneet alkoholin käytön myötä, mutta mahdollisesti myös niiden iskujen seurauksena. Tuo puuro suussa puhuminen taas kuulostaa dysartrialta, joka on enemmän puhemotoriikan haaste ja sitä pystyy korjaamaan harjoittelemalla. 

Jos ja kun toivottavasti hakeudut lääkärille ja neuropsykologin tutkimuksiin (jonot valitettavan pitkät, mutta suosittelen silti yrittämään), älä keskity liikaa pelkästään siihen afasiaan tai muuhun yksittäiseen oireeseen. Kuvailemasi oirekokonaisuus viittaa siihen, että jonkinlaista rappeumaa ja/tai muuta vauriota aivoissasi on. En siis pitäisi esim. ADD:ta todennäköisenä, koska kertomasi perusteella on paljon mahdollista että tarkkaavuushaasteesi ovat myös aivojen vaurioitumisen seurausta eikä niinkään yksittäinen piirre neuropsykologisessa tilassasi (mitä add tai muu tarkkaavuushäiriö ainoana löydöksenä olisi). Eli kerro kaikki oireet lääkärille ja pyydä tarkempia tutkimuksia, pään kuvantamista ja tietoa paikallisesta järjestötoiminnasta esim. Aivoliitto.

Kaikkien noiden oireiden kanssa voi oppia toimimaan. Se vaatii kuitenkin uusien toimintatapojen opettelua ja oireiden kuuntelua. Muista tauottaa tekemisiäsi tiheästi, vältä kiirettä ja voimakkaita/pitkään jatkuvia aistiärsykkeitä (melu ja hälinä, visuaaliset ärsykkeet). Pidä kaikki tavarasi ja työvälineesi aina samassa järjestyksessä. Käytä tarvittaessa kalenteria päivien strukturointiin. Opettele tunnistamaan ja ennakoimaan, milloin olet väsynyt ja kaipaat lepoa. Pyri nukkumaan vähintään 8 tuntia yössä, pitämään verensokeri tasaisena ja liikkumaan itsellesi sopivalla tavalla. Näillä konsteilla aivosi saavat paremman mahdollisuuden palautua ja yleensä silloin oireetkin lievittyvät ainakin hetkellisesti. Voimia, älä anna periksi!

Vierailija
14/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet hyvin pitkään ja reippaasti käyttänyt alkoholia, niin aivoissa voi olla jo nuorenakin melko merkittävää atrofiaa eli aivokudoksen surkastumista. Samanlaista surkastumista voi tulla muistisairauden tai aivosairauden myötä, tai aivoinfarktin tai -verenvuodon seurauksena, kun aivot jäävät äkillisesti ilman happea ja solukkoa kuolee. Yksi mahdollisuus on kohdallasi myös aivovamma, sillä mainitset päähän kohdistuneen (useita?) iskuja.

Oirekuvassasi on ainakin impulssikontrollin, tarkkaavuuden, hahmottamisen ja puheentuoton haasteita. Afasia on myös ihan mahdollinen ja voi kohdallasi johtua useammasta aivoperäisestä syystä: aivosi ovat kenties vaurioituneet alkoholin käytön myötä, mutta mahdollisesti myös niiden iskujen seurauksena. Tuo puuro suussa puhuminen taas kuulostaa dysartrialta, joka on enemmän puhemotoriikan haaste ja sitä pystyy korjaamaan harjoittelemalla. 

Jos ja kun toivottavasti hakeudut lääkäri

En ole ap., mutta kiitän että täällä joskus joku fiksukin ihminen vastailee ja auttaa!

Ap:lle tsempit ja pidä itsestäsi huolta!

Vierailija
15/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun toivottavasti hakeudut lääkäri

Minä kiitän. Sinulla on ainakin tietoa asiasta niin, että saat sen kattavaan muotoon. 

Kyllähän sitä netistä jotain löysin mutta koska sitten kuitenkin ylianalysoin ja vähättelen asiaa niin täältä ajattelin saavani tukea sen puoleen, että kyllä siellä lääkärillä asia kannattaa puheeksi ottaa. 

Otan ja haluan olla rehellinen. Kun asiat nyt ovat menneet näin, niin mitä kaunistelemaankaan. Ehkä vielä elämä helpottuu tämänkin suhteen tai sitten jos pahenee, tai on etenevä sairaus niin olen ainakin hakenut apua. Eihän sitä tiedä mitä tässä vielä tapahtuu. 

Täytyy omaa jaksamista kuulostella. Työni on kuormittavaa, jatkuvaa hälinää ja tekemistä. Jatkuvasti sosiaalista kanssakäymistä. Lääkäriltä ehkä voisin saada lausunnon jos saisin esimerkiksi joitain kuormittavia tekijöitä vähennettyä työstäni tai sitten vaikka 80% työaika. 

Jotain tässä täytyy tehdä, vastaanotolta se nyt kuitenkin alkaa. Toivon, että aivot palautuu ja saan tehdä töitä normaalisti ja olisin vielä parempi työntekijä. Mutta en uskalla maalailla mitään vielä, varaudun kaikkeen ja katson tilannetta silmiin. Aika näyttää miten tässä käy. 

Ap 

Vierailija
16/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lähäri niin olet varmaan mun  työkaveri. Älä muuten luulekaan etteikö siitä alkoholismista olisi ollut epäilyjä. Kukaan ei tietenkään päin naamaa sano mitään, ehkä olisi pitänyt

Vierailija
17/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kuukauden. Olen vähentänyt kuitenkin parin vuoden aikana juomista kunnes lopetin kokonaan. Se oli niin selkeä herätys että tiesin että en enää aio juoda eikä minulla ole mitään syytä jatkaa.

Olen onnellisempi näin ja haluan pitää itsestäni huolta. Joudun tämänkin puolen kohtaamaan, voi olla että on puhtaasti alkoholin aiheuttamaa, tiedä sitä. 

Ap ,

Vai sellainen "raitistuminen" 😅

Vierailija
18/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla, ap, on erittäin hyvä kirjallinen ilmaisukyky, eli kyllä sinun aivosi toimivat iloisesti ja vireästi. Puhu vapaasti lääkärille, anna hänen nähdä se, miten haet sanojasi, sillä ei hän voi tehdä diagnoosia tai määrätä sinua esimerkiksi aivojen magneettikuvaukseen pelkän kirjoituksesi perusteella. Esitä asiasi ja pelkosi avoimesti ja rehellisesti. Tsemppiä!

Vierailija
19/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae nyt ensin apua alkoholismiisi, pois selittely. Vielä on toivoa terveyden kannalta, 5-10 vuotta ja voi olla jo eri juttu. Naisen elimistö ei kestä ryyppäämistä kuten miehen kroppa, haitat tulee aiemmin.

Vierailija
20/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet lähäri niin olet varmaan mun  työkaveri. Älä muuten luulekaan etteikö siitä alkoholismista olisi ollut epäilyjä. Kukaan ei tietenkään päin naamaa sano mitään, ehkä olisi pitänyt

Sä oot täysin väärällä alalla tolla ajatusmaailmalla ja ulosannilla. Sopisit paremmin sikalaan ja joo just sinne karsinan puolelle. Siallakin on enemmän empatiaa ja älyä kuin sinulla.