Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla afasiaa? Olen aika nuori ja ongelmia on puheentuotossa ollut vuosien ajan

Vierailija
19.11.2024 |

En ole hakenut apua. Olen sulkenut silmäni asialta ja hävennyt yksin, toivoen ettei kukaan kiinnitä huomiota tai etteivät ainakaan sanoisi mitään asiasta. 

Ikää alle kolmekymmentä. Taustalla runsasta alkoholin käyttöä ja myös niitä päähän kohdistuneita iskuja. Myös traumat ja stressi/uupumukset ovat kuormittaneet. Olen sairastunut jo lapsesta saakka hypotyeroosia, arvot nykyään ok. 

Puheentuotossa ongelma on se, että en löydä sanoja ja joudun keksimään kiertoilmaisuja, pahoittelemaan viivästystä kun etsin tiettyä sanaa. Tätä tapahtuu alituiseen. Väsyneenä puhun kuin puuroa olisi suussa suunnilleen enkä etenkään silloin löydä sanoja ja se on helvetin noloa. Puhun todella typeriä kun yritän salamana keksiä puheeseeni kiertoilmaisuja. 

Kun oikein skarppaan ja pinnistän niin vaikutan lähes normaalilta. Aivokapasiteetti on koko ajan todella kovilla tämän puhehäiriön vuoksi. 

Joskus on väsyneenä vaikeaa edes ymmärtää mitä toiset puhuu. On niin omissa maailmoissaan eikä jaksa keskittyä. Pitkät ovat piuhat ja sitten taas häpeän itseäni. 

Työkaverit kai ovat jo tottuneet. Joskus auttavat ja sanovat sanan puolestani jos kestää löytää. Sekin hävettää välillä mutta yritän elää asian kanssa.

Alkoholi sai puheen sujumaan. Se tosiaan auttoi. 

Nykyään en juo enää. 

Pitäisikö tästä puhua lääkärille? 

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä on neurologi ja osa saattaa kuvantaa myös, ellei pelkää säteilyä siitä. Ja on puheterapiaa (kuten kouluissa oli joskus, jos haluaa) tai neurologisia harjoitteita kenties (saako ne kotiin), mikäli se vielä auttaa, mutta jos se on neurologista niin että puhe ei vaan tule samoin kuin ennen. Entä onko kirkkaita valoja ja oireeton migreeni. Onko e-pilleri joka voisi tehdä sitä, entä piik. haitta tai joku muu. Kofeiinin haittako tai väsymys. Entä suolan puute tai vitamiinit. Tutki asiaa. Ei ole pakko mennä lekuriin tietenkään. Netissä voi olla myös ohjeita afasiaan. Migreenikoilla on noita kohtausten aikana ja jälkeen, joku ei myös muista tiettyä sanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla