Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko 80luvulla ihan yleistäkin että lasta vähäteltiin tai moitittiin jos sanoi vaikka että tomaatti sattuu suuhun tai villahousut kutittaa

Vierailija
19.11.2024 |

IKINÄ en pakottaisi omaa lasta syömään mitään mikä sattuu suuhun tai pukemaan mitään mikä kutittaa.

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kouluruoka oli hyvää. Koulun keittäjä teki sen itse. Tietysti poikkeuksiakin mahtui väliin, mutta aina söin hyvällä ruokahalulla. Muistan kyllä näitä, joiden oli vaikea syödä, jos ruoka ei maistunut. En muista mitään oksentamisia enkä pakotusta, sen vain että keittäjä tsemppasi aina, jotta saadaan lautaset tyhjiksi. Taisipa olla jotain pientä ekstrahyvääkin luvassa, jos söi lautasensa tyhjäksi.

Noin varmaan pienissä kyläkouluissa. Meillä oli ala- ja yläasteet Suomen suurimpia, ruoka tuli teräspakeissa keskuskeittiöltä ja oli aina sekä kylmää että mautonta. Se tarjoiltiin "soluissa" aina jakelupöydältä, ilman mitään lämmityssysteemiä, pakki vaan pöytätasolla ja kärrystä uusi tilalle kun tyhjeni. Suolaa ei saanut lisätä koska ysärillä alkoi se ei suolaa eikä voita-sydänkampanja.

Yläasteella luokkakoko oli 32 oppilasta per luokka, luokkia A B C D E F G H I J K L M per vuosikurssi. Eli noin 1200 oppilasta oli meidän koulussa. Ruokarauha sen mukaista.

Vierailija
142/164 |
20.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kouluruoka oli hyvää. Koulun keittäjä teki sen itse. Tietysti poikkeuksiakin mahtui väliin, mutta aina söin hyvällä ruokahalulla. Muistan kyllä näitä, joiden oli vaikea syödä, jos ruoka ei maistunut. En muista mitään oksentamisia enkä pakotusta, sen vain että keittäjä tsemppasi aina, jotta saadaan lautaset tyhjiksi. Taisipa olla jotain pientä ekstrahyvääkin luvassa, jos söi lautasensa tyhjäksi.

Noin varmaan pienissä kyläkouluissa. Meillä oli ala- ja yläasteet Suomen suurimpia, ruoka tuli teräspakeissa keskuskeittiöltä ja oli aina sekä kylmää että mautonta. Se tarjoiltiin "soluissa" aina jakelupöydältä, ilman mitään lämmityssysteemiä, pakki vaan pöytätasolla ja kärrystä uusi tilalle kun tyhjeni. Suolaa ei saanut lisätä koska ysärillä alkoi se ei suolaa eikä voita-sydänkampanja.

Yläasteella luokkakoko oli 32 oppilasta per luokka, luokkia A

Voin kuvitella! Tyytyväinen saa olla omasta kyläkouluympäristöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkein kotoani saamani perintö on huono itsetuntoni. Minua ei koskaan kannustettu tai kehuttu. Siksi tein koulussa, duunipaikoissani töitä kuin hullu. Toivoin sen kompensoivan kiistämätöntä p*skuuttani. Menestynkin kohtuullisesti. Suurin syy siihen lienee se ettei minulla ole harhaista minäkuvaa. 

Sama täällä! "työnsankari" leivottiin minustakin samoilla menetelmillä. Lapsia ei tuolloin paapottu ja heillä ei ollut mitään sananvaltaa. Marssijärjestys perheissä oli selvä. Isä ja äiti oli pomoja ja lapset oli näiden kahden pääkön lemmen sivutuotteita. Pidettiin itsestäänselvänä, että on "vain" lapsi ja marssijärjestyksessä siellä häntäpäässä. Toisaalta perhesiteet oli vahvempia. Avioliitot oli pysyviä. Eroihin ei suhtauduttu kevytmielisesti. Oltiin myös, paremman sanan puutteessa, "sukurakkaampia". Eli ympärillä pyöri mummit ja ukit ja tädit ja sedät luontais

Kasarina oli myös kova keskustelu pakollisesta asepalveluksesta että se on kommunistinen kuten Neuvostoliitossakin on.

Amerikassa oli kapitalistinen palkka-armeija joka perustui yksilön vapauteen päättää itse mennä armeijaan.

Tämä oli kova keskustelu että olemmeko vasemmistoa vai oikealle tulevaisuudessa ja olemme todella vasemmistolaisia edelleenkin, vaikka kuulumme natoon.

Vierailija
144/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kasarina oli myös kova keskustelu pakollisesta asepalveluksesta että se on kommunistinen kuten Neuvostoliitossakin on."

Julkinen keskustelu oli kyllä suomettunutta, ja Suomen oma puolustus, sotaveteraanit ja lotat ynnä muu yritettiin lytätä kansanrikollisiksi. 1970-luvulla sotaveteraanit oli alinta kastia. Gorbatshovin aikana alkoi asenteet vähän höllentyä. Vasta NLn hajottua sotaveteraanit ja lotat on saaneet oikeasti julkisesti arvostusta. 

Muuten asenteet varmaan on ihan perhekohtaisia. Meillä ei kotona pidetty asevelvollisuusarmeijaa jonain neuvosto-mallina, todellakaan. Suku täynnä kapiaisia, oikeistolaisia sellaisia. 

Vierailija
145/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuo ollut mitenkään yleistä. Perheitä ja ihmisiä oli silloinkin hyvin erilaisia. Joissain perheissä vedettiin lapsia turpiin varmuuden vuoksi kun taas toisissa ymmärrettiin ettei kannata. Joissain perheissä ryypättiin ja toisissa ei. Joissain perheissä oli älykkäät vanhemmat ja toisissa ei. Mikään ei ole muuttunut.

Vierailija
146/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuo ollut mitenkään yleistä. Perheitä ja ihmisiä oli silloinkin hyvin erilaisia. Joissain perheissä vedettiin lapsia turpiin varmuuden vuoksi kun taas toisissa ymmärrettiin ettei kannata. Joissain perheissä ryypättiin ja toisissa ei. Joissain perheissä oli älykkäät vanhemmat ja toisissa ei. Mikään ei ole muuttunut.

Olipas yleistä. Siis nimenomaan yhteiskunnan ja koululaitoksen tasolla. Aivan valtavasti on muuttunut siinä mielessä. Ei nykyään saa opettajat istuttaa lapsia tuntikaupalla syömättömän ruokalautasen äärellä jne.

Hyviä ja huonoja, rakastavia ja välinpitämättömiä vanhempia on aina ollut ja on yhä. Sen sijaan yhteiskunnan yleiset asenteet ovat, onneksi, muuttuneet paljon. 

Vierailija
147/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla ei todellakaan ollut villahousuja! Naurattaa villahousut oikeasti! 🤗  Eikä kasarilla syöty oksennuksia. Koulut käyty 70-luvun puolivälistä kasariin asti. Alakoulussa oli oma keittola ja hyvää ruokaa. Jokainen söi mitä söi, ja jätti ottamatta sitä mitä ei halunnut. Kenenkään ei tarvinnut oksentaa tai syödä oksennustaan. Yläasteella suuremmassa koulussa kasarilla kukaan ei vahtinut ns. viran puolesta syökö teinit vai ei. Urbaanilegendoja. Suurekeittiön kumiperunat oli tunnettuja kautta maan, mutta kyllä nekin maistui. Eikä tosiaan pakotettu syömään vaan syötiin kun saatiin hyvät lisukkeet, pihvit ja kastikkeet ja kasviksia ynnä raasteet siihen lisäksi. Kasaria kaipaillen...

Vierailija
148/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasarilla ei todellakaan ollut villahousuja! Naurattaa villahousut oikeasti! 🤗  Eikä kasarilla syöty oksennuksia. Koulut käyty 70-luvun puolivälistä kasariin asti. Alakoulussa oli oma keittola ja hyvää ruokaa. Jokainen söi mitä söi, ja jätti ottamatta sitä mitä ei halunnut. Kenenkään ei tarvinnut oksentaa tai syödä oksennustaan. Yläasteella suuremmassa koulussa kasarilla kukaan ei vahtinut ns. viran puolesta syökö teinit vai ei. Urbaanilegendoja. Suurekeittiön kumiperunat oli tunnettuja kautta maan, mutta kyllä nekin maistui. Eikä tosiaan pakotettu syömään vaan syötiin kun saatiin hyvät lisukkeet, pihvit ja kastikkeet ja kasviksia ynnä raasteet siihen lisäksi. Kasaria kaipaillen...

Onhan villahousuja edelleenkin olemassa. 80-luvulla oli laamapaitoja, jotka kutittivat aivan hullun lailla.

Vierailija
149/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut tuollaista meillä kotona eikä koulussa 80-luvulla. Olen syntynyt -69 Ja ikinä ei ole pakotettu syömään mitään missään. Tosin en olisi suostunutkaan. Pienestä pitäen olen ollut omatoiminen ja pitänyt puoleni. 

Vierailija
150/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut tuollaista meillä kotona eikä koulussa 80-luvulla. Olen syntynyt -69 Ja ikinä ei ole pakotettu syömään mitään missään. Tosin en olisi suostunutkaan. Pienestä pitäen olen ollut omatoiminen ja pitänyt puoleni. 

Niinpä. On lapsen oma vika, jos tuollaiseen suostuu eikä rohkeasti pidä puoliaan pienestä pitäen.

Vierailija
151/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut yleistä edes 60-luvulla, jolloin olin lapsi. Tuolloin jo ymmärrettiin, ettei allerginen voi syödä kaikkea samaa mitä muut.

Kysynkin onko avaaja kehitysviiveinen?

Vierailija
152/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan villahousuja edelleenkin olemassa. 80-luvulla oli laamapaitoja, jotka kutittivat aivan hullun lailla.

Varmasti villahousuja on yhä olemassa ja laamapaidat muistan. Olen niitä käyttänytkin ja ne oli muuten pehmeitä eivätkä kutittaneet ollenkaan. Kasarin lapset tuskin niitä muistaa, sillon oli Beaversin ja Leviksen 501 farkut kuuminta hottia ja untuvaiset country-tikkiliivit cowboysaappaisiin yhdistettyinä. Pässinpökkimiä käytettiin 50-luvulla, 80-luvulla teini olisi kuollut mieluummin kuin olisi vetänyt villahousut jalkaansa. Pipokin jätettiin postilaatikkoon tai repun pohjalle. Jonnet ei tiedä mutta Jannut muistaa. 👍🤠

Vierailija
153/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla oli 70-luvulla kala-allergia ja on edelleenkin, enkä koulussa tietenkään kalaa joutunut syömän, kun olisi voinut mennä henki.

Vierailija
154/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kasarina oli myös kova keskustelu pakollisesta asepalveluksesta että se on kommunistinen kuten Neuvostoliitossakin on."

Julkinen keskustelu oli kyllä suomettunutta, ja Suomen oma puolustus, sotaveteraanit ja lotat ynnä muu yritettiin lytätä kansanrikollisiksi. 1970-luvulla sotaveteraanit oli alinta kastia. Gorbatshovin aikana alkoi asenteet vähän höllentyä. Vasta NLn hajottua sotaveteraanit ja lotat on saaneet oikeasti julkisesti arvostusta. 

Muuten asenteet varmaan on ihan perhekohtaisia. Meillä ei kotona pidetty asevelvollisuusarmeijaa jonain neuvosto-mallina, todellakaan. Suku täynnä kapiaisia, oikeistolaisia sellaisia. 

Ihme juttuja. Ainakin maaseutukaupungeissa 80-luvulla ei juuri muuta ollutkaan kuin sotaveteraaneja kertomassa Mannerheimista ja seppeleenlaskuja sankarihaudoille ja jumalanpalveluksia. Opettajat tasantarkkaan tiesivät, ketkä olivat ne kylän ainoan vasemmistolaisen lapsia. Minkäänlaista vasemmistolaisuutta ei kouluissa ollut.

Vierailija
155/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain on nyt pakottava tarve vähätellä muiden kokemuksia.

"Varmasti villahousuja on yhä olemassa ja laamapaidat muistan. Olen niitä käyttänytkin ja ne oli muuten pehmeitä eivätkä kutittaneet ollenkaan."

Minua ne kutittivat aivan hirveästi.

Vierailija
156/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä silloin kultaisella kasarilla ihan koulussa pakotettiin allergiset syömään niitä ruokia, joille oli allerginen. Aika usein joku sai hirveän yskäkohtauksen, oksenteli tai muuten kärsi. Opettajat haukkuivat sitten vielä valehtelijoiksi ja vaikeiksi ihmisiksi. Muutenkin meno oli hyvin erilaista kuin nykyään. Oksentelevat allergikot pantiin vielä kiittämään jeesusta niistä ruuista. :) Noh, truth be told, ei ole meidän koululuokkaisista kukaan kärsinyt ns. mt-ongelmista, kaikilla on myös lapsia. Se julmuus oli kuitenkin enimmäkseen reilua eli kaikilla oli aika kurjaa. Pahinta on se, kun vaan osa kärsii ja muut nauraa.

Et oo ihan penaalin terävin vai 🤣🤣

Et voi tosissasi luulla ettei kellään ole mt-ongelmia ja kaikilla on lapsia..

Vai oliko teidän luokalla 2 henkilöä ja olet nykyään sen toisen kanssa naimisissa..

Vierailija
157/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, siitepölyallergia kasarilla.

Silmiä kutitti ja kirveli vimmatusti, mutta vain huudettiin ja syytettiin laiskaksi kun ei halunnut olla ulkona.

Sitten leikattiin tosi lyhyt otsatukka ettei mene silmiin.

Kunnes eräänä päivänä silmäni paisuivat kokonaan umpeen ja tajusivat että on ihan oikea ongelma kyseessä ja pääsin lääkäriin.

Vierailija
158/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin aloitin aika monta kertaan lauseen minä en ikänä, ennen kuin minulla oli lapsia.😂

Mulla ei ole lapsia mutta sanon silti, että en ikinä tahallani pukisi kenellekään tai millekään jotain hyvin epämukavaa tai syöttäisi jotain mille on allerginen. Kummaa ajattelua, että nuo minussa äitiyden myötä jotenkin sitten muuttuisi o_O kuulostaa sadismilta vähän. 

Vierailija
159/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä silloin kultaisella kasarilla ihan koulussa pakotettiin allergiset syömään niitä ruokia, joille oli allerginen. Aika usein joku sai hirveän yskäkohtauksen, oksenteli tai muuten kärsi. Opettajat haukkuivat sitten vielä valehtelijoiksi ja vaikeiksi ihmisiksi. Muutenkin meno oli hyvin erilaista kuin nykyään. Oksentelevat allergikot pantiin vielä kiittämään jeesusta niistä ruuista. :) Noh, truth be told, ei ole meidän koululuokkaisista kukaan kärsinyt ns. mt-ongelmista, kaikilla on myös lapsia. Se julmuus oli kuitenkin enimmäkseen reilua eli kaikilla oli aika kurjaa. Pahinta on se, kun vaan osa kärsii ja muut nauraa.

Juu ja jo kerran oksennetut ruoat piti syödä uudelleen. En tajua miten joku voi kaivata näitä "vanhoja hyviä aikoja ja kuria".

Ei meidän koulussa kyllä ikinä ollut tämmöistä kasarilla. 

Vierailija
160/164 |
21.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain on nyt pakottava tarve vähätellä muiden kokemuksia.

"Varmasti villahousuja on yhä olemassa ja laamapaidat muistan. Olen niitä käyttänytkin ja ne oli muuten pehmeitä eivätkä kutittaneet ollenkaan."

Minua ne kutittivat aivan hirveästi.

No voi. Anteeksi koko laamayhteisön puolesta. Muuta en voi tehdä kuin ruoskia itseni. Myötätuntoni ja ajatukseni on puolellasi, vihaan vanhempiasi, ovat olleet julmia sinulle. Syljetään yhdessä! Split, sinne meni, ja syvä halveksunta perään. Hyi hyi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme