Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan allergiatesti, pikaista apua kaivataan!

21.02.2007 |

Hei!

Tarvitsisin kokeneempien apua allergiakysymykseen, johon en ole saanut vastausta neuvolasta, enkä löytänyt heti täältä palstan arkistoistakaan.

Meidän pikkuiselle on tarkoitus tehdä testejä ruoka-aineallergioiden varalta ensi viikolla. Koska olen huomannut tytöllä oireita (mahakipuja ja ihottumaa) erityisesti maidosta ja viljoista, olen itse ollut maidottomalla ja gluteenittomalla ruokavaliolla jonkin aikaa (imetän siis vielä). Dieetti on auttanut vaivoihin. Ensi viikolla siis on tarkoitus ottaa verinäyte ja lähteä selvittämään allergioita " virallisesti" kelan lausuntoa varten.

Nyt minua on mietityttänyt, pitäisikö minun ruokavalioni olla normaali, ennen testeihin menoa? Vääristääkö dieettini jotenkin testitulosta, jos lapsen elimistössä ei ole alllergisoivia aineita?

Olisin todella kiitollinen, jos joku osaisi vastata ongelmaani!

Pyry

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oireita tulee, et tietenkään voi sellaisia ruoka-aineita lisätä ruokavalioosi. Pienille tehtävät prick- testit (ihotestit) ja verikokeet ovat hirvittävän epäluotettavia. Jos tulos on negatiivinen, se ei tarkoita yhtään mitään. Positiivinen tulos voi tietysti tuoda tietoa. Ainoa keino selvittää allergioita on välttäminen. Myöskään Kela tuskin myöntää korvattavuutta maitoallergian takia pelkän verikokeen perusteella. Joudutte todennäköisesti maitoaltistukseen (= sairaalassa tai lääkäriasemalla tehtävä valvottu altistus). Ja ainoa järkevä tapa hoitaa lapsen allergioita on etsiä allergologi, jonka hoidossa saat vastauksia myös kysymyksiisi. Neuvoloiden neuvot ovat ihan puuta heinää allergia-asioissa.

Vierailija
2/3 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme toki käyneet allergialääkärin vastaanotolla ja sitä kautta verikokeisiin menossa. En vain huomannut kysyä lääkäriltä tästä asiasta, mikä mieltäni askarruttaa ja nyt en saa häneen yhteyttä talviloman vuoksi. En lähtisi mielellään muuttamaan ruokavaliotani verikokeen vuoksi, eräs puistoäiti oli vain sitä mieltä, että dieettini saattaa huijata testitulosta. Tietäisikö joku muu asiata?

Meille allergialääkäri sanoi, että verikokeen tulos riittää kelalle korvausta varten, mutta jos näin ei ole, täytynee mennä sitten maitoaltistukseen. Itse olisin mennyt lapsen kanssa sinne suoraan, kun meillä oireet tulevat niin selvästi esiin ja verikokeet ovat kuitenkin niin ja näin, mutta lääkäri halusi aloittaa verikokeesta. Verikokeen ottamista on venytetty muutamia kuukausi, jospa se toisi varmuutta testitulokseen. Tyttömme on nyt 8kk.

Onko muilla kokemuksia verikokeen ottamisesta, vaikuttaako äidin ruokavalio tulokseen?

Pyry

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille esikoisen aikana (nyt 7v.) lastenlääkäri sanoi, että verikoe allergian toteamiseksi ei ole luotettava alle 3-vuotiailla. Sillä emme saaneet mitään tietoa tilanteesta. Mutta eiköhän allergialääkärillä ole kuitenkin jokin ajatus sen suhteen.