Menettekö sukulaisen (esim. serkun tai kummin), käytännössä vieraaksi jääneen ihmisen hautajaisiin?
Sain kutsun sukulaisen hautajaisiin, jota en ole nähnyt yli 20 vuoteen, kun jossain sukujuhlissa ja syntymäpäivillä. Mietin kuuluuko osallistua, kun vainajan lähiomainen on henkilökohtaisesti minut kutsunut hautajaisiin.
Kommentit (16)
On ihan oma asiasi osallistutko vai et. Jos sinut on kutsuttu, olet ilmeisesti ollut kuitenkin tärkeä vainajalle.
Mikäli kutsu tulee, niin menen kunnioittamaan, muutoin tietenkään en.
Kutsu tarkoittaa, että olet tervetullut, eikä pakko-osallistumista.
Minä ainakin menen, jos pyydetään.
Mitä väliä sillä on menenkö minä? Sinähän teet omat valintasi ihan itse.
En menisi, vaan lähettäisin adressin.
En menisi. Jos ei muutenkaan ole mitään yhteyttä ko. henkilöön pitänyt, niin mitä ihmettä sen haitajaisiinkaan menisin?
Hautajaisiin osallistuminen ei ole mikään velvollisuus.
Voit esittää suruvalittelusi vaikka adressilla, jotka yleensä luetaan ääneen muistotilaisuudessa.
En mene edes tutumpien hautajaisiin. Kohteliasta on kuitenkin esittää surunvalittelut esim. adressilla.
Ehkä menisin. Ehkä en. Riippuu vähän onko ne hautajaiset missä kaukana.
Riippuu isommasta kokonaiskuvasta. Muutama esimerkki. Onko hautajaiset lähellä? Onko kutsuja minulle kuinka läheinen? Voisin mennä tai voisin olla menemättä.
En menisi. En mennyt biologisen isän äidin hautajaisiinkaan koska tämä oli minulle käytännössä ihan vieras ihminen. Viimeksi in tämän biologisen isän hautajaisissa kun olin 7v.
Kävin kummini hautajaisissa. Olin nähnyt häntä edellisen kerran ylioppilasjuhlissani n.25 v aiemmin. Lapsena hän oli enemmän mukana elämässäni. Syntymäpäiväkortteja läheteltiin kuitenkin joka vuosi puolin ja toisin loppuun asti.
Kyllä.