Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Digitalisaation epäonnistuminen: Pankit välttelevät vastuutaan, vaikka asiakas ei ole antanut rikollisille lupaa tyhjentää säästöjään

Vierailija
18.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20124331?origin=rss

Jotenkin huvittavaa, sillä moiset meriselitykset eivät menisi koskaan läpi fyysisessä pankkiasioinnissa...

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tosiaan ottaa huomioon että asiakkaat on käytännössä pakotettu käyttämään verkkopankkia. Melkein kaikki fyysiset konttorit on lopetettu eikä niistä jäljelle jääneistä edes saa käteistä.

Suomessa on vielä tavattoman monta konttoria toiminnassa, jopa täällä syrjäseudullakin. 

Nordealla on Suomessa vain yksi käteiskonttori. Se on Helsingissä.

Vierailija
42/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuollaisiin poikkeuksellisiin ja isoihin tilisiirtoihin pitäisi laittaa ainakin joku viive ja varmistuksen varmistus. Olkaa hyvä, pankit, saa käyttää.

Pankit voisi tehdä enemmän! Siinä olet oikeassa! Esimerkiksi ratkaisu, jossa vaikka asiakas pystyisi säätämään päivittäisen siirtorajan, jota ei voisi muokata missään muualla kuin konttorissa tai että muokkaus tapahtuisi erillisellä tekstiviesti varmennuksella, jossa vaikka linkki siirtorajan muokkauksen hyväksymiseen.  Lisäksi voisi olla ratkaisu, jossa asiakas voisi säätää summan, jonka yli menevissä pankkisiirroissa olisi taas erikoisvarmistukset. Taas summaa voisi kasvattaa vain erityisvarmennuksilla.

Ja kun olisi iso siirto, niin käyttäjän puhelimeen siis tulisi viesti. Olet siirtämässä 5000 euroa tällaiselle taholle ja tilille. Klikkaa linki

Pitäisi olla joku varoitusviesti tyyliin "Tämä saattaa olla huijausyritys. Oletko aivan varma, että haluat siirtää 150 000 euroa tuntemattoman henkilön ulkomaiselle pankkitilille? Osuuspankilla ei ole käytössään turvatiliä tai muita vastaavia palveluja. Jos tarvitset lisätietoja, soita numeroon 010 5835 100".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi verkkopankkiin kannattaa luoda tietokoneelleen osoitelinkki jota käyttää aina verkkopankkiasiointiin. Jos kirjoitat joka kerta linkin saatat tehdä kirjoitusvirheen joka vie huijarien käsiin. Toisaalta nykyselainten osoiterivi toimii hakukoneena mikä sekin on vasrallinen ominaisuus.

Vierailija
44/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi verkkopankkiin kannattaa luoda tietokoneelleen osoitelinkki jota käyttää aina verkkopankkiasiointiin. Jos kirjoitat joka kerta linkin saatat tehdä kirjoitusvirheen joka vie huijarien käsiin. Toisaalta nykyselainten osoiterivi toimii hakukoneena mikä sekin on vasrallinen ominaisuus.

Verkkopankkia kannattaa käyttää ainoastaan mobiilisovelluksella.

Vierailija
45/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virhe tulikin tehtyä siinä kohtaa kun asiakas kantoi rahansa ja raha-asiansa tyhmänä pankkiin luottaen että nuo toimii vastuullisesti ja kaikin keinoin niitä rahoja suojellen. Tai että yhteiskunta valvoisi pankkeja edes sen vertaa että pakottaisi nuo toimimaan oikein. 

Päivässä on miljardien eurojen edestä rahaliikennettä ympäri maailmaa. Kyllä ne todella hyvin toimivat. Ei jokaista käyttäjää voi vahtia yksityisesti ja tosi hyvähän tuo on, että tili suljetaan, jos siellä jotain outoa tapahtuu. Voisi kaikkien rahojen katoaminen ketuttaa enemmän ( ja tililtään nostetut lainat) kuin joku tilapäinen sulku.

Vierailija
46/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä olisi hallituksella lakimuutoksen paikka. Mielestäni jos pankit pakottavat käyttämään nettipankkia tms niin, niiden on oltava aika aukottomia. Sitä.voi verrata siihen, että on tsikillä.ja pankkiin tulee ryöstäjä joka vie rahat. 

Vähintäänkin pitäisi tulla sellainen lakimuutos, että verkkopankkiin kirjautumisen pitäisi aina tapahtua selkeästi siinä pankin sivustolla. Osoitteesta pitäisi voida helposti tarkistaa, että kyseessä ihan oikeasti on pankin todellinen sivusto.

Sotkee ihan älyttömästi pakkaa, että jollain sinänsä ihan luotettavilla sivustoilla pitää nykyään maksaa kirjautumalla verkkopankkiin siihen kolmannen osapuolen sivustolle tai äppiin upotetulla kirjautumissivulla. Mielestäni on tosi haitallista normalisoida sitä, että joskus onkin ihan ok antaa verkkopankkitunnukset jonkun muun osapuolen kautta.

(Itse välttelen viimeiseen asti tällaisia verkkokauppoja yms., mutta nykyään siitä on tullut koko ajan vaikeampaa. On sivustoja, joilta ei yksinkertaisesti saa ostettua tai joihin ei pysty tunnistautumaan käyttämättä tällaista upotettua kirjautumissivua.)

Vierailija
47/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mistä jotkut ihmiset ovat saaneet sen käsityksen, että maailmalta voi vaatia ettei mitään pahaa tai väärää tapahtuisi yhdellekään ihmiselle yhdenkään väärin tekevän ihmisen toimesta. 

Vierailija
48/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tosiaan ottaa huomioon että asiakkaat on käytännössä pakotettu käyttämään verkkopankkia. Melkein kaikki fyysiset konttorit on lopetettu eikä niistä jäljelle jääneistä edes saa käteistä.

Suomessa on vielä tavattoman monta konttoria toiminnassa, jopa täällä syrjäseudullakin. 

Nordealla on Suomessa vain yksi käteiskonttori. Se on Helsingissä.

Älä jaksa puhua paskaa. Nordealla on vain yksi pelkästään käteisasioita hoitava konttori ja se on tosiaan Helsingissä, mutta käteistä voi nostaa lähes sadasta konttorista ympäri Suomea. 

Vierailija
49/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuollaisiin poikkeuksellisiin ja isoihin tilisiirtoihin pitäisi laittaa ainakin joku viive ja varmistuksen varmistus. Olkaa hyvä, pankit, saa käyttää.

Pankit voisi tehdä enemmän! Siinä olet oikeassa! Esimerkiksi ratkaisu, jossa vaikka asiakas pystyisi säätämään päivittäisen siirtorajan, jota ei voisi muokata missään muualla kuin konttorissa tai että muokkaus tapahtuisi erillisellä tekstiviesti varmennuksella, jossa vaikka linkki siirtorajan muokkauksen hyväksymiseen.  Lisäksi voisi olla ratkaisu, jossa asiakas voisi säätää summan, jonka yli menevissä pankkisiirroissa olisi taas erikoisvarmistukset. Taas summaa voisi kasvattaa vain erityisvarmennuksilla.

Ja kun olisi iso siirto, niin käyttäjän puhelimeen siis tulisi viesti. Olet siirtämässä 5000 euroa tällaiselle taholle ja tilille. Klikkaa linki

En uskaltaisi klikata mitään tekstiviestissä olevaa kirjautumislinkkiä. Aina osoite suoraan osoiteriville. Tai kirjautuminen sovellukseen. 

No, silloinhan se siirto jäisi hyväksymättä eli rikollinen jäisi ilman rahojaan. Joten se olisi hyvä asia!

Pointtina olisi, että tekstiviestissä olisi tieto, että tällaista iso siirtoa ollaan tekemässä. Jos henkilö ei sitä ole itse tekemässä, niin ei kukaan hullu sitä linkkiä klikkaisi!

Vierailija
50/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset siirtorajat on saanut asettaa jo kymmeniä vuosia sitten.

Missä pankissa? Siis sellaiset siirtorajat, joita rikollinen ei pysty verkkopankissa muuttamaan, kun on sinne pääsyn saanut?! Kyllä minulla on siirtorajat, mutta ei ne auta mitään enää siinä vaiheessa, jos rikollinen on päässyt sinne verkkopankkiin, koska se rikollinen voi siellä verkkopankissa sen jälkeen itse niitä muuttaa.

Vierailija
51/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minkä pankin asiakas sinä olet, mutta ainakin OP:ssa tuollaiset on saanut ihan itse laittaa jo vuosikymmeniä sitten ja poikkeavista siirroista tulee ilman niitäkin erillinen vahvistuspyyntö.

Niin. Itse laittaa, kun pitäisi olla ihan vakioasetuksena.

No siellä ne ovat ihan vakioasetuksina aina olleetkin. En nyt muista mitkä ne oletuksena ovat, vissiin jotain tonnin luokkaa siirroissa ja käteisnostoissa muutaman satasen.

Siis nämä rajathan koskevat vain pankki/luottokorttien käyttöä. Eli käteisnosto automaatista kortilla ja kortilla osto. Ei mitään verkkopankissa tehtyjä tilisiirtoja.

Vierailija
52/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minkä pankin asiakas sinä olet, mutta ainakin OP:ssa tuollaiset on saanut ihan itse laittaa jo vuosikymmeniä sitten ja poikkeavista siirroista tulee ilman niitäkin erillinen vahvistuspyyntö.

Niin. Itse laittaa, kun pitäisi olla ihan vakioasetuksena.

No siellä ne ovat ihan vakioasetuksina aina olleetkin. En nyt muista mitkä ne oletuksena ovat, vissiin jotain tonnin luokkaa siirroissa ja käteisnostoissa muutaman satasen.

Siis nämä rajathan koskevat vain pankki/luot

Ja päälle, jos rikollinen pääsee tekemään pankkisiirtoja, se pääsee myös verkkopankkiin, niin se rikollinen voi käydä nuo rajat poistamassa!

Vierailija
53/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virhe tulikin tehtyä siinä kohtaa kun asiakas kantoi rahansa ja raha-asiansa tyhmänä pankkiin luottaen että nuo toimii vastuullisesti ja kaikin keinoin niitä rahoja suojellen. Tai että yhteiskunta valvoisi pankkeja edes sen vertaa että pakottaisi nuo toimimaan oikein. 

Päivässä on miljardien eurojen edestä rahaliikennettä ympäri maailmaa. Kyllä ne todella hyvin toimivat. Ei jokaista käyttäjää voi vahtia yksityisesti ja tosi hyvähän tuo on, että tili suljetaan, jos siellä jotain outoa tapahtuu. Voisi kaikkien rahojen katoaminen ketuttaa enemmän ( ja tililtään nostetut lainat) kuin joku tilapäinen sulku.

Ei tässä ole kyse siitä että pankit laskee miten pankit selviää keskimäärin päivän mittaan tekemisistään vaan siitä että jokaisen asiakkaan tulisi voida luottaa siihen että pankkipalvelut on järjestetty asiallisesti. Nyt vaikuttaa siltä ettei ole jos hyvin yksinkertaisella tempulla saa tyhjennettyä kenen tahansa tilin eikä pankkia kiinnosta pätkääkään kun ei ole pakko kiinnostaa.

Eikä tuo älyvapaa "lähetä kirjallinen selvitys todisteliitteineen 10 euron tilisiirrosta joka tilillesi on tulossa naapuripankista" ole sitä mitä tässä tarvitaan. 

Vierailija
54/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä olisi hallituksella lakimuutoksen paikka. Mielestäni jos pankit pakottavat käyttämään nettipankkia tms niin, niiden on oltava aika aukottomia. Sitä.voi verrata siihen, että on tsikillä.ja pankkiin tulee ryöstäjä joka vie rahat. 

Vähintäänkin pitäisi tulla sellainen lakimuutos, että verkkopankkiin kirjautumisen pitäisi aina tapahtua selkeästi siinä pankin sivustolla. Osoitteesta pitäisi voida helposti tarkistaa, että kyseessä ihan oikeasti on pankin todellinen sivusto.

Sotkee ihan älyttömästi pakkaa, että jollain sinänsä ihan luotettavilla sivustoilla pitää nykyään maksaa kirjautumalla verkkopankkiin siihen kolmannen osapuolen sivustolle tai äppiin upotetulla kirjautumissivulla. Mielestäni on tosi haitallista normalisoida sitä, että joskus onkin ihan ok antaa verkkopankkitunnukset jonkun muun osapuolen kautta.

(Itse välttelen viimeiseen asti tällaisia verkkokauppoja yms., mutta nykyään siitä on tullut koko ajan vaikeampaa. On sivustoja, joilta ei yksinkertaisesti saa ostettua tai joihin ei pysty tunnistautumaan käyttämättä tällaista upotettua kirjautumissivua.)

Nojoo, hämää että esim. maksat puhelinlaskun sieltä puhelinyhtiön sivulta suoraan klikkaamalla linkkiä maksa lasku ja yhtäkkiä ollaankin jossain ihmeen paytrailissa tjsp syöttämässä pankkitunnareita. Yleensä maksankin nuo suoraan verkkopankissa kopsaamalla sen laskun viivakoodinumerosarjan maksulomakkeelle. 

Vierailija
55/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mistä jotkut ihmiset ovat saaneet sen käsityksen, että maailmalta voi vaatia ettei mitään pahaa tai väärää tapahtuisi yhdellekään ihmiselle yhdenkään väärin tekevän ihmisen toimesta. 

Ihmiset ovat laitostuneet ja he odottavat, että yhteiskunta hoitaa heidän ongelmansa pois kokonaisvaltaisesti. 

Vierailija
56/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on mahdollisuus estää ihan itse nuo siirrot, ei anna kirjautumistietoja kenellekään, jos taas itse siirtää ne eikö se ole oma valinta 

Vierailija
57/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis jos asiakas itse mahdollistaa että huijari vie rahat niin miten voi sanoa ettei antanut lupaa. Vaikka miten varoitellaan että älä klikkaile linkkejä pankkisivuille ja muuta niin torvelot tekee silti.

Vierailija
58/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaas mummot tulla nykyaikaan sieltä nuoruutenne sodanjälkeisestä Suomesta. 

Vierailija
59/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verkkopankkia kannattaa käyttää ainoastaan mobiilisovelluksella.

Mikä sellainen on?

- Anne67v

Vierailija
60/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä pankissa? Siis sellaiset siirtorajat, joita rikollinen ei pysty verkkopankissa muuttamaan, kun on sinne pääsyn saanut?! Kyllä minulla on siirtorajat, mutta ei ne auta mitään enää siinä vaiheessa, jos rikollinen on päässyt sinne verkkopankkiin, koska se rikollinen voi siellä verkkopankissa sen jälkeen itse niitä muuttaa."

Kyllä minulla ainakin kysellään vahvistusta koodilla verkkopankissa joka toimeen mitä teen joten ei se rikollinen siellä mitään muuttele vaikka tunnuksilla sisään jotenkin pääsisikin.