Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Digitalisaation epäonnistuminen: Pankit välttelevät vastuutaan, vaikka asiakas ei ole antanut rikollisille lupaa tyhjentää säästöjään

Vierailija
18.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20124331?origin=rss

Jotenkin huvittavaa, sillä moiset meriselitykset eivät menisi koskaan läpi fyysisessä pankkiasioinnissa...

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttakaahan lähipiirin ikäihmisiä ym, että pankki ei koskaan lähetä kirjautumislinkkiä tai kysy pankkitunnuksia. Ei koskaan. 

Vierailija
22/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miten se rahanpesulaki ei estä pankkia siirtämästä kymmeniätuhansia hämäräveikoille mutta kun meikäläinen siirtää muutaman satasen ulkomaille niin johan on heti tili lukittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankit eivät ole vastuussa väärillä (muilla kuin pankin omilla) sivustoilla käytetyistä pankkitunnuksista, sama kuin Alko olisi vastuussa jokaisen myymänsä pullon seuraamuksista. Rikolliset ovat fiksuja, suomalaiset tyhmähköä porukkaa. Tosin huijaussivustot niin hyvin tehty, että pitää ymmärtääkin netistä jotain.

Nyt on kyllä todella surkea vertaus... miksi olet pankin ja rikollisen puolella, etkä huijatun uhrin?

Tyhmyydestä kuuluukin sakottaa. Esim juuri katsoin sarjahuijari dokkarin Yleltä, naiset yritti päästä loisimaan rikkaan miehen siivelle, mutta tulivatkin itse huijatuksi, voi voi. 

Vierailija
24/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta kun huijattu ei missään vaiheessa ole nostamassa tuolle kaverille yhtään rahulia."

Jos ei ole nostamassa rahaa, ei ole mitään syytä kirjoitella pankkitunnuksiaan minnekään. 

Vierailija
25/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tosiaan ottaa huomioon että asiakkaat on käytännössä pakotettu käyttämään verkkopankkia. Melkein kaikki fyysiset konttorit on lopetettu eikä niistä jäljelle jääneistä edes saa käteistä.

Vierailija
26/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaan vika se aina onkin.Antavat pankkitunnukset johonkin hämärään tekstiviestiin.

Vierailija
27/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virhe tulikin tehtyä siinä kohtaa kun asiakas kantoi rahansa ja raha-asiansa tyhmänä pankkiin luottaen että nuo toimii vastuullisesti ja kaikin keinoin niitä rahoja suojellen. Tai että yhteiskunta valvoisi pankkeja edes sen vertaa että pakottaisi nuo toimimaan oikein. 

Vierailija
28/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuttakaahan lähipiirin ikäihmisiä ym, että pankki ei koskaan lähetä kirjautumislinkkiä tai kysy pankkitunnuksia. Ei koskaan. 

Joo, mun vanhemmatkin tämän vielä ymmärtää, mutta se onkin sitten kokonaan toinen tarina kun esim muisti alkaa prakaamaan. 

Vierailija
29/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuollaisiin poikkeuksellisiin ja isoihin tilisiirtoihin pitäisi laittaa ainakin joku viive ja varmistuksen varmistus. Olkaa hyvä, pankit, saa käyttää.

Pankit voisi tehdä enemmän! Siinä olet oikeassa! Esimerkiksi ratkaisu, jossa vaikka asiakas pystyisi säätämään päivittäisen siirtorajan, jota ei voisi muokata missään muualla kuin konttorissa tai että muokkaus tapahtuisi erillisellä tekstiviesti varmennuksella, jossa vaikka linkki siirtorajan muokkauksen hyväksymiseen.  Lisäksi voisi olla ratkaisu, jossa asiakas voisi säätää summan, jonka yli menevissä pankkisiirroissa olisi taas erikoisvarmistukset. Taas summaa voisi kasvattaa vain erityisvarmennuksilla.

Ja kun olisi iso siirto, niin käyttäjän puhelimeen siis tulisi viesti. Olet siirtämässä 5000 euroa tällaiselle taholle ja tilille. Klikkaa linkistä ja kirjaudu pankkitunnuksilla, jos haluat että siirto tehdään.

Vierailija
30/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankit eivät ole vastuussa väärillä (muilla kuin pankin omilla) sivustoilla käytetyistä pankkitunnuksista, sama kuin Alko olisi vastuussa jokaisen myymänsä pullon seuraamuksista. Rikolliset ovat fiksuja, suomalaiset tyhmähköä porukkaa. Tosin huijaussivustot niin hyvin tehty, että pitää ymmärtääkin netistä jotain.

Nyt on kyllä todella surkea vertaus... miksi olet pankin ja rikollisen puolella, etkä huijatun uhrin?

Tyhmyydestä kuuluukin sakottaa. Esim juuri katsoin sarjahuijari dokkarin Yleltä, naiset yritti päästä loisimaan rikkaan miehen siivelle, mutta tulivatkin itse huijatuksi, voi voi. 

Paljonko sinä sitten maksat kuukaudessa omasta tyhmyydestäsi?

Vierailija
31/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuollaisiin poikkeuksellisiin ja isoihin tilisiirtoihin pitäisi laittaa ainakin joku viive ja varmistuksen varmistus. Olkaa hyvä, pankit, saa käyttää.

En tiedä minkä pankin asiakas sinä olet, mutta ainakin OP:ssa tuollaiset on saanut ihan itse laittaa jo vuosikymmeniä sitten ja poikkeavista siirroista tulee ilman niitäkin erillinen vahvistuspyyntö.

Niin. Itse laittaa, kun pitäisi olla ihan vakioasetuksena.

Vierailija
32/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miten se rahanpesulaki ei estä pankkia siirtämästä kymmeniätuhansia hämäräveikoille mutta kun meikäläinen siirtää muutaman satasen ulkomaille niin johan on heti tili lukittu.

Minullekin on tullut vaikka mitä rahanpesukyselyjä. Jostain syystä oikeat rikolliset ei koskaan jää näihin kiinni.

Vierailija
33/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi tosiaan ottaa huomioon että asiakkaat on käytännössä pakotettu käyttämään verkkopankkia. Melkein kaikki fyysiset konttorit on lopetettu eikä niistä jäljelle jääneistä edes saa käteistä.

Suomessa on vielä tavattoman monta konttoria toiminnassa, jopa täällä syrjäseudullakin. 

Vierailija
34/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankit voisi tehdä enemmän! Siinä olet oikeassa! Esimerkiksi ratkaisu, jossa vaikka asiakas pystyisi säätämään päivittäisen siirtorajan, jota ei voisi muokata missään muualla kuin konttorissa tai että muokkaus tapahtuisi erillisellä tekstiviesti varmennuksella, jossa vaikka linkki siirtorajan muokkauksen hyväksymiseen.  Lisäksi voisi olla ratkaisu, jossa asiakas voisi säätää summan, jonka yli menevissä pankkisiirroissa olisi taas erikoisvarmistukset. Taas summaa voisi kasvattaa vain erityisvarmennuksilla.

Ja kun olisi iso siirto, niin käyttäjän puhelimeen siis tulisi viesti. Olet siirtämässä 5000 euroa tällaiselle taholle ja tilille. Klikkaa linkistä ja kirjaudu pankkitunnuksilla, jos haluat että

En uskaltaisi klikata mitään tekstiviestissä olevaa kirjautumislinkkiä. Aina osoite suoraan osoiteriville. Tai kirjautuminen sovellukseen. 

Vierailija
35/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sinä sitten maksat kuukaudessa omasta tyhmyydestäsi?

Heko heko ku olet hauska! 

Vierailija
36/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun olisi iso siirto, niin käyttäjän puhelimeen siis tulisi viesti. Olet siirtämässä 5000 euroa tällaiselle taholle ja tilille. Klikkaa linkistä ja kirjaudu pankkitunnuksilla, jos haluat että

Aivan järjettömän huono ehdotus, siis tuo linkin klikkaaminen. Juurikin tuollaisten linkkien klikkaaminen vie ymmärtämättömät huijarien käsiin.

Oikea liike on opastaa kirjautumaan verkkopankkiin ennnestään itse luodun linkin kautta eikä teksti tai emaililinkkien kautta.

Vierailija
37/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siirtämässä 5000 euroa tällaiselle taholle ja tilille. Klikkaa linkistä ja kirjaudu pankkitunnuksilla, jos haluat että siirto tehdään.

Okei, eli pankin pitäisi tehostaa toimintaa luomalla linkkejä joita on jo vuosia varoitettu klikkaamasta? Eli ongelmaa yritettäisiin ratkaista samoilla lääkkeillä, jotka ovat sen aiheuttaneetkin? 

Vierailija
38/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaisi rahat äkkiä tyhjentyä kaikilta tallettajilta, jos jokaisen huuhaahan uskovan ja tietojaan huijareille jakelevan rahat korvattaisiin.

Voisi tulla kivoja rinkejä, huijaa sinä minua,  niin pankki maksaa mulle huijatut rahat ja sinä saat pitää minulta huijaamasi rahat.

Niin ikävää kuin onkin, niin itse pitää huolehtia siitä, minne rahojaan lähettää tai sallii jonkun tahon mennä sinne tililleen jakamalla tunnuksiaan tuntemattomille.

Pitää antaa edunvalvonta jollekin, jos ei noita varoituksia ja paria yksinkertaista ohjetta enää ymmärrä.

Vierailija
39/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset siirtorajat on saanut asettaa jo kymmeniä vuosia sitten.

Vierailija
40/68 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minkä pankin asiakas sinä olet, mutta ainakin OP:ssa tuollaiset on saanut ihan itse laittaa jo vuosikymmeniä sitten ja poikkeavista siirroista tulee ilman niitäkin erillinen vahvistuspyyntö.

Niin. Itse laittaa, kun pitäisi olla ihan vakioasetuksena.

No siellä ne ovat ihan vakioasetuksina aina olleetkin. En nyt muista mitkä ne oletuksena ovat, vissiin jotain tonnin luokkaa siirroissa ja käteisnostoissa muutaman satasen.