Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HÄIRIÖ ja kriisitilannevarautumisOPAS julkaistu

Vierailija
18.11.2024 |

Käykääpä lukemassa, mitä valtion mielestä pitää olla kotona jotta selviää ja muutenkin on varautunut virallisen totuuden mukaan. No, vähän muutama asia ihmetyttää, mutta lue itse, keskustellaan sitten.

Tämä linkki vie viralliselle suomi.fi - sivustolle ja sen varautumisopas-osan aloitukseen: https://www.suomi.fi/oppaat/varautuminen

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te oikein valitatte? Olette nyt parhaillaankin netissä ja jopa kirjoitatte nettiin! On vieläpä helpompaa vain lukea nettiä.

Lisäksi nykyajan vanhuksetkin käyttävät nettiä nykyään sujuvasti, 80 v vanhemmillani on jopa paljon fiinimmät härpäkkeet kuin minulla.

Eli loppu valitukselle nyt. Jos haluaa varautua, lukee ohjeet netistä. Jos ei halua, niin itsehän siitä kärsii.

Kannattaa ymmärtää, että viranomainen ei voi ajatella noin kuin sinä, että ihmisen oma syy, vaan heillä on kokonaisvastuu siitä että tieto todella saavuttaa kaikki Suomessa. Koska jos ei saavuta, sitä enemmän on pelastettavia ja autettavia kriisitilanteessa.

Tämä kritiikki on paikallaan nimenomaan tästä näkökulmasta. Miksi ihmeessä viranomainen julkaisee varautumisohjeen, joka itsessään osoittaa puutteellista varautumista..

Harjoitusta varautumisoheen tekemisen varalta.

Vierailija
102/109 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löytänyt mistään vaihtoehtoa: lue kokonainen versio. Löytyi vain, "täytä kysely, niin vastauksemme päivyttyvät sinulle" kohta ja "lue tiivistetty versio". En innostunut kummastakaan. En siis lue.

Olen lukenut aikoinaan Ruotsalaisten version ja jos ne ohjeet kelpaa heille, niin käy ne minullekin. Kotivaraa on ollut ties kuinka kauan, löytyy taskulamppu, joka ei paristoja tarvitse, on retkeilykamppeet ja tavallinen polkupyörä - sillä pääsee sitten lähtemään. Pyörän renkaanvaihto on vähän niin ja näin. En taida tietää mitä työkaluja siihen tarvitaan, mutta siitä on ohjeet pyörän käyttöohjekirjassa. Voisin ehkä ostaa varakumin pyörään. Se siis puuttuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää viitsikö pilata hyvää ketjua politisoimalla tätä.

Paremmin varautumistietoa haluavat voivat lukea täältä toisen ketjun, jossa on vähän asiallisempaa keskustelua varautumisesta, mutta se on aika raskasta tekstiä.

Ei kaikkea tarvitse perinteisenä sotana käsittää. Tänään katkesi mysteerisesti Suomen ja Saksan välinen data-merikaapeli, ainoa kaapeli joka yhdisti suomen suoraan keskieurooppaan. Kuka sen teki... Tämäkin on eräänlaista terroria ja vaikuttamista. Meidän pitää kansalaisten tasolla ymmärtää varautuminen juuri kuten valtion oppaassa sanotaan, sähköjakelu-onnettomuus - yhteisöllisyys - asioihin, niihin pyritään vaikuttamaan joka päivä, usein ulkoa päin, mutta sisäistä aktiivisuutta on myös.

Eli varautukaa omalla ajatuksella, omilla tuotteilla. Miten sinun taloudessa pärjätään seuraavat 72 tuntia. Se on hyvä ja tärkeä aloituspiste. Sitten niitä pelejä ja kirjoja lapsille, kun ei pleikka toimi. Ruokaa myös lemmikeille jne. Eli mieti tilanne juuri teidän perheen suhteen. Mitä jos miehen pitää lähteä kertaamaan, miten pärjäät kotona lasten kanssa?

Tsemppiä jokaiselle, pääasia että mielessään edes pärjää 72 tuntia tammikuun pakkasilla viilenevässä talossa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä te oikein valitatte? Olette nyt parhaillaankin netissä ja jopa kirjoitatte nettiin! On vieläpä helpompaa vain lukea nettiä.

Lisäksi nykyajan vanhuksetkin käyttävät nettiä nykyään sujuvasti, 80 v vanhemmillani on jopa paljon fiinimmät härpäkkeet kuin minulla.

Eli loppu valitukselle nyt. Jos haluaa varautua, lukee ohjeet netistä. Jos ei halua, niin itsehän siitä kärsii.

Kannattaa ymmärtää, että viranomainen ei voi ajatella noin kuin sinä, että ihmisen oma syy, vaan heillä on kokonaisvastuu siitä että tieto todella saavuttaa kaikki Suomessa. Koska jos ei saavuta, sitä enemmän on pelastettavia ja autettavia kriisitilanteessa.

Tämä kritiikki on paikallaan nimenomaan tästä näkökulmasta. Miksi ihmeessä viranomainen julkaisee varautumisohjeen, joka itsessään osoittaa puutteellista varautumista..

Mä olen periaatteessa samaa mieltä sun kanssasi, mutta silloinkin, kun opas oli vielä ainoastaan paperimuodossa, Suomessa oli ihmisiä (mm sokeat ja kehitysvammaiset ), jotka eivät sitäkään opasta pystyneet lukemaan tai ainakaan ymmärtämään lukemaansa. Lähtökohta kuitenkin siihen maailmanaikaan oli, että läheiset ja naapurit tarvittaessa auttavat niitä, jotka eivät itse kykene itseään auttamaan. Suurin osa suomalaisista on kuitenkin kykeneviä lukemaan ohjeistuksen nyt netistäkin, joten opaskirjan jakaminen kaikkiin kotitalouksiin ei nykyisin ole ehkä yhtä mielekästä kuin joskus aikoinaan, kun nettiä ei vielä ollut. Mutta se on totta, että netissä olevilla ohjeilla ei tee yhtään mitään sitten, jos netti ei toimi. Mutta juuri se on varautumista, että luetaan ja sisäistetään ohjeet jo ennenkuin niitä ohjeita tarvitsee. 

Jokainen voi kuitenkin - halutessaan - kokeilla vaikka yhden viikonlopun (pe-su) elää niin, ettei käytä lainkaan sähköä eikä lainkaan hanasta tulevaa vettä eikä poistu viikonlopun aikana asunnostaan yhtään minnekään. Kirjoittaa vaikka paperille ylös, mitä kaikkea olisi sinä aikana tarvinnut, mutta mitä ei kotoa löytynyt, sekä mikä kaikki kotoa löytynyt oli tarpeellista. Tämäkin on jo hyvä alku varautumiseen.  

Vierailija
105/109 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiivistetty versio postitettuna koteihin. Tyypillistä Suomea että on  pelkästään netissä. 

Sisäministeriön ihminen sanoi aamu-uutisissa, että paperista versiota ei tehty Ruotsin tapaan, koska taloudellinen tilanne on tällainen, ja koska sähköistä pystyy päivittämään, ja koska ennakointiopasta pitäisi lukea ennen kuin kriisi on päällä, ei vasta sen aikana.

Todellisuudesta vieraantunutta ja massojen käyttäytymistä ymmärtämätöntä touhua.

Tampio mikä tampio.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää viitsikö pilata hyvää ketjua politisoimalla tätä.

Paremmin varautumistietoa haluavat voivat lukea täältä toisen ketjun, jossa on vähän asiallisempaa keskustelua varautumisesta, mutta se on aika raskasta tekstiä.

Ei kaikkea tarvitse perinteisenä sotana käsittää. Tänään katkesi mysteerisesti Suomen ja Saksan välinen data-merikaapeli, ainoa kaapeli joka yhdisti suomen suoraan keskieurooppaan. Kuka sen teki... Tämäkin on eräänlaista terroria ja vaikuttamista. Meidän pitää kansalaisten tasolla ymmärtää varautuminen juuri kuten valtion oppaassa sanotaan, sähköjakelu-onnettomuus - yhteisöllisyys - asioihin, niihin pyritään vaikuttamaan joka päivä, usein ulkoa päin, mutta sisäistä aktiivisuutta on myös.

Eli varautukaa omalla ajatuksella, omilla tuotteilla. Miten sinun taloudessa pärjätään seuraavat 72 tuntia. Se on hyvä ja tärkeä aloituspiste. Sitten niitä pelejä ja kirjoja lapsille, kun ei pleikka toimi

Näin juuri. Ei ole tarkoitus alkaa mitään ydinsotaa pelkäämään vaan varautua erilaisiin poikkeustilanteisiin. Viime talvena menin aamulla keittämään kahvia ja kun avasin keittiön vesihanan, se vähän yski eikä vettä tullutkaan. Välittömästi tajusin, että ei perhana, tästä taloyhtiön vesikatkoksesta klo 8-16 ilmoitettiin kyllä etukäteen, mutta olin unohtanut koko jutun. Ja mä tarvitsen aamulla kofeiinini tai muuten ei hyvät heilu. Noh, lähdinkö rämpimään lumihangessa lähikauppaan ostamaan vettä? En, vaan avasin yhden vesikanistereista, kaadoin vettä kahvinkeittimeen ja keitin aamukahvini. Eli joskus varautumisesta on hyötyä ihan vain siksi, että on itse unohtanut jotain. Ja koska olen elänyt ajan, jolloin ei vielä ollut woltteja eikä muitakaan kauppojen ja ravintoloiden kotiinkuljetuksia, niin mulle varautuminen vaikka siihen, että olen pidempään sairaana enkä pääse kauppaan, on ollut aina itsestäänselvyys. 

Vierailija
107/109 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsh. Kävin tutustumassa ohjeisiin. Toteutus on huono: "sokkeloinen" ja sisältää tarpeetonta maalailua. Raskasta luettavaa.

Vierailija
108/109 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paristokäyttöinen vedenkeitin? Ei valmisteta?

Vierailija
109/109 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat nykyään kylmiä, itsekkäitä, epäempaattisia egoisteja. Ei kannata tuudittautua siihen että joku naapuri muka auttaisi. Yksin täällä pitää yrittää selvitä, tuli mitä tuli.