Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajan mediaani 3578e!

Vierailija
18.11.2024 |

Älytön palkka. Miten voivat valittaa koko ajan huonoa palkkaa?

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/41a4028a-55b5-4f8a-81e5-53e0054f3307

Kommentit (155)

Vierailija
141/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi, nyt ap hae äkkiä hoitsuksi!!!! Työkin on vielä niin helppoa, käsien heiluttelua. Aivottomien kanojen työtä, ihan kuka vaan jolla on hoivavietti voi tehdä sitä. 

Oon välillä miettinyt, että voisin hakea. Etenkin kun oli koulutusohjelmia, että voi etänä tehdä netissä sairaanhoitajan tutkinnon.

Olisi ihan kiva iltalisä vaikkapa alla chat-hoitaja tai miksei vaikkapa viikonloppuisin. Juoda kahvia, kuunnella musiikkia, chattailla kotisohvalla ja vastailla puhelimeen. Ei ole poissuljettua, että joku kerta käyn heittää tuon tutkinnon itselleni netissä.

AP

Kai ymmärrät, että sairaanhoitajan tutkinto edellyttää yhteensä melkein vuoden verran palkatonta työharjoittelua?

Ei ole välttämättä kaikki palkatonta. Voi opinnollistaa eli tehdä sairaanhoitajan sijaisuuden kun on 140 op täynnä ja löytää paikan missä tehdä sijaisuus sekä paikka täyttää harjoittelun vaatimukset. Jotkut koulut sallii tehdä palkallisena jo ennen tuota esim. perushoidon harkan. Mulla on lähihoitajan työkokemus eli mä ahotoin perushoidon harjoittelun. Kaikki harkat kuitenkin olen tehnyt palkattomana koska en ole jaksanut etsiä sijaisuuksia koska tiedän sen olevan vaikeaa tällä seudulla. Lisäksi saa kunnon ohjauksen kun olen vain opiskelijan roolissa. Tällä hetkellä menossa viimeinen harjoittelun. Valmistun alkuvuodesta ja mulla on tiedossa jo työpaikka vanhalla työpaikalla.

Mutta tosiaan, ei sh:n koulutusta voi pelkästään etäopintoina tehdä. Vaikka kaikki teoriat olisi etänä, niin labratunnit eli hoitotyöntunnit on aina lähiopetuksena. Ei niitä asioita opi etänä vaan niitä tehdään hoitoluokassa erilaisina harjoituksina. Esim. pistoksia annetaan toisille, nukelle nenä-mahaletkun laittamista ja katetrointia jne. 

Vierailija
142/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kun puhutaan hoitajien huonoista palkoista, niin ymmärrätkö, että on muitakin ammatteja -hoitaja nimikkeellä?

Siksi kannattaakin täsmentää eikä yleistää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älyttömän huono palkka, 3 vuorotyötä ja AMK tutkinto.

Usko jo nyt tolvana, sairaaloissa ei ole kolmivuorotyötä. Ei ne laitokset pyöri kolmella vuorolla. Heillä on JAKSOTYÖ, ja sitä termiä käyttävät myös TES:it. Komivuorotyöt ovat lähinnä tehtaissa yms, missä voidaan laittaa tuotanto pyörimään kolmessa eri vuorossa. Sitä paitsi jaksotyössä ansaitsee hyvin, koska siinä on hyvät haittalisät ja syystäkin.

Vierailija
144/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi, nyt ap hae äkkiä hoitsuksi!!!! Työkin on vielä niin helppoa, käsien heiluttelua. Aivottomien kanojen työtä, ihan kuka vaan jolla on hoivavietti voi tehdä sitä. 

Oon välillä miettinyt, että voisin hakea. Etenkin kun oli koulutusohjelmia, että voi etänä tehdä netissä sairaanhoitajan tutkinnon.

Olisi ihan kiva iltalisä vaikkapa alla chat-hoitaja tai miksei vaikkapa viikonloppuisin. Juoda kahvia, kuunnella musiikkia, chattailla kotisohvalla ja vastailla puhelimeen. Ei ole poissuljettua, että joku kerta käyn heittää tuon tutkinnon itselleni netissä.

AP

Voi luoja mikä typerys sä olet. Ensinnäkin sun pitää päästä opiskelemaan, ei kaikki tule valituksi sh:n opintoihin. Yksikään oppilaitos ei järjestä sh:n koulutusta täysin etänä, teoriat voi järjestää, mutta käytännön harjoitustunnit on koululla. Lisäksi opintoihin kuuluu n. vuosi työharjoitteluita erilaisissa ympäristöissä kuten perushoito, vanhukset, lapset+nuoret, mt-työ, sisätaudit, kirurgia. Nuo on pakko suorittaa jos aikoo valmistua.

Lisäksi kuvittelet, että sä pääset noin vain johonkin chatiin töihin. Ei sinne noin vain vastavalmistunut hoitaja mene vaan pitää oikeasti olla jo kunnolla osaamista ja tietämystä. Silloinkin siinä tehdään töitä eikä kuunnella musiikkia. Sulla on melkoisen harhainen kuvitelma sh:n opinnoista ja työstä.

Et sovellu hoitoalalle joten älä kiitos hae sinne.

Vierailija
145/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä palkka lyhyestä koulutuksesta! T. Akateeminen 2900/kk

Vierailija
146/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on lisät mukana. Kaikki ei tienaa niitä.

Hoitaja saa lisiä saa hengittämisestäkin (ikälisät).

Vierailija
147/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvä palkka lyhyestä koulutuksesta! T. Akateeminen 2900/kk

Lyhyestä? Luuletko, että kovinkaan moni oikeasti tienaa tuollaisia summia? Ne parhaiten tienaavat tekee vuorotyötä. Sä tuskin teet vuorotyötä ja olet töissä joulut yms. 

Vierailija
148/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on kokemuslisiä. Kyllähän muillakin aloilla palkka nousee kokemuksen myötä.

Vierailija
149/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saavat kaikki muutkin julkisen hallinnon alaisessa työpaikassa olevat työntekijät, myös toimistoihmiset. Sen kun vaihdat itse yksityiseltä julkiselle, niin loppuu tuo vähäisestä asiasta kateellinen vinkuminen.

Vierailija
150/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saavat kaikki muutkin julkisen hallinnon alaisessa työpaikassa olevat työntekijät, myös toimistoihmiset. Sen kun vaihdat itse yksityiseltä julkiselle, niin loppuu tuo vähäisestä asiasta kateellinen vinkuminen.

Mä olen yksityisellä töissä hoitoalalla ja mulla on kokemuslisät. Ei tosiaan ole vain hoitoalan juttu nämä kokemuslisät.

Vierailija
151/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä saa. Olen valtiolla eikä meillä ole ikälisiä, joita saisi automaattisesti. Henkilökohtainen lisä on, mutta sekin voi laskea tai pysyä vuosia samana. 

Vierailija
152/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä saa. Olen valtiolla eikä meillä ole ikälisiä, joita saisi automaattisesti. Henkilökohtainen lisä on, mutta sekin voi laskea tai pysyä vuosia samana. 

Siinä henkilökohtaisessa lisässä on osa kokemuslisää. Jos hkl pienennee, on työntekijä tullut tyrineeksi jotakin töissään.

Vierailija
153/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku voivotteli kun fil.maisteri ei tienaa yli 3000€ kk vaikka on sentään fil.maisteri ja vaativassa asiantuntija tehtävässä. Hahh, koska asiantuntija on ollut vaativassa tehtäväässä..? Eli vain yliopisto koulutuksen saanut voi tehdä vaativaa työtä? Sallikaa mun nauraa.

Vierailija
154/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä henkilökohtaisessa lisässä on osa kokemuslisää. Jos hkl pienennee, on työntekijä tullut tyrineeksi jotakin töissään.

Minä varmaan paremmin tiedän miten meillä ns. heko määräytyy. Mitään automaattista kokemuslisää ei ole. On tietyt seikat, jotka arvioidaan ja niiden perusteella heko määräytyy. Toki kokemus liittyy noista osaan, mutta kokemusta tai työuran pituutta ei arvioida. Ja tuon pienenemisen osalta olet väärässä. Kun työn vaatitaso kasvaa, usein prosentuaalinen heko laskee, koska vaativuustason noustessa myös vaatimukset kasvaa. Välttämättä rahallinen osuus ei silti laske, koska heko lasketaan peruspalkasta. Toki teillä voi olla toisin, meillä on näin. 

Vierailija
155/155 |
19.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku voivotteli kun fil.maisteri ei tienaa yli 3000€ kk vaikka on sentään fil.maisteri ja vaativassa asiantuntija tehtävässä. Hahh, koska asiantuntija on ollut vaativassa tehtäväässä..? Eli vain yliopisto koulutuksen saanut voi tehdä vaativaa työtä? Sallikaa mun nauraa.

Eli hoitsut saa perustella korkean palkan, kun on sentään amk käyty, mutta yliopiston käyneisiin tämä ei sovellu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä