Sairaanhoitajan mediaani 3578e!
Älytön palkka. Miten voivat valittaa koko ajan huonoa palkkaa?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/41a4028a-55b5-4f8a-81e5-53e0054f3307
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Niin onhan toi vähä jännää puhutaan ain peruspalkka sitä peruspalkka tätä. Todellisuudessa et voi tehdä työtä ilman lisiä.
Mä kerroin tuolla aiemmin aloittavani pian sairaanhoitajan sijaisuuden ja kyllä mä puhun peruspalkasta koska mä tulen tekemään päivätyötä. En mä saa mitään lisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin onhan toi vähä jännää puhutaan ain peruspalkka sitä peruspalkka tätä. Todellisuudessa et voi tehdä työtä ilman lisiä.
Mä kerroin tuolla aiemmin aloittavani pian sairaanhoitajan sijaisuuden ja kyllä mä puhun peruspalkasta koska mä tulen tekemään päivätyötä. En mä saa mitään lisiä.
Se on vapaa valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden kurjien sairaanhoitajien,joilla on lapsia koulussa ja päiväkodeissa,ruuan tekijöiden palkka on noin 2100-2200 e melko reilua,sieltä ne pienipalkkaiset oikeasti löytyy,tai no on vielä löytynyt,jatkossa tuskin on enää kovinkaan paljon tulijoita muita kuin näitä uussuomalaisia,joille allergiat,ruokavaliot ja hygienia ovat hepreaa vajavaisen kielen vuoksi.
Koulutetaanko laitoskeittäjiä AMK:ssa?
Eikö edes yhtä hoitsukeskustelua voi olla ilman muiden alojen vähättelyä. Tuo 2100-2200 euroa on jopa yläkanttiin. Itse tein tuota työtä vuosia ja yksityistämisen ansiosta BRUTTOpalkka laski n. 1800 euroon eli aivan mitättömät vähän. Lähihoitajillakin palkat paljon korkeammat. Ja tuota amk-höpinää en ymmärrä. Joo, muutaman vuoden pidempi koulutus, mutta normaalijärkiselle ihmiselle amk-tutkinto on helppo. Ja suhteellisen nopea jopa töiden ohella. Itse kävin amkin töiden ohella, vaihdoin alaa ja bruttopalkka nousi melkein 1700 euroa. En nyt arvostaisi sitä amkin käyntiä kovin korkealle, vaikka sinänsä ihmettelen, että miksi ihmiset opiskelee sairaanhoitajaksi, kun lähärinä saisi lyhyellä koulutuksella ja pienemmällä vastuulla melkein saman palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi tuttuni on päivystyksessä sh ja kehui kuinka hän saa hyvää palkkaa, monesti lisien kanssa yli viisi tonnia kuulemma.
Jos työskentelee rekryfirman kautta niin ihan mahdollista. Tällöin ei ole vakityöntekijä eikä lomat kerry, vaan lomakorvaukset maksetaan palkassa.
Ihan on vakityöntekijänä HUS:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vapaa valinta.
Luuletko, että niitä kolmivuorotöitä sairaaloissa riittää kaikille? Lisäksi mulla on lähes 100km:n matka keskussairaalaan missä voisi päästä kunnon palkoille. En ala ajelemaan tuota matkaa tehden kolmivuorotyötä. Enkä muuta kun kerran töitä on täälläkin missä asun omistamassani talossa.
Kyllä on oma valinta lähteä tekemään päivätöitä, mutta mä olenkin väsynyt vuorotyöhön. Enkä valittanut palkasta vaan kerroin vain miten asiat on omalla kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi tuttuni on päivystyksessä sh ja kehui kuinka hän saa hyvää palkkaa, monesti lisien kanssa yli viisi tonnia kuulemma.
Niin? Ylitöitä, viikonloppuja, iltaa, yötä, vuoronvaihtokorvauksia. Kyllähän niistä ihan hyvin tulee, eri juttu jaksaako niin paljon tehdä. Sairaanhoitajan peruspalkka on kuitenkin alle 3000€/kk bruttona. Kaikki eivät tee vuorotöitä ja jotkut tekee 2-vuorotyötä, josta ei tosiaan hirveästi tienaa "ylimääräistä".
Mitä NIIN? Kunhan kerroin tutun palkan, kun aiheesta on käsittääkseni tässä ketjussa puhetta. Tuo palkka on tullut ihan peruspalkasta, vuorolisistä ja henkilökohtaisista lisistä. Ei ylitöitä eikä vuoronvaihtoja.
Ei anna lainata, vastaus numerolle 126. Tähän astihan hoitajat on valittaneet, kun joudutaan tekemään vuorotyötä, ylitöitä, vaihtamaan vuoroja jne. Nyt sitten itketäänkin, kun ei niitä vuoroja riitäkään. Eli mitä te oikein haluatte? 4000 euron bruttopalkan verorahoista päivätyössä?
Vierailija kirjoitti:
Ei anna lainata, vastaus numerolle 126. Tähän astihan hoitajat on valittaneet, kun joudutaan tekemään vuorotyötä, ylitöitä, vaihtamaan vuoroja jne. Nyt sitten itketäänkin, kun ei niitä vuoroja riitäkään. Eli mitä te oikein haluatte? 4000 euron bruttopalkan verorahoista päivätyössä?
Missä mä mitään itkin? En yhtään missään. Kerroin vain sen tosiasian, että niitä sairaanhoitajan vuorotöitä ei riitä kaikille. Lisäksi mielestäni kirjoitin jo toistamiseen tähän ketjuun erittäin selkeästi, että mä olen kyllästynyt vuorotyöhön. Missää en valittanut yhtään mistään vaan kerroin miten asiat on. Miten oman tulevan palkan kertominen on valittamista? Miten se on valittamista, että kertoo itse kirjoittavansa peruspalkasta koska ei saa vuorolisiä?
Te nyt haluatte vääntää kaiken valittamiseksi ja itkemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mut onhan 4000€ ihan hyvä kun kuitenkin AMK käyty 😂
Vierailija kirjoitti:
Osa haluaa tehdä, osa ei. Mikä tuossa nyt on niin ihmeellistä? Paljon vaikuttaa ikäkin. Nuoret vastavalmistuneet ei ihan hirveästi siitä vuorotyöstä välittäisi jos ja kun vaihtoehtoja on muitakin.
Toisaalta suuntauskin on onneksi se että sairaahoitajien työpanos keskitetään sinne missä heidän ammattitaitoaan tarvitaan. Eniten sitä ammattitaitoa tarvitaan ihan virka-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan vuorotyötä tekevänä lähihoitajana nelisen tonnia kuussa tekemällä kaikki pyhät ja rutkasti ylitöitä.
Huhhuh. Kun yliopistokoulutettu joutuu tekemään helposti parilla tonnilla toimistotyötä. Ei toivoakaan, että saisi tehdä yötyötä eikä tarttis herätä aamulla. Mutta itsepä sitä on paskan ammatin valinnut.. jos voisin tehdä nykytyötäni yötyönä, niin tekisin vaikka vähän huonommalla kun palkalla
Vierailija kirjoitti:
No en ole kyllä yltänyt vielä tuohon palkkaan! Kohta 15 vuotta uraa tehnyt ja palkka on 2935€ ja ikälisät vähän päälle 200€. En tunne yhtäkään sairaanhoitajaa jolla peruspalkka olisi 3500€. Jos tekee ylitöitä, sunnuntai ja yövuoroja niin lisät nostaa palkkaa muutamalla satasella. Joten tuo mediaani on virheellinen, kuten arvata saa, kun on joku roskalehden uutinen kyseessä.
Mä en taida tuntea ketään sairaanhoitajaa, jonka palkka olisi alle 4500e. Mutta he tekevätkin vuorotyötä ja on esihenkilövastuuta.
Melko hyvin Suomen yleisimmältä ammatilta. Helppo koulutus ja töitä on.
Mutta silti valitetaan.
Ja aika monet niistä melkoisen kylmiä eukkoja. Eivät yhtään sovellu ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Oi, nyt ap hae äkkiä hoitsuksi!!!! Työkin on vielä niin helppoa, käsien heiluttelua. Aivottomien kanojen työtä, ihan kuka vaan jolla on hoivavietti voi tehdä sitä.
Oon välillä miettinyt, että voisin hakea. Etenkin kun oli koulutusohjelmia, että voi etänä tehdä netissä sairaanhoitajan tutkinnon.
Olisi ihan kiva iltalisä vaikkapa alla chat-hoitaja tai miksei vaikkapa viikonloppuisin. Juoda kahvia, kuunnella musiikkia, chattailla kotisohvalla ja vastailla puhelimeen. Ei ole poissuljettua, että joku kerta käyn heittää tuon tutkinnon itselleni netissä.
AP
Vierailija kirjoitti:
No en ole kyllä yltänyt vielä tuohon palkkaan! Kohta 15 vuotta uraa tehnyt ja palkka on 2935€ ja ikälisät vähän päälle 200€. En tunne yhtäkään sairaanhoitajaa jolla peruspalkka olisi 3500€. Jos tekee ylitöitä, sunnuntai ja yövuoroja niin lisät nostaa palkkaa muutamalla satasella. Joten tuo mediaani on virheellinen, kuten arvata saa, kun on joku roskalehden uutinen kyseessä.
Mediaani tarkoittaa sitä, että puolet hoitajista tienaa yli sen ja puolet alle. Luulisi että sinunkin kollegoissa joku kuuluisi tuohon ylempään osaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi, nyt ap hae äkkiä hoitsuksi!!!! Työkin on vielä niin helppoa, käsien heiluttelua. Aivottomien kanojen työtä, ihan kuka vaan jolla on hoivavietti voi tehdä sitä.
Oon välillä miettinyt, että voisin hakea. Etenkin kun oli koulutusohjelmia, että voi etänä tehdä netissä sairaanhoitajan tutkinnon.
Olisi ihan kiva iltalisä vaikkapa alla chat-hoitaja tai miksei vaikkapa viikonloppuisin. Juoda kahvia, kuunnella musiikkia, chattailla kotisohvalla ja vastailla puhelimeen. Ei ole poissuljettua, että joku kerta käyn heittää tuon tutkinnon itselleni netissä.
AP
Ei se ny ihan noin yksinkertaista ole. Tutkintoon kuuluu yhteensä useiden kuukausien työharjoittelut joita ei todellakaan voi suorittaa etänä. Joudut vaippoja vaihtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kai ymmärrät, että sairaanhoitajan tutkinto edellyttää yhteensä melkein vuoden verran palkatonta työharjoittelua?
Niin oma kesäloma tili on ainoa vuoden aikana missä ei lisiä. 2 viikkoa käteen 1300€.. tänä vuonna tienannut 86000€.