Sairaanhoitajan mediaani 3578e!
Älytön palkka. Miten voivat valittaa koko ajan huonoa palkkaa?
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/41a4028a-55b5-4f8a-81e5-53e0054f3307
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi tuttuni on päivystyksessä sh ja kehui kuinka hän saa hyvää palkkaa, monesti lisien kanssa yli viisi tonnia kuulemma.
Jos työskentelee rekryfirman kautta niin ihan mahdollista. Tällöin ei ole vakityöntekijä eikä lomat kerry, vaan lomakorvaukset maksetaan palkassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun yksi tuttuni on päivystyksessä sh ja kehui kuinka hän saa hyvää palkkaa, monesti lisien kanssa yli viisi tonnia kuulemma.
Niin? Ylitöitä, viikonloppuja, iltaa, yötä, vuoronvaihtokorvauksia. Kyllähän niistä ihan hyvin tulee, eri juttu jaksaako niin paljon tehdä. Sairaanhoitajan peruspalkka on kuitenkin alle 3000€/kk bruttona. Kaikki eivät tee vuorotöitä ja jotkut tekee 2-vuorotyötä, josta ei tosiaan hirveästi tienaa "ylimääräistä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokonemekaanikon palkka on 3800€ ja 2 vuotta ja amistutkinto. Taidan vaihtaa sairaanhoitajasta. Olen insstrumenttihoitaja, joten olisi hyvä pohja. Erikoiskoulutettu, monen vuoden työkokemus yliopistosairaalassa. Meikän tilalle ei heti kyllä löydy vastaavaa. Pula on jo nyt. Alkanut niin vtuttamaan tämä ala ja tämä meidän mollaaminen.
Satonen & co voi hakea hoitsut vinkuintiasta.
Lentomekaanikon työssä lienee enemmän riskejä liittyen haitallisiin aineisiin ja tapaturmiin.
Laitapa lentsikan siiven mutteri vähän huolimattomasti kiinni ja sitten se sopivasti löystyy jonkun valtameren päällä jne. Miettikääpä asioita pikkuisen pidemmälle, kun kiehutte kateuksissanne.
Ooh, mutteri pitää kiristää tiukalle.
Jep. Et edes tiennyt että mutteri pitää kiristää tasan tiettyyn momenttiin. Kiristät vähänkin liian tiukkaan tämä aiheuttaa helposti lentokone alumiiniin repeämiä tai rasitus vaurioita.
Mun vaimo itki aina kun on niin huono palkka. Lähärinä tienasi 40k€ vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät liksat. Tehyhän on neuvotellut niille kaikki pikku lisiä.
Lisät tosiaan on kyllä pieniä.
Lisät on oikeastaan hyvät, kun yölisäkin on 40%, mutta se peruspalkka on surkea. Sen pitäisi olla 500e enemmän.
Kyllähän se peruspalkan nosto olisi ihan hyvä lisä myös niihin lisiin.
Todellisuus taitaa olla se että niistä lusistä pyritään eroon niin paljon kuin mahdollista. Työ painottuu entistä enemmän virka-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentokonemekaanikon palkka on 3800€ ja 2 vuotta ja amistutkinto. Taidan vaihtaa sairaanhoitajasta. Olen insstrumenttihoitaja, joten olisi hyvä pohja. Erikoiskoulutettu, monen vuoden työkokemus yliopistosairaalassa. Meikän tilalle ei heti kyllä löydy vastaavaa. Pula on jo nyt. Alkanut niin vtuttamaan tämä ala ja tämä meidän mollaaminen.
Satonen & co voi hakea hoitsut vinkuintiasta.
Lentomekaanikon työssä lienee enemmän riskejä liittyen haitallisiin aineisiin ja tapaturmiin.
Laitapa lentsikan siiven mutteri vähän huolimattomasti kiinni ja sitten se sopivasti löystyy jonkun valtameren päällä jne. Miettikääpä asioita pikkuisen pidemmälle, kun kiehutte kateuksissanne.
Kai siellä amiksessa opetetaan? Et sinäkään aika varmasti tiedä yhtään mitään mitä minun työssäni pitää tietää.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on lisät mukana. Kaikki ei tienaa niitä.
Minä olen koulutukseltani insinööri ja töissä metallialalla, työkokemusta on 20 vuotta. Eihän siitä saa lisien kanssakaan kuin 15€ tunti. Eihän missään muualla alalla ole niin valtavat lisät kuin hoitoalalla. Me saadaan 1 euro iltavuorolisää ja 2€ yölisä. Viikonloppuna 2x 10 tunnin päivät ylitöitä, saat siitä 550€ nettona. Eli lisineen noin tonni vähemmän kuin sairaanhoitajan mediaani.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä tienasit ja millä koulutuksella? Teitkö 3-vuorotyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen koulutukseltani insinööri ja töissä metallialalla, työkokemusta on 20 vuotta. Eihän siitä saa lisien kanssakaan kuin 15€ tunti. Eihän missään muualla alalla ole niin valtavat lisät kuin hoitoalalla. Me saadaan 1 euro iltavuorolisää ja 2€ yölisä. Viikonloppuna 2x 10 tunnin päivät ylitöitä, saat siitä 550€ nettona. Eli lisineen noin tonni vähemmän kuin sairaanhoitajan mediaani.
Insinöörejä on moneen lähtöön. Mun tuntipalkka on 45€ ja jos lähtisin ulkomaisiin firmoihin etänä tekemään niin vähintään 50% tuohon päälle ellei jopa 100%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työskennellyt teollisuusalalla, jossa lisät on olleet sitä 300 % luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä tienasit ja millä koulutuksella? Teitkö 3-vuorotyötä?
50k vuorotyö amis. Överiä paljon.
Vierailija kirjoitti:
No en ole kyllä yltänyt vielä tuohon palkkaan! Kohta 15 vuotta uraa tehnyt ja palkka on 2935€ ja ikälisät vähän päälle 200€. En tunne yhtäkään sairaanhoitajaa jolla peruspalkka olisi 3500€. Jos tekee ylitöitä, sunnuntai ja yövuoroja niin lisät nostaa palkkaa muutamalla satasella. Joten tuo mediaani on virheellinen, kuten arvata saa, kun on joku roskalehden uutinen kyseessä.
Tienaat enemmän kuin maisterityttäreni vaativassa asiantuntijatyössä. Alaisiakin on kymmenkunta. Hyvä, että tienaat, mutta lopeta valitus. Teille sentään maksetaan sunnuntai- ja ylitöistä. Tämä maisteri ei saa senttiäkään extraa, vaikka on käytännössä 24/7 työnantajan käytettävissä, sillä työaikaa ei ole määritelty. Jos firmassa on ongelma, niin sinne on mentävä, kun käsky kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja tämän takia sairaanhoitajat ovat ainoa ammattiryhmä joka aina haluaa puhua palkoistaan ilman lisiä. Muille vuorotyöläisille lisät ovat olennainen osa palkkaa, sairaanhoitajat eivät haluaisi pitää niitä palkkana ollenkaan, koska silloin on vaikeampi uhriutua pienestä palkasta jos olennainen palkanosa eli lisät ovat mukana.
Niin onhan toi vähä jännää puhutaan ain peruspalkka sitä peruspalkka tätä. Todellisuudessa et voi tehdä työtä ilman lisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja tämän takia sairaanhoitajat ovat ainoa ammattiryhmä joka aina haluaa puhua palkoistaan ilman lisiä. Muille vuorotyöläisille lisät ovat olennainen osa palkkaa, sairaanhoitajat eivät haluaisi pitää niitä palkkana ollenkaan, koska silloin on vaikeampi uhriutua pienestä palkasta jos olennainen palkanosa eli lisät ovat mukana.
Ei niitten lisien varaan oikein voi mitään rakentaa. Sen verran epävarmaa tuloa se on ainakin hoitoalalla. Joskus niitä on toisinaan taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja tämän takia sairaanhoitajat ovat ainoa ammattiryhmä joka aina haluaa puhua palkoistaan ilman lisiä. Muille vuorotyöläisille lisät ovat olennainen osa palkkaa, sairaanhoitajat eivät haluaisi pitää niitä palkkana ollenkaan, koska silloin on vaikeampi uhriutua pienestä palkasta jos olennainen palkanosa el
Ei niitten lisien varaan oikein voi mitään rakentaa. Sen verran epävarmaa tuloa se on ainakin hoitoalalla. Joskus niitä on toisinaan taas ei.
Keskimäärin niitä kuitenkin maksetaan sen verran paljon joka kuukausi, että mediaanipalkka on keskivertoa korkeampi. Ei ne ilmaankaan katoa vaan joku ne saa. Ja sama se on muillakin aloilla - jos et ota vuoroja niin et saa lisiä. Alan keskipalkka lasketaan siitä rahasta mitä alalla on maksettu, eli ei edes ajatella että lisät olisivat jokin ekstra, jolla ei ole mitään merkitystä. Ihan rahaa ne ovat.
Vierailija kirjoitti:
"Meitä on aika paljon hoitajia jotka ei saa edes sitä työmarkkinatukea jos työ hoitoalalta loppuu. Miksi silloin pitäis kuulua ainakaan hoitoalan liittoon?"
Miksi ei saa?
Pikemmin kysyisin miksi hoitaja saisi työmarkkinatukea tai ansiosidonnaista?
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja yksityisellä puolella. Teen kolmivuorotyötä ja palkka on n 3700e kuukaudessa.
Tuota mediaanipalkka nyt varmaan nostaa se, että siinä on kaikenmoisia koronalisiä ja kutsurahoja palkoissa, kun niitä on maksettu älyttömästi koronan aikana. Monet on tienanneet jopa 1000 euroa enemmän kuukaudessa ihan vain tekemällä joka viikko ylimääräisen työvuoron, johon on tullut joku 150e euron kutsuraha ja ylivyökorvaukset.
Palkkoja myös vääristää rekryfirmat, jotka tarjoavat sairaanhoitajille 3700e peruspalkkoja hoitajapulassa.
Yksityisellä puolen edelleen sairaanhoitajan peruspalkka on n 2600e ja julkisella puolen n. 2900e. Niihin lisiin saa sitten venyä. Nytkin menen iltavuoroon. Sitten on ilta pois muusta elämästä, kun olen töissä. Huomenna samoin.
Mikä yksityinen terveydenhoitoalan yritys pärjää kolmivuorotyöläisillä? Ettei vaan sinullakin ole jaksotyö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palomiehet myös. Näiden lakon aikana joku esitteli lehdessä tilinauhansa. Oli valinnut juuri sen tilinauhan, jossa ei ollut kolmiviikkoisjakson lisiä ollenkaan eli esitteli peruspalkkansa. Näille jaksotyöläisille sattuu pari kertaa vuodessa tilanne, että varsinaisena tilipäivänä tulee vai peruspalkka. Monesti näillä tuon tyylin jaksotyöläisillä tulee pelkkiä lisiä enemmän kuin toimistotyöntekijällä normaalipalkkaa.
No sehän on hyvä.