Vaihtaisitko työpaikkaa, jos et saisi tehdä nykyisessä etänä? Tosi erikoisia ongelmia seurannut.
Firman vanha jäärä ei luota pätkääkään ihmisiin ja siksi haluaa että hän voi kytätä toisten tekemisiä.
Tästä on seurannut se, että kaikki ns. hyvät tyypit ovat lähteneet täältä muihin firmoihin etätöihin ja tilalle on ollut pakko ottaa sellaisia, jotka eivät muualta saa töitä. Varmaan tiedätte mitä siitä seuraa.
Seurauksena on tosi paha osaamistason putoaminen ja katastrofi. Nyt mietin jo itsekin vaihdanko johonkin normaaliin työnantajaan...
Vaihtaisitteko te vai sinnittelisittekö te tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö toimistolla muka voida pyytää työrauhaa, vastamelukuulokkeita jne ja sopia yleisesti työrauhasta? Aikuiset ihmiset? Hieman nyt jotkut etäkiimaiset näyttäytyvät ihmispelkoisina ihmisvihaajina, jotka vetoavat kliseisiin toimiston lorvimis- ja keskittymiskulttuurista. Saavutettu etu on tietysti kurja menettää.
Lue nyt kirjoituksesi itse ja mieti vähän. Toimistolle kaikki istumaan vastamelukuulokkeet päässä, mitä järkeä. Meilläkin jotkut etätyön kannattajat ovat sitä mieltä, että muuten istutaan kuulokkeet päässä ja sitten lounastunnilla keskustellaan työasioista. Lounas on omaa aikaa ja silloin en työasioita hoida. Tätä kirjoitan lounaalla, tiedoksi vaan.
Korjaus: lähityön kannattajat.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt asuu kohtuullisen matkan päässä toimistolta, niin en etäilisi paljon. Ja kyllä näin esihenkilönä pikkuisen eri tavalla pitää huolehtia siitä että kaikki on ok, jos henkilö paljon etänä. Työtehtävien seuranta tietysti hoituu, mutta kun ei ole sitä kontaktia, niin ei voi aina varmistua siitä että mitä työntekijälle oikeasti kuuluu ja onko kaikki kunnossa. Tai ainakin itelle se on huomattavasti helpompaa livenä, saattaa syy olla myös minussa.
Olen ollut 30v työelämässä eikä kertaakaan ole osunut kohdalle esimiestä joka olisi ollut edes vähän kiinostunut alaistensa hyvinvoinnista. Pari uteliasta on osunut jotka yrittäneet urkkia tietoonsa asioita joita voi joskus myöhemmin käyttää työntekijää vastaan. Tyyliin et saa palkankorotusta koska xx Tai et saanut ylennsytä koska zz.
Sanotaanko myös että teen töitä mitkä työnantaja on minulle määritelluyt ja niin kauan kuin työsuoritteessa ei ole moittimista ei mun "hyvinvointi" kuulu työnantajalle mitenkään. En edelleekään tunne tarvetta keskustella työnantajan kanssa henkilökohtaisista asioista. Kaltaisesi uteleva pomo olisi syy vaihtaa töitä tai ainakin tiimiä välittömästi.
Tietenkin, en tässä enää oikeisiin töihin suostu kun on tähän lusmuiluun tottunut.
ööö... missä on vielä (2025 siis) tuollainen työnantaja??? veikkaan aapeeta provoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt asuu kohtuullisen matkan päässä toimistolta, niin en etäilisi paljon. Ja kyllä näin esihenkilönä pikkuisen eri tavalla pitää huolehtia siitä että kaikki on ok, jos henkilö paljon etänä. Työtehtävien seuranta tietysti hoituu, mutta kun ei ole sitä kontaktia, niin ei voi aina varmistua siitä että mitä työntekijälle oikeasti kuuluu ja onko kaikki kunnossa. Tai ainakin itelle se on huomattavasti helpompaa livenä, saattaa syy olla myös minussa.
Eli toisin sanoen, ottaako alaisesi kuppia liikaa/työajalla. Toimistolla tuon voi haistaa, etänä ei. Muuten tuskin kiinnostaa työntekijän vointi. Itse kun erosin ja olin ihan rikki, enkä kyennyt keskittymään töissä, en saanut mitään ymmärrystä esihenkilöltäni. Sanoi, ettei ole sairausloman syy tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
ööö... missä on vielä (2025 siis) tuollainen työnantaja??? veikkaan aapeeta provoksi.
On niitä vielä, moniakin 😂
Vaihtaisin, näkyy aika nopeasti omassa työssä, jos muut ympärillä eivät osaa omia hommiaan. Ei itsellä'ole toimistopäiviä vastaan mitään, mutta toimisto PAKKO kyllä ajaa harkitsemaan vaihtoa. Riippuu täysin työnkuvastakin onko siellä toimistolla olossa mitään järkeä. Kiva tulla istumaan 8h sinne luurit päähän...
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on mukavuudenhaluisille ja laiskoille.
Minun kanssa on kuusi muuta henkilöä toimistossa ja lisäksi esimies pomppii siellä vähän väliä höpöttämässä jonninjoutavia.
Jos pitää saada jotain tehokkaasti aikaan, teen hommat kotona. Toimistolla voi sitten laiskotella.
Todellakin vaihtaisin heti työnantajaa. Olen tehnyt etätyötä jo yli 10 vuotta, ja silloin kun tein etätyösopimuksen, ostin isäni kotitilan perikunnalta ja muutin "syrjäkulmille". Eipä täältä kyllä Helsingissä jossa mun työnantajan konttori on, töissä millään konttorilla käytäisi. Ja muutenkin olisi järjetöntä, koska tiimit on kansainvälisiä, mitä se hyödyttäisi jos istuisin Helsingin konttorilla, puhumassa Teams-palavereja ulkomaille :D
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas minulle mistä työnantaja voi tietää että työntekijä aloittaa työt kotona kello 7 eikä vasta minuutin yli? Entä mistä tietää että työtä tehdään kello 15.30 asti eikä lopetella jo viisi vaille? Ja kertokaas miten valvotaan lounastauon pituutta, ettei se ylitä 30 minuuttia? Entä kuinka vahditaan ettei työntekijä vain juttele työkaverinsa kanssa puhelimessa? Onko kodeissa kamerat joiden kautta työnantaja näkee?
Minun mielestä se tulos on tärkeämpi kuin kellon kyttääminen. Toimistolla menee aamusta ensimmäin vartti lörpöttelyyn. Ruokatauko on 45min, kun kotona se kestää 15 min.
Välillä otan 15 nokoset ja taas paljon tehokkaampana hommiin.
Ja jos on nuhaa tms., niin teen ainakin osan päivää hommia. Lähitöissä en tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti vaihtaisin. Etätyöt on nykyaikaa.
Minä olen luokanopettaja. Olen samaa mieltä: Etätyö on nykyaikaa! Lapset voisivat paljon mieluummin istua kotona turvallisesti vanhempiensa kanssa ja valtio maksaa opettajien palkat. Ei tule ongelmia kiusaamisen kanssa. Ei ole turvatonta koulumatkaa. Koulurakennukset voisi purkaa tai laittaa muuhun käyttöön. Se säästäisi rahaa huomattavia summia vaikkapa terveydenhuoltoon. Osa koulun kursseista voisi olla niin, että ope pitää vain alku-teamsin ja sitten voi edetä omassa tahdissa. Nämä voisi olla aamupäivän kursseja niin, että kaikki halukkaat saisivat nukkua pitkään. Eikö sitä ole tutkittu, että klo 8 aamut ovat lapselle epäinhimillisiä nykyaikana, kun elämä on niin iltapainitteista.
Minulle kävisi mainiosti tällainen järjestely omien lasteni kohdalla. Kaikki tunneilla häiriköijät, sillä ja tällä heittelevät jäisivät sinne omaan kotiinsa nakkelemaan vaikka niitä etätöitä tekeviä vanhempiaan kohti ja antaisivat opiskelurauhan niille, jotka haluavat opiskella. Hoitakoot vanhemmat itse sitä häiriköiden edistymistä ja jos ei onnistu niin se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas minulle mistä työnantaja voi tietää että työntekijä aloittaa työt kotona kello 7 eikä vasta minuutin yli? Entä mistä tietää että työtä tehdään kello 15.30 asti eikä lopetella jo viisi vaille? Ja kertokaas miten valvotaan lounastauon pituutta, ettei se ylitä 30 minuuttia? Entä kuinka vahditaan ettei työntekijä vain juttele työkaverinsa kanssa puhelimessa? Onko kodeissa kamerat joiden kautta työnantaja näkee?
Näin tyhmän kysymyksen voi kysyä vain sellainen, joka ei ole koskaan tehnyt muuta kuin jotain suorittavaa liukuhihnatyötä, jossa ei tarvitse ajatella mitään ja jolle työnteko on sitä, että ollaan läsnä työpaikalla, ihan sama edistyykö mikään.
On paljon työtehtäviä, erityisesti asiantuntijahommissa, joissa eniten merkitsee työn tulos, ei se millä minuutilla se on tehty. Työaikakin voi olla liukuva ja jonain päivänä voi tehdä 6 h päivän jos toisena teki vaikka 10 h päivän. Tämä on sinulle ilmeisesti täysin uusi asia?
Vaihtaisin. Olen tehnyt etätöitä jo 7 vuotta ns. multi-site-tiimissä. Koko tiimiä ei olisi jos ei etätöitä tehtäisi. Enää en halua takaisin ahdistavalle avokonttorille eikä sellaiseen onneksi ole mitään pakkoakaan. Vaikka nykyinen työ jostain syystä loppuisikin, it-alalta takuulla löytyy töitä, joita tehdään etänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä enää ihan 2020-lukua jos työtehtävät on sellaisia, joissa läsnäolo ei ole pakollista, mutta on pakko käydä toimistolla silti joka päivä.
Kyllä mä vaihtaisin firmaa, jos multa yritettäisiin lopettaa etätyöt.
Toki on työnantajan oikeus pakottaa työntekijät toimistolle, ei siinä mitään. Ihan samalla tavalla kuin työnantajan oikeus on lopettaa tietokoneiden piirto-ohjelmien käyttö ja siirtää työntekijät piirtämään suunnitelmat paperille. Samoin työntekijällä on oikeus vetää johtopäätökset siitä, haluaako olla menneisyyden firmassa mukana.
Ohis: olisipa ihanaa, jos piirto-ohjelmat lopetettaisiin ja saisi alkaa piirtää paperille.
Kuultopaperi, oi niitä aikoja.
Rakennusinsinööri
Vaihtaisin työtä, jos joutuisin tehdä etänä.
Koti on koti, työpaikka on työpaikka.
Vaihtaisin työpaikkaa ellei työnantaja sitten palaa myös tiloissa siihen, että on kunnon tilat tehdä töitä. Ei meillä ole koskaan ollut mitään omia työhuoneista, mutta oli avotila, jossa oli kunnon työpisteet jokaiselle, eikä istuttu kuin kanat orrella 2 metrin välein.