Mitä kummallisia fobioita teillä on?
Itsellä on fobia pystyssä seisovia ikkunanhakoja. Lapsuudenkodissa oli sellaiset. Olin helpottunut, että muutimme. Kammoan sellaisia edelleen. Kuon pieniä ukkeleita.
Sitten tavallisempi kammo: lukit.
Kommentit (92)
Epätavallisempia:
Yökiitäjät.
Yhteisötilaisuudet joissa on tarkka ohjelma. Jos menen sellaiseen ja siellä jaetaan kaikille ohjelma jossa lukee esim. "klo 11.30 lounas ruokasalissa; klo 13 siirrytään auditorioon jossa ohjelma x; klo 15 kahvitarjoilu ruokasalissa" jne., alan heti tuntea lähes pakokauhua ja haluan kotiin. Pelkästään tuon esimerkin kirjoittaminen aiheutti pahaa oloa.
Avomeri, kun maata ei ole näkyvissä. Esim. kun katsoo laivan kannelta. Haluan kuitenkin aina laivamatkoilla käydä katsomassa sitä kauhistuttavaa näkyä, joten tämä ei ole voimakas kammo.
Avaruus, erityisesti oudon oloiset planeetat kuten Saturnus ja Neptunus. Katselen silti välillä kuvia niistä, vaikka tunnen puistatusta, eli tämäkään ei ole hallitsematon kammo.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammoan järven ja meren pohjaa ja siellä olevia leviä sekä vesikasveja. En vain pysty menemään kävelemään sellaiseen veteen.
Minä pelkään uponneita veneitä, jos näen sellaisen pohjassa. Erityisesti veneellä yli ajaminen on inhottavaa. Sille on ilmeisesti jokin nimityskin.
Sama. Mutta vielä hirveämpi oli kun tähystin veneen nokasta mahdollisia kareja, naama kohti auringossa heijastelevaa pintaa ja yhtäkkiä tajuan, että pinnan alla hahmottuvat ääriviivat eivät kuulukaan karille, vaan autonnokalle! Siellä oli siis veteen uponnut auto nokka ihan siinä pinnana alla. Meinasin saada sätkyn!
Minulla on paha sienifobia. Voin ihan pahoin sieniä nähdessäni ja tulee jo etova olo, kun niistä vain puhutaan. Koskee kaikkia sieniä, ei vain myrkyllisiä. Fobiani voi osittain selittyä sillä, että olen allerginen sienille ja niitä aikoinaan syötyäni olen oksentanut rajusti.
En julkisesti kerro sienifobiastani missään, jotta ihmiset eivät kiusallaan lähettäisi minulle sienien kuvia. Läheiset tietävät tilanteen. Jos saisin jostakin lahjaksi esim. lapselle sienikuvioisen paidan, niin joutuisin laittamaan sen pois. Syksyjä inhoan, kun some täyttyy sienestyskuvista ja ihmiset puhuvat sienestämisestä.
Nytkin tulee jo paha olo tätä viestiä kirjoittaessa. :(
Somessa kiertää video naisesta jolla on oliivikammo ja hän saa tv-ohjelmassa hysteerisen pelkokohtauksen kun hänen näkyviinsä tuodaan iso purkillinen vihreitä oliiveja. Videolle naureskelevat eivät ehkä tajua, että hän on mitä todennäköisimmin jossain edellisessä elämässään tukehtunut tai puristunut kuoliaaksi oliivikuorman alle.
Pimeää , vaikka kuinka ajattelisin ettei siinä ole mitään pelättävää . Nukunkin yövalo päällä . Huoh .
Hiiri- ja rottafobia. Ja paha sellainen. En kertakaikkiaan kestä mitään siimahäntäisiä. Vilauskin näkyy niin kurkkua kuristaa, oksettaa, olen suorastaan hysteerinen. En tiedä mistä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Trypophobia. Älkää googlettako. Trust me... M28
Olisi pitänyt totella, mutta olin liian utelias. Ei helvetti! Nyt ei sitten nukuta...
Vierailija kirjoitti:
Oli pakko googlata, en ole tiennyt tälläisesta pelosta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mykofobia eli sienet. Osittain johtuu kärpässienistä, mikä taas liittyy trypofobiaan, jota on jonkin verran.
Poliisiauto kammo mulla,pyörryn aina kun tulee vastaa semmonen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on mykofobia eli sienet. Osittain johtuu kärpässienistä, mikä taas liittyy trypofobiaan, jota on jonkin verran.
Pikemminkin luulisi että tateista... tai käävistä...
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eläimet, joilla on useampi kuin neljä jalkaa.
Hyönteiset ja jotkut madot? Onko muita?
Vierailija kirjoitti:
Pidän muita ihmisiä likaisina. Kaupassa käytän hedelmäpussia leivonnaispihtien ja käden välissä. Pesen käsiä usein niin että ne ovat sen vuoksi hyvin kuivat. En uskalla harrastaa seksiä naisten kanssa koska he ovat maanneet niin monien miesten kanssa, etenkin suuseksi pelottaa mahdollisen kurkkusyövän ja herpeksen vuoksi.
En tykkää myöskään jos ihminen puhuu liian lähellä kasvojani. En tykkää jos käteni osuu toisen käteen kun hän ojentaa esim vaikka kynän. Pitää käydä pesemässä kädet heti. Pesen kädet aina kun tulen ulkoa. Käsidesiä en käytä kun on myrkkyä. Ihmisten ''hilseily'' myös pelottaa jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
En käytä yleisiä vessoja muuhun kuin virtsaamiseen. En voi ulostaa yleiseen vessaan. En voi istua vieraalle pöntölle. Harva noissa yleisissä vessoissa pesee käsiä, se on tullut huomattua.
Olen kuin sinä.
Minulla on myös paha oksennusfobia. Kaikki ihmiset ovat mahdollisia tautipesiä pesemättömine käsineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eläimet, joilla on useampi kuin neljä jalkaa.
Eli pelkäät hämähäkkejä. Muita ehdon täyttäviä eläimiä ei ole olemassa tällä planeetalla.
Suunnilleen kaikki hyönteiset, ml. perhoset. Niillä on kuusi jalkaa ja se on enemmän kuin neljä. Hämähäkkieläimillä jalkoja on kahdeksan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paha sienifobia. Voin ihan pahoin sieniä nähdessäni ja tulee jo etova olo, kun niistä vain puhutaan. Koskee kaikkia sieniä, ei vain myrkyllisiä. Fobiani voi osittain selittyä sillä, että olen allerginen sienille ja niitä aikoinaan syötyäni olen oksentanut rajusti.
En julkisesti kerro sienifobiastani missään, jotta ihmiset eivät kiusallaan lähettäisi minulle sienien kuvia. Läheiset tietävät tilanteen. Jos saisin jostakin lahjaksi esim. lapselle sienikuvioisen paidan, niin joutuisin laittamaan sen pois. Syksyjä inhoan, kun some täyttyy sienestyskuvista ja ihmiset puhuvat sienestämisestä.
Nytkin tulee jo paha olo tätä viestiä kirjoittaessa. :(
Minä olen kanssa aika hiljaa tästä fobiasta. Anonyymina uskaltaa kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, mutta sisältää myös pienet pyöreät jutut, jos niitä on paljon vierekkäin, esim. kuplat, pienet sienet, herneet, leppäkerttu yms.
N65
Sama myös minulla, kuten kuplat tai sienet (paitsi ei herneet ja leppäkertut). Sellaiset orgaaniset rykelmät mitä tahansa inhottavat niin, että ihan kylmät väreet tulee. Kaikista pahin on reikä, josta tulee jotakin ulos, kuten jotkin korallit tai merirokot. Olen aina kammonnut reikäisiä asioita, mutta vasta aikuisena opin, etten ole ainoa ja että sille on nimikin.
Onhan! Esim. Muurahaiset.