Miksi jotkut menestyvät geeneistään ja kotioloistaan huolimatta?
Kouluttautuvat korkealle, sivistyvät ja vaurastuvat?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiassa on joskus rippunen onnea mukana.
Onnea?! Riittää, kun ihminen itse haluaa ponnistella.
Jos terveys menee, niin ei riitä. Jos on matala älykkyys, niin ei riitä. jne. Vaikka moneen asiaan voikin vaikuttaa, niin kaikki ei ole itsestä kiinni.
Voi olla hyvät geenit silti vaikka vanhemmat tai isovanhemmat eivät ole menestyneet.
Ulkoinen menestys on valhe. Varsinkin jos köyhät jätetty ilman. Osan firmat, kurssit, konsultoinnin ja kirjat ovat sellaista soopaa ettei ole totta, mutta silti joku maksaa niistä. Muutamalla menee nappiin. Onko kyseessä joskus huijaus. Ellei sieltä tosiaan saa jotain, mikä on myöhemminkin pätevää -eikä se vahingoita ketään-. Etiikka. Mikä on todellista. Osa voi etsiä henkistä tietoa (menestys henkisesti) tai tunteiden tasapainotus (osaa sitä) tai kommunikointi, joka voi vaikuttaa positiivisesti muihin, toivottavasti.
Kaikissa ihmisissä silti puolensa. Osa rahakkaista juo viinaa, se ei näytä menestykseltä, ellei se tuo jotain näkökulmia. Hyvät käytöstavat ja muiden ymmärrys voi olla menestystä, muukin sellainen. Jollakin ihmisellä kärsivällisyys voi olla menestys, vaikka rajansa kaikessa. Kävelylenkkeily voi olla jollekin menestys, ei ole jalka kipeä tai huono kenkä, eikä satu hartiaan. Monta liikuvaa osaa. Hyvä kirja joka ei manipuloi muiden aivoja kontrolloivasti, voisi olla menestys tai hyvä karttakirja. Parantava puhe ja hyvän siirtäminen voi olla menestys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tuuri. Tapaa oikeita ihmisiä oikeaan aikaan.
Sillä tavallako voi opiskella pitkälle?!
Kyllä. Oikeat kannustavat vanhemmat, opettajat, kaverit. Eikä kiusaamista, lyttäämistä, nujertamista ja häiritsemistä. Ihmiset on sokeita omille privilegioille, ne on itsestäänselvyys. Ihan kuin kaikki muutkin omaisi samat lähtökohdat.
Vaikka olisi mitä kannustvia tekijöitä niin minnekään ei pääse eikä selviydy, jos omaa motivaatiota ole.
Onnistumisen tunteet lisäävät motivaatiota. Jatkuvat epäonnistumisen tunteet syövät motivaation ja johtaa masennukseen. Kapitalismi on luonut kilpailun, eriarvoisuuden ja pahanolon. Onni ei siis ole niissä vaan kestävä hyvinvointi on että siirrymme hetkellisistä mielihyvän tavoittelusta kohti pysyvämpiä päämääriä kuten koti, työ ja perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Jos menestyminen on "ponnistelusta" kiinni, niin miksei meillä ole sitten koko maailma täynnä miljonäärejä?
Voi olla hyvät geenit silti vaikka vanhemmat tai isovanhemmat eivät ole menestyneet. Hyvien geenien olemassaolo ei aina näy vanhempien tai isovanhempien elämässä, mutta se voi ilmetä uusissa sukupolvissa, jos olosuhteet ja ympäristö sallivat yksilön potentiaalin toteutua. Toisin sanoen, geenit tarjoavat perustaansa, mutta menestys riippuu paljon myös yksilön omista valinnoista ja elinympäristön vaikutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon, että jos on vain jompikumpi, huonot geenit tai huono perhetausta, niin sitten voi pärjätä. Mutta jos on molemmat, niin vaikeeta on.
No se ei mikään uskon asia kuitenkaan ole. Kyllä meitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisukeskeisiä ihmisiä. Jotkut ihmiset (menestyjät) ratkaisee ongelmia, toiset taas keksii jokaiseen ratkaisuun jonkun ongelman.
Tarvitaan myös uskallusta ja usein myös riskinottokykyä.
Kyllä, ja yrittäjänä pitää olla vähän vitt****nen, käyttää kyynärpäitä jne. En tiedä miksi, mutta tiedän useamman tälläisen joka on menestynyt. Eikä ole kouluja käynyt. Pitää olla uskallusta käyttää halpatyövoimaa, ja ottaa raha sieltä mistä sitä saa, vaikka eettisesti olisi kyseenalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Kaikki eivät vaan voi menestyä tai saavuttaa kaikkia unelmia. Tiedän esim. henkilön, joka 70-luvulla pyrki oikeustieteelliseen monen vuoden ajan. Hän luki, luki ja luki ja oli motivaatio. Ei päässyt koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisukeskeisiä ihmisiä. Jotkut ihmiset (menestyjät) ratkaisee ongelmia, toiset taas keksii jokaiseen ratkaisuun jonkun ongelman.
Tarvitaan myös uskallusta ja usein myös riskinottokykyä.
Kyllä, ja yrittäjänä pitää olla vähän vitt****nen, käyttää kyynärpäitä jne. En tiedä miksi, mutta tiedän useamman tälläisen joka on menestynyt. Eikä ole kouluja käynyt. Pitää olla uskallusta käyttää halpatyövoimaa, ja ottaa raha sieltä mistä sitä saa, vaikka eettisesti olisi kyseenalaista.
Ja rehellisiä yrittäjiä voidaan huijata.
Biologisesti arvioiden, menestys = lapsilukumäärä. Tsingis-kaani ollut planeetan menestynein.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla hyvät geenit silti vaikka vanhemmat tai isovanhemmat eivät ole menestyneet. Hyvien geenien olemassaolo ei aina näy vanhempien tai isovanhempien elämässä, mutta se voi ilmetä uusissa sukupolvissa, jos olosuhteet ja ympäristö sallivat yksilön potentiaalin toteutua. Toisin sanoen, geenit tarjoavat perustaansa, mutta menestys riippuu paljon myös yksilön omista valinnoista ja elinympäristön vaikutuksesta.
Tämä. Vaikka kukaan suvussa ei olisi koskaan menestynyt aikaisemmin ja geenit ovat umpisurkeita, niin menestyjän pitää silti kiittää hyviä geenejään koska ei olisi menestynyt ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Jos menestyminen on "ponnistelusta" kiinni, niin miksei meillä ole sitten koko maailma täynnä miljonäärejä?
Niin, miksi me vain palstailemme emmekä tee 100-tuntista työviikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menestyneet haluavat uskotella muille, että kaikki voivat menestyä, koska silloin köyhät ovat vastuussa omasta köyhyydestään, eikä menestyneen tarvitse tukea heitä maksamalla veroja.
Ja ei-menestyneet uskottelevat kaiken olevan geeneistä ja tuurista kiinni, ettei koskaan tarvitse itse olla vastuussa omista valinnoistaan.
Geenit pakottaa ottamaan 3 koiraa ja 5 kissaa ettei toimeentulotukihakemusten täyttö ole liian yksinäistä.
Ja geenit ja perhetausta ovat syynä sen suvun yhden yksittäisen menestymiselle. Eivät sille miksei kukaan muu menestynyt.
Niin ovatko suvun geenit silloin hyvät vai huonot?
Mulla oli kouluiässä aivan surkeat perheolot ja silti pääsin pitkälle elämässä. Ennen kouluikää oli kyllä turvallinen aikuinen perheessä, mitä nyt joskus jouduttiin pakenemaan kotoa humalaisen isän riehuessa. Mutta siinä vaiheessa kun äiti kuoli ja jäätiin riehuja-isän hoiviin en vielä ollenkaan tajunnut olevani mitenkään fiksu. Käänteentekevää oli seiskaluokan matikanope joka teki ison numeron siitä että sain yllättäen luokan parhaan numeron matikankokeesta. Ne kehut osui jotenkin superhedelmälliseen maaperään ja siitä eteenpäin olinkin sitten matikkanörtti. Ennen sitä olin aina inhonnut koko ainetta. Että ei lapsi välttämättä jatkuvaa kannustusta kaikilta ympärillään olevilta aikuisilta tarvitse päästäkseen käsiksi potentiaaliinsa. Toinen syy minkä keksin menestykselleni on se, että olin hieman koulukiusattu ja sosiaalisesti kömpelö, joten en pystynyt lähtemään sellaiselle naisvankilaan johtavalle tielle, että käyttäisin päihteitä ja joutuisin 5-10 vuotta vanhempien poikien raiskaamaksi - kukaan ei tarjonnut minulle päihteitä enkä kiinnostanut poikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tekevät muuta kuin palstailevat :/
Kuule minulla on 1,90€ tilillä ja sillä pitäisi pärjätä loppukuu ja lisää lapsia syntyy kohta!! MIKSI PÄDET ASIOILLA JOISTA ET MITÄÄN YMMÄRRÄ?!
Ensimmäisenä voisit lakata tekemästä lisää lapsia.
Ovat myyneet sielunsa saatanalle. Ei kai siihen muuta vaadita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset ovat perusluonteeltaan laiskoja. Isoa osaa kiinnostaa hetken huvi enemmän kuin pitkäjänteinen ponnistelu päämäärän vuoksi jota ei välttämättä ikinä saavuta. Menestyminen vaatii kärsivällisyyttä, ponnisteluja, uhrauksia ja kykyä viivyttää nautintoa. Tätä voidaan testata jo pienillä lapsilla. On sellainen testi jossa lapselta kysytään otatko yhden karkin nyt vai kolme myöhemmin (olisiko ollut seuraavana päivänä). Moni otti mielummin yhden karkin heti. Eipä tarvitse miettiä kumman vastauksen antaneissa lapsissa on enemmän potentiaalia menestyjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla hyvät geenit silti vaikka vanhemmat tai isovanhemmat eivät ole menestyneet.
Voi olla huonot geenit vaikka menestyy.
Mä uskon, että jos on vain jompikumpi, huonot geenit tai huono perhetausta, niin sitten voi pärjätä. Mutta jos on molemmat, niin vaikeeta on.