Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia muutoksia tekisit elämääni`? (masennus)

Vierailija
17.11.2024 |

Olen päälle 30v, asun pienellä paikkakunnalla ja aina asunut. Minulla on diagnosoitu estynyt persoonallisuus jonka takia vaikea tutustua ihmisiin. Tykkään kyllä olla ihmisten seurassa mutta samaan aikaan alkaa masentaa koska tiedän etten kuulu joukkoon. Ainoa ihminen ketä tapaan nyt säännöllisesti on oma vanhempi.

Uskon että minulla on masennusta, ainakin lievää koska itken vähän väliä ja olen tylsistynyt ja motivaatiota ei riitä mihinkään. Minulla on diagnosoitu nuorempana masennus ja ahdistus ja uskon etten koskaan täysin parantunut siitä. En halua enää hakea tähän apua, koska ne ei aikaisemminkaan auttaneet. Minusta vain tuntuu että jotain muutoksia pitäisi tehdä elämään mutta en tiedä mitä?

Olin töissä puoli vuotta mutta työsuhde päättyi. En ole saanut muita töitä. Jotenkin tuntuu että olen jumissa tai tukahdettu. Tuntuu että suurimman osan ajasta vain nyhjötän kotona. Herään, syön, nukun päiväunet, katson telkkaa, nukun uudestaan. Varmaan valitan myös turhaan, mutta ehkä halusin purkautua. Olen myös kiitollinen joistakin asioista elämässäni mutta niitä en nyt mainitse. Haluaisin vain kysyä onko vinkkejä mitä voisi tehdä elämässä jos tuntuu tältä? 

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvaaminen. Siinä tulee ulkoilua ja sitten voi käsitellä niitä valokuvia.

Vierailija
42/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo pari pulloa viinaa niin helpottaa.

Tosin joudut aloittaa vasta huomenna kun Alkot on tänään kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No musta se on hyvä etten ole koskaan yrittänyt sivuutta näitä tunteita päihteiden avulla. Sen takia varmaan monet juokin... ap

Vierailija
44/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla työllistävä koulutus? Onko realistiset mahdollisuudet päästä töihin työttömyysjakson jälkeen? Mene opiskelemaan jokin uusi ammatti tai tutkinto, joka auttaa pääsemään töihin. Lähihoitaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, sosionomi ja sosiaalityöntekijä työllistävät lähes satavarmuudella vähän vanhempiakin ihmisiä. Tietysti myös sähkö-, LVI- ja kylmälaiteasentajilla sekä maalareilla riittää aika hyvin töitä, jos tykkäät enemmän sellaisista hommista.

Kyllä sinun olisi hyvä vähän laventaa sosiaalisia piirejäsi ja elinympäristöäsi. Vaikka jatkaisit samalla paikkakunnalla asumista, ota tavoitteeksi käydä vaikka pari kertaa kuussa jossain isommassa lähikaupungissa. Siellä voisit sitten käydä vaikka taidenäyttelyssä, leffassa, katsomassa jotain historiallista paikkaa tai muistomerkkiä, syömässä ulkona (vaikka vain pikaruokapaikassa) tai kahvilla, ehkä shoppailemassakin. Pienelläkin rahamäärällä saa jo bussi- ja pääsylipun, ei tarvita satoja euroja huvittelurahaa.

Säännöllinen rytmi tosiaan arkeen, eli yöllä nukutaan, päivällä valvotaan. Hygienia kuntoon, jos ei ole jo. Joka päivä peseytyminen (ei välttämättä suihkussa käynti mutta ainakin kasvojen ym. paikkojen huuhtelu, hampaiden pesu jne.). Harjaa hiukset ja käytä puhtaita vaatteita. Pidä koti siistinä. Ulkoilu kyllä piristää. Jos tykkäät valokuvaamisesta, sekin motivoi lähtemään luontoon.

Olisiko mahdollista tutustua ihmisiin netin kautta? Facebook, Reddit ym. keskustelupaikat eri ryhmineen voisivat olla sellaisia.

Vierailija
45/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No musta se on hyvä etten ole koskaan yrittänyt sivuutta näitä tunteita päihteiden avulla. Sen takia varmaan monet juokin... ap

Kannattaisko kokeilla? Ei miljoonat alkoholin käyttäjät voi olla väärässä.

Vierailija
46/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahat riittää, ota lemmikki. Koira olisi paras seuran kannalta, mutta tulee kyllä kalliimmaksi kuin moni muu. 

Masentuneelle ja vähävaraiselle koira 😱 

Ota kissa. Tavallinen maatiaiskissa. Söpöliini.

Voit saada ilmaiseksi. Tai ei.

Itseasiassa ei velvotteita eli ei eläintä lainkaan.

Kuluja ja huolta..

Kyllä, nimenomaan koira masentuneelle. Ota selvää asiasta ennenkuin kauhistelet. Sitäpaitsi kommentissa oli, että jos rahat riittää. . .

Vierailija
47/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla työllistävä koulutus? Onko realistiset mahdollisuudet päästä töihin työttömyysjakson jälkeen? Mene opiskelemaan jokin uusi ammatti tai tutkinto, joka auttaa pääsemään töihin. Lähihoitaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, sosionomi ja sosiaalityöntekijä työllistävät lähes satavarmuudella vähän vanhempiakin ihmisiä. Tietysti myös sähkö-, LVI- ja kylmälaiteasentajilla sekä maalareilla riittää aika hyvin töitä, jos tykkäät enemmän sellaisista hommista.

Kyllä sinun olisi hyvä vähän laventaa sosiaalisia piirejäsi ja elinympäristöäsi. Vaikka jatkaisit samalla paikkakunnalla asumista, ota tavoitteeksi käydä vaikka pari kertaa kuussa jossain isommassa lähikaupungissa. Siellä voisit sitten käydä vaikka taidenäyttelyssä, leffassa, katsomassa jotain historiallista paikkaa tai muistomerkkiä, syömässä ulkona (vaikka vain pikaruokapaikassa) tai kahvilla, ehkä shoppailemassakin. Pienelläkin rahamäärällä saa jo bu

Haluaisin matkustaa jonnekin, mutta bussiliput on aika  kalliita ja olen työtön tällä hetkellä, vai mitä suosittelet? 

Vierailija
48/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rahat riittää, ota lemmikki. Koira olisi paras seuran kannalta, mutta tulee kyllä kalliimmaksi kuin moni muu. 

Masentuneelle ja vähävaraiselle koira 😱 

Ota kissa. Tavallinen maatiaiskissa. Söpöliini.

Voit saada ilmaiseksi. Tai ei.

Itseasiassa ei velvotteita eli ei eläintä lainkaan.

Kuluja ja huolta..

Kyllä, nimenomaan koira masentuneelle. Ota selvää asiasta ennenkuin kauhistelet. Sitäpaitsi kommentissa oli, että jos rahat riittää. . .

Ei koiraa missään nimessä, eikä kyllä kissaakaan. Ensin masentunut jättää eläimen hoitamatta jolloin se sairastuu josta tulee paljon kuluja ja masennus pahenee. Sitten eläin kuolee ja masentunu haluaa kuolla sen kanssa.

Vierailija
49/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkin tilanteesi on varsin yleinen vallitsevissa olosuhteissa. Vanhukset ja monet yksinelävät elävät noin. Ne jotka eivät elä, ovat kompulsiivisesti huonoissa suhteissa. Hyviä ihmissuhteita on lähes olemattoman vähän

Toisekseen asenteesi tilanteeseesi voisi olla toisenlainen. Sinusta huolehditaan (tuet), sinulla on koti ja saat olla rauhassa. Jos katsoo vaikkapa naisten historiaa, tuo on äärimmäisen harvinaista luksusta, mistä kirjaimellisesti valtaosa maailman naisista voi vain haaveilla. Työyhteisötkään eivät ole aina mukavia, ja monella on myös työperäisiä sairauksia. Sinulla on vapautta, rauhaa

Kolmas ongelma on pharman negatiivisen narratiivin uskominen ja identiteetikseen omaksuminen. Diagnoosileima lyödään kaikille sen vastaanottaville, jotta saadaan myytyä palveluita. Vähän kuin joku sanoisi sinulle, että olet tyhmä, ja koska olet tyhmä niin tarvitset juuri hänen

Keskittyminen vaatii ehkä motivaation. Tekeminen pitää olla mielekästä ja tarkoituksellista ja palkitsevaa. Ja se voi vaihdella että mikä kiinnostaa milloinkin. Mulla on erakkona tavoitteena aina löytää joku kiinnostava ihminen kun menen asioille. En sano mitään enkä juttele, mutta se on vähän niinkuin bongausta. Kerään näitä ihmisiä mun mieleen ja ajattelen niistä sitten hyvää. Toivon heille hyviä asioita.

Vierailija
50/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että haluaisit muuttaa. Kokeile! Pääsethän aina takaisin. Sinulla ei ole edes perhettä esteenä ja lapsia joiden kannalta asiaa tarvitsisi miettiä. Minne haluaisit muuttaa? Millaisen uuden kodin haluaisit? Mitä uudessa kotipaikassa voisi ruveta harrastamaan, tai voisiko siellä opiskella jotain uutta vaikka avoimessa yliopistossa? Lisäksi suosittelen aloittamaan jonkin vähän vaikeamman urheilulajin, jossa pitää haastaa kehoa ja päätä. Ehkä siellä tutustuu myös uusiin ihmisiin. Mene mukaan johonkin sydäntäsi lähellä olevaan vapaaehtoistoimintaan, vaikka eläinsuojeluun tai ruokajakeluun? Älä ole liian kriittinen itsellesi. Katsele komedioita ja elämänläheistä draamaa ja muista että elämä ei ole suoritus. Kaikilla ihmisillä on taakkansa ja ilo löytyy parhaimmillaan ihan pienistä asioista.

Vierailija
51/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan,että et oikein koskaan ole harrastanut liikuntaa? Enkä tarkoitan mitään hikiluikuntaa vaan ilmaista liikuntamuotoja,kuten kävelyä. Ja säännöllisesti. Olenko oikeassa?

Ei liikunta auta masennukseen, olen kokeillut.

Vierailija
52/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoit, että haluaisit muuttaa. Kokeile! Pääsethän aina takaisin. Sinulla ei ole edes perhettä esteenä ja lapsia joiden kannalta asiaa tarvitsisi miettiä. Minne haluaisit muuttaa? Millaisen uuden kodin haluaisit? Mitä uudessa kotipaikassa voisi ruveta harrastamaan, tai voisiko siellä opiskella jotain uutta vaikka avoimessa yliopistossa? Lisäksi suosittelen aloittamaan jonkin vähän vaikeamman urheilulajin, jossa pitää haastaa kehoa ja päätä. Ehkä siellä tutustuu myös uusiin ihmisiin. Mene mukaan johonkin sydäntäsi lähellä olevaan vapaaehtoistoimintaan, vaikka eläinsuojeluun tai ruokajakeluun? Älä ole liian kriittinen itsellesi. Katsele komedioita ja elämänläheistä draamaa ja muista että elämä ei ole suoritus. Kaikilla ihmisillä on taakkansa ja ilo löytyy parhaimmillaan ihan pienistä asioista.

Kiitos tuo piristi :) ap

Vierailija
53/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kannattaa ottaa ainakin d-vitamiinia purkista näin pimeän aikaan. Jos olet nainen niin monilla runsaat kuukautiset vaikuttaa raudanpuutteeseen. Itselläni oli b12 alhaalla kun mitattiin. Verikokeilla selviää.

Mutta tuo työllistävä koulutus tai oppisopimuskoulutus olisi tärkeää. Saatat tarvita tukea että pääsisit liikkeelle. Myös kuntoutuksesta voisit hyötyä. Jostain pitäisi lähteä liikkeelle, ihan te-toimisto (mikä nimeltään nykyään) tai yleislääkäri voisi olla eka askel. Mitä sinulla on menetettävää?

Vierailija
54/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Haluaisin matkustaa jonnekin, mutta bussiliput on aika  kalliita ja olen työtön tällä hetkellä, vai mitä suosittelet?"

Asutko jossain Itä-Suomessa tai Lapissa ja lähimpään kaupunkiin on 300 km? Junaliput on usein edullisia, jos ostaa hyvissä ajoin. Onko lähimmälle rautatieasemalle pitkä matka? Ja työkkärirahoista voi kyllä säästää muutaman kympin, kun vähän budjetoi. Tietysti säästämiseen voi mennä viikkoja tai kuukausia, jos on oikein tiukka tilanne.

Tai sitten pitää vain jatkaa kotona istumista ja makaamista. Ja voivottelua.

Vierailija
55/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut että jos itse olen joskus elämässäni yksinäinen ja työtön, niin teen elämääni sisältöä.

Joka ikinen aamu pitkä ja rauhallinen aamupala itseni kanssa.

Joka päivä ulos jos nyt ei ihan myrskyä, metsään, marjastusta, sienestystä ym keräilyä. Ehkä kalastusta. Pari kertaa viikossa pidempi metsäretki.

Joka päivä ruuanlaittoa, jos lämmintä ruokaa ei tarvitse tehdä joka päivä, niin leipomista, joku enemmän laittamista vaativa iltapala, jälkiruoka, lisukesalaatti, preppausta, säilömistä...

Kirjastopäivä, luen uusimmat lehdet, lainaan kotiin kirjoja, elokuvia, palapelejä ym viikoksi.

Kauppapäivä, ajatuksen kanssa viikon ruokaostokset.

Uusi harrastus, jooga haaveissa mutta nyt ei aikaa.

Vierailija
56/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä menetät jos muutat jonnekin muualle? Vaikka 30 km päässä olevaan kaupunkiin tms. On niin lähellä, että voit helposti tavata vanhempaasi vielä. Mutta samalla saat uuden alun ja voit muuttaa itseäsi ja elämääsi ilman ympärillä olevien tuttujen ihmisten ihmettylyä ja odotuksia. Tuntematon on aika vapauttavaa olla. 

Vierailija
57/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kannattaa ottaa ainakin d-vitamiinia purkista näin pimeän aikaan. Jos olet nainen niin monilla runsaat kuukautiset vaikuttaa raudanpuutteeseen. Itselläni oli b12 alhaalla kun mitattiin. Verikokeilla selviää.

Mutta tuo työllistävä koulutus tai oppisopimuskoulutus olisi tärkeää. Saatat tarvita tukea että pääsisit liikkeelle. Myös kuntoutuksesta voisit hyötyä. Jostain pitäisi lähteä liikkeelle, ihan te-toimisto (mikä nimeltään nykyään) tai yleislääkäri voisi olla eka askel. Mitä sinulla on menetettävää?

Millaiset sitten nykyään työllistää? En usko että minusta olisi sote alalle. Olen herkkä ja väsyn herkästi. Oli jo melko uuvuttava tuo aspa työ jossa olin vaikka se oli osa-aikaista. Olen vähän sellainen ihmisten mielistelijä ja suoritan liikaa ja yritän tehdä kaiken liian hyvin ja masennun heti jos teen pienen virheenkin. Nuorempana kokeiilin kyllä erilaisia juttuja ja mua työkkäri laitteli kaikille erilaisille kursseille, kävin mm. maalauskurssin siis ihan seinien pintamaalausta, mutta vihasin sitä koko sydämestäni. ap

Vierailija
58/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Haluaisin matkustaa jonnekin, mutta bussiliput on aika  kalliita ja olen työtön tällä hetkellä, vai mitä suosittelet?"

Asutko jossain Itä-Suomessa tai Lapissa ja lähimpään kaupunkiin on 300 km? Junaliput on usein edullisia, jos ostaa hyvissä ajoin. Onko lähimmälle rautatieasemalle pitkä matka? Ja työkkärirahoista voi kyllä säästää muutaman kympin, kun vähän budjetoi. Tietysti säästämiseen voi mennä viikkoja tai kuukausia, jos on oikein tiukka tilanne.

Tai sitten pitää vain jatkaa kotona istumista ja makaamista. Ja voivottelua.

En asu rautatieaseman vieressä 

Vierailija
59/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä menetät jos muutat jonnekin muualle? Vaikka 30 km päässä olevaan kaupunkiin tms. On niin lähellä, että voit helposti tavata vanhempaasi vielä. Mutta samalla saat uuden alun ja voit muuttaa itseäsi ja elämääsi ilman ympärillä olevien tuttujen ihmisten ihmettylyä ja odotuksia. Tuntematon on aika vapauttavaa olla. 

En kai mitään. Pitäisi sittein vain päättää minne muuttaa. Haen kyllä koko ajan töitä ja olinkin vasta työkkärin kanssa keskustelemassa. ap

Vierailija
60/79 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatka samaan malliin kuin tähänkin asti. Ihminen yleensä keksii keinot, kun kyllästyy tarpeeksi nykytilaansa. Sinä et ole vielä siinä pisteessä, kun mikään ei sovi tai auta.

Joku ehdotti dokaamista, mutta itse kokeilisin ennemmin sieniä tai happoa. Toki riskinsä siinäkin, mutta voisit saada vähän inspiraatiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi