Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lintubongarit yleensä tylyjä? Pihallamme oli iso porukka ja 2 ekaa ei vastannut mulle mitään!

Vierailija
17.11.2024 |

Kysyin, että mitä lintua bongaatte. Kolmas bongari sitten vaivautui vastaamaan, mitä suomessa harvinaista lintua he olivat tulleet kuvaamaan. 

Onko lintubongarit yleensä tuollaisia? Jotenkin introverttejä tai eivät piittaa pöhköistå kyselijöistä. Kaikki olivat noin viiskymppisiä miehiä kiikareineen ja kameroineen. Bongareita oli kolmisenkymmentä. 

En häirinnyt lintua, sillä miehwt olivat siirtymässä toiseen kohtaan kauemmaksi. 

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan lintubongareita. Peripyörät traktoriin ja kylätielle, jos eivät saa autoja siitä tien laidasta pois, niin voi tulla naarmuja kylkeen, mutta minä olen työajossa, he parkittaneet autonsa laittomasti ajoväylälle.

Ja ne maantielle jätetyt kurakasat kuuluu siivota pois.

Meillä tiekunta päätti, että ei tarvitse traktorin perässä erikseen ajaa harja-autolla, koska tällä tiellä ei pitäisi autoilla kuin tiekunnan osakkaiden. Jos joku tiemaksuja maksamaton tänne tulee ajamaan, niin se on vähän kuin omalla vastuulla.

Vierailija
42/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 ekaa hävetti olla siellä sun pihallasi. 3 otti tilanteen haltuun ja oli valmiudessa seuraavaan loogiseen kysymykseen jota 2 ekaa pelkäsi: tiesittekö että olette yksityisalueella? ne ei halunneet sitä konfliktia jonka olettivat asiasta seuraavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan lintubongareita. Peripyörät traktoriin ja kylätielle, jos eivät saa autoja siitä tien laidasta pois, niin voi tulla naarmuja kylkeen, mutta minä olen työajossa, he parkittaneet autonsa laittomasti ajoväylälle.

Ja ne maantielle jätetyt kurakasat kuuluu siivota pois.

Mutta vain jos niistä on vähäistä suurempaa haittaa! Kannattaa ennen vaatimistaan tarkistaa, mitä on vaatimassa.

Vierailija
44/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapahtui siis kaupungin reuna-alueella. En asu maaseudulla. Piha on aika avoin. Ei ole porttia tms. 

Ap

Vierailija
45/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintubongarilla katse on suunnattu sille etäisyydelle, josa tarkkailee lintuja, sitä ei ikäänkuin näe muita. Vaikka en ole bongari vaan lintuharrastaja, niin jos joku häiritsevä asia tulee siihen väliin, niin se haittaa lintujen tarkkailua.

Vierailija
46/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä ap olet niin kovin kiinnostunut linnuista, niin miksi et sitten vain katsonut itse, mikä lintu siellä on? Toki sinä siperianuunilinnun tunnet, vai mitä. Mitä sitä turhia kyselemään.

Vierailija
47/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinä ap olet niin kovin kiinnostunut linnuista, niin miksi et sitten vain katsonut itse, mikä lintu siellä on? Toki sinä siperianuunilinnun tunnet, vai mitä. Mitä sitä turhia kyselemään.

Onpa hassu vastaus. Tykkään linnuista. En tunnista kuin tavalliset. Kiinnostaa silti, jos joku harvinaisuus on pihallani. Katsoin netistä kuvan ja yritin tiirailla. 

En ole missään ryhmissä, missä tuo tieto löytyneestä linnusta on julkaistu  

Ap

Vierailija
48/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaiken tämän jälkeenkään ap ei tunnista siperianuunilintua, joten hukkaan meni kyselyt.

Vierailija
49/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistön omistajalta pyydetään aina lupa edes saada tiedottaa löydetystä yksilöstä, sekä tietenkin lupa saada bongata ts. Että väkeä saa tulla paikalle. 

Muita paikalla pyöriviä höpöttäjiä ei aina noteerata, tai ruveta heittämään tyhjänpäiväistä small talkia.

Vierailija
50/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistön omistajalta pyydetään aina lupa edes saada tiedottaa löydetystä yksilöstä, sekä tietenkin lupa saada bongata ts. Että väkeä saa tulla paikalle. 

Muita paikalla pyöriviä höpöttäjiä ei aina noteerata, tai ruveta heittämään tyhjänpäiväistä small talkia.

Eivät varmaan ehtineet lupia kysellä etukäteen. 

Vierailija
51/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereille kerrotaan ensin harvinaisuudesta ja myöhemmin tieto jaetaan lintutiedotuksessa sekundabongareille.

Vierailija
52/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on lintutiedoitus?

Vierailija
53/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäviä kotipoliiseja ainakin ovat. Tekivät valituksen kun ammuttiin haittalintuja, lentäviä rottia eli merimetsoja. Jotka paskoo pilalle kaikki saaret ja tuhoaa kalakannat.

Vierailija
54/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne sinne teidän pihalle kehtasivat tulla vai asutko kerrostalossa?

Vierailija
55/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kavereille kerrotaan ensin harvinaisuudesta ja myöhemmin tieto jaetaan lintutiedotuksessa sekundabongareille.

Paskapuhetta.

Vierailija
56/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ornien joukossa on myös juuri ap:n kuvaamia muIkkuja, jotka kompensoivat jotain omaa traumaansa aloittelijoille ja maallikoille. Kun itse aloitin lintuharrastuksen, törmäsin muutamaan töykeään tapaukseen ja päätin samantien että en ainakaan itse alennu samalle käytöksen tasolle kokemuksen lisääntyessä.

Eli tervehditään maastossa toisia lintuharrastajia, vaihdetaan havaintotietoja ja neuvotaan tarpeen mukaan vähemmän kokeneita harrastajia. Myös maallikoiden kanssa voi vaihtaa muutaman sanan, harrastushan tuo vain on muiden joukossa eikä mikään suorituskilpailu (ainakaan kaikille...) 

Vierailija
57/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tuota tiedä, mutta minusta outoa, jos eivät mitään vastanneet, jos kerta olivat sinun pihallasi? Eihän toisten pihoille saa edes luvatta tulla pyörimään.

Kaverini omakotitalon pihalle tuli tässä taannoin yksi bongari luvatta. Ei myöskään puhunut mitään, saati pyydellyt anteeksi tunkeutumistaan yksityiselle pihalle. Jotenkin outoja tyyppejä kun kuvittelevat että heillä on "erivapauksia" hääriä missä sattuu.

Vierailija
58/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ornien joukossa on myös juuri ap:n kuvaamia muIkkuja, jotka kompensoivat jotain omaa traumaansa aloittelijoille ja maallikoille. Kun itse aloitin lintuharrastuksen, törmäsin muutamaan töykeään tapaukseen ja päätin samantien että en ainakaan itse alennu samalle käytöksen tasolle kokemuksen lisääntyessä.

Eli tervehditään maastossa toisia lintuharrastajia, vaihdetaan havaintotietoja ja neuvotaan tarpeen mukaan vähemmän kokeneita harrastajia. Myös maallikoiden kanssa voi vaihtaa muutaman sanan, harrastushan tuo vain on muiden joukossa eikä mikään suorituskilpailu (ainakaan kaikille...) 

Mutta jos niitä maallikoita tulee vastaan enemmänkin, niin ei jokaiselle jaksa selittää eri lintulajien harvinaisuutta, tuntomerkkejä, elintapoja ja muuttoaikoja ja vastailla maallikon kesämökkilinnuston tilaa koskeviin kyseilyihin. Ihan vaan siksi, että siihen menee koko päivä ja lintujakin haluaisi nähdä.

Ihan yleisesti, jos joku ei halua jutella, niin älä yritä väkisin. Normaali ihminen huomaa nopeasti, onko toinen juttutuulella.

Vierailija
59/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En asu kerrostalossa ja kehtasivat tulla ulko-ovestani 2 metrin päähän. Ovesta kysyin, mitä bongaavat. 2 ei vastannut mitään. Perässä tuleva vastasi ystävällisellä äänellä. En kysellyt muuta. Netistähän tiedot linnusta saa.

Ap

Vierailija
60/63 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En asu kerrostalossa ja kehtasivat tulla ulko-ovestani 2 metrin päähän. Ovesta kysyin, mitä bongaavat. 2 ei vastannut mitään. Perässä tuleva vastasi ystävällisellä äänellä. En kysellyt muuta. Netistähän tiedot linnusta saa.

Ap

Niin mikä oli ongelmasi? Jos sinua ei haittaa, että bongarit pyörivät pihallasi ja sait tietää, mikä lintu heitä kiinnostaa, niin silloinhan kaikki on ok. Ehkä he eivät kuulleet kysymystäsi, ehkä keskittyneitä lintuun, ehkä olivat epäkohteliaita, mutta mitä sitten? Kumpi sinua nyt harmittaa, se että tulivat pihallesi vai se, etteivät heti kertoneet mitä lintua tulivat katsomaan.

Minä olisin kyllä kysynyt, että mitä te pihallani teette ja mennyt vaikka linnun ja kaukoputken väliin, jos ei vastausta tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi