Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näytönhjain ja virtalähde

Vierailija
24.09.2023 |

Pitää uus nätönohjain hankkia ja oon googlannu ja ilmeisesti virtalähde pitää kans vaihtaa.
Eli, riittääkö mun nykyinen 350w virtalähde jos hankin näytönohjaimen n. 200 eurolla?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu ihan näytönohjaimesta. katso sen tiedoista että kuinka isoa virtaa tarvitsee. 

Vierailija
2/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

350w nyt ei riitä pyörittämään edes Windowsia. Itsellä 750w ja 6700 xt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se hinnasta riipu vaan siitä paljonko tehoa se syö. Sitäpaitsi näytönohjain ei ole ainoa asia joka syö sitä tehoa.

Käytä vaikka tuota antamaan osviittaa

https://www.newegg.com/tools/power-supply-calculator/

Vierailija
4/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos. Siinä lukee et tarvii 300w. Malli olis joku 1660. Mut riittääkö virta sit vielä prosessoriin ym? Ku näytönohjain vie 300w niin siitä jää vaan 50w. Meneekö se noin? Mä en tiedä mikä prosessori mulla on. Mistä sen näkee?

Vierailija
5/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta 500-650w virtalähde, se riittää.

Vierailija
6/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla pitäisi onnistua jos olet liian laiska katsomaan itse

https://www.hwinfo.com/download/

Vierailija
7/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on hyvä olla vähän reserviä. Mieluummin hieman liikaa kuin liian vähän. Jokaisella virtalähteellä on jokin optimi kuormitus jossa se toimii tehokkaimmin hukaten vähiten energiaa. Tämä tarkoittaa että vaikka 2000  watin virtalähde toimii niin se tuskin toimii enää kovin optimaalisesti.

Vierailija
8/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos. Siinä lukee et tarvii 300w. Malli olis joku 1660. Mut riittääkö virta sit vielä prosessoriin ym? Ku näytönohjain vie 300w niin siitä jää vaan 50w. Meneekö se noin? Mä en tiedä mikä prosessori mulla on. Mistä sen näkee?

Prosessorin näkee, ja muutkin mitä tarvitset tuohon calculatoriin, esim. windowsin device managerista, kun sen käynnistät. Syötä siihen laskuriin kaikki, niin näet paljon virtalähteen teho pitää olla.

Vierailija
9/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä näät sun koneen specsit ku oikealla hiiren napilla klikkaat kohtaa oma tietokone, sieltä ominaisuudet.

Vierailija
10/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos, löysin koneen tiedot.

Vierailija
11/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on koneessasi 350w virtalähde niin se on todennäköisesti aikanaan mahdollisimman halvalla tehty koepaketti jonka virtalähde pystyy pyörittämään tasan sitä konetta mutta ei mitään ylimääräistä.

Minkä näytönohjaimen olisit poistamassa koneesta? Mene sen mukaan että katso (esim. netistä) poistamasi näytönohjaimen virran kulutus, ja jos haluat laittaa uuden näytönohjaimen tilalle niin se uusi saa viedä korkeintaan saman verran virtaa kun se vanha poisotettu vei.

Jos haluat muuttaa konetta niin että se kuluttaisi enemmän virtaa kun alkuperäisten komponenttien kanssa, niin silloin 350w virtalähde tarkoittaa käytännössä sitä että joudut ostamaan uuden virtalähteen.

Vierailija
12/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hankit virtalähteen, niin 500-650w riittää, mutta älä osta sitä halvinta mahdollista. Panosta vähän enemmän rahaa, niin voit saada jopa 10v takuun.

Vierailija
13/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, laatu maksaa, eikä tarvii vaihtaa uuteen heti lähitulevaisuudessa.

Vierailija
14/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käytössä 9 vuotta sitten ostettu 850w virtalähde, joka toimii moitteetta. Yleinen käsitys on, että se olisi sähkösyöppö, mutta isompi ei kuluta enempää sähköä, vaan on yksinkertaisesti tehokkaampi antamaan sitä takaisin tarpeeseen. Eli virtalähde kuluttaa aina vaan sen verran sähköä, mitä tietokoneen komponentit vaatii. Näytönohjaimien tehonkulutus tulee tuskin tästä ainakaan laskemaan...

Joten ostaisin siis sinuna isomman ja tehokkaamman, sillä virtalähteet yleisesti kestää helposti sen 10 vuotta jonka takuukin kattaa. Uusin juuri omani uuteen ATX 3.0 standardiin, ja nappasin 1000 wattisen, koska uskon sen kestävän seuraavat 10 vuotta kaikkeen tarpeeseen ja ylikin.

Vierailija
15/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihtui 500 wattinen 700 wattiseen kun näytöohjain vaihdettiin. Melkein sanoisin että vaihtoon menee, mutta hyvän virtalähteen saa reilusti alle huntilla esim-> jimms.fi

Vierailija
16/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään pitäisi olla 600 wattinen virtalähde  ja ja laadukas semmoinen, tietokoneen virtalähteessä ei kannata hinnassa kitsastella vaan ostaa hyvä ja laadukas.siellä verkkokaupassa ne opastaa kyllä

Vierailija
17/17 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vaihtui 500 wattinen 700 wattiseen kun näytöohjain vaihdettiin. Melkein sanoisin että vaihtoon menee, mutta hyvän virtalähteen saa reilusti alle huntilla esim-> jimms.fi

Virtalähteessä en kauheasti kitsastelisi. Tulee äkkiä laskua maksettavaksi kun säästetyt komponentit aiheuttaa sähköpiikin emolevylle yhden kärähtäessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi