Saako mummu haukkua pappaa lapsille?
Meillä siis tällainen käytäntö anoppilan perheessä. Koko perhe haukkuu ja solvaa heidän isäänsä eli lastemme pappaa. On heille hupia löytää tästä aina uusia vikoja. En tiedä onko pappa jotenkin ansainnut kohtelunsa, voi tietysti olla että on pettämistä tai muuta hölmöilyä takana. Sellaisesta ei kuitenkaan ole kerrottu.
Nyt mummu haukkuu pappaa myös lapsenlapsille. Pappa on laiska, ei ymmärrä mitään, ei se käsitä, ei papalle voi antaa mitään tehtäväksi, ei se hoida, ei se osaa. Mummu tuhahtaa halveksuvasti ja alkaa huutaa kun pappa loiskuttaa keittoa huonojen käsiensä takia. Me muut vain katsomme hiljaa. Julkisella paikalla mummu ei huuda vaan käyttäytyy normaalisti.
Olen itse käynyt terapiassa ja tajunnut, ettei monikaan lähellä oleva ihminen ole terve. Meillä on parisuhteessa vaikeuksia, koska anoppi puhuu myös minusta lapsillemme, että "äitinne on kuin pappa!" Se on tuntunut pahalta, mutta mies on aina väittänyt sen olevan normaalia kommunikaatiota ja minä ylitulkitsen kaiken. Siksi menin terapiaan, minähän olin se ongelma, minulla oli paha olo. Mutta onko muissa suvuissa tällaista?
Kommentit (35)
Isäni ei ilmeisesti kelvannut äidinäidilleni. Aina kun olimme mummolassa saimme kuulla pahaa puhetta. Kerran kyllästyin ja sanoin että hei, puhut isästäni.
Seuraavana kesänä pääsin ripille, mummoni ei muistanut lainkaan. Sisaruksille kyllä ostettiin synttärilhjoja.
Lopulta mummo oli yksin. Oma valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset kaikille. Ilmeisen yksimielisiä olette, eli ei ole ok. Taitaa olla miehen vuoro mennä terapiaan. Mietin myös, jos ohjaan joka kerta anopin poikansa pakeille haukkumaan isäänsä. Nythän mies ei kuuntele sitä, vaan minä olen roskasangon roolissa. Siksi mies ei varmaan haluakaan että asiain tila muuttuu, koska sittenhän hän joutuisi ottamaan tuota kuonaa vastaan.
Kyllä, lopetat sen kuuntelun. Et vastaa aiheeseen mitään ja ohjaat poikansa luo jos on sanottavaa. Ohitat haukkumiset joka kerta.
Tätä mä en oikein ymmärrä miksi ohjata kenenkään toisen luo tekemään jotain ikävää jota itse ei siedä. Miksi ei vaan voi sanoa ei, lopeta, minä en tuollaista kuuntele tai siedä.
Tarkoitus on saada poika tajuamaan, millaisessa tilanteessa hänen vaimonsa on. Jospa poika sitten voisi itse puhua äidilleen asiasta?
Yksi juttu tuossa voi olla, että poika on ehkä jo kuullut niitä äitinsä juttuja jo nuorempana ja on oppinut sulkemaan korvansa niiltä. Silloin hän ehkä kokee, että tuollainen minun äitini vaan on ja on aina ollut.
"Totta, olet oikeassa. Ohjaaminen muualle tuntuu lempeämmältä, sillä haukkuminen on suoraan sanottuna anopin tapa elää ja olla maailmassa. Kukaan ei käsittääkseni ole koskaan sanonut hänelle ettei halua kuunnella, eikä hän tajua tai tarkoituksella ohittaa kaikki sosiaaliset vihjeet. Pudotus tulee olemaan korkealta."
Kukaan ei ole koskaan aikaisemmin sanonut mutta jos sä sanot niin muutkin ihan varmasti sanoo? Tai jos sä ohjaat anoin haukkumaan miestä pojalleen poika aivan varmasti puuttuu asiaan koska sä niin haluat vaikka ei ikinä aikaisemmin ole asiaan puuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset kaikille. Ilmeisen yksimielisiä olette, eli ei ole ok. Taitaa olla miehen vuoro mennä terapiaan. Mietin myös, jos ohjaan joka kerta anopin poikansa pakeille haukkumaan isäänsä. Nythän mies ei kuuntele sitä, vaan minä olen roskasangon roolissa. Siksi mies ei varmaan haluakaan että asiain tila muuttuu, koska sittenhän hän joutuisi ottamaan tuota kuonaa vastaan.
Kyllä, lopetat sen kuuntelun. Et vastaa aiheeseen mitään ja ohjaat poikansa luo jos on sanottavaa. Ohitat haukkumiset joka kerta.
Tätä mä en oikein ymmärrä miksi ohjata kenenkään toisen luo tekemään jotain ikävää jota itse ei siedä. Miksi ei vaan voi sanoa ei, lopeta, minä en tuollaista kuuntele tai siedä.
Voi olla, että jos miniä sanoo anopille suoraan, niin anoppi tuumii, että onpa röyhkeä miniä, kun kukaan muu ei ole koskaan mitään sanonut.
"Voi olla, että jos miniä sanoo anopille suoraan, niin anoppi tuumii, että onpa röyhkeä miniä, kun kukaan muu ei ole koskaan mitään sanonut."
Anoppia ei voi moittia ilkeäksi kun anoppi voi pitää sitten miniän röyhkeänä? Entä sitten jos pitää?
Kuulkaas lapset kun pappa laittoi 70-luvulla magnetofonista soimaan Eino Gröniä kun minä olisin halunnut kuunnella Dannya! En ole päässyt tästä vieläkään yli!
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas lapset kun pappa laittoi 70-luvulla magnetofonista soimaan Eino Gröniä kun minä olisin halunnut kuunnella Dannya! En ole päässyt tästä vieläkään yli!
Mummu miksi sä et sitten itse kuunnellut Dannya?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut kuin yksi maknetofoni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut kuin yksi maknetofoni!
Miksi sinulla ei ollut omaa?
Kuulostaa ihan omalta äidiltäni. Raskasta on.
Vierailija kirjoitti:
Kuunteletko siis vaan? Eikä sinulle itsellesi tule mitään oireita pidemmän päälle? Mä ahdistuin, alkoi mennä maha sekaisin ennen anopin tapaamista ja muuta vastaavaa, mistä tajusin ettei kaikki ole kunnossa. Niin ja mulla alkoi täristä kädet ja ääni samalla tavalla kuin mistä anoppi haukkuu appea, mikä oli tosi erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuunteletko siis vaan? Eikä sinulle itsellesi tule mitään oireita pidemmän päälle? Mä ahdistuin, alkoi mennä maha sekaisin ennen anopin tapaamista ja muuta vastaavaa, mistä tajusin ettei kaikki ole kunnossa. Niin ja mulla alkoi täristä kädet ja ääni samalla tavalla kuin mistä anoppi haukkuu appea, mikä oli tosi erikoista.
Näitä ihmisiä ei kyllä koskaan jää ikävöimään kun heidät kerran saa poistettua elämästään
Ensi kerralla kun haukkuu pappaa niin ala sinä haukkumaan sitä mummoa ja piikittelemään kaikesta. Tai asetu papan puolelle ja nolaa se mummo. Sano papalle niin että muutkin kuulee että "jahas, mummo taitanut unohtaa käytöstavat"
Tai sitten kun haukkuu niin kysy kaikkien kuullen mummolta että mitä sä nyt tolleen sanoit ja ole hämmentynyt. Tai sano sarkastisella äänellä että onneksi kuitenkin sinä olet täydellinen vaikka papalla vaikeuksia. Ehkä mummo miettisi.