Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos armeijaan meneminen on niin hirveää, niin miksi miehet aina muistelevat lämmöllä armeija-aikoja?

Vierailija
16.11.2024 |

Aina hymyssä suin ja naureskellen kertovat armeijamuistoja. 

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijamuistelot assosioituvat myös alaluokkaisuuteen. Kai se on jonkin sorttinen tähtihetki joillekin resuukoille.

Vierailija
122/140 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalainen mies, 50v. Omasta tuttavapiiristäni, mukaanlukien kaikki kouluaikojen kaverit, työkaverit, opiskelukaverit, sukulaiset jne, en koko ryhmästä muista kuin yhden jolle armeijan käyminen oli selvästi vastenmielistä (mutta laiskana ei halunnut sivariinkaan kun se olisi kestänyt pidempään). 

Pääsääntöisesti suomalaiset miehet (ja nykyään myös monet naiset) menevät asepalvelukseen innokkaan uteliaina ja hyvällä motivaatiolla. 

Itse muistelen armeija-aikaa suurena seikkailuna ja erittäin positiivisesti.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijaa muistelee ne joilla oli siellä mukavaa. Ne jotka eivät siitä pitäneet ei sitä aikaa mielellään muistele 

Vierailija
124/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armeijaa muistelee ne joilla oli siellä mukavaa. Ne jotka eivät siitä pitäneet ei sitä aikaa mielellään muistele 

Minulla oli mukavaa siellä ja ihan asiallinen "urapolku", jopa suosittelivat harkitsemaan sotilasuraa RUK:n loppuvaiheissa. 

Mutta nelikymppisenä havahduin kuinka turha vuosi tuo kaikkiaan oli, ei mitään hyötyä myöhemmän elämän kannalta ja tänään suht isotuloisena kismittää erityisen paljon että yhden tällaisen vuoden tulot on menetetty "pyssyleikkeihin".

Juniorilla oli hiljattain kutsunnat. En puuttunut asiaan mitenkään kuten en myöskään palvelukseb osalta - "se on sun juttus ja itse hoidat miten haluat, minua ei kiinnosta asia mitenkään". Salaa toivoin että olisi valinnut jonkun hyödyllisen sivarihomman asepalveluksen sijaan, mutta kuten sanottua - oma asiansa janitse hoitaa homman/kantaa vastuun päätöksistään.

Vierailija
125/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimaantuvat ja kokevat itsensä tärkeiksi ja ikään kuin nähdyiksi, sisäänrakennettu psykologinen tarve kaikille. Lisäksi osa ymmärtää, että miesrakkaus on se juttu, mielen resilienssi kasvuu kun ymmärtää, että rakkautta ja seksiä saa tarvittaessa mieheltäkin.

Vierailija
126/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkeen päin on lähinnä jäänyt mieleen, miten erilaisia persoonia samaan aikaan intissä oli. Pari tyyppiä oli sellaisia, että ihmetten kuinka olivat edes pysyneet hengissä? Niin kädettömiä ja tyhmiä he oli. Toisaalta oli myös niitä, jotka oli toiminnan miehiä, realisteja ja ottivat asiat asioina. 

Vierailija
127/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä miehet? Itse ainakin inhosin joka sekuntia siellä. Ei siellä oppinut mitään mitä en jo osaisi. Ihan mikkihiirten touhua. Enkä todellakaan muistele lämmöllä. Sen muistan, etten ole ennen ja jälkeen palellut niin paljon kuin siellä.

Vierailija
128/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteinen, arjesta eroava, kokemus. 

Vastaavasti ollaan vaikka vanhojen partiokavereiden kanssa muisteltu retkiä, joilla Pekka kaatui jokeen lokakuussa ja muut kävivät sieltä onkimassa ja kaikki olivat läpimärkiä ja oli kylmää. Oliko kivaa - ei, tekisinkö uudestaan - en, riittääkö vanhasta, arjesta poikkeavasta, kokemuksesta juttua - kyllä.

Partiossa olet kaatumassa jokeen suht vapaaehtoisesti, ihan itse järkkäämällä ongelmallisiin tilanteisiin. Kukaan ei pakota vaelluksille tai edes viikonloppuleireille.

Sen sijaan inttiin pakotetaan ja siellä joutuu kusisiin tilanteisiin ei-niin-vapaaehtoisesti. 

Vierailija
129/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Armeijamuistelot assosioituvat myös alaluokkaisuuteen. Kai se on jonkin sorttinen tähtihetki joillekin resuukoille.

Ressukat karsitaan pois jo kutsunnoissa ja viimeistään parin viikon jälkeen intin alettua.

RUK:iin valikoituu nimenomaan koulutetumpaa ja fiksumpaa porukkaa. Siitä on alaluokkainen assosiaatio kaukana.

Vierailija
130/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa ja mukavaa aikaa kun se on ainoa hetki miehen elämässä että ei ole joku hallitsemassa koko miehen elämää tunteillaan. Se on ainoa hetki miehen elämässä että pääsee olemaan erossa naisista ja naisten vaatinuksista

Vierailija
131/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaavasti ollaan vaikka vanhojen partiokavereiden kanssa muisteltu retkiä, joilla Pekka kaatui jokeen lokakuussa ja muut kävivät sieltä onkimassa ja kaikki olivat läpimärkiä ja oli kylmää. Oliko kivaa - ei, tekisinkö uudestaan - en, riittääkö vanhasta, arjesta poikkeavasta, kokemuksesta juttua - kyllä.

Partiossa olet kaatumassa jokeen suht vapaaehtoisesti, ihan itse järkkäämällä ongelmallisiin tilanteisiin. Kukaan ei pakota vaelluksille tai edes viikonloppuleireille.

Sen sijaan inttiin pakotetaan ja siellä joutuu kusisiin tilanteisiin ei-niin-vapaaehtoisesti. 

Ei pakoteta. Aina voi mennä sivariin tai totaalikieltäytyä. Lisäksi, tänä päivänä intin alkamisen jälkeen voi suurin piirtein lopettaa hommat alkuunsa puhumalla lääkärille tai papille miten ahdistaa. Saa C-paperit ja voi mennä kotiin äidin luo pleikkaria pelaamaan nuuska huulessa.

Vierailija
132/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sotkun munkit !

Vierailija
133/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pakoteta. Aina voi mennä sivariin tai totaalikieltäytyä. Lisäksi, tänä päivänä intin alkamisen jälkeen voi suurin piirtein lopettaa hommat alkuunsa puhumalla

Olet silti velvollinen selittämään viranomaistaholle miksi intti ei kiinnosta. Partioon päätyy ihan itse valitsemalla eikä kenellekään tarvitse selittää mitään missään vaiheessa.

Vierailija
134/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa ja mukavaa aikaa kun se on ainoa hetki miehen elämässä että ei ole joku hallitsemassa koko miehen elämää tunteillaan. Se on ainoa hetki miehen elämässä että pääsee olemaan erossa naisista ja naisten vaatinuksista

Oli ennen, ei nykyään. Moni muistelee jälkikäteen mielellään sitä aikaa osin siksikin, että jälkikäteen ajatellen elämä oli silloin hyvin helppoa, paljon helpompaa kuin siviilin opiskelu- työ-, ja perhestressin valtaamissa ympyröissä. Joku kertoi aina, mitä tehdään seuraavaksi, ruuan sai talon puolesta, samoin asunnon ja kavereitakin useimmat sai.

Vierailija
135/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä miehet? Itse ainakin inhosin joka sekuntia siellä. Ei siellä oppinut mitään mitä en jo osaisi. Ihan mikkihiirten touhua. Enkä todellakaan muistele lämmöllä. Sen muistan, etten ole ennen ja jälkeen palellut niin paljon kuin siellä.

Voi tokkiisa! Eikö äiti ollut laittamassa riittävästi vaatetta päälle?

Vierailija
136/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet silti velvollinen selittämään viranomaistaholle miksi intti ei kiinnosta. Partioon päätyy ihan itse valitsemalla eikä kenellekään tarvitse selittää mitään missään vaiheessa."

Tällä pienellä selittämisellä teet palveluksen niin itsellesi kuin intille. Sinunlaisillesi se ei todellakaan ole oikea paikka. 

Voisin kuvitella, että olet elämänmittaisessa konfliktissa myös opetus-, sote-, poliisi-, oikeuslaitos- ja rikosseuraamusviranomaisten sekä työnantajien kanssa. "Meni koulut ja intit poskelleen, mua aina viilattiin", Juicen sanoin.

Vierailija
137/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olet silti velvollinen selittämään viranomaistaholle miksi intti ei kiinnosta. Partioon päätyy ihan itse valitsemalla eikä kenellekään tarvitse selittää mitään missään vaiheessa."

Tällä pienellä selittämisellä teet palveluksen niin itsellesi kuin intille. Sinunlaisillesi se ei todellakaan ole oikea paikka. 

Voisin kuvitella, että olet elämänmittaisessa konfliktissa myös opetus-, sote-, poliisi-, oikeuslaitos- ja rikosseuraamusviranomaisten sekä työnantajien kanssa. "Meni koulut ja intit poskelleen, mua aina viilattiin", Juicen sanoin.

Sattumoisin olen aikoja sitten käynyt intin, ml Haminen päärakennuksen alakertaa myöten. Lisäksi Partiossa ollut parikymppiseksi saakka aktiivina ja edelleen tukijäsenenä/satunnaisosallistujana.

Mitä vähemmän tekemisissä julkisen sektorin kätyreiden kanssa, sitä parempi. Joten "konfliktissa" ollaan ja sopii.minulle hyvin. 

Vierailija
138/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reservin ylikersanttina näen että puolustusvoimat on ainoa tarpeellinen julkisen sektorin lafka. Koko kansa pitää saada metsään tetsaamaan yötä päivää. Asevelvollisuus tulee olla pakollinen kaikille ikävuosilla 3 - 95. Näin ei tarvita kertausharjoituksia kun koko kansa on rivissä ja maassa jatkuvasti liki 6 miljoonan vahvuiset asevoimat. 

Vierailija
139/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni lähinnä kyrsi mennä sinne kun mieluummin olisin mennyt töihin,M39.

Vierailija
140/140 |
26.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se yhdistää kavereita,kun pitää vaikeitaasioita saada kuntoon. HÄLYTYS! -PALAVA KAMIINA ULOS! , -30 ASTEESSA RIUKUPASKA - yritä peittää kivikovat paskat. Syö jääkylmiäperunoita tai pelkkää kastiketta...rautaisannokset oli hyviä...lumipuku kestimelkein mitävaan ....-10astetta tuntuikevätlämmöltä...räntäsade ei...sukset(puiset)menitaas poikki.

KUKA BJERGELE EINAURANUT!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän