Onko sinun mielestäsi nykyinen työeläkejärjestelmä oikeudenmukainen?
Jos verrattaan nykyisiä eläkeläisiä ja heitä jotka ovat vielä työelämässä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On epäreilu. itse aloitin työnteon ja verojenmaksun 15 vuotiaana.
Poikani on nyt ensimmäisessä työpaikassaan ja ikää jo 28 vuotta....
Saatko sinä edes eläkettä 15 - 23 vuosien väliltä, vai menivätkö harakoille? Mulla ne menivät, verot sun muut kyllä otettiin ansioista.
T eläke tulossa muutaman kuukauden sisällä
Hulluinta tässä nykysysteemissä on se, että mullakin alunperin kaikki alle 23 v ansaitut tulot kartuttivat eläkettä. Sitten vaan hups hävisivät yhdessä yössä. Sen jälkeen, vaikka eläkesysteemi on muuttunut, eivät ne olekaan tulleet takaisin kertymään. Onneksi niiden vaikutus ei ole suuren suuri, ehkä vain joitakin kymppejä, mutta olisivathan ne edes pieni lisä.
Sinusta en tiedä mutta minä ja moni muu tehtiin töitä sekä kouluaikana ja opiskellessa kesät ja talvet. Palkka ei ollut suuren suuri mutta kun pienelle summalle maksetaan korkoa koron päälle puhutaan jo summista jotka alkaa vaikuttaa. Eläkekertymän leikkaus tai oikeammin varastaminen tarkoittaa juuri sitä että ne rahat vietiin pysyvästi. Ei ne ilmesty minnekään ne on pois. Semmonen reilukerhon huijaus.
Vielä enemmän varmasti kirpaisee amiksen käyneitä jotka olivat ehtineet käydä täysipäiväisesti töissä jopa kuuden vuoden ajan 23v täytettyään.
Ihmeellinen keskustelu. Kukaan ei ole vielä tullut kertomaan suurten ikäluokkien luoneen 15-20-vuotiaina omaksi edukseen tämän tel-systeemin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko sinä edes eläkettä 15 - 23 vuosien väliltä, vai menivätkö harakoille? Mulla ne menivät, verot sun muut kyllä otettiin ansioista.
Hulluinta tässä nykysysteemissä on se, että mullakin alunperin kaikki alle 23 v ansaitut tulot kartuttivat eläkettä. Sitten vaan hups hävisivät yhdessä yössä. Sen jälkeen, vaikka eläkesysteemi on muuttunut, eivät ne olekaan tulleet takaisin kertymään. Onneksi niiden vaikutus ei ole suuren suuri, ehkä vain joitakin kymppejä, mutta olisivathan ne edes pieni lisä.
En usko tuota. Aikaisemmin kenellekään ei kertynyt alle 23 vuotiaana mitään, kunnes se muutettiin joskus 2000-luvulla. Tuommoista kertymän poistoa ei ole tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu se välillä vähän epäreilulta, että eläkkeellä olevat vanhempani elävät yltäkylläisyydessä ja ostelevat mitä huvittaa, samaan aikaan kun itse mietin kokopäivätyöläisenä, että onko mulla varaa ostaa edes ruokaa.
Jos et kokopäivätyöllä saa edes ruokaa ostettua niin vika on sinussa eikä vanhemmissasi.He ovat luultavasti tehneet hyväpalkkaisia töitä ja saavat nyt elää hyvää elämää taloudellisesti.Aika erikoista että kadehditaan omia vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu se välillä vähän epäreilulta, että eläkkeellä olevat vanhempani elävät yltäkylläisyydessä ja ostelevat mitä huvittaa, samaan aikaan kun itse mietin kokopäivätyöläisenä, että onko mulla varaa ostaa edes ruokaa.
Jos et kokopäivätyöllä saa edes ruokaa ostettua niin vika on sinussa eikä vanhemmissasi.He ovat luultavasti tehneet hyväpalkkaisia töitä ja saavat nyt elää hyvää elämää taloudellisesti.Aika erikoista että kadehditaan omia vanhempia.
Ovat tehneet ihan perus duunarihommia. Mun kaikki rahat menee asumiseen ja työmatkakuluihin enkä saa säästettyä edes käsirahaa asuntolainaa varten. Kyllä se oikeasti kirpaisee, kun vanhemmat karauttavat pihaan käteisellä ostetulla uudella autolla ja itse syöt jo viidettä päivää kukkakaalia ja perunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tehneet ihan perus duunarihommia. Mun kaikki rahat menee asumiseen ja työmatkakuluihin enkä saa säästettyä edes käsirahaa asuntolainaa varten. Kyllä se oikeasti kirpaisee, kun vanhemmat karauttavat pihaan käteisellä ostetulla uudella autolla ja itse syöt jo viidettä päivää kukkakaalia ja perunaa.
Kukkakaali on hyvää vhh ruokaa. Asumistaan ja työmatkojaan voi järkkäillä kun vuokralla asuu. Omistusasunto sitoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi molemmat lapseni ovat jo ulkomailla töissä, ja tulevia veronmaksania tähän maahan heistä ei ole
Täällä ulkomailla maksetaan myös eläkevakuutusta ja veroja, yleensä erikseen. Eläkevakuutus tosin voi olla vapaaehtoinen.
Kuten sanoit, jälkikasvustakaan ei ole "veronmaksaniksi", mutta kai heille joku osaa kertoa että työeläkettä ei tule ulkomaillakaan jos sitä ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko
Eläkepäätöksessäni kyllä näkyi nuokin alle 23 v työsuhteet. Vaikkei niissä oli joku merkintä ettei vaikuta, en jaksa kaivaa esiin, kai se jossain olisi. Yksi työsuhde luettelosta puuttui, puoli vuotta vuokrafirman hommissa 90-luvulla, kai jätti asiansa hoitamatta.
Millään hallituksella ei ole kanttia leikata eläkkeitä (niitä korkeampia),koska 1,5milj. varmaa äänestäjää muistaa sen vaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluinta tässä nykysysteemissä on se, että mullakin alunperin kaikki alle 23 v ansaitut tulot kartuttivat eläkettä. Sitten vaan hups hävisivät yhdessä yössä. Sen jälkeen, vaikka eläkesysteemi on muuttunut, eivät ne olekaan tulleet takaisin kertymään. Onneksi niiden vaikutus ei ole suuren suuri, ehkä vain joitakin kymppejä, mutta olisivathan ne edes pieni lisä
Lainaus: *Eläkepäätöksessäni kyllä näkyi nuokin alle 23 v työsuhteet. Vaikkei niissä oli joku merkintä ettei vaikuta, en jaksa kaivaa esiin, kai se jossain olisi.*
Tottakai siellä näkyvät kaikki työsuhteet. Niin minullakin, mutta ei niistä alle 23-vuotiaina tehdyistä töistä ole kertynyt mitään, kuin vasta vuodesta 2005. Ja muutos ei ollut takautuva, joten ei vaikuttanut niihin aikaisempiin työsuhteisiin. Joten turha väittää, että ne olisivat kerryttäneet ja sitten olisi kertymä poistettu.
Kaikki tuottaa jotain mutta kaikki eivät saa samaa osuutta tuottamastaan. Näinhän se menee. Ajatella jos ns. leskeneläke vousi mennä vaikka lapsille jos ei puolisoa ole. Onhan se vähän kurjaa jos joku kupsahtaa heti eläkkeelle päästyään ja oli rehkinyt sen eläkkeen takia.
Noh, omistusasunnon jos on kerennyt hankkimaan niin juvö.. Kaikkein huonoimmassa asemassa on vuokra-asuja joka rehkii ja maksaa vuokran täysin ilman tukia. Ehkä kupsahtaa ennen aikojaan.
Noh voih millä me saadaan kaikki rehkimään kaikkien eläkkeiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis ymmärrä, että vanhempiesi "epäreilussa yltäkylläisyydessä" elämisessä ei ole kyse työeläkkeen suuruudesta ja systeemin väärydestä vaan siitä, että kappas, vanhemmillasi ei ole työmatkakuluja ja jossain vaiheessa otettu asuntovelka on kokonaan tai enimmäkseen maksettu työelämän aikana.
Meillä elettiin duunariperheessä keitetyllä oman maan potulla kun vanhemmat olivat ostaneet talon juuri ennen lamaa ja isä lainasi enolta autoa rasvareissuille, muuten vedettiin pyörällä pakkasessa. Palkat oli surkeat, mutta työpaikat pysyi. Nyt eläkkeet on surkeat, mutta on talo, mökki, auto, koira ja kaikki mitä nykyiset seitsemänkymppiset piti suurten ikäluokkien saavuttamana ihanteena.
Se, että samat omistusasunto ja uuh, uusi auto on sekä eläkeläisten että seuraavan sukupolven unelmien täyttymys on, tota, kaikkea muuta kuin kadehdittavaa. Mutta viimeistään perintönä saat seniorikansalaisten kasariunelmat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinusta en tiedä mutta m
Näinhän se on. Tuo aika oli siis vissiin sellaista puuhastelua eli työtä ilman eläkekertymä. Hyvä kun palkkaa sentään sai. Sellaista tilipäivään asti elämistä. Yleensä tuomikäisenä palkka alhainen niin tuskin vuokra-asuntoa kummempaa. Kannattaa siis mahdollisimman halpa vuokra ja mahdollisimman paljon käyttörahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluinta tässä nykysysteemissä on se, että mullakin alunperin kaikki alle 23 v ansaitut tulot kartuttivat eläkettä. Sitten vaan hups hävisivät yhdessä yössä. Sen jälkeen, vaikka eläkesysteemi on muuttunut, eivät ne olekaan tulleet takaisin kertymään. Onneksi niiden vaikutus ei ole suuren suuri, ehkä vain joita
Olet väärässä. Eläkekertymä nimenomaan poistettiin kokonaan. Jokainen riittävän vanha voi verrata eläkeotetta ennen muutosta ja sen jälkeen. Omalla kohdalla olin neljä kesää töissä eräässä valtion organisaatiossa jossa oli oma eläkekassansa. Näitäkin jäjrestelyjä oli takavuosina, en tiedä onko lakkautettu jo. Sain kyseisen kassan erillisen eläkelaskelman aina muutokseen asti jonka jälkeen kertymää ei enää ollutkaan. eli todellakin ne rahat varastettiin.
todella kaunis kakku saadaan kun laitetaan siihen vielä päälle ikäsyrjintä ja omasta halusta riippumaton kestotyöttömyys viimeiset 5-10 vuotta ennen eläkeiän alkua. Omalla kohdalla näyttää siltä että eläkettä jää kertymättä lähes 20 vuoden edestä. Näin Suomenmaassa, kahdella korkeakoulututkinnolla.
Mitä väliä onko eläkemaksuja maksanut 18- vai 23-vuotiaana, jos pääsee kumminkin slle 65-vuotiaana eläkkeelle ja saa hyvää eläkettä verrattuna nuorisoon ketkä pääsevät surkealle eläkkeelle ehkä 75-vuotiaina, jos sitäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluinta tässä nykysysteemissä on se, että mullakin alunperin kaikki alle 23 v ansaitut tulot kartuttivat eläkettä. Sitten vaan hups hävisivät yhdessä yössä. Sen jälkeen, vaikka eläkesysteemi on muuttunut, eivät ne olekaan tulleet takaisin kertymään. Onneksi n
Lainaus: *Olet väärässä. Eläkekertymä nimenomaan poistettiin kokonaan. Jokainen riittävän vanha voi verrata eläkeotetta ennen muutosta ja sen jälkeen. Omalla kohdalla olin neljä kesää töissä eräässä valtion organisaatiossa jossa oli oma eläkekassansa. Näitäkin jäjrestelyjä oli takavuosina, en tiedä onko lakkautettu jo. Sain kyseisen kassan erillisen eläkelaskelman aina muutokseen asti jonka jälkeen kertymää ei enää ollutkaan. eli todellakin ne rahat varastettiin.*
Usko nyt, sellaista ei voi poistaa, joka ei ole koskaan kertynytkään. Ja olen syntynyt v. -60, joten kuulun ikäluokkiin, joille sitä ei kertynyt. Vai löydätkö jostain faktaa tuosta poistamisesta?
Kaikissa minun löytämissäni artikkeleissa sanotaan selkeästi:
Vuodesta 2017 lukien työeläkettä kertyy jo 17-vuotiaana tehdyistä töistä. Vuosina 20052016 työeläkettä alkoi kertyä 18-vuotiaana, ja sitä ennen 23-vuotiaana. Jos olet työskennellyt nuorempana, sinulle ei kertynyt tuolta ajalta eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Sinä ainakin ymmärrät, ettei poikasi mitenkään kykene kustantamaan työeläkettäsi, kun ei edes ole työssä ollut tarpeeksi.
-"Sinusta en tiedä mutta minä ja moni muu tehtiin töitä sekä kouluaikana ja opiskellessa kesät ja talvet. Palkka ei ollut suuren suuri mutta kun pienelle summalle maksetaan korkoa koron päälle puhutaan jo summista jotka alkaa vaikuttaa. Eläkekertymän leikkaus tai oikeammin varastaminen tarkoittaa juuri sitä että ne rahat vietiin pysyvästi. Ei ne ilmesty minnekään ne on pois. Semmonen reilukerhon huijaus.
Vielä enemmän varmasti kirpaisee amiksen käyneitä jotka olivat ehtineet käydä täysipäiväisesti töissä jopa kuuden vuoden ajan 23v täytettyään."-
Höpö höpö.
Jos olisi kuten esität, niin nykytyöllisten ei tarvitsisi kustantaa eläkkeellä jo olevien eläkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Millään hallituksella ei ole kanttia leikata eläkkeitä (niitä korkeampia),koska 1,5milj. varmaa äänestäjää muistaa sen vaaleissa.
Eläkkeitä ei voi leikata. Nykytyöllisten eläkekertymää voidaan leikata, mutta mitään toimia ei voida tehdä taannehtivasti. Siis eläkeleikkauksia. Että kolmen tonnin eläke leikkattaisiin kahteen tonniin. Sen sijaan sitä kolmen tonnin eläkettä voidaan verottaa ankarammin. Tämän hallitus tekikin, ja voi olla että progressiota jyrkennetään entisestään.
Ei Suomi ole ainoa maa joka haluaa ravistella eläkejärjestelmää, sitä on tekemässä nyt mm United Kingdom.