Onko sinun mielestäsi nykyinen työeläkejärjestelmä oikeudenmukainen?
Jos verrattaan nykyisiä eläkeläisiä ja heitä jotka ovat vielä työelämässä.
Kommentit (65)
Nykyään on pakko hakea yhteishaussa kouluun, jos ei ole tutkintoa ja on alle 25-vuotias, koska muuten ei saa työttömyyskorvausta.
Kokoomus ehdotti viime kesänä, että myös eläkeläiset siirrettäisiin yleisen asumistuen piiriin, jota ei enää kohta saa omistusasuntoon. Muut puolueet vielä viime kesänä vastustivat, mutta nythän täytyy löytää lisäsäästöjä, joten eiköhän ne jossain vaiheessa siirretä.
"Jos leski sen sijaan on jo ehtinyt täyttää 50-vuotta mennessään uudelleen naimisiin, ei oikeus leskeneläkkeeseen häviä."
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi näkökulma. Me taiteilijat olemme statukseltamme yrittäjiä. Useimmiten olemme alivakuutettuja, ja siksi työeläkkeemme jää pieneksi. Nykyinen YEL-järjestelmä on kohtuuton: ansiotulot on osattava arvioida kalenterivuodeksi etukäteen, eikä niitä voi korjata jälkeenpäin. Lakisääteinen YEL on 25 % palkkatuloista eikä meillä edes ole säännöllisiä kuukausiansioita - eikä palkkaa, vaan tulomme koostuvat tilaustöistä saaduista urakkapalkkioista, kertakorvauksista ja tekijänoikeuskorvauksista. Miettikää. Lisäksi kaikistä tuloista on normaali ennakonpidätys. Me kaikki emme ole alv-velvollisia. Maksamme myös työntekovälineemme, työtilamme vuokran ja sosiaaliturvamaksumme itse, koska emme ole työsuhteessa eivätkä toimeksiantajamme ja tilaajamme maksa niitä puolestamme.
eipä se hääppösempää ole pienellä yrittäjälläkään, ihan yhtälailla yrittäjä maksaa työntekovälineet, tilavuokrat jnejne. Olen itse kanssa alivakuutettu, mutta, olen sijoitttanut muutamaan sijoitusasuntoon, sekä bitcoin, asunnot 20v sitten, bitcoin, 15v sitten. Jää puolisolle ja lapsille jotain jos / kun kuolen, eläkkeitäni he ei saa.
Kaverini äiti on matalapalkka alalla, ja saa yhtä paskaa eläkettä kun takuueläke, vaikko on koko ikänsä käynyt töissä paskalla palkalla, ja lokkeilemalla saat aivan saman. tämä on todeella väärin.
Terveisin Atte Harjanne, De Gröna.