Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuo Koneen säätiön rahoittamat jutut on kuin jotain parodiaa

Vierailija
15.11.2024 |

7 400 euroa sirkustaiteilija Anniina Peltovaolle ja työryhmälle nykysirkusteos Ammeshown (työnimi) työstämiseen. 50 minuutin pituinen, ammeessa tapahtuva show sisältää ihmispyramideja, akrobatiaa ja ilma-akrobatiaa. Teoksen kerrotaan käsittelevän sukupuoleen ja ulkonäköön liittyviä odotuksia ja perinteitä.

47 300 euroa taiteen maisteri Sini Hentun taiteelliseen työskentelyyn. Henttu kartoittaa vieraantumisen kokemusta monimateriaalisessa ajassa. Tämän kerrotaan tapahtuvan monimateriaalisesti, muun muassa pullataikinaa koskettelemalla, videokuvaamalla ihoja ja chattaamalla asiakaspalvelubottien kanssa. Työskentelystä syntyy essee ja neljä yksityisnäyttelyä.

45 600 euroa lavastustaiteen maisteri Lotta Eskon työhön. Hän aikoo muuttaa nykytanssiprojektiensa materiaaleja nykyistä ekologisemmaksi. Tarkoituksena on, että lavastusten materiaalit olisivat maatuvia ja suureksi osaksi myös syötäviä.

5 000 euroa taiteen maisteri Maippi Ketolan residenssipaikkaan Saaren kartanossa. Hän aikoo 60 päivän residenssin aikana kasvattaa partaa ja dokumentoida prosessia. Ketola kertoo pyrkimyksekseen naisten parrakkuuteen liittyvän tabun murskaamisen.

381 000 euroa Itä-Suomen yliopiston apulaisprofessori Elisa Tiilikaisen ja työryhmän tutkimukseen. Hankkeella pyritään tuottamaan uutta tietoa siitä, millaisia kokemuksia iäkkäillä miehillä on ajokortin menettämisestä ja autolla ajamisen lopettamisesta. Tavoitteena on löytää uusia keinoja, joilla miehiä voidaan tukea tässä elämänmuutoksessa.

32 400 euroa kuvataiteilija Ida Palojärven taiteelliseen työskentelyyn havainnoinnin haurauden parissa. Suunnitteilla kerrotaan olevan muun muassa teos, joka voitaisiin asettaa Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneeseen. Teos koostuisi käytävälle mustasta hiekasta tehdystä tarkkarajaisesta kuviosta, joka sotkeentuisi ihmisten jaloissa savukoneella tehdyn savun suojissa.

7 500 euroa taiteen maisteri Stefan Klampferin residenssipaikkaan Saaren kartanossa. Hän kertoo tutkailleensa puun taiteellista ja akustista potentiaalia. Tämä tapahtui kävellen kartanon ympäristössä.

83 000 euroa kuvataiteen maisteri Jade Kallion Enter the Void -nimiseen teoskokonaisuuteen. Kallio tarkastelee julkisia käymälöitä tavoitteenaan tarkastella kehoon ja tiloihin liittyviä merkityksiä ja niiden suhdetta erityisesti vallankäyttöön, kontrolliin, epäpuhtauden-puhtaisiin käsitteisiin, sosiaaliseen osallisuuteen ja poliittisuuteen.

48 600 euroa käsikirjoittaja Hanna-Lenna Köykän ja työryhmän Hunting unicorns -lyhytelokuvaan. Teoksessa tutkitaan yksisarvisilmiötä, monisuhteisuutta ja suostumusta. Elokuvan päähenkilön, Yksisarvisen, kerrotaan olevan sinkkunainen, joka kohtaa treffeillä antagonistinsa, Pariskunnan.

32 400 euroa taiteilija Shiwan Kardon Fur fur fur + vimma -projektiin. Projektissa tutkitaan monikulttuurisuutta ja -muotoisuutta. Taiteilija kertoo kiinnostuksekseen sen, mitä juuret nykyaikana merkitsevät.

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo on totta niin joku on todella pahasti vieraantunut todellisuudesta.

Säätiön johdossa taisi olla joku vihreä sekopää.

Vierailija
122/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu. Noilla apurahan saajilla on noin 10 vuoden koulutus noin yleensä. Ovat tutkineet taidetta. 

Tehkää itse perässä. 

Niin, jossain taidekoulussa. Itsellänikin on sama tausta. Sen jälkeen tulin järkiini ja menin tiedeyliopistoon, nyt olen väitellyt (ei taiteen "väitös"). Tee perässä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5000 euroa muijalle että se ei aja partaansa. RAHAA ON!

Muija, jolla kasvaa parta. Siis biologisesti mies? Just siksi sai apurahan, että joku nykyajan sukupuolinen on sitä hakenut ja siinä on se agenda "Nainenkin ajaa partaa" vastaa sitä 

"Mieskin voi synnyttää." 

Et säkään ihan tässä maailmassa elä.

Vierailija
124/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te muut näe, että keisarihan on alasti...?

Keisarin uudet vaatteet ei kuvaa taidetta vaan vallankäyttäjiä. Taide on ja saa olla sekoilua. 

Sääntö numero 1: Taiteella ei ole sääntöjä. Maailman ainoa sivistyneen länsimaisen elämän vapaa kenttä. 

Toistapuolen on kehitysmaiden sodat, murhat, nälkä ja kuolema. 

Valitse, ole hyvä. 

Taide elää ajassa ja taideinstituutio pyörii portinvartijoiden ja alan asiantuntijoiden hyväksynnästä ja hylkäämisestä. Nyt vaikuttaa että taiteen tärkeimmät kriteerit ovat joko ontto merkityksetön tyhjyys, absurdi rumuus tai shokeeraavuus. Kaikkea tätä pidetään taiteen sisällöissä erityisen tavoiteltavina jostain kumman syystä.

Tätä kai puolustellaan tuoreilla, raikkailla näkökulmilla johonkin vanhanaikaiseen, ummehtuneeseen ja jähmettyneeseen. Eiväthän totuus, hyvyys tai kauneus oikeasti kiinnosta enää ketään?!

Vierailija
125/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko valtion enää taidetta tukea jos se kerran tuommoista idiotismia on. 

Vierailija
126/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersektionaalisten uskonveljien ja -siskojen saaliinjako. Poliittista korruptiota. 47 000 euron essee ja 4 näyttelyä aiheesta joka "kartoittaa vieraantumisen kokemusta monimateriaalisessa ajassa". Kohtuullisen järjetöntä menoa. Jos omilla rahoilla niin siitä vain, mutta ei näin.

Vierailija
127/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tämän vuoden saajia ole vielä julkistettu? Mulla on siellä hakemus sisässä. Hmm... voi kun riittäis pokkaa tekemään jokin aivan älytön hakemus. 

Vierailija
128/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka todenperäinen tuo lista on, mutta voi hyvin ollakin. 

Sanottakoon näin. Olen Sibelius-Akatemiasta valmistunut, jo ansioitunut muusikko. Mm. monilla festareilla esiintynyt. Musiikki ei kuitenkaan ole päivätyöni. Olen hakenut ihan oikean kunnon musiikkilevyn tekokustannuksiin jotain, enkä ole saanut koskaan senttiäkään. 😀 Olen myös kirjallisesti lahjakas, eli hyvän hakemuksen kirjoittaminen ei ole ongelma.

Sen sijaan mitä ihmeellisemmät projektit - myös musiikin saralla - tuppaavat aina noukkivan noita (näköjään isojakin!) rahoja. Tuntuu, että mitä erikoisempi, sen parempi. 

Vierailija
129/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemman siiven (keskusta, vihreät, demarit ja vassarit) ominaisuuksiin kuuluvat mt-ongelmat, joten ei kai nuo mitään ihmeitä ole heidän piireissään.

Vierailija
130/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi juttu. Noilla apurahan saajilla on noin 10 vuoden koulutus noin yleensä. Ovat tutkineet taidetta. 

Tehkää itse perässä. 

Olen tuonut Suomeen uuden tieteenalan ja tehnyt tutkimusta 20 vuotta. En ole koskaan saanut senttiäkään Koneelta, vaikka olen hakenut. Otin köyhyysriskin valitessani oman alani ja se toteutui. Ilmeisesti "rohkeus" tarkoittaa Koneen säätiölle jotain muuta kuin minulle.

Katkeraa, niin kovin katkeraa. On se ihme, että sinun nerouttasi ei kaikki tunnista. Tsemit.

Vierailija
131/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

83000 euroa julkisten käymälöiden käyttäjien tutkimiseen, hmph. Piilokamerallakohan tarkastelee. 

Sasu Haapasen projekti?

Vierailija
132/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"83 000 euroa kuvataiteen maisteri Jade Kallion Enter the Void -nimiseen teoskokonaisuuteen. Kallio tarkastelee julkisia käymälöitä tavoitteenaan tarkastella kehoon ja tiloihin liittyviä merkityksiä ja niiden suhdetta erityisesti vallankäyttöön, kontrolliin, epäpuhtauden-puhtaisiin käsitteisiin, sosiaaliseen osallisuuteen ja poliittisuuteen."

Haluaisiko joku suomentaa selkokielelle?

Vierailija
133/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisten käymälöiden tarkastelija menee jo kompostitarkastajankin ohi. 

Vierailija
134/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vihanneksien tunkeminen peräpäähän ole taidetta eikä edes seksiäkään.

Onko se sana subversiivinen vai transgressiivinen missä yhdistellään keskenään kummallisia asioita. 

En kyllä ihan tiedä, mihin muutokseen tai oivallukseen tämä pyrkii. Ei kai mielivaltainen yhdistely ole itsessään erityisen luovaa, oivaltavaa, nerokasta tai mitään. Tarvitaan muutakin.

Vierailija
135/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuinka todenperäinen tuo lista on, mutta voi hyvin ollakin. 

Sanottakoon näin. Olen Sibelius-Akatemiasta valmistunut, jo ansioitunut muusikko. Mm. monilla festareilla esiintynyt. Musiikki ei kuitenkaan ole päivätyöni. Olen hakenut ihan oikean kunnon musiikkilevyn tekokustannuksiin jotain, enkä ole saanut koskaan senttiäkään. 😀 Olen myös kirjallisesti lahjakas, eli hyvän hakemuksen kirjoittaminen ei ole ongelma.

Sen sijaan mitä ihmeellisemmät projektit - myös musiikin saralla - tuppaavat aina noukkivan noita (näköjään isojakin!) rahoja. Tuntuu, että mitä erikoisempi, sen parempi. 

Niin? Myöntöperusteet on avattu. Jos työsi ei täytä niitä, niin se on voi voi. Sitten on haettava muualta.

https://koneensaatio.fi/apurahat/apurahanhakijalle/mihin-koneen-saatio-…

1. Tieteen ja taiteen vapaus ja itseisarvo 

Näemme tieteen ja taiteen itsessään arvokkaina, emme välineinä esimerkiksi talouden edistämiseen. Emme yleensä rahoita esimerkiksi tuotekehitystä. Tieteen ja taiteen on saatava kehittyä ja toimia vapaasti, omista lähtökohdistaan. 

Lue dosentti Ari Hirvosen teksti tieteen vapaudesta.

Lue taiteilija Jenni Laitin teksti taiteen vapaudesta.

2. Moniäänisyys

Haluamme, että erilaiset äänet pääsevät kuuluviin, ja kannustamme yhteistyöhön. Painotamme myönnöissämme hankkeita ja aiheita, jotka ovat monialaisia, uusia ja pyrkivät toisin katsomiseen ja kyseenalaistavat vallitsevia käsityksiä. 

Työ voi käsitellä mitä tahansa aihetta, kunhan ala lukeutuu säätiön tukemiin aloihin.

3. Rohkeus

Yksi painopisteistämme on rohkeus, johon kuuluvat muun muassa kokeilevuus, keskeneräisyys, ennalta määrittelemättömyys sekä odottamattomien näkökulmien yhdistäminen.

Vierailija
136/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paretskoi lopetti Pahkasian aivan väärään maailmanaikaan. Se olisi repinyt ilon irti jo siitä, kun oman perseen kuvaamista alettiin pitää normaalina, ja se oli sentään vasta alkua.

Vierailija
137/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te muut näe, että keisarihan on alasti...?

Keisarin uudet vaatteet ei kuvaa taidetta vaan vallankäyttäjiä. Taide on ja saa olla sekoilua. 

Sääntö numero 1: Taiteella ei ole sääntöjä. Maailman ainoa sivistyneen länsimaisen elämän vapaa kenttä. 

Toistapuolen on kehitysmaiden sodat, murhat, nälkä ja kuolema. 

Valitse, ole hyvä. 

Taide elää ajassa ja taideinstituutio pyörii portinvartijoiden ja alan asiantuntijoiden hyväksynnästä ja hylkäämisestä. Nyt vaikuttaa että taiteen tärkeimmät kriteerit ovat joko ontto merkityksetön tyhjyys, absurdi rumuus tai shokeeraavuus. Kaikkea tätä pidetään taiteen sisällöissä erityisen tavoiteltavina jostain kumman syystä.

Tätä kai puol

Ehkä Koneen säätiö ei vaan ole taho, jota kiinnostelee sun taide tai tiede. Älä ota henkilökohtaisesti. Ei kaikki oo kaikille.

Vierailija
138/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aloituksesta! Hiiteen paska tekotaide.

Vierailija
139/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehkää itse perässä. 

Olen tuonut Suomeen uuden tieteenalan ja tehnyt tutkimusta 20 vuotta. En ole koskaan saanut senttiäkään Koneelta, vaikka olen hakenut. Otin köyhyysriskin valitessani oman alani ja se toteutui. Ilmeisesti "rohkeus" tarkoittaa Koneen säätiölle jotain muuta kuin minulle.

Katkeraa, niin kovin katkeraa. On se ihme, että sinun nerouttasi ei kaikki tunnista. Tsemit.

Homojen ahteriinotto performanssi kerää isot rahat.

Vierailija
140/179 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika Pietarista varjoisien kujien

Tekee Trumpin kanssa diiliä

Perussuomalaisten uskomusten lujien

Vuoksi syön vaikka hiiliä

Mä persuloidi oon

Ja vähän tuuletan kainaloo

Se on hyvin radikaali ilmiö, ouu

Mä persuloidi oon