Onko täällä vielä ihmisiä jotka muistavat markka-ajan?
Mitähän olisi tuolloin tehty/sanottu jos tupakka-aski ois maksanut 100 markkaa? Sehän makso reilun 10 markkaa silloin.
Kommentit (158)
Muistan, että hinnat nousi hillittömästi siinä kohtaa kuun vaihdettiin valuuttaa. Varsinainen inflaatio.
Vierailija kirjoitti:
Muistan vielä hyvin vanhan markan ajan 1960-luvun alussa. Ja muutoksen 1963, jollain putosi kaksi nolla pois.
Ukkini puhui "vanhasta rahasta". Vanhoista miljoonista.
Muistan vuoden 1963 kun olin harjoittelija tekstiililiikkeessä ja rahasta hävisi kaksi nollaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Ton mukaan autokoulu on nyt halvempi kuin markoissa. Kyllä autokoulu markoissa maksoi jotain 1500-2000 markkaa. Etelän lomamatkat marjoissa maksoi myös 2000€ noin. Nyt euroissa vastaavat 600€ .
Vuonna? Meinaan se markka-aika oli aika pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai muistan. Jossain vaiheessa laitettiin palkka sekä markkoina että euroina. Kun oli ensimmäistä kertaa, joku luuli että se pienempi summa oli joku lisä.
Muistan hyvin, olin aikoinaan palkanlaskija.
Erityisesti on jäänyt mieleeni pankkilakko v. 1990. Silloin sai postipankista rahaa (ei kuulunut lakon piiriin) ja laskettiin miten paljon minkäkin arvoista rahaa tarvittiin hakea postipankista, jotta saamme monelle sadalle työntekijälle laskettua palkkarahat käteen. Työntekijät sitten hakivat yksitellen tilinsä ja todistajan läsnäollessa tarkistivat onko rahat laskettu oikein.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin muistaisin, että kahvikupin olisi muka saanut kahvilasta markalla. Voikohan olla niin. Paljon tuli käytyä nuoruudessa baareissa ja olisiko olut irronnut niistä 15 markalla (2,5 e), ehkä jopa halvemmalla. Sellaisia kympin iltoja taisi olla baareissa, että sai juomia 10 markalla (1,5 e). Leffalippu maksoi ehkä 10 markkkaa.
Legendaarinen kymppitiistai Tampereen Senssillä! Sieltä on monta parisuhdetta saanut alkunsa.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että hinnat nousi hillittömästi siinä kohtaa kuun vaihdettiin valuuttaa. Varsinainen inflaatio.
Osa kaupoista vaihtoi hintaa ihan päittäin. Jos joku tuote oli maksanut 20 markkaa, maksoi se euroon siirtymisen jälkeen 20 euroa, mikä oli siis aivan järjetön hinnankorotus
Vierailija kirjoitti:
Työpaikallani vitosen kahvi vaihtui euron kahviin ja samanlaista tasausta tehtiin muihinkin hintoihin.
Kyllä muistan hyvinkin markka-ajan. Koko lapsuuden ja nuoruuden oli markka. Alussa kaikki tuotteet verrattiin markkaan. Että tämä ja tämä tuote maksoi niin ja niin paljon markkoina. Kaikki kerrottiin kuudella. Eli yks euro oli kuus markkaa. Ja sitten päiviteltiin että hinnat nousi heti. Niinkuin tekivätkin eivätkä kauppiaat sitä halunneet myöntää. Ainoastaan yks kauppias myönsi rehellisesti lehtijutussa että hinnat on nousseet. Kuvitellaanpa että kahden euron kahvikuppi kahvilassa olisi maksanut 12 markkaa. Se olisi ollut aivan järkyttävä hinta ennen vanhaan.
Milloin semmoinen markka-aika on muka ollut? Kun minä jäin eläkkeelle aikanaan 20 vuotta sitten, niin ainakin silloin eläke maksettiin euroissa?
Vierailija kirjoitti:
Milloin semmoinen markka-aika on muka ollut? Kun minä jäin eläkkeelle aikanaan 20 vuotta sitten, niin ainakin silloin eläke maksettiin euroissa?
Mitä höpiset? Et muka muista markka-aikaa, vaikka olet jo eläkkeellä? Minäkin sen muistan vaikka olin vielä melko nuori 20 vuotta sitten. Et vissiin käynyt ikinä kaupassa kun olit nuorempi.
Sen ikäisenä varastaminen oli ensisijainen tapa hankkia savukkeita. Ei tullut keskustelua hinnasta.
Kerran tosin menin ihan ostamaan R-kioskille, mutta asiointi ei edennyt siihen asti. Kävelin kotiin hiljaisena.
Nykyään tupakka ei kiinnosta minua yhtään. Hyh.
Olin kaupassa töissä vuosituhannen vaihteessa, tupakka-aski maksoin kyllä silloin keskimäärin laadusta riippuen 20-25 markkaa. Kahvit merkistä riippuen vaihteli siinä 15,90 - 22,90 markkaa.
Vierailija kirjoitti:
Joko dementia iskenyt sinuun kun et markka-aikaa muista?
Muistan hyvin markka-ajan ennen euroa. Muistan jopa sen, kun bensalitra maksoi 1,5 mk. Automatio oli kuitenkin, että joka uudenvuodenpäivä hinta nousi.
Silloin kun oltiin siirrytty euroon, sai Alkosta edullista viiniä joka oli kuitenkin vakiintuneita pulsuviinejä parempaa, noin viiidellä eurolla.
Minä 49 v. tulin just hikilenkiltä. :D Hyvin muistan markka-ajan.