Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä vielä ihmisiä jotka muistavat markka-ajan?

Vierailija
15.11.2024 |

Mitähän olisi tuolloin tehty/sanottu jos tupakka-aski ois maksanut 100 markkaa? Sehän makso reilun 10 markkaa silloin.

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen merkittävä markka-ajan ostokseni oli ylioppilaslakki syksyllä 2001, jolloin kirjoitin ylioppilaaksi.

Lakki maksoi muistaakseni 99 markkaa.

Olen 42-vuotias.

Vierailija
82/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen merkittävä markka-ajan ostokseni oli ylioppilaslakki syksyllä 2001, jolloin kirjoitin ylioppilaaksi.

Olen 42-vuotias.

epätavallisen halpa lakki kun sen hinta oli jo 1997  149 markkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 42-vuotias.

epätavallisen halpa lakki kun sen hinta oli jo 1997  149 markkaa

Anttilassa oli lakit tarjouksessa ja jäljellä oli yksi itselleni hieman liian iso lakki.

99 markkaa se maksoi, olen nyt varma tästä kun rupesin muistelemaan.

Vierailija
84/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Eurot vaihtui kun olin 2. luokalla.

En hintoja juuri muista.

Vierailija
85/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ettäkö palstalla ei ole yli 3-kymppisiä vai miksei muistaisi?

Aika moni 30v ja vähän nuorempikin muistaa markat

Vierailija
86/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sehän makso reilun 10 markkaa silloin."

Niin siis milloin???

70-luvun alussa toppa norttia maksoi rapiat pari markkaa. Kun markka-aika loppui, samainen toppa maksoi rapiat parikymppiä. Kympin se on maksanut jossain siinä välillä.

Vierailija
87/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Olen 38-vuotias. Pääsin ripille 2001 ja muistan saaneeni vielä lahjaksi rahaa markkoina, kun siinä oli muistaakseni jonkin aikaa sellainen siirtymävaihe, että pystyi käyttämään rinnakkain euroja ja markkoja. Kaupoissa oli kassoilla sellaisia luottokortin kokoisia pieniä pahvinpaloja, joissa oli muunnettuna markat euroiksi ja päinvastoin. Siis että yksi markka on niin ja niin monta euroa (senttiä) ym. 

Muistan myös, miten usein olin ostanut jotain teinirytkyjä hintaan 129 markkaa, siis tyyliin joku Hm neuletakki. Ja kun eurot tulivat, niin tankkasin mieleen vertailuna, että se on noin 20 euroa. 

Nyt oma 13-vuotias esikoinen ei meinaa millään uskoa, kun esimerkiksi sanon, että ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisin saanut vanhemmiltani tuosta vaan vaikka 10 e eli 60 markkaa karkkiin ym. Tai jonkin 15 e eli öööö... 90 markan joulukalenterin. Kun hän hokee vähän väliä miten pihi olen isänsä kanssa. Lapsena joku kympin karkkipussi tuntui isolta. Ja siis markoista puhun. 

Vierailija
88/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euro on kyllä suuri kusetus, jolla kätevästi peitettiin inflaatio ja hintojen nousu.

Jaa... ainakin ruuan hinta putos aika paljon. Ok, joku kitisi auton lampun vaihdosta kun pyysin kymmenen markkaa. Nyt en edes avaa konepeltiä alle 20 euron. 

Vierailija
89/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna eräs mummeli minulle vielä laskeskeli kassalla, että herran jumala kun on kallista, tämä olisi markoissa niin ja niin kallis. Täytyi valitella, ettei taida enää euro olla kuusi markkaa.

Ei, markka- ajan hinnat saa kertoa noin kymmenellä.

Vierailija
90/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mulla markkojakaan taskuissa...

Vierailija
91/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun eurot tuli tupakka-aski maksoi noin 20 silloista markkaa. Mutta ilman eurojakin se hinta olisi 20 vuodessa noussut, sama kaikissa hinnoissa. Ihan turha sitä on muistella mitä mikäkin maksoi 20 vuotta sitten.

Nii, onhan ne palkatkin nousseet. Nykyinen ansiosidonnaiseni on yli kymppitonnin kuussa :) Viimeinen markka- ajan tuntipalkka oli 66 markkaa tunnissa, viimeinen tuntipalkka kesällä oli 25 egee. Kahvipaketti tarjouksessa maksoi 18.95 markkaa, nyt 7 eurolla kaksi pakettia eli tosi halpaa...Hyvä tietokone maksoi noin 15 tuhatta markkaa, nyt tonnilla saa ihan huippulaitteen. Ulkomaanpuhelut Viroon maksoi viisi markkaa minuutti, nyt sisältyy netit ja puhelut pakettiin, parikymppiä.

No pappatunsan tai muun ihan ok kuntoisen mopon sai jopa satasella, nyt joku maksaa niistä jopa tonnin. Kakstonninen Eskortti tai Taunus maksoi 5000 markkaa, nyt samankuntoinen monta tuhatta euroa. Nykyään saa tosi hyviä autoja aika halvalla.

Vierailija
92/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksen muistaisi? En ole vielä vanhainkodissa enkä haudassa. Muistan jopa senkin ajan, kun ei vielä ollut pennejä käytössä. 60-luvun alkupuolella ilmestyi markkahintoihin pilkku oikealle puolelle kahden viime numeron eli pennien eteen. Tuntui oudolta, jos joku tavara oli aikaisemmin maksanut vaikka 1050 mk ja uudistuksen jälkeen maksoi vain 10,50 mk.

Vierailija
93/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 pennillä kioskilta sai irtokarkin ta jopa kaksi nykyään 10 sentillä saa mitään 

vuonna 1990 kun sain ajokortin 97 bensan hinta oli muistaakseni 4 markan paikkeilla litralta 

Viidellä pennillä sai lakupötkön tai tikkarin. Nallekarkkeja sai yhden pennillä. Ja karkkiaski maksoi 20 penniä.

Vierailija
94/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaset ihmiset on jo vanhainkodissa tai haudassa.

Eivätkä ole.

Vierailija
95/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muistan. Rahan arvo oli silloin aivan toinen, samoin palkkataso. Ei voida verrata.

Vierailija
96/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavalmistuneen kauppatieteiden maisterin palkka oli 12 000 markkaa/kk vuonna 1997. Eli 2000 euroa/kk.

Vierailija
97/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Olin lapsi, ja muistam ojentaneeni kaupan kassalla ensimmäisen 2e kolikkoni silloin, kun vielä saattoi käyttää sekä markkoja että euroja. Meille oli jaettu sellaiset ohjekortit, jossa oli euron kolikot ja setelit kuvina ja siinä alla kuvina, kuinka monta markkaa ne vastasivat ja niiden kanssa sitten kaupassa karkkihyllyllä mietittiin, mihin nämä uudet eurot riittävät.

Vierailija
98/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin tuon ajan ja mulla on aivan mainio käytännön kokemus. Lapsi syntyi 1995 ja ostin hälle tosi paljon kirjoja ja leluja kirpparilta, yleensä jotain tyyliin markalla tai ehkä joskus jopa kahdella.

Sitten, kun muksu meni kouluun, vaihtui markka euroksi ja myin kaiken yhdellä markalla kirpparilta ostamani yhdellä tai kahdella eurolla :)  Siinä meni vauvavaatteet ja duplot ja muut ja varmaan 100 laskenkirjaa.

Kauppaopisto käytynä :D

Vierailija
99/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan hyvin tuon ajan ja mulla on aivan mainio käytännön kokemus. Lapsi syntyi 1995 ja ostin hälle tosi paljon kirjoja ja leluja kirpparilta, yleensä jotain tyyliin markalla tai ehkä joskus jopa kahdella.

Sitten, kun muksu meni kouluun, vaihtui markka euroksi ja myin kaiken yhdellä markalla kirpparilta ostamani yhdellä tai kahdella eurolla :)  Siinä meni vauvavaatteet ja duplot ja muut ja varmaan 100 laskenkirjaa.

Kauppaopisto käytynä :D

Niin juu ja siis tämä ovela kaupallinen toimintoni  on tunnustettu aihevapaalla jo silloin kun rahanmuutos markasta euroon tapahtui :)

Vierailija
100/158 |
15.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin 1971 rakemnustoimistoon palkanlaskijaksi ja kuukausipalkkani oli 880 mk.