Onko täällä vielä ihmisiä jotka muistavat markka-ajan?
Mitähän olisi tuolloin tehty/sanottu jos tupakka-aski ois maksanut 100 markkaa? Sehän makso reilun 10 markkaa silloin.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Ei tupakka-aski maksaisi 100 markkaa, vaan noin 60. Euro taitaa olla noin 6 markkaa, eli 6x10.
Mistä sää 10:llä eurolla tupakka-askin ostat? Eiks se oo jo lähelle 14 €?
Tänä vuonna eräs mummeli minulle vielä laskeskeli kassalla, että herran jumala kun on kallista, tämä olisi markoissa niin ja niin kallis. Täytyi valitella, ettei taida enää euro olla kuusi markkaa.
Kun eurot tuli tupakka-aski maksoi noin 20 silloista markkaa. Mutta ilman eurojakin se hinta olisi 20 vuodessa noussut, sama kaikissa hinnoissa. Ihan turha sitä on muistella mitä mikäkin maksoi 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei tupakka-aski maksaisi 100 markkaa, vaan noin 60. Euro taitaa olla noin 6 markkaa, eli 6x10.
Euro OLI noin 6 markkaa, ei ole enää.
Vierailija kirjoitti:
1987 nortti askin hinta oli hieman allle 3 markkaa.
Ei ollut. Norttiaski maksoi 6 markkaa jo 1978.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sää 10:llä eurolla tupakka-askin ostat? Eiks se oo jo lähelle 14 €?
En mistään, koska en tupakoi. Ihan arvaus oli, mitä aski voisi maksaa.
Saan aivoverenvuodon kun ajattelen että on ihmisiä joilla ymmärrys rahasta on tällä tasolla.
Markka-aika loppui 2000-luvun alussa. Kaikki niitä aikoja eläneet ovat jo kuolleet. Ei löydy enää muistelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Markka-aika loppui 2000-luvun alussa. Kaikki niitä aikoja eläneet ovat jo kuolleet. Ei löydy enää muistelijoita.
Mitä 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä 😂
Sitä että Suomessa ei elä enää 24 vuotta vanhempia ihmsiä, kai tuon nyt jokainen tietää.
Vierailija kirjoitti:
Saan aivoverenvuodon kun ajattelen että on ihmisiä joilla ymmärrys rahasta on tällä tasolla.
Mitä tarkoitat, ehditkö tarkentaa ennen kuin kuolet?
Ihmiset muistelee markkahintoja jostain 1960-1980 luvuilta ja jakaa kuudella, seuraa kamala järkytys kun tänään maksaa enemmän. Kas, kun inflaatio on tapahtunut 40-60 vuodessa, jo ennen euroon vaihtamista. Kukaan ei kuitenkaan jostain syystä muunna nykypalkkoja markoiksi samalla kertoimella... Kas kun sairaanhoitaja tienaisi 20 000 markkaa, ja siivoojakin yli kymppitonnin!!! 😱
Oikeastihan esim. Elintarvikkeet ovat suhteessa halvempia nykyään, kun vertaa paljonko tuloista niihin menee.
Vierailija kirjoitti:
Ai ettäkö palstalla ei ole yli 3-kymppisiä vai miksei muistaisi?
Miksi ne markka-aikaa muistaisivat kun eivät muista edes korona-aikaa enää, mikä oli pari kolme vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euro OLI noin 6 markkaa, ei ole enää.
2001 vuoden 4 markkaa vastaa vuoden 2023 euroa. Eli oikea kerroin on 4, ei 6.
Vierailija kirjoitti:
Pikkutopan sai kympillä kun olin yläasteella/lukiossa 1990 lopulla
Pikkutoppa maksoi 1,25 mk seitkytluvun alkupuolella.
Vierailija kirjoitti:
Jaa,luulin että oon hengissä. Mutta kun noin sanot niin en kai sitten olekaan. Muistan kyllä hyvin markat,jokin tässä ei täsmää....
Vierailija kirjoitti:
10 pennillä kioskilta sai irtokarkin ta jopa kaksi nykyään 10 sentillä saa mitään
vuonna 1990 kun sain ajokortin 97 bensan hinta oli muistaakseni 4 markan paikkeilla litralta
Mä muistan, että ennen rahan uudistusta markan karkit, ne pikkunallet, maksoivat markan, ja hups vain yhtäkkiä ne olikin pennin karkkeja.
Itse olin 14v kun markat vaihtuivat euroiksi, joten minulla ei ole tietoa paljonko esimerkiksi vuokrat maksoivat markkoina, paljonko Kelan etuudet tai palkat olivat markkoina. Vain pienistä summista on muistikuva markkoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa,luulin että oon hengissä. Mutta kun noin sanot niin en kai sitten olekaan. Muistan kyllä hyvin markat,jokin tässä ei täsmää....
Kunhan vitsailin!
Energiajuomat kun tuli maksoi jotakin 9 markkaa ja pidettiin kyllä kalliina ja vielä vähän käytettiin.