Onko täällä vielä ihmisiä jotka muistavat markka-ajan?
Mitähän olisi tuolloin tehty/sanottu jos tupakka-aski ois maksanut 100 markkaa? Sehän makso reilun 10 markkaa silloin.
Kommentit (158)
Kyllä muistan. Parhaiten sen kun maksettiin viikko rahoilla karkkipussit johon oli valittub10pennin ja 20 pennin karkkeja. Vuokraakin ehdin maksaa markoissa.
Euro tuli tilirahana käyttöön 1999 ja todellisina seteleinä ja kolikoina 2002, eli eiköhän tällä ole melkoinen määrä ihmisiä, jotka markka-ajan muistaa.
Muistan hyvin markka-ajan. Muistan myös sen, kun markka vaihtui euroksi, ja yhtäkkiä kaikki maksoi aivan valtavasti enemmän. Siinä oli mun elämäni suurin inflaatioaika, vaikka viralliset tiedot väittäisivät mitä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin markka-ajan. Muistan myös sen, kun markka vaihtui euroksi, ja yhtäkkiä kaikki maksoi aivan valtavasti enemmän. Siinä oli mun elämäni suurin inflaatioaika, vaikka viralliset tiedot väittäisivät mitä.
miksi tuo inflaatio ei vaan näy missään?
Vierailija kirjoitti:
Muista, lääkärin palkka oli 2600 markkaa kuussa, arvatkaa vuosi
1990-luku oli juristien kulta-aikaa. Palkat ei oo paljon nousseet, mutta hinnat on. Esimerkiksi joku 1000 markkaa tunnissa oli ihan normaali laskutus. Yksiö Eirasta maksoi 400000 markkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaset ihmiset on jo vanhainkodissa tai haudassa.
Aika nuorena pääsee hautaan tai vanhainkotiin sitten.
No eihän se ole kuin järjestelykysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laput silmille, niin ei näykään.
Juu, tulihan tuota harrastettua mopoiästä asti, nyt tosin väri palannu kasvoille. Tais olla jotain kympin aski. Tämä markka/euro muunnos oli mukavaa aikaa, täysin puskista uusiin hommiin kassakoneen ja ihmisten pariin. Äärimmäisen opettava kokemus, monessakin mielessä. Uusia ihmissuhteita tuli ja vanhoja meni. Voisi jopa puhua tietyllä tapaa käännekohdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen pikaista käyntiä optikolla ja ajokortin palauttamiste poliisille. Sulla on jonkinnäköisiä sokeita alueita näkökentässä, joita et itse pysty havaitsemaan.
Nykyisin inflaatiosta on poistettu elintarvikkeet, polttoaineet ja energia, koska muuten se olisi 15%.
Muistanhan minä 68-vuotias. Muistan myös, että lapsille myytiin oikean tupakka-askin ja oikeiden savukkeiden näköisiä karkkeja.
Mun bruttopalkka kokopäivätyöstä oli 5900 markkaa vuonna 2000. Nyt se olisi euroina n. 1520. 😐
Yhden kesätyöpaikan tuntipalkka vuonna 1995 oli 21 markkaa. Nyt se olisi 5,9 €. 😂
Vierailija kirjoitti:
Muistanhan minä 68-vuotias. Muistan myös, että lapsille myytiin oikean tupakka-askin ja oikeiden savukkeiden näköisiä karkkeja.
Lisään vielä, että viinakarkkejakin myytiin.
Vierailija kirjoitti:
Euro tuli tilirahana käyttöön 1999 ja todellisina seteleinä ja kolikoina 2002, eli eiköhän tällä ole melkoinen määrä ihmisiä, jotka markka-ajan muistaa.
Juuri näin! Ja jos tarkkoja ollaan, käytännössä sama tiliraha tuli ensin käyttöön ECU-nimisenä vuonna 1973 ja nimi muutettiin euroksi vuonna 1999, samalla kun vaihtokurssit euroalueen kansallisiin valuuttoihin vahvistettiin lopullisesti. Markat taisivat kelvata kaupoissa vielä helmikuun 2002 loppuun, vaihtorahat annettiin euroina. Suomen Pankki lunasti markkoja kymmenen vuoden ajan käteiseuron käyttöönotosta.
Vierailija kirjoitti:
Sellaset ihmiset on jo vanhainkodissa tai haudassa.
Mitä hittoa? Olen vasta 38 v. ja muistan markka-ajan.
Ensimmäisestä kesätyöstä 1550 markkaa kuukaudessa vuonna 1981. Vuonna 1984 jo 3000 mk/kk. Kaikki nettona, kun se oli koko vuoden tulot ja jäi siten alle verotettavan rajan.
Niin ja lenkkarit maksaa tonnin ja ylikin...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä silloin tupakoitsijat olisivat sanoneet. En ole koskaan maistanut tupakkaa.
Kai sinä vähän olet nahkasikaria tuprutellut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä silloin tupakoitsijat olisivat sanoneet. En ole koskaan maistanut tupakkaa.
Kai sinä vähän olet nahkasikaria tuprutellut?
Kyllä, sehän on eri asia. Olen niellytkin monesti.
Hatarasti. Ehdin maksaa kaksi vuokraa markka-aikana. Ei ole mitään muistikuvaa silloisen vuokrani suuruudesta.