Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten nuoret/työttömät olette pärjänneet pienen lapsen kanssa?

Vierailija
20.02.2007 |

Tiedän että rahaa menee lapsiin aika lailla, mutta pärjääkö sitä " ihan hyvin" tuilla?

Mieheni periaate on että sitten vasta kun MOLEMMILLA on VAKITUINEN työpaikka, niin sitten vasta lapsia.. Sillä itellä on jo vakkaripaikka, mulla opiskelut kesken ja keikkatöitä.

Fiksu periaatehan tuo tietysti on lapsen kannalta, mutta välillä tuntuu että vain tekosyy ettei vielä tartte lapsia hankkia...

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka köyhempiä silloin oltiin.. Kai se on itestäkin kiinni miten sitä rahaa käyttää.

Vierailija
2/42 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku on käyttäny 2000 jo ennen vauvan syntymää..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se jotenkin lapselle vaaraksi jos vanhemmat laskee tulot ja menot?

Sinulla on onnea jos olet niin varakas ettei tarvitse menoja laskea eikä miettiä mitä on varaa ostaa.

Vierailija
4/42 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes varakas, mutta ihmettelen silti.

Vierailija:

onko se jotenkin lapselle vaaraksi jos vanhemmat laskee tulot ja menot?

Sinulla on onnea jos olet niin varakas ettei tarvitse menoja laskea eikä miettiä mitä on varaa ostaa.

Vierailija
5/42 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uudenveroiset käytetyt rattaat 160e ( saatiin tosin lahjaksi)

pinnasänky 60e

kaukalon vuokra 5e/kk ja myöhemmin turvaistuin 70e

vaatteet ollaan kaikki saatu lahjaksi, mutta tuskin kirppiksellä pienten lasten vaatteet niin hirveästi maksaa ja voihan lapselle ostaa uutena muutamia " edustusvaatteita" .

Me ollaan oltu miehen kanssa enemmän tai vähemmän työttöminä 7 vuotta ja kolme lasta ollaan sinä aikana hankittu. Ihan hyvin pärjätään.

Vierailija
6/42 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin meilläkin töissä on useampi 40-50v nainen joilla ei vieläkään oo vakituista paikkaa (hoitoalalla). Voihan se olla omakin valinta mutta silti. Kyllä mä VÄHÄN aikasemmin haluaisin lapsia..pitää vissiin otta asia uudestaan puheeksi, että onko vähän liian suuret vaatimukset...

ap

Vierailija
7/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilometritehtaalle ne joutaa kuten muutkin loppujenlopuksi kun työpaikat lähtee kiinaan.

Vierailija
8/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvita mitään tukia muutakuin tietty normaalit äityspäivärahat, lapsilisät mitä nyt kaikki saa. Asumistukia ei tipu eikä toimeentulotukia, onneksi.

Vierailija
9/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla oli vielä lukio kesken. Eli olin kaikkien av-mammojen mukaan luuseri numero ykkönen, joka käytti vaan verorahoja elättääkseen kakrunsa ja saadakseen juosta viikonloppuisin baarissa uusien miehien perässä. Valitettavasti tarinani ei kuitenkaan ollut ihan noin jännittävä ;)

Olen siis puolitoistavuotta kotona tyttäreni kanssa, nyt hän on ollut kohta vuoden perhepäivähoitajalla ja itse opiskelen yliopistossa. Pärjäsimme mielestäni mainiosti, koska asuimme halvalla vuokralla (..ja nyt vielä halvemmalla opiskelija-asunnossa) emmekä omista autoa. (en mä omista korttiakaan) Ruokaa on aina pöydässä ollut ja uudet vaatteet kaupasta ostettu ja mikä tärkeintä, RAKKAUTTA riittää. Tyttäreni on elämäni valo ja luopuisin vaikka joka roposta kunhan saan hänet pitää.

Vierailija
10/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt opinnot ovat päättymässä ja lapsi on ihana ja onnellinen ekaluokkalainen, jolta ei ole koskaan puuttunut mitään.

Autottomuudella säästää tosiaan pitkän pennin. Lapsilisärahoilla saa vaatteet, sukset, polkupyörät ym. Mulla on myös ollut tosi ihana ja laaja tukiverkosto, joten ollaan pärjätty paremmin kuin hyvin.

Ja nyt mulla on vielä reilusti yli 30 vuotta aikaa tienata töissä ja maksella veroja, joten ne tuet tulee maksettua takaisin, mitä tähän mennessä olen saanut.

Vierailija
11/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse entinen pätkätyöläinen, miehellä vakityö, omakotitalo, netti ja auto sekä kännykät molemmilla. Lastentarvikkeista isommat ostettu uusina, osa vaatteista kierrätettyinä. Tietysti omista hankinnoista joutuu karsimaan eli et voi ostaa joka viikko muotivaatteita tai meikkejä;) Saattaa mennä kuukausia, ettet voi ostaa itsellesi mitään tai lapselle eli heräteostokset kiellettyjä! Niistä kaatuu talous. Ruoat tarjouksesta tai edullisimmasta kaupasta. Silti en koe olevani köyhä:)

Vierailija
12/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pienen lapsen kanssa niillä pärjää paremmin kuin jo kouluikäisen. Pienelle lapselle saa paljon tarpeellista tavaraa halvalla kirpparilta, kouluikäiselle sieltä ei enää saa mitään ja kaveripiirin paineet kasvavat iän mukana koko ajan nii nettei niitä kirpparivaatteita enää kehtaa pitääkään.

Mulla ei koskaan elämässäni tule olemaan " vakipaikkaa" .

Vierailija
13/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli puolisosi on myös pienituloinen (opiskelija, työtön jne.), niin sitten sinun kannattaa paremmin olla kotona lapsen/lasten kanssa kuin mennä töihin. Tämän lisäksi on hyvä asua vuokralla. Silloin perheen yhteenlasketut tulot ovat paremmat kuin jos vain toinen on töissä ja palkka on keskitasoa.

Vierailija
14/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienituloisillakin on lapsia, ja perheissä joissa vain yksi on töissä. Se on vain arvovalinta, mihin rahansa tahtoo käyttää. Mitään ökyelämäähän siinä ei sitten enää eletä. Ja vakipaikan odottaminen on minusta nykyään turhaan. Tunnen valtiolla yhden hyvin koulutetun naisen joka oli 15 vuotta perättäisissä pätkätöissä omalla alallaan samassa työpaikassa (ei sijaisena), eikä hän mikään poikkeus ole. Siinä jää vauvat tekemättä.

Itse hoitaisin (ja hoidin) opiskelut ensin, koska ne ovat rasittavat jos jäävät roikkumaan ja niitä voi olla työlästä myöhemmin paikkailla. Mutta sekin on tietysti sinun asiasi, moni selviytyy siitäkin.

Vierailija
15/42 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija:

Eli 400 euroa + miehen palkka, pärjäättekö?

Laskin että lapsi kulutti rahaa n. 2000 euroa jo ennen syntymäänsä, vaikka ei ostettu mitään merkkivaatteita ja vaunuja.

Äitiyspakkaus on ilmainen, pinnasänkyjä saa käytettynä. Vaunut nyt raaskii ostaa, kaukalo Hobby Hallista ja vaatteita ja leluja saa lahjaksi koko ensimmäisen vuoden.

Nyt olen laskenut että vuodessa menee lapseen (nyt 1,5v) noin 6000 euroa.

Minusta on outoa jos lapsi tehdään " tukien varaan" . Onpas vastuullista.

Mutta tuskin 6000 euroa, kun en paljon sen enempää saa vuodessa rahaakaan.

Vierailija
16/42 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin asutaan pienessä kerrostalokaksiossa ja silti ollaan vauvaa yrittämässä. Jos niin onnellisesti kävisi, että tulisin nyt raskaaksi, kyllä me varmasti pärjättäisiin ihan hyvin ainakin näin alkuun tässäkin asunnossa.

Ei voi ajatella, että pitäisi olla omakotitalot, hienot autot ja talous muutenkin kaikin puolin balanssissa, ennen kuin alkaa vauvaa yrittämään. Muuten suurin osa tulisi äidiksi vasta yli 30-vuotiaana. Onhan se tietysti hyvä, jos talous on kunnossa, mutta kyllä sitä aina jotenkin pärjää, vaikka rahat olisi tiukemmallakin.

Vierailija
17/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaistuimeen meni parisataa euroa - siinä tonni jo mennyt. Vaatteisiin on mennyt ehkä parisataa, teetettyihin vauvan pussilakanoihin ja muihin petivaatteisin noin 100 euroa niihinkin. Oheistuotteisin tuttipulloineen, tutteineen ja muine tarvikkeine on mennyt ehkä 50 euroa. Vaippoja, voiteita, pyyhkeitä yms on hankittu ehkä 50 eurolla. Pinnasängyn saimme käytettynä 30 eurolla. Vauvan hyllyihin ja uuteen lipastoon upposi yhtensä noin 100 euroa.

Vauvavakuutukseen, 12kk vakuutus, meni 250 euroa. Ja sitteri on vielä ostamatta! Ei myöskään ole hankittu ainuttakaan lelua, eikä kirjaa, koska vastasyntynyt ei niitä vielä tarvitse.

Kai tämä aika lähelle kahta tonnia menee. Ja minusta tuntuu, että meidän vauvalle on tehty vasta tosi vähän hankintoja. Eikä vauva vielä ole edes syntynyt!

Vierailija
18/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvemmallakin pääsee!

Eikä edes tarvitse pihtailla tai tinkiä laadusta.

Vierailija
19/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein ompelijalle kankaat ja hän teki vauvalle pussilakanat, aluslakanat ja tyynyliinat. Tosin menee kyllä sitten paremmin isompana, kun se äippäpakkauksen peitto on sellainen jumbo.

Vierailija
20/42 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli-innokas esikosen odottaja :)

Ostele vaan rauhassa jos rahaa riittää, mutta kyllä halvemmallakin pääsee. Pieni vauva ei oikeasti paljoakaan materiaa tarvitse.