Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Munasolujen luovutusta harkitsevat

Vierailija
13.09.2008 |

Hei!

Olen se sama ihminen, joka aloitti keskustelun lahjamunasoluhoidosta otsikolla "Etsimme munasolujen lahjoittajaa" (Olemme lapseton aviopari. AINOA hoitokeino lapsettomuuteemme on lahjamunasoluhoito. Sinä, alle 35-vuotias jo äitiyden kokenut (synnyttänyt) terve nainen, haluaisitko auttaa meitä lahjoittamalla munasoluja meille? Olisimme todella onnellisia, jos voisit auttaa meitä!) Päätin kirjoittaa eri keskustelukenttään, koska edellinen viestiketju ja sen tarkoitus menivät aivan pieleen, ihmisten kirjoittaessa sinne mielipiteitään tai oikeastaan yrittäessään melkein sabotoida aihetta. Te, jotka kerroitte harkitsevanne munasolujen lahjoitusta, ottakaa yhteyttä muhun mailitse osoitteeseen toiveikas@wippies.com. Edelleen haluan korostaa sitä, että tuntemattomalle luovuttaminen onnistuu; meidän ei tarvitse vaihtaa henkilötietoja tai nähdä toisiamme. Olen sopinut hoitopaikkani kanssa käytännöstä. Voitte toki kirjoittaa tähänkin keskustelukenttään. Toivon, että vain asianomaiset ihmiset laittavat viestiä! Kiitos!

Kommentit (154)

Vierailija
101/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonistimulaatioon liittyvät riskit

Hedelmöityshoidoissa käytetään hormonilääkitystä, jotta yhden kierron aikana kypsyisi yhden sijasta useampia munasoluja. Nykyään käytettävät hormonivalmisteet ovat useimmiten hyvin siedettyjä, mutta ne saattavat aiheuttaa joillekin väsymystä, päänsärkyä ja vaihdevuosityyppisiä oireita, kuten mielialan vaihteluja ja kuumia aaltoja. Myös pistoskohdassa saattaa tuntua kirvelyä ja aristusta. Hoidon loppuvaiheessa voi esiintyä mahakipua ja turvotusta, etenkin jos munasarjoissa kehittyy suuri määrä munarakkuloita. Munasolujen keräykseen, kuten kaikkiin toimenpiteisiin liittyy pieni tulehdus- ja verenvuotoriski. Hormonilääkityksen vakavin sivuvaikutus on hyperstimulaatio, jolloin munarakkulat kasvavat liian suuriksi, vatsaonteloon kertyy nestettä ja nestetasapaino häiriintyy. Silloin voidaan tarvita sairaalahoitoa, joka on lähinnä lepoa ja nestetasapainon korjaamista. Vakava hyperstimulaatio on hengenvaarallinen tila ja hormonihoito voidaankin joskus joutua keskeyttämään hyperstimulaatioriskin vuoksi. Useimmiten on mahdollista edetä munasolujen keräykseen asti, mutta koska mahdollinen raskaus pahentaisi hyperstimulaatiota, on turvallisempaa ettei alkionsiirtoa tehdä. Alkiot pakastetaan ja siirretään kohtuun myöhemmin, kun tilanne munasarjoissa on rauhoittunut. Hormonihoito voidaan joutua keskeyttämään myös liian vähäisen vasteen vuoksi, jos ultraäänitutkimuksessa nähdään, että munarakkuloita ei ole kehittymässä. Monien laajojen tutkimusten perusteella ei ole viitteitä siitä, että hedelmöityshoidoissa käytetyt hormonit lisäisivät naisen riskiä munasarja- tai rintasyöpään.

Vierailija
102/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen seurauksena voi aiheutua kaikenlaista, ottakaa tarkkaan selvää asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana NYKYtiedon mukaan - tietoa saadaan jatkuvasti lisää; ei näitä hoitoja (juuri näillä myrkyillä) ole ihmisille tehty vielä niin kauaa, että luotettavaa tutkimustietoa olisi ollut saatavilla.

Mieti tarkkaan kannattaako ottaa tälläinen riski? Ja minkä takia? Itse olen kyllä kakkosen kanssa samoilla linjoilla - ehkä meidän kaikkien luonnonmukaisuutta kannattavien pitäisi sitten hakeutua hoitoon?

Se on ainoa oikea tapa toimia. Me emme voi lähteä siitä oletuksesta missään asiassa, että tulevaisuudessa löytyy jostakin asiasta jotain päinvastaista tietoa, vaan ainoa järkevä tapa on toimia nykytiedon mukaan kaikissa asioissa. Näitä hoitoja on tehty lapsettomille yli 30 vuoden ajan, joten tutkimustietoa on kertynyt ihan riittävästi.

Miten luonnonmukaisesti itse muuten elät? Käytät ainakin sähköä ja tietokonetta. Missäpäin luontoa tietokoneita kasvaa luonnonmukaisesti? Oletko ottanut rokotteita? Oletko rokotuttanut lapsesi? Tiedätkö, mitä riskejä niihin liittyy? Käytätkö lääkkeita, asutko lämmitetyssä asunnossa? Onko sinulla sisävessaa? Sekään ei ole luonnollista, mutta harvapa meistä haluaa elää ilman sitä. Kasvatatko itse ruokasi ja vaatemateriaalisi? Käytätkö kodinkoneita, jne jne? Lista on loputon.

Otapa kuule se malka pois silmästäsi, ja mieti tuo luonnonmukaisuus uusiksi.

Vierailija
104/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen seurauksena voi aiheutua kaikenlaista, ottakaa tarkkaan selvää asioista.

Riski on ainakin minusta niin mitätön, että en jättäisi hoitoja väliin sen takia.

Vierailija
105/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihminen voi aika pitkälle vaikuttaa omiin ajatuksiinsa / toiveisiinsa asennoitumalla vallitseviin olosuhteisiin oikein.

Miksi tälläinen fiksaatio johonkin sellaiseen asiaan, mitä ei voi saada? Ehkä sitä ei vaan ole tarkoitettu tapahtuvaksi. Se on elämää."

Sinun on kuule helppo neuvoa, kun et itse ole konkreettisesti koskaan ollut tässä tilanteessa ihan oikeasti. Meillä lapsenteko kesti 5v. ja nyt on 2 lasta. Tosin omista sukusoluista, mutta hoidoilla kuitenkin. En ikinä neuvoisi ketään luovuttamaan ja luopumaan niin ihanasta asiasta tyyliin "asennoidus nyt vähän toisella lailla"

Sinulla ei ole MITÄÄN oikeutta alkaa määräämään toisen elämää, mitä hän saa/saa olla kokematta.

Vierailija
106/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai no ehkä siinä tilanteessa että lapsi ei koskaan saisi tietää alkuperäänsä, mutta varmasti aika monelle luovuttajalle on tulossa 18v päästä yhteydenottoja!!!kannattaa muistaa tämä

Vierailija
107/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei muuta tosiasiaa ettet ole sen lapsen äiti. Sijaiskohtuna toimiminen ei tuo äitiyttä.

Mietin tätä asiaa sen tulevan lapsen kannalta joka on riistetty äidin puolen suvultaan vaikka miehesi siittiöitä käytettäisiin hedelmöitykseen.

Jos miehesi kuolee jää lapsi täysin orvoksi ja ilman sukunsa huolenpitoa ja rakkautta.

Vierailija
108/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tavoitella kuuta taivaalta.

Vierailija
109/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa pyöriä vaan kaikki vinksahtaneet ja minä minä tyypit. Ihan oikeasti yrittäisitte astua joskus toisen asemaan ja kuvittelisitte miltä itsestä tuntuu.

Vierailija
110/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä ei ole pöly vielä laskeutunut.

Vierailija
111/154 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran elämässäni luovuttanut munasolujani ja voin todellakin suositella sitä! Hieno kokemus sekä luovuttajalle että saajalle! Nyt olen valitettavasti jo liian vanha luovuttamaan uudemman kerran...

Vierailija
112/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisinkin, että luovutusta harkitsevat mailaisivat mulle, että voitaisiin asioista rauhassa keskustella. Toisaalta taas, onneksi mulla on ainakin niin hyvä filtteri, etten voi kuin jättää omaan arvoonsa tuollaiset asiasta tietämättömien epäasialliset kommentit! Lapsettomuus koskettaa jokaista elämän osa-aluetta, se ei ole vain sitä, että on vaikeuksia saada lapsi. Lapsettomuuden tuomaa tuskaa verrataankin lähiomaisen menettämiseen...

Vierailija
113/154 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja munasolua odottavan näkökulmaa. Kannattaa lukea, jos aihe mietityttää:

http://tinyurl.com/4awg56

Vierailija
114/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja halu olla raskaana, synnyttää ja imettää? Vaikkei kaikki menisikään putkeen.

Ihmisessä on, luojan kiitos, sisäänrakennettu tarve LISÄÄNTYÄ, onneksi nykylääketiede antaa lisäkeinoja jos luonto temppuilee.

Älkää viitsikö osoittaa lapsellisuuttanne, kypsymättömyyttänne ,katkeruuttanne ja suoranaista typeryyttänne naurettavilla kommenteillanne. Jos ap haluaa raskaaksi niin suotakoon se hänelle.

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
115/154 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tuli selattua lehteä ja luin jutun. Ehkäpä nyt rohkenisin ottamaan yhteyttä Turun Väestöliittoon ja kyselemään lisää!

Vierailija
116/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana NYKYtiedon mukaan - tietoa saadaan jatkuvasti lisää; ei näitä hoitoja (juuri näillä myrkyillä) ole ihmisille tehty vielä niin kauaa, että luotettavaa tutkimustietoa olisi ollut saatavilla.

Mieti tarkkaan kannattaako ottaa tälläinen riski? Ja minkä takia? Itse olen kyllä kakkosen kanssa samoilla linjoilla - ehkä meidän kaikkien luonnonmukaisuutta kannattavien pitäisi sitten hakeutua hoitoon?

Se on ainoa oikea tapa toimia. Me emme voi lähteä siitä oletuksesta missään asiassa, että tulevaisuudessa löytyy jostakin asiasta jotain päinvastaista tietoa, vaan ainoa järkevä tapa on toimia nykytiedon mukaan kaikissa asioissa. Näitä hoitoja on tehty lapsettomille yli 30 vuoden ajan, joten tutkimustietoa on kertynyt ihan riittävästi.

Miten luonnonmukaisesti itse muuten elät? Käytät ainakin sähköä ja tietokonetta. Missäpäin luontoa tietokoneita kasvaa luonnonmukaisesti? Oletko ottanut rokotteita? Oletko rokotuttanut lapsesi? Tiedätkö, mitä riskejä niihin liittyy? Käytätkö lääkkeita, asutko lämmitetyssä asunnossa? Onko sinulla sisävessaa? Sekään ei ole luonnollista, mutta harvapa meistä haluaa elää ilman sitä. Kasvatatko itse ruokasi ja vaatemateriaalisi? Käytätkö kodinkoneita, jne jne? Lista on loputon.

Otapa kuule se malka pois silmästäsi, ja mieti tuo luonnonmukaisuus uusiksi.

Sanomattakin lienee selvää (jos oletetaan niin, että ei tarvitse saivarrella) se, että luonnonmukaisuudella tässä tarkoitan sitä, että aikuisen ihmisen ei tarvitse lähteä leikkimään Jumalaa tälläisellä asialla. Sinäkin ymmärtäisit sen, jos hieman miettiset asian eettistä puolta ja korjaisit asennoitumistasi tervehenkisempään suuntaan.

Esimerkiksi syöpähoidot eivät ole kovin luonnonmukaisia myöskään - silti hyväksyisin kyllä ne, koska siinä on kysymys jo olemassa olevan ihmisen hoitamisesta - ei uuden ihmisalun tekemisestä tähän maailmaan liian keinotekoisin keinoin.

Edelleenkin minusta on erittäin sairasta ajatella, että lapsi voi olla lahja! Sukusolusta kasvaa kantajansa biologinen jälkeläinen, joka kantaa koko tämän geneettistä koodistoa mukanaan. Siinä ei ole mitään järkeä, että tämä tärkeä solu irrotetaan erilleen kantajastaan ja annetaan kolmannelle osapuolelle "lahjana". Käsittämätöntä.

Mielenkiintoista olisi tietää millaisessa todellisuudessa te ihmiset, jotka tätä harrastatte, oikein elätte? Miten teitä on kasvatettu (ja millaisten ihmisten taholta)? Mihin te vetäisitte itse rajan? Geenimanipulaatioon? Ihmisen kloonaukseen?

t. Se, jota siteerasit

Vierailija
117/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomattakin lienee selvää (jos oletetaan niin, että ei tarvitse saivarrella) se, että luonnonmukaisuudella tässä tarkoitan sitä, että aikuisen ihmisen ei tarvitse lähteä leikkimään Jumalaa tälläisellä asialla. Sinäkin ymmärtäisit sen, jos hieman miettiset asian eettistä puolta ja korjaisit asennoitumistasi tervehenkisempään suuntaan.

Esimerkiksi syöpähoidot eivät ole kovin luonnonmukaisia myöskään - silti hyväksyisin kyllä ne, koska siinä on kysymys jo olemassa olevan ihmisen hoitamisesta - ei uuden ihmisalun tekemisestä tähän maailmaan liian keinotekoisin keinoin.

Edelleenkin minusta on erittäin sairasta ajatella, että lapsi voi olla lahja! Sukusolusta kasvaa kantajansa biologinen jälkeläinen, joka kantaa koko tämän geneettistä koodistoa mukanaan. Siinä ei ole mitään järkeä, että tämä tärkeä solu irrotetaan erilleen kantajastaan ja annetaan kolmannelle osapuolelle "lahjana". Käsittämätöntä.

Mielenkiintoista olisi tietää millaisessa todellisuudessa te ihmiset, jotka tätä harrastatte, oikein elätte? Miten teitä on kasvatettu (ja millaisten ihmisten taholta)? Mihin te vetäisitte itse rajan? Geenimanipulaatioon? Ihmisen kloonaukseen?

t. Se, jota siteerasit

Ei se kuule elämässä mene niin, että valitset jonkin tietyn kohteen ja päätät, että tämä ei nyt sitten ole luonnonmukaista. Jos asut nykyajan mukavuuksin varustetussa asunnossa ja muutenkin hyödynnät elämässäsi tieteen ja teknologian keksintöjä, niin et mitenkään voi syyttää hedelmöityshoitoja käyttäviä ihmisiä luonnottomuudesta. Kovin tarkoitushakuista ja kapeakatseista.

Minä elän, kiitos vain kysymästä, todellisuudessa. Minut on hyvin kasvatettu ja ihan omien vanhempien toimesta. Kiinnostaisi tietää, miten ahdistuneesta perheestä sinunkaltaisia ihmisiä tulee. Tuollainen tunneköyhyys ja asioiden latistaminen ei ole ihan normaalia käytöstä.

Vierailija
118/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tervejärkinen ihminen kuitenkin toimisi niin, että miettisi myös (kovasta halustaan huolimatta!) asian eettistä puolta eikä toimisi halunsa "sokaisemana".

Pitääkö aivan kaikille suoda aivan kaikki haluamansa asiat? No hyvä on sitten - mä en koskaan saanut tavata vaariani isäni puolelta, ja MÄ HALUUN nähdä sen! Mun on pakko saada vaarini takaisin! Eikun kloonaamaan. Onhan mulla tämä halu ja tarve.

Onko aikuisella subjektiivinen oikeus lapseen? Kaikille niin haluaville on lapsi yhteiskunnan taholta suotava. Entäs homoparit? Naiset on velvotettava vuokraamaan kohtua homoille, jotka lapsen haluavat? Mietis nyt vähän mihin tämä kaikki hulluus johtaa. Kuka se nyt onkaan lapsellinen, lyhytnäköinen tulevaisuuden suhteen ja suorastaan typerä?

Vierailija
119/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kuule elämässä mene niin, että valitset jonkin tietyn kohteen ja päätät, että tämä ei nyt sitten ole luonnonmukaista. Jos asut nykyajan mukavuuksin varustetussa asunnossa ja muutenkin hyödynnät elämässäsi tieteen ja teknologian keksintöjä, niin et mitenkään voi syyttää hedelmöityshoitoja käyttäviä ihmisiä luonnottomuudesta. Kovin tarkoitushakuista ja kapeakatseista.

Minä elän, kiitos vain kysymästä, todellisuudessa. Minut on hyvin kasvatettu ja ihan omien vanhempien toimesta. Kiinnostaisi tietää, miten ahdistuneesta perheestä sinunkaltaisia ihmisiä tulee. Tuollainen tunneköyhyys ja asioiden latistaminen ei ole ihan normaalia käytöstä.

Kyllä se nyt niin tasan tarkkaan menee, että jokainen valitsee nykyajan teknologiasta ne keinot ja ne asiat, jotka käyvät yksiin oman eettisen tajun ja ymmärryksen kanssa. Eihän se nyt kai niin ole, että kun kerran portti tämän kaltaiselle luonnottomuudelle on aukaistu, on aivan kaikki pakko hyväksyä? Aika pelottava ajatus - toivottavasti et ole tosissasi.

Miltä kantilta katsottuna edustamani mielipide on tarkoitushakuinen? Mitä mahdollista omaa etua minä tässä olen ajamassa / hakemassa? Kumma kyllä, minä ajattelisin ennemmin niin, että se tarkoitushakuisuus on siellä toisella (sinun edustamallasi) puolella - lapsi minulle tänne heti, maksoi mitä maksoi ja eettiset periaatteet narikkaan. Kuulostaako tutulta? Minulla ei ole tässä asiassa, ja näin sanoessani, mitään "voitettavaa". Ainoa asia, mitä toivon, on se, että ihmiset oppisivat ajattelemaan tekojensa kauaskantoisia seurauksia ja sitä mikä on (oikeasti) *oikein* - nykyajan ihmiset tuntuvat olevan kovin vieraantuneita ylipäätään tästä asiasta. Mikä on eettisesti oikein. Munasolun lahjoittaminen toiselle aikuiselle ei ole eettisesti oikein. Eikä se tosiasia siitä muuksi muutu. Kapeakatseista? Minusta ei - minusta tämä on erittäin laajakatseinen kanta. Ajatteles, jos kaikille lasta haluaville aikuisille taattaisiin yhteiskunnan taholta subjektiivinen oikeus lapseen; homopareille ja iäkkäille ihmisille vuokrakohdun mahdollisuus? Mihin tämä kaikki sukusoluilla kikkailu oikein loppuu? Mikä ei enää olisi hyväksyttävää? Minusta sinä näet tämän asian nyt kovin kapea-alaisesti - näet vain yhden ihmisen halun tulla äidiksi, et näe sitä mihin tämä kaikki voi johtaa.

Minusta sinä elät varsin kylmässä todellisuudessa.

Vierailija
120/154 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tervejärkinen ihminen kuitenkin toimisi niin, että miettisi myös (kovasta halustaan huolimatta!) asian eettistä puolta eikä toimisi halunsa "sokaisemana".

Pitääkö aivan kaikille suoda aivan kaikki haluamansa asiat? No hyvä on sitten - mä en koskaan saanut tavata vaariani isäni puolelta, ja MÄ HALUUN nähdä sen! Mun on pakko saada vaarini takaisin! Eikun kloonaamaan. Onhan mulla tämä halu ja tarve.

Onko aikuisella subjektiivinen oikeus lapseen? Kaikille niin haluaville on lapsi yhteiskunnan taholta suotava. Entäs homoparit? Naiset on velvotettava vuokraamaan kohtua homoille, jotka lapsen haluavat? Mietis nyt vähän mihin tämä kaikki hulluus johtaa. Kuka se nyt onkaan lapsellinen, lyhytnäköinen tulevaisuuden suhteen ja suorastaan typerä?

mutta jokaisella lapsettomalla on oikeus saada hedelmöityshoitoja. Voit olla ihan varma, että sinäkin saat kloonata vaarisi, jos sellaista joskus onnistutaan tekemään. Siltikään sinulla ei ole subjektiivista oikeutta vaariisi.