Munasolujen luovutusta harkitsevat
Hei!
Olen se sama ihminen, joka aloitti keskustelun lahjamunasoluhoidosta otsikolla "Etsimme munasolujen lahjoittajaa" (Olemme lapseton aviopari. AINOA hoitokeino lapsettomuuteemme on lahjamunasoluhoito. Sinä, alle 35-vuotias jo äitiyden kokenut (synnyttänyt) terve nainen, haluaisitko auttaa meitä lahjoittamalla munasoluja meille? Olisimme todella onnellisia, jos voisit auttaa meitä!) Päätin kirjoittaa eri keskustelukenttään, koska edellinen viestiketju ja sen tarkoitus menivät aivan pieleen, ihmisten kirjoittaessa sinne mielipiteitään tai oikeastaan yrittäessään melkein sabotoida aihetta. Te, jotka kerroitte harkitsevanne munasolujen lahjoitusta, ottakaa yhteyttä muhun mailitse osoitteeseen toiveikas@wippies.com. Edelleen haluan korostaa sitä, että tuntemattomalle luovuttaminen onnistuu; meidän ei tarvitse vaihtaa henkilötietoja tai nähdä toisiamme. Olen sopinut hoitopaikkani kanssa käytännöstä. Voitte toki kirjoittaa tähänkin keskustelukenttään. Toivon, että vain asianomaiset ihmiset laittavat viestiä! Kiitos!
Kommentit (154)
mutta ajattelin kuitenkin kommentoida oman näkökulmani.
Ennen lapsieni saamista ajattelin, että voisin luovuttaakin munasoluja. Olenhan luovuttanut verta sekä myös istukkaverta, joten millä tavalla munasolujen luovuttaminen siitä eroaisi?
Nyt kun minulla on 2 lasta, en pystyisi ikimaailmassa luovuttamaan munasoluja. Se olisi kuin luopuisi lapsestaan! En pystyisi elämään sen faktan kanssa, että jossain maailmassa on minun pienokaiseni, minun lihaa ja verta. Olisin niin huolissani, että onko hänellä kaikki hyvin.
Olen todella pahoillani ap:n tilanteesta. En voi edes kuvitella miten pahalta hänestä tuntuu ja toimisin luultavasti samoin (siis etsisin luovuttajia joka paikasta) hänen tilanteessaan.
Silti mun äidinvaistoni ovat niin voimakkaat, etten voisi kuvitella antavani munasolujani kenellekään.
Itseä pelottaa, että jos annan soluni ja jos siitä syntyy lapsi, voi tyttäreni ja poikani joskus joutua parisuhteeseen sukulaisen kanssa. Suomi on kuitenkin niin pieni maa. Olisi järkevämpää geneettisen vaihtelun kannalta hommata soluja ulkomailta.
"Solujen hommaaminen" ulkomailta tulee maksamaan paljon enemmän kuin useammasta kotimaan lapsettomuusklinikalta.
Lahjamunasoluhoidossamme meillä ei ollut onni myötä. :( Nyt etsimmekin uudelleen hyväsydämistä ristiinluovuttajaa eli luovuttaisit munasoluja jollekin toiselle lapsettomalle pariskunnalle ja me pääsisimme uuteen lahjamunasoluhoitoon nopeahkolla aikataululla. Munasolujen luovutusta harkitsevat, mailatkaa mulle osoitteeseen: toiveikas@wippies.com
Haetteko te siis luovuttajaa jollekin muulle pariskunnalle, ettekä itsellenne? Voisin olla kiinnostunut luovuttamaan nimenomaan teille (vaikka ihan omalla nimelläni).
Kyslee: kiinnostunut
Saitteko siis luovuttajan, mutta silti raskaus ei onnistunut?
Minä olen luovuttanut munasoluja 3 kertaan ja vuoden lopusa täytin 35, joten en enää sovi luovuttajaksi. Mutta sitä halusin kysyä, että voiko esim. mies olla ristiinluovuttaja? Vai onko se periaatteella munasolu-munasolusta?
Itse kun luovutin ja kuulin, että myös siittiöistä on pulaa, niin mies oli kiinnostunut asiasta. Ainoa ongelma meillä on se, että yksityinen klinikka, jossa itse luovutin ei ota vastaan siittiöitä.
En siis tiedä, voinko auttaa teitä mitenkään.
Toinen asia mikä jäi mietityttämään...Kaikilla luovutuskerroilla minulta otettiin 12-15 munasolua ja ainakin viimeisellä kerralla jäi mieleen, että minulle sanottiin, että 10 munasolua oli oikein hyviä. Minusta kuitenkin vain tämä yksi vastaanottajapari voi käyttää näitä munasoluja, eli niitä ei anneta eteenpäin vaikka raskaus onnistuisikin ja loppuja ei vaikka tarvittaisikaan.
Lahjamunasoluhoidossamme meillä ei ollut onni myötä. :( Nyt etsimmekin uudelleen hyväsydämistä ristiinluovuttajaa eli luovuttaisit munasoluja jollekin toiselle lapsettomalle pariskunnalle ja me pääsisimme uuteen lahjamunasoluhoitoon nopeahkolla aikataululla. Munasolujen luovutusta harkitsevat, mailatkaa mulle osoitteeseen: toiveikas@wippies.com
Voitko mailata mulle osoitteeseen toiveikas@wippies.com ? Selvitän sulle asiaa tarkemmin. Etsimme itsellemme luovuttajaa/tai ristiinluovuttajaa.
jossain viestissä oli että vain 250e, onko tämä totta?
Jos niistä maksettaisiin vaikka 1000e/kerta niin luovuttaisin niin monta kertaa kuin on mahdollista. Mutta toi 250e ei oikein houkuttele.
Munasolujen luovuttaja saa 250e+matkat ja jotkut kertoivat tuossa toisessa viestiketjussa saaneensa myös ansiomenetyksestä korvauksen.
Hei, sinä joka tarjosit (etsimme munasolujen luovuttajaa-viestiketjussa) mahdollisuutta luovuttaa meille pas-alkioita, mailaisitko minulle osoitteeseen toiveikas@wippies.com. Haluan kysyä muutaman kysymyksen sinulta!
T:Ap
Olen pahoillani, mutta en enää viime syksynä lukenut myöhemmin kirjoittamaasi viestiä. Joten luin em.viestisi vasta tänään.
Viime syksynä laitoimme Felicitas-klinikalle takaisin kirjeen, jossa ilmoitimme halukkuudesta luovuttaa 2kpl pas alkioita niitä tarvitsevalle parille.
Odotin, että klinikalta tulisi jotakin jatkokyselyita asian suhteen, mutta sieltä ei ole kuulunut mitään.
Jos alkiomme ovat edelleen pakkasessa, niin luovutamme ne ilomielin vaikkapa teille. Minulla ei ole vain tietoa, miten asia hoidettaisiin, vai onko se ylipäätään mahdollista, että ilmoittaisi klinikalle olevansa halukas luovuttamaan alkiot nimenomaan tietylle pariskunnalle. Varsinkin kun siitä on jo puoli vuotta kun "luovutin" alkiot omasta omistuksestani Felicitas klinikalle.
jossain viestissä oli että vain 250e, onko tämä totta?
Jos niistä maksettaisiin vaikka 1000e/kerta niin luovuttaisin niin monta kertaa kuin on mahdollista. Mutta toi 250e ei oikein houkuttele.
koska on riski, että silloin luovuttajaksi hakeutuisi liikaa "epämääräistä" porukkaa.
Sukusolujen luovutus perustuu hyvään tahtoon auttaa, aivan kuten verenluovutuskin.
että katsotaan esim. ulkonäöllinen sopivuus. Eikös luovuttajakin hieman valikoida niin, että hän muistuttaa ulkoisesti vastaanottajaa? Ruumiinrakenne, silmien väri ja hiusten väri esimerkiksi.
että katsotaan esim. ulkonäöllinen sopivuus. Eikös luovuttajakin hieman valikoida niin, että hän muistuttaa ulkoisesti vastaanottajaa? Ruumiinrakenne, silmien väri ja hiusten väri esimerkiksi.
Oletin, että kun ilmoitin lapsettomuusklinikalle luovuttavani loput alkiot niitä tarvitsevalle pariskunnalle, että sieltä tulisi edes jonkinlainen kysely esim. meidän ulkonäöllisistä piirteistä. Mutta mitään ei ole ainakaan vielä kuulunut, vaikka siitä on kulunut lähes puoli vuotta.
Ja tuskinpa klinikka on meidän ulkonäköasioita mitenkään etukäteen kirjannut mihinkään.
pas-alkiot on voinut saada sellainen lapseton pari, jolle ei niin ulkonäölliset asiat merkitse paljoakaan. Motiivina saada kauan kaivattu oma lapsi.
Saimme siis munasoluja hyväsydämelliseltä lahjoittajalta, mutta onni ei ollut myötä, niin kuin kerroin. Raskaaksi tuleminen lapsettomuushoidoissa voi useinkin vaati useita hoitoja/alkion siirtoja.
joka kirjoitit viestin numero 146 ja olit kiinnostunut luovuttamaan. Mailaa mulle rohkeasti osoitteeseen: toiveikas@wippies.com. Etsimme siis ITSELLEMME luovuttajaa tai ristiinluovuttajaa. Mailaaminen ei sido sua tietenkään mihinkään, haluan vain selvittää sulle asioita tarkemmin.
Miksi tavoitella kuuta taivaalta.
mitas jos se sinun "luomulapsesi" sairastuu vakavasti, syopa, mika tahansa ehka kuolemaan johtava tauti? Mitas jos han vaikka tarttee kantasoluhoitoa? Otatko vastaan? Oletko kenties ottanut oman vauvasi napanuoraveren kantasolut talteen? Menetko yleiselle kantasolupankille?
Vai, alistutko kohtaloosi?.... Yhta luonnotonta on "pelastaa" lasta, joka on tarkoitettu elamaan vain lyhyen aikaa, tatako tarkoitat?????????????
Ja, itse en todellakaan ole tata mielta. Meilla on kantasolut tallessa, mutta miettisin kylla kaks kertaa, antaisinko tollasten "iditoottien" kayttoon, jotka pitavat koeputkilapsia jotenkin luonnottomina.
Maailmassa annetaan hoitoa vaikka mihin, miksi siis ei lapsettomuuteen?
Ne, jotka luomusti lapsensa saavat, siirtavat myos "huonoja geeneja" eteenpain, sydan-ja verisuonitauteja jne.....
EMPATIAA IHMISET!!! miksi toiset ei saisi kokea sita, minka sina olet ehka kokenut....
Argh............
Tämä menee nyt vähän aiheen ohi, mutta antakaa anteeksi..
Olin silloin 34v. kun munasoluni ja mieheni siittiöt ICSI:ttiin.
Lapsiluku on meillä jo täynnä, ja meidän pitäisi päättää mitä teemme alkioille.
Tästä samaisesta yhdestä hoidosta olemme saaneet jo tuoresiirrosta lapsen ja seuraavasta pakastesiirrosta toisen lapsen. Nyt olen jo yli neljänkymmenen ja sydän vereslihalla luovuin haaveesta saada mahdollisesti vielä kolmaskin lapsi.
Felicitakselta tuli kyselykirje, että haluammeko luovuttaa alkiot tutkimuskäyttöön vai luovuttaa jollekin niitä tarvitsevalle parille vai tuhotaanko alkiot? Emme ole vielä vastanneet, mutta todennäköisesti haluamme lahjoittaa ne jollekin tarvitsevalle parille.
En tiedä, saammeko itse vaikuttaa siihen kenelle alkiot luovutetaan. Ja ennen kaikkea, annetaanko alkiot varmasti meidän tahdonmukaisesti jollekin tarvitsevalle parille.
Onko kenelläkään tietoa?
Ja ap:lle tiedoksi, että antaisimme ilomielin alkiomme teille, jos se olisi mahdollista (ja tietysti jos kaipaisitte nimenomaan luovutettua alkiota)!
Joka tapauksessa ap:lle kovasti toivottelen onnea ja voimia oman lapsen saamiseen!
Kas kun siinä voi ihan hyvin käydä myös niin, että elämän sellaisetkin vaikeudet jolla ei ole mitään tekemistä alkuperän kanssa, laitetaan sen syyksi. Kukapa tavallinen mukula ei olisi käynyt läpi vaihetta jossa toivoo että paljastuisi perijättäreksi ja ihan jonkun muun kuin omien kalkkisvanhempien lapseksi. En yhtään ihmettelisi, vaikka tämä traaginen asia että 50 prossaa perimästä on jostain muualta, helposti kasvaisi elämää suuremmaksi asiaksi, joka kelpaa selitykseksi vähän kaikkeen. Eli jos samaan perheeseen olisi syntynyt biologinen lapsi, myös hän itkisi terapeutilla kamalaa kohtaloaan, mutta ymmärtäisi syyksi eri asiat.
Siis traaginen asia on kyseessä, mutta mun mielestäni on tosi erikoista ihan oikeasti että tällaisia "etsitään munasolujen lahjoittajaa"- ilmoituksia täällä julkaistaan. Tulee joku osto ja myynti-palsta mieleen.
Ennen kuin ammutte mut, niin totean sen verran, että itse olisin voinut nuorempana munasolujen lahjoittamista harkita, mutta nyt on jo 35 vuotta plakkarissa, joten en enää kelpaisi.