Tuli (tulee) iso perintö ja valtavat perintöverot
Jep, lapseton lähisukulainen kuoli. Eilen käytiin lakimiehellä perittävän omaisuuden arvo n.450-500 tuhatta josta maksan perintöveroa n. 127-142000 euroa. Käteisvaroja jonkun verran ja rahastoja sekä hankalasti realisoitavissa olevaa omaisuutta loput.
En meinaa kyllä luopua perinnöstä mutta mahtavaa ottaa varmaan lähemmäs sata tonnia lainaa että saan perinnön kuitattua. On metsää, peltoa, omakotitaloa
Olo on kuin halolla päähän lyöty. Tavallaan olisin kohta varakas mutta totuus on toinen
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien kannattaisi testamentata omaisuus valtiolle tai kaupungille, niin lähisukulaisille ei aiheutuisi vaikeuksia perintöveron maksusta. Niin olen minäkin tehnyt - lähisuku (veli lapsineen) odottaa käsi ojossa perintöä, mutta onneksi testamentti on tehty ja omaisuus menee valtiolle.
Kukas sun hautajaiset järjestää, nehän maksetaan vainajan varoista ?
Voit luopua perinnöstä, jos sinulla ei ole lapsia, jotka olisivat oikeuttettuja tuohon perintöön jäkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien kannattaisi testamentata omaisuus valtiolle tai kaupungille, niin lähisukulaisille ei aiheutuisi vaikeuksia perintöveron maksusta. Niin olen minäkin tehnyt - lähisuku (veli lapsineen) odottaa käsi ojossa perintöä, mutta onneksi testamentti on tehty ja omaisuus menee valtiolle.
Mitä se minua enää siinä vaiheessa kiinnostaa? Viekää vaikka biojätteeseen, jos ette parempaa paikkaa keksi.
Ei kai se kannata myydä mitään. Jättää siivoamiset perinnön saajille.
Mietin, miten johonkin vaikeaan sairauteen sairastuneille voisi tehdä asunnosta leposijat. Sinne mahtuu muutama henkilö vuoteineen. Olisi hyvä olla viimeiset ajat OKTssa. Sukulaisille en mielellään. Mutta kun en ole tehnyt testamenttia.
Miten avoparien toistensa periminen käy? Jos ei ole testamenttia.
Vierailija kirjoitti:
Miten avoparien toistensa periminen käy? Jos ei ole testamenttia.
Avoparit ei saa mitään jos ei ole testamenttia.
Maksoin perintöveroa 165000 euroa. Se maksettiin perinnöstä mutta siihen vaan meni kauemmin että jaettiin perintö veljeni kanssa. Ei minulla olisi ollut rahaa maksaa veroja ja tuskin olisin lainaa saanut mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalitoimi järjestää hautajaiset, jos sukulaisia ei ole/sukulaiset eivät järjestä hautajaisia.
Ap on tyhmä trolli. Jäähän tuosta mukavasti käteen kun kaikki on realisoitu, perintöverot ei tule maksuun heti ja isommat muutenkin erissä. Ehtii myydä mitä pitää myydä. Nim kokemusta on samanlaisesta tilanteesta, minun lapseton sukulaiseni vain oli niin fiksu (tai pankkilakimiehensä) että levitti perintöä siten että myös kahdelle lapselleni ja miehelleni meni 20 000 e/nenä jotka saa verottomana periä, siten verottomana saatiin meidän perheeseen 80 000 e. Ajattelin että purkukuntoinen mökki jää käsiini, mutta sain kui sainkin myytyä sen nopeasti (halvalla, ei arvoa pikkupaikkakunnalla). 105 000 e tuli sain säästöhenkivakuutuksesta joka tuli maksuun heti kuoleman jälkeen (- 34% pääomatulovero), sitten rahastot olivat jotain 150 000 euron luokkaa. Metsäpalstat menivät muille sukulaisille joten minun ei tarviinut huolehtia niistä, mutta helppo nekin olisi ollut myydä ennen perintöveon maksua.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti, että joku arvottaa jotain virkamiesarmeijaa ja poliitikkoja omien sukulaistensa yli.
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on kyllä hauska jos saa vaikka metsää perinnöksi niin heti joutuu laittaan metsää matalaksi että saa veron maksettua ellei saa vain jotain muutamaa hehtaaria joista ei tule veroa mutta yleensä tulee kyllä 10-100 hehtaarin väliltä metsää perinnöksi eli siinä saa koneet käydä pyörimässä jotta vero tulee maksetuksi.
No eiköhän moni - jos aivan rehellisiä ollaan - ota tuollaisen "ongelman" aivan mielellään? Itsekin ole ulkomailta käsin antanut suostumuksen harvennushakkuuseen, ja raha on kilissyt tilille. Tuon takia ei tarvitse edes itse käydä metsäpalstalla (ei tosin ollut perimäni vaan sisaruksen kanssa ostamani palsta, mutta se on tässä sivuseikka).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti, että joku arvottaa jotain virkamiesarmeijaa ja poliitikkoja omien sukulaistensa yli.
Siis mitä? Siinähän tekee sukulaisilleen palveluksen, kun ei laita näitä maksamaan kauheaa perintöveroa. Välttyvät vararikolta.
Ei talot nyt mene kaupaksi,iso riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa alapaukutuksien määrästä, että täällä köyhät perhetaustat omaavat eivät ole koskaan saaneet kunkon perintöä. Täällä puhutaan aidoista ongelmista. Minäkin jouduin ottamaan pankista lainaa perintöveron maksuun, koska perintö oli suurimmaksi osaksi kiinteää omaisuutta eikä suoraa rahaa. Se olisikin eri asia, jos sille perintöverolle annettaisiin maksuaikaa reippaasti, mutta kun se pitää maksaa ennen kuin kerkeää sitä perittyä omaisuutta realisoimaan rahaksi.
Höpö höpö. Tämän vuoden alusta 10 vuotta maksuaikaa.
Kiitos siis hallitukselle, jota on muotia parjata palstoilla.
Ihan hyvä källi perillisille jättää pelkkää kiinteää omaisuutta. Ei vahingossakaan esim. osakkeita jotka olisi helppo realisoida.
Hyvin olet suunnitellut, minustakin mukavampi jättää sukulaisille omaisuus jaettavaksi. Itselläni vielä vanha äiti elossa, asunnon tyhjennyksen aiomme ulkoistaa kierrätykseen ja myydä asunnon. kun sen aika tulee.