Tuli (tulee) iso perintö ja valtavat perintöverot
Jep, lapseton lähisukulainen kuoli. Eilen käytiin lakimiehellä perittävän omaisuuden arvo n.450-500 tuhatta josta maksan perintöveroa n. 127-142000 euroa. Käteisvaroja jonkun verran ja rahastoja sekä hankalasti realisoitavissa olevaa omaisuutta loput.
En meinaa kyllä luopua perinnöstä mutta mahtavaa ottaa varmaan lähemmäs sata tonnia lainaa että saan perinnön kuitattua. On metsää, peltoa, omakotitaloa
Olo on kuin halolla päähän lyöty. Tavallaan olisin kohta varakas mutta totuus on toinen
Kommentit (136)
Onneksi kerroit tästä meille. Miten olisimme selvinneet ilman tätä tietopläjäystä?
Kyllä sulla on nyt tosi rankkaa, tsemppiä
provohan tää on... senkus myyt metsää notta verot saat maksuun.... ja olisi kyllä omituista jollei silkkaa rahaa tuon vertaa tulisi perinnössä myöskin.
Saatkohan nyt edes sitä asianajajan laskua maksettua? Varmaan ihan ruokajonoon joudut menemään.
Kiitos kun maksat veroja.
Terveisin palkansaaja, jota rokotetaan progressiivisesti.
Lapsettomien kannattaisi testamentata omaisuus valtiolle tai kaupungille, niin lähisukulaisille ei aiheutuisi vaikeuksia perintöveron maksusta. Niin olen minäkin tehnyt - lähisuku (veli lapsineen) odottaa käsi ojossa perintöä, mutta onneksi testamentti on tehty ja omaisuus menee valtiolle.
Miten noin paljon?
Veljeni peri mummonsa omaisuudesta 900k ja perintöveroa oli noin 100k.
On se kurjaa. Onneksi itse on säästynyt puolen miljoonan perinnöiltä. Surkeita ihmiskohtaloita.
No myyt puuta tai sitten sitä metsää.
Vierailija kirjoitti:
Miten noin paljon?
Veron määrä on isompi jos ei ole esim suoraan ylenevää polvea.
Vierailija kirjoitti:
On se kurjaa. Onneksi itse on säästynyt puolen miljoonan perinnöiltä. Surkeita ihmiskohtaloita.
Niinpä, kerrassaan. Miten sitä elämästä selviäisi jos saisi perinnön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin paljon?
Veron määrä on isompi jos ei ole esim suoraan ylenevää polvea.
Ei se silloin ole lähiomainen.
Missä sitä peltoa ei muka saa kaupaksi? Siitä saa samantien keskimäärin 8000 e/ha, käytännössä 10 000 e/ha, jos se ei ole missään peräkulmilla lossimatkan takana. Tai metsää, jos pelkästä metsäpohjasta saa 3000 e/ha ja puusto siihen päälle, tuossa lähikunnassa on 20 ha myynnissä hintaan 160 000 e eikä myyntipuuta löydy lainkaan. Sen tulee ostamaan metsärahasto, joka maksaa siitä 180 000 e eli yli pyyntihinnan.
Ap, sinulla on ihan itsekehitelty ongelma, saat perintöveron maksamiseen rahaa hyvin helposti!
Suunnilleen saman kokoinen perintö, mutta rintaperillinen niin perintövero mulla vain noin 15000 euroa.
olisiko kannattanut luopua perinnöstä jos noin ylitsepääsemättömiä vaikeuksia tuottaa. Joku muu olisi kyllä osannut asian hoitaa
Vierailija kirjoitti:
provohan tää on... senkus myyt metsää notta verot saat maksuun.... ja olisi kyllä omituista jollei silkkaa rahaa tuon vertaa tulisi perinnössä myöskin.
Miksi pitäisi olla rahaa? Mulla on paljon metsää, mutta en ole niitä hoitanut tai myynyt. Siellä olkoon luonnontilassa.
Minullekin tulossa uudehko talo Helsingin kehyskunnissa ja mietin jo samaa, että mistä helv saan rahat perintöveron maksuun 🤦😩.
Olen juuri jäänyt työttömäksi yt neuvotteluiden takia. Miten mulla on varaa edes ylläpitää taloa. Perhana
Sellainen perintöfantasia tänään. 0/5
aha