Mitä joulukalaa teillä on tarjolla jouluna?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohi on meillä pääosassa. Kaikki on kyllästynyt kinkkuun. Myös silliä ja perunaa löytyy.
Miten kinkkuun voi olla kyllästynyt? Syöttekö sitä pitkin vuotta?
Joulukinkku ollaan syöty lapsesta asti joka joulu. On tullut aika päivittää joulupöytä. Ja siihen ei kuulu kinkku kuin vävypojalle pala.
Mitenkäs usein syötte pizzaa? Tai perunaa? Tai leipää? Olisko aika jo vaihtaa???
Etkö itse pysty jättämään kinkkua pois ruokavaliostasi vai miksi hermostut?
Ap saisi vastata itsekin kysymykseensä.
Erilaista kalaa; silliä, silakkarullia, kylmäsavulohta, ehkä savulohtakin. Mahdollisesti myös joku kalapohjainen einessalaatti.
Meillä on aina graavilohta, graavisiikaa, silliä parissa eri muodossa, mätiä sekä usein myös silakkarullia. Meillä panostetaan kalapöytään, joka on kylmä ja tarjoillaan ennen perinteistä lämmintä jouluateriaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kalojen kanssa juon ihanaa sauvignon blancia. Mitäs muita juomasuosituksia kalojen ystävillä?
Kivennäisvesi on raikas, hyvä juoma ja kukaan ei humallu. Miksi jouluna pitäisi käyttää alkoholia?
Ei kai sitä koskaan pitäisi käyttää, mutta haluaa käyttää. Jotkut ruoat vain maistuvat paremmalta esim. viinin kanssa.
Emme vietä jouluja, ei kiinnosta tollanen keekoilu.
Nyt ei ole mitään kalaa tarjolla. Aikaisempina vuosina on ollut lohta ja silliä. Kalasta tulee oireita, joita haluan välttää.
On viitossilliä ja kuutossilliä eli silliä kullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konjakkigraavattu lohi, savusiika, kylmäsavulohi, mäti, rapuvartaat, kampasimpukat ja savulohimousse ovat kalapöydän vakiot.
Kenenkä pötsi kestää menemättä ihan sekaisin syödä jouluna montaa eri lajiketta ja kuinka tajuton ruokalasku niistä tulee. 😳 Meillä ei ole kuin korkeintaan kahta eri lajiketta.
Saattaa olla että heillä käy isompi porukka syömässä, muuten en tajua tuota määrää.
Tai sitten höpisevät muuten vain lämpimikseen, kun varaa ei ole siihenkään, että pöydässä olisi edes se yksi kännikala.
Pari lajia itse tehtyjä sillejä (smetanasilli, lasimestarin silli, sherrysilli tai glögisilli, en ole vielä päättänyt), lämminsavulohimousse, kylmäsavulohi-tuorejuustorulla, sinappisilakoitakin tekisi mieli, mutta olen ainut niiden syöjä, joten en taida tehdä tänä vuonna ollenkaan.
Graavia lohta ja siikaa, ehkä myös kylmäsavulohta ja savulohta. Lisäksi mätiä. Voisin hyvin olla ilman joulun lämpimiä ruokia.
Siikaa, särkeä, taimenta, kirjolohta ja silliä. Ehkä silakkaakin. Muikunmätiä totta kai, sitä tuli tänä syksynä Puulalta hyvin. Voin antaa ystävien joulupöytiinkin reilut satsit.
Särjestä teen tartaria. On se kyllä graavisiolattuna myös mainiota.
Graavaan itse lohta, kaveri tekee kylmäsavulohta.